Internetstiftelsen har lektionsmaterial för digital kompetens. Lektionerna går att söka på årskursvis eller ämnesvis
Kodknäck
Kodknäck är Årstaskolans sajt där de samlar allt material de jobbar med i deras arbete mot ett mer systematiskt sätt att jobba med datalogiskt tänkande och programmering. På sajten finns ett gäng olika ramverk, ordet de använder för att beskriva ett lektionspass. Det är alltså inte en färdig lektionsplanering, utan mer en typ av design eller ram där läraren får en grund att stå på.
Code.org
Code.org är en organization som vill föra ut tillgången till datavetenskap till bredare massor. De har kurser som börjar grundläggande (med drag och slap) från 4-års ålder. Den kursen kräver inte läskunnighet, sedan finns det mer avancerade kurser.
Länk: Code.org
Programmering – Mycket mer än bara kod
När man programmerar behöver man gå igenom följande sekvens:
- Analysera problemet
- Jämför olika lösningsalternativ
- Designa en lösning
- Skriv programkoden (“koda”)
- Testa programmet
- Debugga programmet
Tänk på att ”problemet” kan vara att beskriva hur man ska vässa en penna – det behöver inte vara programmering på dator.
Nosa på nätet
Nosa på nätet är ett paket som syftar till att öka mediekunnigheten bland i barn i 5-8-årsåldern. Materialet riktar sig i första hand mot barnen men även mot deras lärare och föräldrar.
Statens medieråd har i samarbete med Skolverket givit ut detta material.
Paketet består av:
- En sagobok om källkritik för barnen.
- En lärarhandledning med fakta om barnens datoranvändning
- Ett presentationsmaterial (powerpoint) för föräldrar som läraren kan använda på t.ex. föräldramöten.
Materialet finns inte längre på statensmedieråds sidor (åtminstone inte lätthittat). Här finns i alla fall sagoboken och Lärarhandledning.
Programmering från början
På sidan Gratis i skolan finns en del lektionplaneringar kring ”analog programmering som att programmera sin kompis, eller dans programmering.
Lär barnen att misslyckas
Programmering ska in i skolan men digital kompetens är mycket mer.
En viktig del är att lära eleverna en ny metod att strukturera sitt tänkande.
Och då måste vi också ge mod att våga försöka och att misslyckas.
Prata som en dator
På kodboken.se hittar du analoga lekar och övningar för att prova på att prata som en dator.
Du hittar instruktioner till hur du kan göra övningarna med en grupp eller skolklass, men de går även att göra hemma tillsammans med en kompis.
Kodable
Kodable är ett prisbelönt kodningsprogram för barn i åldrarna 4-10. Det lär dina barn allt de behöver veta om datavetenskap, från noll till JavaScript – ingen erfarenhet krävs!
Operativsystem: iOS 9.0+
Språk: Engelska
Rekommenderad ålder: 4-10 år
Pris: 6.99$/månad
Länk: https://itunes.apple.com/se/app/kodable/id577673067?mt=8
Families 1
Spelet Families hjälper att utveckla viktiga kognitiva kompetenser såsom kategorisering, utformning, generalisering och abstraktion. Det hjälper även att utveckla visuell uppfattning och finmotorik. Med föräldrarnas hjälp kan det även utveckla språkkunskaper, till exempel, genom att namnge familjer, objekt och färger.
Operativsystem: iOS 8.0+
Språk: Svenska, Engelska
Rekommenderad ålder: 2+ år
Pris: Gratis
Länk: https://itunes.apple.com/se/app/families-1/id428839475?mt=8