Skolans roll i digitaliseringen

Det är lätt att hamna i att använda digital teknik är en gyllene gås men det gäller att vaska guld och inte bara ta mot allt. Verklig digitalisering har kunskap och mod att välja och välja bort. Inte allt ska digitaliseras.

Skolans ansvar (förutom att visa på tekniska lösningar) är:

  1. Avslöja  mediet. Hjälpa barnen förstå vad mediet handlar om.
  2. Tolka nya uttryck. Digital teknik är en värld i snabb förändring, vi måste kunna förändra oss själva.
  3. Informationsvärdering. Ställ frågan: Vad är källan till det?

Ett tips jag snappade upp på en föreläsning är:

Titta på de unga. Hur är deras eget lärande som vi inte ”tvingat” på dem och deras egna lösningar där vi har tvingat dem?

Uppvärmningsövning

Du kan skapa en imaginär kamera med dina egna fingrar. Anslut pekfingret på höger hand till slutet av vänster hand och spetsen på den vänstra pekfingret till slutet av den högra handen. Räta fingrarna och kameran är klar. Efter det stänger jag ögonen och tittar på världen genom ”kameraögat”.

Det är lämpligt att söka efter objekt t.ex. golv och de kan vara mycket små detaljer. När kameran föras närmare sitt eget öga eller längre bort kan kamerabilder övas .

Kameran kan också tillverkas genom att klippa en liten öppning (t.ex. 10 cm bred och 6 cm hög) i mitten av kartongen eller kartongen för att fungera som kamerabildområdet.

Bokstäver

Söker efter objekt i omgivningen baserat på den valda initialen och sparar dem med videokameran.

Syftet med denna övning är att studera, observera och observera miljön enligt föremål med samma initialbokstav.

Gruppen väljer en bokstav för att söka efter ämnen som ska fotograferas: t.ex. t = tavla, telefon, trasa, etc.

Färger

Filma objekt och saker efter färg. Söker efter olika färgobjekt i miljön och spela in dem med videokameran.

Syftet med uppgiften är att studera, observera och observera miljön och att tänka på betydelsen av färger i miljön och i visuell kommunikation.

Gruppen väljer en färg för att observera miljön.

Former

Filma med videokameran motiv som har en viss geometrisk form, till exempel en cirkel, triangel eller fyrkant.

Läraren kan rita dessa tre former på tavlan och eleverna namnger formerna.

Syftet med uppgiften är att studera, observera och observera miljön och att tänka på syftet med geometriska former i miljön och i visuell kommunikation.

Daisy the Dinosaur

Appen har ett enkelt drag & drop-gränssnitt som barn i alla åldrar kan använda för att animera Daisy och få henne att dansa på sin skärm. Barn kommer att intuitivt förstå grunderna i objekt, sekvensering, slingor och händelser genom att lösa denna app utmaningar.

Operativsystem: iOS 8.0+
Språk: Engelska
Rekommenderad ålder: 4+ år
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/us/app/daisy-the-dinosaur/id490514278

Inventioneers

VAR KREATIV!
I det här spelet kan du skapa dina helt galna, roliga uppfinningar! Med hjälp av uppfinnarna, våra små hjälpare med unika egenskaper, kan du uppfinna roliga, kreativa och ofta ganska konstiga uppfinningar.
LÄR OM FYSIK!
Inventioneers är ett enastående verktyg för att lära sig fysik och vetenskap i realtid bakom olika funktioner som luft, eld, magnetism och hoppkaniner. Vad du kan göra med verktyget är praktiskt taget oändligt.

Operativsystem: iOS 8.0+
Språk: Svenska, Engelska
Rekommenderad ålder: 4+ år
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/us/app/inventioneers/id926202053