MyAR Julle

I MyAR Julle väljer du en av de underbara Julle-karaktärerna och du kan berätta din egen Julle-historia. Designa en bakgrund för karaktären, placera sedan Julle på bilden och ta bilden. Skriv en liten berättelse i textningsfältet och spara bilden. Bilden med texten lagras i din bildmapp, där du kan välja att dela din berättelse med de sociala medier du föredrar.

Operativsystem: iOS 11.0+
Språk: Svenska, Finska, Engelska
Rekommenderad ålder: 4+ år
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/fi/app/myar-julle/id1440049251

Canva

Canva gör det otroligt enkelt (och kul) att designa! Skapa otroliga designer med dina foton och videor utan att vara en designexpert!

Operativsystem: iOS 12.0+
Språk: Svenska, Finska, Engelska
Rekommenderad ålder: 4+ år
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/fi/app/canva-graphic-design-video/id897446215

Adobe Spark Page

Använd Spark Page och gör ord och bilder till en snygg och smidig webberättelse. Gör om nästa nyhetsbrev, rapport, inbjudan eller reseäventyr till en fantastisk visuell berättelse som tilltalar läsare på alla sorters enheter.

Operativsystem: iOS 12.0+
Språk: Svenska, Finska, Engelska
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/fi/app/adobe-spark-page/id968433730

BeFunky

Allt du vill göra för ditt foto kan du göra med BeFunky Photo Editor och Collage Maker! Med alla fotoeffekter du älskar och många du inte hittar någon annanstans.

Operativsystem: iOS 9.1+
Språk: Svenska, Finska, Engelska
Rekommenderad ålder: 4+ år
Pris: Gratis
Länk: https://apps.apple.com/fi/app/befunky/id442716817

EU Code Week

10-25 oktober är det något som kallas ”EU Code Week”. Det innebär att man ska ge tillgång till programmering på ett lekfullt och roligt sätt.

Det är inte så svårt som det kan verka. Här nedan bifogar jag några idéer till hur man kan arbeta med programmering men utan dator. Exemplen är alla enkla och kräver inte så mycket runt om. 

Dessa exempel är alla tagna ur ett material kring ”Analog programmering” som jag just sammanställt. Här finns även mer avancerade övningar om det är så att intresset väcks.

Idéer för analog programmering: Analog programmering utdrag (PDF, 991 kB).

Fonomix2

FonoMix bygger på den fonologiska och multisensoriska läsinlärnings-metodiken FonoMix Munmetoden som har stark förankring i aktuell läs– och språkforskning. För 6-åringar. Eleverna kan med denna app träna 6 ljud/munnar och 6 bokstäver, knäcka läskoden med dessa och göra/skriva och läsa 15 ord.

Operativsystem: iOS 8.0+
Språk: Svenska
Rekommenderad ålder: 6+ år
Pris: 69,99€
Länk: FonoMix2 i App Store (apple.com)