Matematik i soffan

Uppgift

Tre björnar ska sitta i en soffa. På hur många olika sätt går det att lösa det?

Låt barnen dokumentera själva på papper. Barnen kan sedan paras ihop och jämföra sina lösningar.

Avsluta med helklass diskussion. Diskutera:

  • Vad de kom fram till
  • Olika sätt att dokumentera det på

Uppgiften kan genomföras:

  • Konkret: Hitta tre figurer och något som ska vara som en soffa och pröva att flytta runt (eller ha tre barn att sitta på tre stolar)
  • Halv-konkret: Rita en rektangel för soffan och rita figurer i den, eller rita prickar
  • Abstrakt: Skriv bokstäver för dem i olika ordning

Att anpassa problemet

  • Två björnar på en tresitssoffa
  • Tre björnar på en tvåsitssoffa…
  • Fördjupning: Öka antal björnar eller soffplatser. Fyra björnar på en tresitssoffa, eller fyra på en fyrsitssoffa. Men även fyra björnar på en tvåsitssoffa!

En digital variant

En digital variant av uppgiften finns i applikationen CombiBears, www2.kau.se/jorrbomm. Lärare och elever kan nu välja hur många platser som ska finnas i soffan och hur många björnar som ska sitta där. Efter varje genomförd kombination kan eleverna spara sina lösningar genom att ”ta kort” och slutligen jämföra korten systematiskt för att se om de har hittat alla kombinationer eller inte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *