Flipped learning ja blended learning

chickenISTE-messujen yksi kiinnostavimmista puolista on mahdollisuus tutustua satoihin kouluissa toteutettuihin projekteihin ns. Poster-sessioiden aikana. Käytännössä tämä taskottaa sitä, että parin tunnin ajan kerrallaan hankkeet esittelevät kokemuksiaan ja tuloksiaan standeillään (tyypillisesti 3x2m kokoinen taulu, sekä videotykki/kosketustaulu) ja vellova ihmismassa yrittää ymmärtää mitä ja miten on tehty.

Kerrallaan näitä ständejä on esillä nelisenkymmentä ja kun sessioita mahtuu muutamaan päivään ainakin viisi niin erilaisia ja eritasoisia poster-esityksiä on paljon nähtäväksi. Vaikka QR-koodeista en aina niin innostunut ole ollutksaan, niin täällä homma toimi aika hienosti  - taulun nurkassa / esittelypöydissä oli aina isolla QR-tagi ja ihmiset saattoivat kiertää ja ottaa helposti sekä nopeasti tungoksessakin talteen linkit projektien/hankkeiden kotisivuille.

One to One -hankkeiden (kaikilla opiskelijoilla ”oma” päätelaite) myötä Flipped learning (käänteinen opetus) ja Blended learning (sulautuva oppiminen) ovat olleet kovassa käytössä myös USA:ssa ja kokemuksia alkaa pikkuhiljaa olla siitä mikä toimii ja mikä ei. Ohessa on kerättynä linkkejä hyväksi havaittuihin hankkeisiin, jotka tavalla tai toisella koskevat käänteistä ja sulautuvaa opetusta:

ISTE 2014 Flipping and Blended Toolkit!

EdTechInnovator resources

Google Science Fair 2014

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

ISTE day 3

USA:ssa ja miksei UK:ssakin koulujuttuja kuunnellessa tulee aina silloin tällöin mieleen, kuinka huikean paljon alakoulujen opiskelijat julkaisevat ja kilpailevat erilaisilla videotuotoksilla. Toki esim. turkulainen Tuubi tekee vähän samoja asioita, mutta syystä tai toisesta monet suomalaiset mallit jäävät korkeintaan muutaman kerran kokeiluksi.

Yksi mainio paikka katsoa mitä ja miten on saatu aikaiseksi on California Student Media Festival, joka järjestettiin nyt 48 kerran peräkkäin!

Hyvien videoiden ja yhteistyötahojen lisäksi tältä sivustolta voi löytää paljon ohjeita siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon tämäntyyppisiä kilpailuja luotaessa ja miten ohjeistaa oppilaita.

Jakamista parhaimmillaan on Kalifornialaisten linkissä: Steal this festival. Milloinkohan meillä Suomessa päästäisiin tällaiseen jakamisen kulttuuriin?

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

ISTE day 2

Konferenssin esiintyjälista on amerikkalaisittain aika vakuuttava. Vuoron perään esiintyjät löytyvät milloin miltäkin kuulumisten aikakauslehtien TOP 50 listalta.

Rehtorina ja opettajana osaa arvostaa loistavia esiintyjiä ja täytyypä sanoa, että kun kuunteli esim. Kevin Carrollin tarinaa (jolla ei sinänsä ole mitään tekemistä ICT:n kanssa) niin itse kunkin silmäkulmat kostuivat – huikeaa tekemistä ja hieno ”Red Rubber Ball” tarina. Kaverin seuraavaa slogania voi jokainen miettiä: ”If your dream doesn’t scare you its not big enough”

Sen sijaan Leslie Fisher on sen luokan nörtti ja persoonallinen naisesiintyjä, että hänen täyteen buukatuissa esityksissään on lähes uskonnollinen hurmos läsnä hänen heittäessään rankkaakin kommenttia yleisölleen. Pääsin konferenssissa kuuntelemaan Leslietä kahteenkin otteeseen, joista ensimmäinen meni teemalla ”The audience paricipation based group smackdown” jossa Leslie toimi lähinnä juontajana ja johdattelijana kun yleisöstä halukkaat esittelivät parhaita lähinnä web 2.0 työkalujaan koko kuulijakunnalle.

Olen pyrkinyt avaamaan alle hieman työkalujen sisältöä ja niiden soveltuvuutta eri kouluasteille.

Touchcast / Educast (iOS – yläkoulu ja toinen aste)

Lisää olemaasolevaan videoosi useita erilaisia interaktiivisia elementtejä.

”TouchCast is a new medium that looks like video, but feels like the web”

 

Plickers (iOS / Android – alakoulu ja yläkoulu)

Vastauslaiteohjelma, jossa ei tarvita kuin opettajan päätelaite. Oppilaat näyttävät etänä opettajalle paperiiin tulostettua koodia ja opettajan päätelaite kaappaa kuvasta oppilaiden vastukset säilyttäen tiedon siitä kuka vastasi mitäkin.  

Screencast-O-Matic (Win 7 Mac – kaikki kouluasteet)

Joko selaimesssa tai asennettuna (suosittelen) toimiva hyvä, monipuolinen ja ilmainen ruudunkaappausohjelmisto. Jos ohjelmistolle on vähänkään enemmän käyttöä suosittelen hankkimaan vusoilisenssin (15 USD).

Delivr® (selainpohjainen - kaikki kouluasteet)

QR-koodien, RFID-tagien ja lyhennettyjen URL:ien kanssa törmää usein siihen ongelmaan, että haluaisi vaihtaa sisältöä, mihin ko TAG johtaa ja tällöin yleensä joutuu tulostamaan uuden QR-koodin tai sitten uusimaan linkitetyn sivuston sisällön, mikä monesti ei ole haluttavaa. Delivr tarjoaa kuitenkin ilmaisen kanavan, joss kirjatumalla tilille pystyy sieltä ohjaamaan  ja vaihtamaan mihin esim. QR-tagisi kulloinkin vie.

Tämän ohjelmiston kautta voidaan tehdä vaikkapa lukion biologian kurssille yksi QR-tagi, jonka kohteen opettaja vain vaihtaa vaikkapa flipped learning hengessä ennen jokaista tuntia. Ja opiskelijat pääsevät haluttuun (monesti vaikeaan osoitteeseen) vain ottamalla padilla tai puhelimella kuvan koodista.

Tweetbeam (#Iste2014 konferenssin aikana noin 500 000 tweettiä muuten…)

Luo graafisesti tyylikkään, toimivan ja aktiivisesti päivittyvän Tweet-seinän näkyville tietyn hashtagin (#) tweeteistä. Tätä käyttävät mm. Cisco, Microsoft, TEDx, USA:n Olympiakomitea, Walt Disney jne – ei siis liene ihan huono :-)

Parhaimmillaan toimii esim. konferenssin tai jonkin muun ison tapahtuman seinälle projisoituna (jolloin sadaan paljon monipuolisia Tweettejä)

Blendspace (selainpohjainen – kaikki kouluasteet)

Opettajille tarkoitettu ilmainen työkalu oppituntikokonaisuuksien koostamiseen.

Pinterest (selainpohjainen – kaikki kouluasteet)

Ilmoitustaulutyyppinen sosiaalinen linkkien ja kuvien jakopaikka

eduCanon.com (selainpohjainen – yläkoulu ja toinen aste)

flipped ja blended learning maailmaan soveltuva hyvä 1:1 työkalu interaktiivisten videoiden työstämiseen

”eduCanon is an online learning environment to create and share interactive video lessons”

Lmgtfy (selainpohjainen – käytä varoen – varsinkin jos olet koulusi TVT-vastaava tms. , kollegoidesi huumori voi loppua kesken!)

Slideshark (iOS – toinen aste ja opettajat)

Powerpointien yms esittämiseen iPAdilla.

Kahoot! (selainpohjainen – kaikki kouluasteet)

Äärimmäisen kokouttavaoppilaiden aktivointikeino 1:1 maailmassa. Luo kysely / käytä olemassaolevia valmiita ja hetkessä saat interkatiota oppitunneillesi!

Symbaloo (selainpohjainen – kaikki kouluasteet)

Luo ja upota haluamaasi paikkaan graafisesti hieno TILE-pohjainen linkkivalikko.

Powtoon (selainpohjainen – kaikki kouluasteet)

Animoitujen videoiden ja esitysten tekotyökalu.

Chatterpix (iOS – alakoulu ja yläkoulu)

Työkalu, jolla laitat minkä vaan puhumaan :-)

ClassDojo (selainpohjainen – alakoulu)

”ClassDojo is a classroom tool that helps teachers improve behavior in their classrooms quickly and easily. It also captures and generates data on behavior that teachers can share with parents and administrators”

Flipgrid (selainpohjainen – toinen aste – opettajille 65USD/vuosi)

”Teachers create grids of short discussion-style questions that students respond to through recorded videos. Flipgrid boosts community and social presence in face-to-face, hybrid, and online classrooms.”

Movenote (useita eri alustoja – toinen aste)

App, jonka avulla voit liittää esim sähköpostiisi helposti erilaisia dokumentteja ja samalla nauhoittaa oman videon ja esityksen, jossa ko. dokumenttiä käyt läpi – video selventänee paljon :-) 

EDpuzzle (kaikki kouluasteet)

EDpuzzlen avulla voit uudelleen rajata videoitasi, lisätä niihin päälle oman äänesi sekä ennen kaikkea upottaa videoon siihen kohtaan sopivia interktiivisia kysymyksiä.

Klikaklu (iPhone app – kaikki kouluasteet)

”Klikaklu is a photo hunt game that uses your phone’s GPS, camera, and advanced image matching technology. It’s a great way to quickly create and play treasure hunts!”

Tellagami (iOS / Android – alakoulu ja yläkoulu)

”Tellagami is a mobile app that lets you create and share a quick animated Gami video.”

Floorplanner.com (selainpohjainen – yläkoulu ja toinen aste)

Luo 3D pohjapiirrustuksia sisustuksineen

AnswerGarden (selainpohjainen – kaikki kouluasteet)

”AnswerGarden is a new minimalistic feedback tool. Use it for real time audience participation, online brainstorming and classroom feedback. ”

Fl-draw.com (selainpohjainen – kaikki kouluasteet)

Erittäin hyvänoloinen kevyt, ja pilvipohjainen (ei tarvi välttämättä edes rekisteröityä jos ei halua) diagrammien piirto-ohjelma.

Stick Around (iPad App – kaikki kouluasteet)

”Play, design, and share sorting and labeling puzzles!”

Colar (iOS ja Android – alakoulu ja yläkoulu)

Augmented reality (lisätty todellisuus) app, jossa lapsi värittää netistä tulostettavia värityspohjia. Kun omaa väritystään katsoo sovelluksen läpi näkee sen liikkuvana ja kolmiulotteisena niinkuin on sen itse värittänyt – testattu ja toimii ainakin alakouluikäisillä :-)

Ensimmäiset kolme kokeilupohjaa saa ilmaiseksi ja loput (8+6) maksavat pari euroa. Kun hankinnan on kerran tehnyt voi pohjia monistaa loputtomasti. Soveltuu hyvin esim. kuvataiteen tai teknologiaopetuksen tunneille. Ei vaadi mitään teknistä osaamista.

Tubechop (selainpohjainen – kaikki kouluasteet)

Helppo työkalu valmiin Youtbe-videon palasen leikkaamiseen ja edelleen jakamiseen.

Aurasma (Android ja iOS app- yläkoulu ja toinen aste)

Helpohko tapa tutustua lisättyyn todellisuuteen (Augmented reality). Opettaja ja opiskelijat voivat myös luoda itse lisättyä todellisuutta. Katso sovelluksella vaikka 20 USD seteliä ja hämmästy!

Elements 4D (iPad – yläkoulu ja toinen aste)

4D-kemiaa oppitunneille! Katso alkuainekuutioita iPadin läpi ja hämmästy. Mutta miltä näyttää kun yhdistät vety- ja happi-kuutiot?

Anatomy 4D – (iPAD – yläkoulu? ja toinen aste)

Ihmisen biologiaa 4D-muodossa.

Nearpod (useita eri alustoja ja selainpohjainenkin versio – yläkoulu ja toinen aste)

”Nearpod is easier to implement for lesson
development – a very versatile and inclusive tool!”

 

Päivän vakavampi pala historian opetuksesta ja 3D stä kiinnostuneille:

Osallistuin sessioon, jossa esiteltiin maailman suurimman tutkimus ja museokeskuksen Smithsonian instituutin uusinta 3D-projektia, jossa 3d kuvataan, työstetään ja jaetaan edelleen käytettäväksi instituutin kokoelmissa olevia esineitä.

Mielenkiintoista sinänsä oli vaikkapa rapsutella Abraham Lincolnin aitoa naamaa tai pyöritellä ja zoomailla uponneen tykkiveneen hylkyä 3d:nä ruudulla.

Smithsonian instituutti on luonut oman sivustonsa Amerikan historiasta kiinnostuneille K12-opettajille. Richard Byrnen artikkeli miten sivustoa voisi käyttää opetuksessa.

 

 

 

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

ISTE day 1

image

ISTE-konferenssin päivän ensimmäinen kohokohta tulee vastaan nimilappua haettaessa. Ilmoittautumistiskejä on vain neljää eri kategoriaa: näytteilleasettajat (ilmoittautuminen eri kerroksessa), esiintyjät, uudet konferenssiin ilmoittautuvat sekä ennakkoon ilmoittautuneet.

Ennakkoon ilmoittautuneille on noin 15 tiskiä, joiden kunkin edessä parin metrin päässä pöydillä odottaa yhtä monta Surface tablettia. Missään ei näy jonoja saatikka sukunimien mukaan laputetuja tiskejä, kuten monissa kotimaisissa konferensseissa on tapana. Täällä valitset vain vapaana olevan koneen, syötät ruudulle nimesi, kävelet pari metriä tiskille ja saat käteesi kassillisen brosyyreitä sekä juuri tulostuneen taittoreitetyn-arkin mistä löytyy nimilätkä, iso kasa yksilöityjä arpalippuja sekä pääsyliput ennakkoon varattuihin (maksuttomiin tai maksullisiin) tapahtumiin.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen sujuu äärimmäisen nopeasti ja pääsylippujen avulla saadaan ihmiset heidän ostamiin tai varaamiin tapahtumiin ilman suurempaa jonottelua tai tönimistä. Kaikki 20 000 ihmistä eivät samaan tilaan mahdu tai halua.

image

Vaikka päivän Keynote-puhuja Ashley Judd onkin kuuluisa ihmisoikeusaktivisti ja Emmy-palkinnon saanut näyttelijä en silti voi ymmärtää, että ihmiset ovat muodostaneet 700 metriä pitkän nelijonon jo kaksi tuntia ennen tilaisuuden alkua – niinpä jäänkin päivän pääesiintyjän väliin ja siirryn selailemaan kymmeniä erilaisia ISTEn tuottamia laadukkaita kirjoja. Kirjoja tarttuisit mukaan aikamoinen pino (kuten kuvasta näkyy) ja opettajat koululla toivottavasti ehtivät niitä alkusyksystä innokkaasti vilkuillakin.

 

imagePäivän kolmas huomio liittyy langattomiin verkkoihin, joita Suomessakin juuri nyt Digabin toimesta tiukasti mietiskellään ylioppilaskirjoituksiin liittyen. Täällä kaikilla on mukana useita päätelaitteita, joten IP-osoitteita tarvitaan seminaareissa, työpajoissa, käytävillä useita tuhansia. Georgia World Congress Centerin jättimäinen koko (kuusi kerrosta ja nopeasti käveltynä päästä päähän menee noin 15 minuuttia) lisää myös oman tuskansa wlan-verkkojen toteuttajille.

Verkot on toteutettu pääosin 2,5 metristen irtotolppien nokkaan imagenostetuista Merun tukiasemilla, joita kököttää siellä täällä joko ulkoisilla antennilla tai ilman. Yhdestä auditoriosta laskin niitä ainakin 18 kappaletta… Pääsalista, johon mahtunee ainakin puolet konferenssin väestä oli ratkaisu toteutettu Xirruksen XR-sarjan tukiasemilla. Nämä tukiasemat poikkeavat Suomessakin yleisesti käytössä olevista malleista siinä, että ne eivät tarvitse erillistä kontrolleria, vaan tukiasemat ovat älykkäitä ja hoitavat keskenään tukiasemalta toiselle siirtymisen, tietoturvan, load balancingin yms. Messuilla näkyy muutenkin paljon Wlan-laitteiden valmistajia – edellisten lisäksi löytyy ainakin Cisco, Aerohive, Ruckus sekä Aruba.

Yllätyksekseni löysin messuilta myös suomalaisväriä: Alakouluihin suuntautuneen Petran Planeetan osastolla tervehti kävijää Suomen lippu sekä vanha turkulainen tuttumme Kärpijoen Kimmo.

 

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

ISTE 2014 osa 1

ISTE (International Society for Technology in Education) järjesti vuosittaisen konferenssissa tällä kertaa Atlantassa USA:ssa 28.6.-1.7.2014. ISTE2014 on ISO tapahtuma: noin 20 000 osallistujaa kymmenistä eri maista ja yli 500 näytteilleasettajaa.

Ehdottomasti parasta kuitenkin on erilaisten luentojen, esitysten, seminaarien, posterisessioiden, playground tilaisuuksien jne laaja ja hyvälaatuinen kirjo parhaimmillaan ja kerrankin suuri osa näistä on suunnattu myös K12 eli lukioväelle.

Yritän jakaa tässä blogissa päivittäin sinä päivänä eteeni tulleita kiinnostavia asioita kaikille tutkailtavaksi (valitettavasti teknologia teki tepposet ja joudun ainakin osan kuvista lisäilemään jälkikäteen Suomesta).

Terveiset Atlantan helteestä.

Juho

PS. ISTEn uusi logo sloganeineen ”Connected learning. Connected World” (esiteltiin viime vuoden konferenssissa) ja tuntuu edelleen kovin NOKIA- jutulta? No mainostoimisto sai hyvät rahat varmaankin ;-)

 

ISTE logo

 

 

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Oppijoista tuottajia Odderin peruskoulussa – Kokemuksia Tanskasta 3

Kokemuksia Tanskasta on jatkoa TurkuBETT-kirjoitussarjaan. IlonaIT ja Suomen Apple järjestivät Tanskan Applen avustuksella 35 hengen ryhmällemme kolme vierailukohdetta.

 Parkvejens skole in Odder

Tanska2014_iPhone 006Vierailimme Odderin (ks. kartta) Parkvejensin peruskoulussa tiistaina 13.5.2014. Meidät otettiin erittäin yställisesti vastaan Suomen lippukoristein. Koulun kotisivuille tuli myös pikkujuttu vieraislustamma.

Odderin kunnassa tapahtunut digitalisointi on koko kunnan ponnistus. Tavoitteena on valmius kohdata koko yhteiskunnan digitalisoituminen.

Haasteet ennen projektia

Ennen kuin Parkvejensin koulu sai iPadit, niin haasteita olivat seuraavat:

  • kannettavat olivat vanhentuneita
  • opiskelijoille oli motivaatiovaikeuksia opinnoissaan
  • oli tarve siirtyä kohti 21. vuosisadan taitoja, jotka siellä nähtiin seuraavina:
    • yhteistyö (collaboration)
    • [opiskelijan] autonomia (authonomy)
    • tiedonrakentaminen (knowledge costructions)
    • kommunikaatio (communication)
    • ongelemanratkaisu ja innovaatiot (problem solving and innovation)
    • TVT-tuettu oppimisprosessi (ICT-supported learningprocess)

Projektin tavoitteet

  • Edistää inkluusiota.
    • Huom! ”To contribute to increased inclusion” Se jäi minulla epäselväksi, tarkoitettiinko tässä inkluusiota meidän peruskoulumme tapaan vai lisätä mukaanottamista eli saada vetäytyjätkin mukaan opiskeluun.
  • Parantaa opetuksen eriyttämistä
  • Vähentää koulun ja ympäröivän yhteiskunnan välistä kuilua.
  • Stimuloida oppimis- ja innovaatiotaitoja.

Kaiken keskipiste – Oppijastasta tuottajaksi (The Learner as a producer)

  • aktiivinen ja merkityksellinen oppiminenOdder1
  • käytä ja näytä tietojasi (knowledge)
  • tiedon rakentaminen (knowledge construction)
  • kommunikaatio
  • uudet opettamis- ja oppimistavat

Opittavan asian prosessointi:

  1. määritteleOdder2
  2. kerää
  3. prosseoi
  4. kommunikoi
  5. arvio

Miten onnistutaan?

  • tarvitaan toimeenpanostrategia
  • tarvitaan seminaareja
  • ratkaistaan tekniset haasteet
  • ratkaistaan didaktiset haasteet
  • roolien muutos
  • muutos oppimisympäristössä

Miten opettajat käyttävät iPadeja?

Professori Isa Jahnke Uumajan yliopistosta on ollut sparraaja ja tutkija Parkvejensin koulun hankkeessa.

Hän on tehnyt seuraavia havaintoja opettajien tavasta käyttää iPadeja:

  • Uudentyyppisiä oppimisen tavoitteita, joissa on enemmän kuin yksi vastaus.
  • Oppiminen on prosessi, jossa opiskelijat tekevät töitä yhdessä ja tuottavat yhdessä tutkiessaan aihettaan.
  • Erilaisia tehtäviä, jotka toteuttavat samat oppimisen tavoitteet.
  • Enemmän kuin yksittäisen sovelluksen sisältö, enemmän kuin laitepohjainen oppiminen.

Professori Isa Jahnken muita havaintoja:

  • Didaktisessa suunnittelussa on kuilu, mitä opettajat ajattelevat ja mitä he todella tekevät.
  • On mahdollista siirtyä kurssipohjaisesta oppimisesta tutkimusretken tyyppiseen oppimiseen.
  • Opettajat ovat oppijoita työpaikallaan.

Oppijat tuottajina ja ongelmanratkaisijoina

  • aktiivinen ja merkityksellinen opiskelu
  • yksilölliset tarpeet – haasteet omissa tottumuksissamme opettajina
  • enemmän kuin yksi ratkaisu
  • tiedonrakentaminen
  • käytä ja näytä osaamistasi
  • arviointi – palaute/myötäeläminen
  • iPadin käyttökulttuuri

Haasteita edessäIMG_0834

Miten suunnittelemm
opettamisprosessit
opettajille, joiden pitäisi
suunnitella opettamisen
uusia tapoja?

 

Tehtäväkortit

Meille jokaiselle ryhmätöitä teettäneelle opettajalle on tuttua, että osan ryhmistä on vaikea saada työtään vauhtiin ja organisoitua. Lisäksi opettajan on vaikea hahmottaa, missa vaiheessa ryhmätyö todella on menossa.

Parkvejensin koulussa on keksitty yksinkertainen tapa ohjata ryhmätöitä. Ryhmälle annetaan tehtäväkortit, jossa on kuvattu eri työvaiheet. Oppilaat irrottavat reunasta palan vanhanaikaisen bussilipun tyyliin, jolloin työ etenee ja opettajin tietää, missä mennään.

Loppukeskustelu

Vierailun lopuksi meillä oli mahdollista keskustella pienryhmissä opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Joka pöydässä oli meidän lisäksi opettaja kaksi opiskelijaa. Pöytäkunnissa käytiin vilkasta keskustelua välittömien tanskalaisten kanssa.

Parkvejensin koulu hoiti vierailun kertakaikkisen upeasti hyviä tarjoiluita ja matkaeväitämme unohtamatta. Matkalla Kööpenhaminaan saimma nauttia erinomaisista tanskalaisista voileivistä.

Lopuksi kuvakooste vierailustamme

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Aikuisopiskelu – Kokemuksia Tanskasta 2

Kokemuksia Tanskasta on jatkoa TurkuBETT-kirjoitussarjaan. IlonaIT ja Suomen Apple järjestivät Tanskan Applen avustuksella 35 hengen ryhmällemme kolme vierailukohdetta.

VUC Haderslev

Tanskassa aikuiskoulutuskesta huolehtii (VUC) Voksenundervisningscenter, jolla on 31 toimipistettä ympäri Tanskaa. Meillä oli tilaisuus tutustua moderniin VUC Hadersleviin, joka yksi viidestä VUC eteläisen alueen (Syd) oppilaitoksista.

VUC Syd lukuina

  • Viisi osastoa:
    • Sønderborg
    • Aabenraa
    • Tønder
    • Gram
    • Haderslev
  • Henkilökuntaa noin 300
  • Opiskelijoita n. 2 200
  • Etäopiskelijoita noin 7 500

Vierailukohteemme oli siis VUC Haderslev, joka toimii upeissa tiloissa. Syyskuuhun 2013 saakka VUC Haderslev toimi kolmissa tiloissa. Päätös yhdistää kaikki toimipisteet yhteen uuteen taloon tehtiin vuonna 2009. Inspiraatiota taloon haettiin Tanskasta ja naapurimaista.

Rakennusprojekti alkoi kesti kesäkuusta 2011 syyskuuhun 2013. Rakennukselle tuli hintaa 200 miljoonaa kruunua (n. 26,8 milj. €). Myötämielisyys kalliille hankkeelle haettiin sillä, että talosta tuli avoin myös muille Haderslevin asukkaille kuin pelkästään opiskelijoille.

Kuka tahansa voi tulla syömään sinne aamista tai lounasta. Meilläkin oli ilo nauttia upean monipuolisesta ja herkullisesta buffeelounaasta. Hienoa auditoriota voidaan käyttää yleisötilaisuuksiin. Mm. paikallisen jalkapalloseuran otteluita on välitetty auditorion upealle näytölle. Auditorion seinillä oli myös näyttäviä tauluja, koska nykyään uusien rakennusprojektien yhteydessä on varattava vähintään 1% rakennuskustannuksista taiteseen.

Koulussa on myös upea liikuntasali opiskelijoiden ja kaupunkilaisten  käyttöön.

1-to-1 iPadit jokaiselle opiskelijalle

Jokainen opiskelija etäopiskelijoita lukuunottamatta saa lainaksi opiskeluajakseen iPadin. Opiskelija joutuu maksamaan iPadista 300 kruunun (40 €:n) pantin ja 300 kruunun vakuutusmaksun iPadistaan. iPadit on varustettu tarvittavilla ohjelmilla, joista opiskelijat joutuvat maksamaan 300-400 kr/vuosi (40-53 €/v).

Opiskelu onnistuu vain iPadien avulla ja se on opiskelijan tärkein työkalu. Muita laitteita opiskelija ei voi käyttää. Opiskelijoille järjestetään aluksi johdantokurssi iPadien käytöstä. Opiskelijoiden käytössä on tällä hetkellä noin 3000 iPadia. SmartBoardeja talossa ei ole lainkaan. Taloa meille esittellyt Michael Nielsen totesti tylysti: ”Smartboards are more boards than smarts!”

Opiskelija voi lunastaa iPadin itselleen opintojen lopuksi sitä halvemmalla, mitä enemmän opintopisteitä hän on hankkinut.

Lue tarkemmin iPadeista VUC Haderslevissa heidän englanninkieliseltä sivultaan An iPad for everybody.

Opiskelijoista ja opettajista

Opiskelijoiden ikäjakauma on 18-80 vuoteen. Keskimääräinen opiskelija on n. 22-vuotias. Monet opiskelijat ovat sellaisia, joilla lukio on jäänyt kesken. Perinteinen lukio-opiskelu ei ole sopinut heille vaan ovat esim. kokeneet pettymyksiä osaamisessaan ja motivaatiossaan. Heille on tullut kuitenkin myöhemmin selväksi, että työllistyminen ilman koulutusta ei ole mahdollista.

Etäopiskelijoita on ympäri maailmaa. Kiinassa asuvien tanskalasiten etäopiskelu on osoittautunut hankalaksi erilaisten palomuurien vuoksi. Näitä ongelmia yritetään koko ajan ratkaista.

Osa opettajista on toki harjaantuneempia iPadien käyttäjiä ja toiset. Heitä kutsutaankin tittelillä iCoaches. Heidän opetusvelvollisuutensa onkin osaksi opetusta opettajille ja osaksi normaalia opetustyötä opiskelijoiden kanssa. Ongelma oli aluksi, että kysymykset olivan lähinnä teknisiä – ei pedagogisia. Nyt eri ihmisiltä kysytään teknilliset kysymykset ja iCoachilta pedagogiset. Osalla opettajista on ollut mahdollisuus tehdä vuoden opetusmateriaalia opettajan palkalla!

Myös opiskelijoita käytetään opastamaan toisia opiskelijoita iPadien käytössä ja heidän tittelinsä on iBuddys.

VUC Haderslevin arkkitehtuurista

Koulu on upea arkkitehtuuriltaan: valoista, avara ja jokainen tila on opetustila. Lisäksi jokaisella kerroksella on oma värimaailmansa. Mielenkiintoisia oli joka kerroksessa olevat pyöreät majat ”leirinuotiot”, joiden keskellä oli kuutio, jossa oli neljään suuntaan näyttö, johon voitiin peilata iPadeja.

Muutenkin talossa oli valtava määrä näyttöjä, joihin oli mahdollista peilata iPadeja. Käytävillä olevat infotaulut olivat interaktiivisia kosketustauluja.

Lisää VUC Haderslevin esittelyvideoita YouTubessa.

Oma diasarjani VUC Haderslevista (tehty YouTubelle, kiitos Timo Ilomäelle vinkistä)

Kari Rajala
apulaisrehtori
Turun klassillinen lukio

 

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , , , | Kommentit poissa käytöstä

Lukio-opiskelu – Kokemuksia Tanskasta 1

Kokemuksia Tanskasta on jatkoa TurkuBETT-kirjoitussarjaan. IlonaIT ja Suomen Apple järjestivät Tanskan Applen avustuksella 35 hengen ryhmällemme kolme vierailukohdetta.

Ørestadin lukio

Vierailimme tiistaina 13. toukokuuta Ørestad Gymnasiumissa (OEG) Kööpenhaminassa (ks. kartalta).

IMG_0844

Rehtori Allan Kjaer Andersen

Lukiota esitteli meille rehtori Allan Kjaer Andersen.

Koulun filosofiaan liittyy vahvasti 1-to-1 sekä avoimissa ympäristöissä opiskelu. Koulussa ei ole paljon seiniä eli oppimisympäristöt ovat avoimia. Rehtori totesi, että kaikki tilat ovat oppimistiloja. Osa luokista oli ympyränmuotoisia ja suuressa osassa luokista oli lasiseinä käytävään päin. Koulu on profiloitunut mediaan, kommunikaatioon ja kulttuuriin.

Koulu aloitti toimintansa 2005, ja nykyinen rakennus valmistui vuonna 2007.

Lukio on suosittu ja sinne tullaan ympäri Kööpenhaminaa ja sen ulkopuoleltakin. Keskustasta lukiolla tulee metrolla alle vartissa. Osa opiskelijoista on tullut odotuksin, että ei tarvitse tehdä mitään, kun on digitaaliset oppimateriaalit. Osalle on ollut pettymys, kun oppimista ei tapahdukaan ilman vaivaa.

Ørestadin lukiossa pitää pystyä opiskelemaan toisten kanssa. Opettaja ei ole perinteiseen tapaan vain puhumassa liitutaulun edessä – liitutauluja siellä ei edes näkynyt. Opiskelijan odotetaan olevan läsnä, osallistua aktiivisesti ja tekevän annetut tehtävät aikataulun mukaisesti. (Koulun opetusfilosofia tanskaksi ja englanniksi.)

Koulu lukuina:

  • 4 fyysistä tilaa ja virtuaalinen tila
  • 42 luokkaa, 1160 opiskelijaa
  • 115 opettajaa
  • Jokaisella opiskelijalla on keskimäärin on 2,5 yhteyttä nettiin eli noin 4000.
  • 4 teknistä avustajaa verkon ylläpidossa

Lukion digitalisoitumisen vaiheet

Ørestadin lukiossa digitalisoituminen on edistynyt seuraava aikataulun mukaan:

  • 2005: 2:1 koulun pöytäkoneilla
  • 2007: 1:1 yhdistelmällä koulun pöytäkoneita (iMac) ja opiskelijoiden omia läppäreitä (BYOD, MacBooks)
  • 2009: 1:1,5 opiskelijoiden omilla läppäreillä (BYOD MacBooks) ja koulun pöytäkoneilla (hyvin vähän käytössä)
  • 2012: Projekti OEG Digital 1. vuosi ja ensimmäiset kokeilut iPadien kanssa. Ensimmäinen vuosi 100 %:sti digitalisoitu eli ei enää paperisia oppikirjoja.
  • 2013: Projekti OEG Digital 2. vuosi ja kaikille opiskelijoille iPadit tai vastaava rahamäärä kannettavan hankintaan.

Elokuusta 2013 lähtien opiskelijoille on siis koulun puolesta jaettu iPadeja. vaihtoehtoisesti opiskelija sai iPadin verran tukea MacBookin tai muun kannettavan ostamiseen. Ainakaan vielä iPadit eivät ole lyöneet kunnolla läpi Ørestadin lukiossa vaan valtaosa viime elokuussa aloittaneista hankki kannettavan. Kannettavat eivät ole pelkästään MacBookeja vaan myös Windows-koneita opiskelijoilta löytyy. Rehtori Andersenin arvion mukaan noin 10% kannettavista on Windows-koneita. ”Ne ovat parempia pelikoneita”, sanoi rehtori syyksi osan opiskelijoista valintaan.

Edelleen enimmäkseen opettajilla ja opiskelijoilla on MacBookit. Oppimisympäristönä oli aiemmin Fronter, mutta nykyään opettajat jakavat oppimateriaalejaan Google Driven kautta. ”Apple hardware – Google software”, totesi rehtori. Sekakäyttö on sujunut pääosin hyvin. Opiskelijoilla puolestaan on sähköiset oppikirjat kannettavissaan tai iPadeissaan. Ne ovat opiskelijoille ilmaisia. Opintoretket maksavat, ja opiskelijat voivat kieltäytyä.

Myös Tanskassa on ollut keskustelua siitä, onko Google Driven käyttö soveliasta koulussa, koska tiedostojen tallennuspaikka ei ole tiedossa. Asiasta ei ole tehty päätöksiä.

Opettajat suunnittelevat edelleen opetuksen MacBookseilla ja niiden näkökulmasta.
Opettajat käyttävät jonkin verran iPadin appseja havainnollistamiseen. Koulun 16 matikanopettajaa ovat tehneet oman yhteisen oppimateriaalin, mitä rehtori piti melkoisena saavutuksena, sillä noin suuressa ryhmässä on jo paljon erilaisia näkemyksiä.

Competence centers

Lukiossa on viisi ”kompetenssiryhmää”:IMG_0848

  • learning and spaces
  • ”knowledge in use”
  • globalization
  • digital education
  • working climate and dropout proplems

Ryhmien tarkoitus ja kokoonpano:

  • kehittää pedagogisia konsepteja
  • tarjota opettajille oman kompetenssin kehittämistä
  • pedagoginen inspiraatio koululle
  • 5-7 opettajaa ja johtaja
  • yliopiston tutkija ”kriittisenä ystävänä”
  • tukea kehityksen raiteiden sisäänajoa koulussa

Lisäksi on johtoryhmä, joka tekee lopulliset päätökset.

Ne kuuluisat tanskalaiset sähköiset yo-kirjoitukset

Toukokuun 19. päivä alkavalla viikolla alkavat kevään 2014 yo-kirjoitukset. Yo-kirjoitukset vielä tallennetaan USB:lle ja printataan siltä. Asian on tarkoitus muuttua ensi vuonna. Ongelma vielä on, että palvelin voi ottaa vain 10 000 suorittajaa kerrallaan.
Jatkossa saa käyttää koulun nettiympäristöä eli esim. Googlen omaa kouluympäristöä, mutta ei muuta nettiä. Laitteessa olevia kirjoja ja Google Drivessä olevaa materiaalia saa siis käyttää, mutta muuhun verkkomateriaaliin ei saa mennä. Miten sitä voidaan valvoa? Siihen ei ollut vastausta.

Kuvagalleria

Kari Rajala
apulaisrehtori
Turun klassillinen lukio

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , , , | Kommentit poissa käytöstä

Seinästä valkotaulu

Viimeisin lisäys (4.3.2014): aiheeseen on löydettävissä ratkaisu myös Suomessa. Katso suomenkieliset sivut http://smartwallpaint.fi/ 

Blogipostauksessani Mietitään myös luokkatilat uusiksi mainitsin, että Bohunt Schoolin monitoimiluokassa oli seinä valkotauluna, johon pystyi kirjoittamaan ja piirtämään valkotaulutussilla. Tiedustelin Tikkurilan maalausneuvonnasta, löytyykö sieltä maalia vastaavaan tarkoitukseen. Sain vastauksen vajaassa parissa tunnissa.

Tikkurilalla ei aivan suoranaista maalia ole tuohon tarkoitukseen, mutta sillä on teollisuuspuolella muutama tuote, joita on kokeiltu ja todettu toimiviksi tähän tarkoitukseen.

Nämä vain on tarkoitettu ruiskutettavaksi, ja vain ammattilaisten käytettäviksi. Lisäksi purkkikoot ovat isoja. Toki isoja määriä maalia menee jos koulusta useamman luokan seinä maalataan kyseisellä tuotteella.

Näitä tuotteita ovat seuraavat:

Näiden ominaisuuksista ja käytöstä neuvonnasta ei osattu kertoa, mutta kehotettiin ottamaan yhteyttä Tikkurilan teollisuustuotteiden asiantuntijoihin info.coatings@tikkurila.com . Lisäksi toki maalin valintaan vaikuttaa käytettävä tussi, ja sen laatu ja ominaisuudet.

Lisäys: Heti, kun olin linkannut tämän postauksen Suomalaiset BETT-messuilla ryhmään, niin Minna Koskinen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta vinkkasi siellä nämä, koska heillä on tarkoitus kokeilla pöytäpintojen käyttöä valkotauluina.

20140129-205028.jpg

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , | Kommentit poissa käytöstä

Ongelmakoulusta menestyskouluksi – kouluvierailu Hove Park Schooliin

Perjantaina minä ja Ville teimme kouluvierailun parin tunnin ajomatkan päässä Lontoosta sijaitsevaan Brightonin Hove Park Schooliin. Koulu on ollut yksi Bett-tapahtuman suosituimmista kouluvierailukohteista, eikä suotta: 2000-luvun alussa koululla oli huono maine, oppimistulokset olivat heikkoja ja koulussa oli väkivaltaista käyttäytymistä. Viimeisen kolmen vuoden aikana koulun oppimistulokset ovat kuitenkin parantuneet eri mittareilla yli 30 % ja kouluviihtyvyys on kohonnut jopa satoja prosentteja. Mikä on saanut aikaan näin valtavan muutokseen?

Hove Park Schoolin avain menestykseen on ollut täydellinen oppimisympäristön ja toimintakulttuurin muutos. Vuodesta 2011 alkaen koulussa on toteutettu ns. 1:1-mallia, jossa jokaisella koulun 1200 oppilaalla on henkilökohtainen iPad. Lisäksi koulussa on uusi, kattava langaton verkko. Oppilaat ja heidän perheensä maksavat iPadista vahvasti tuetun hinnan. Lisäksi vähävaraisia perheitä tuetaan rahallisesti laitehankinnoissa. Jos perhe päättää olla kokonaan hankkimatta laitetta, koulu lainaa iPadin oppituntien ajaksi.
Esittelypuheissa tuli vahvasti esiin koulun näkemys tabletista ennen kaikkea oppimista tukevana työkaluna, ei itsetarkoituksena. Ajattelumallissa oppimisprosessi jaetaan viiteen osa-alueeseen, joita ovat ymmärtäminen, analysointi, arviointi, soveltaminen ja uuden tuottaminen. Lisätietoa mallista ja ehdotuksia hyvistä sovelluksista kuhunkin käyttötarkoitukseen löytyy tarkemmin alla olevista kaavioista.

DSCF5022 IMG_0146

Vierailun päätteeksi kiersimme luokissa tutustumassa oppitunteihin ja toden totta kaikissa luokissa iPadit olivat ahkerassa käytössä. Yleisluontoisista ohjelmista esiteltiin erityisesti Book Creator, jonka avulla voi laatia esimerkiksi portfolion kuvaamataidossa tai runokokoelman äidinkielen tunneilla, sosiaalinen media Edmodo sekä Pages muistiinpanojen tekemiseen. Koulussa kannustettiin teknologian luovaan ja kokeilevaan käyttöön. Esimerkiksi kameraa voi käyttää kekseliäästi vaikkapa liikunnan tunnilla liikesarjojen videointiin, jolloin oppilas saa välitöntä palautetta liikuntasuorituksistaan. Maantiedossa iMotionin avulla voi luoda esimerkiksi stop motion –animaation vuorovesi-ilmiöstä, tai tutkia siemenen itämistä biologian oppitunnilla. Kielten opettajien keskuudessa erilaiset sanakirjat ja puheen tallentamiseen soveltuvat ohjelmat olivat erityisen suosittuja, ja kemian tunteja varten tableteista löytyi tietysti jaksollinen järjestelmä. Osa ohjelmista on iPadissa valmiiksi asennettuna, mutta oppilailla on täysi vapaus valita ja asentaa heidän oppimistyyliinsä parhaiten sopivia ohjelmia.

Kaiken kaikkiaan vierailu oli hyvin mielenkiintoinen ja hyvä vastakohta uutuuttaan hohtavalle Crown Woods Collegelle, johon tutustuimme edellisenä päivänä (lue tästä Villen juttu Crown Woods Collegesta). Varmasti Hove Park Schoolin oppimistulosten ja kouluviihtyvyyden huiman parantumisen taustalla on kokonaisvaltainen muutos, ei pelkät iPadit. Pohdimme, että henkilökohtaisen tablettien johdonmukainen käyttöönotto kaikilla oppitunneilla ja oppimisprosessin kaikissa vaiheissa on ollut valtava konkreettinen muutos koulun arjessa, jonka yhteydessä on ollut luontevaa vaikuttaa oppilaitoksen toimintakulttuuriin kaikilla rintamilla. Kuulimme myös epäonnistuneista hankkeista, joissa oppilaille annetut iPadit ovat jääneet käyttämättömiksi tai niitä oli kohdeltu kaltoin. Oppilaiden vastuu omien laitteiden käytöstä opettaa luontevasti omaisuudesta huolehtimista sekä osoittaa luottamusta oppilaiden ja opettajien välillä. Ennen kaikkea hankkeen onnistuminen edellyttää koulun opettajilta poikkeuksellista sitoutumista uusiin oppimisympäristöihin ja toimintamalleihin sekä rehtorilta vahvaa muutosjohtajuutta siirtymävaiheessa.

Teksti: Lauri Ruotsalainen

Kuvat: Ville Vehmanen

Linkkejä:

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , | Kommentit poissa käytöstä