Pedagogian ja tekniikan sulava liitto

Macbookit oppilaiden käytössä Työkaluna iPad BETT-messuille matkannut kolmihenkinen TOP-keskuksen iskujoukkomme oli mukana Applen järjestämällä kouluvierailulla Flitch Green Academyyn hieman Lontoon ulkopuolella. Koulu on saavuttanut keskimääräistä parempia oppimistuloksia ja kiittää niistä paljolti tietotekniikan järkevää opetuskäyttöä. Kaikissa luokissa, joihin tutustuimme, oli tuntien aika osalla oppilaista käytössä kynä ja paperi, osalla puolestaan iPadit tai Macbookit. Laitteiden käyttö näytti olevan kaikilla oppilailla verraten sujuvaa, myös neljävuotiaiden ryhmässä – koulun oppilaiden ikähaarukka kun on englantilaisittain 4-11 vuotta.

Laitteiden käyttöä pienryhmissä varjosti suomalaisesta näkökulmasta ryhmittelyperusteet: opettaja oli ainakin osalla tunneista jakanut heikommat oppilaat (”less able”) kynäilemään ja askartelemaan, kun nohevammat oppilaat käsittelivät teknisiä laitteita. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti toimittu joka tunti, ja erityisesti päivittäisen Challenge-hetken aikana oppilaat saivat itse valita tehtävän sekä siihen liittyvät työvälineet.

Flitch Green Academy oli kaiken kaikkiaan mainio esimerkki pedagogian ja tekniikan yhdistämisestä. Koulussa painotettiin nimenomaan tietotekniikan mielekästä opetuskäyttöä ja esimerkiksi iPadeillä käytettiin vain pientä määrää valikoituja appseja. Oppilaat oppivat kouluvuosien mittaan käyttämään monipuolisesti erilaisia laitteita ja samalla myös ilmaisemaan itseään eri tavoin. Puolen päivän mittainen vierailumme oli yksi antoisimpia kokemuksia Lontoon BETT-matkallamme.

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

#Error404: The Explosions-based Computing Show

Messujen näyttävimmästä annista vastasi varmasti Fran Scottin Bett-areenaesitys.

Fran-Scotw1
Esityksessään hyvinkin eläväinen Fran (neurotieteilijä / TV tuottaja-esiintyjä / pyrotekniikan harrastaja) esitti yhden ikimuistettavan tavan kertoa kohdeyleisölleen (tarkoitettu 4-10 vuotiaille) mikä on tietokone ja miten sitä ohjelmoidaan.

Fran-Scotw2Noin puolen tunnin interaktiivisessa esityksessä tietokoneena toimi Raspberry Pi, syöttölaitteeksi valitsimme huutoäänestyksellä banaanin (päärynän sijaan) ja tulostuslaitteina toimivat yhdessä määrittelemässämme järjestyksessä erilaiset räjähtävät vetypallot sekä pallomeripallot.

Fran-Scotw3Sen verran vauhdikkaasta ja ammattitaitoisesta showsta oli kyse, että asia selkisi hienosti ja aikamoni ohikulkija valahti kalmankalpeaksi räjähdysten jyskyttäessä areenaa ja pallomeripallojen lennessä kohti taivaita.

Raspberry Pi-osastoja messuilta löytyi useampiakin keskittyen aina alakoulusta lukion loppuun asti. Pi:llähän voi edullisesti mm. tuottaa musiikkia, koodata (esim Python, Scratch, …), ohjata robottikäsiä, jne. Asiasta kiinnostuneet laittakaapa Googleen vaikkapa hakusanoiksi Fuze, Raspberry Pi tai vaikkapa cpc.co.uk

Jos haluat saada oikean astronautin suorittamaan kokeellisen Raspberry Pi-tuotoksen niin sinulla on aikaa osallistua kilpailuun 3.4.2015 (alakoulu ja lukion ideavaihe).

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

Arkkitehtuurin suunnittelua 3D:nä – digitaaalisesti ja itse rakentaen

Niin yläkoulun kuin lukionkin kuvataiteessa olen välillä törmännyt tunnille ja huomannut opiskelijoiden ahkerasti työstävän kolmiulotteisia malleja joko omasta huoneestaan tai vaikkapa itse suunnittelemistaan taloista. Tapoja tehdä tämä on monia ja vaikken kuvataiteilija itse olekaan niin ainakin kynää ja paperia, liimaa, kartonkia ja pahvia sekä legoja on tunneilla näkynyt.

Messuilla sisäinen lego-puoliskoni koki Ahaa-elämyksen ohittaessani Arckitin-osaston. Arckitin rakennussarjat on tarkoitettu arkkitehtisuunnittelun avuksi. Palikoita (seiniä, läpinäkyviä seiniä, kulmia, lattioita, kattoja, portaita jne) myydään 60, 120 ja 240 neliön taloille sopivina setteinä sekä irtona. Tämän lisäksi sarjoihin kuuluu erilaisia pintamateriaaleja kuvaavia arkkeja.

Palikat tuntuivat liittyvän toisiinsa aika nopeasti ja ne on siis uudelleen käytettävissä. Legoista koko jutun erottaa palikoiden avulla tehtyjen talomallien realistisuus (palikat on suunniteltu arkkitehtien toimesta rakennuksia varten).

Mikä itseäni ehkä eniten asiassa innosti oli paketin mukana tuleva Arckit Digital-ohjelmisto, joka hyödyntää SketchUp 3D Warehouse-ohjelmistoa. Suomeksi sanottuna ajatusmalli on siis ensin suunnitella digitaalisesti 3D-tuotos (samanlaisilla palikoilla kuin oikeasti on käytössä) ja sitten rakentaa tuotos oikeasti palikoista. Tai miksei sitten toisinpäin, jolloin pintojen värittäminen lienee helpompaa ja tuootoksen saa oikeasti kotiinsakin.

Sarjoja saa tilattua Suomeenkin valmistajan kotisivuilta (99-339 euron hintaan -sisältäen postikulut).

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

Opetuskerta yhdellä sormella?

Bett-tapahtuman lukuisista näytteilleasettajista yksi erottautui joukosta esittelemällä tuotteen, jolla voi hallita uudella tavalla projektorin kautta tapahtuvia esityksiä. Kyseessä on älysormi, jonka avulla voi hallita projektorin kautta nähtävää esitystä. Tuote tekee pinnasta, johon kuva heijastetaan vuorovaikutteisen. Heijastuspintana voi olla esim. valkokangas, valkoinen seinä tai pöytä. Uutta tässä tuotteessa on etätoiminto eli heijastuspintaan ei tarvitse koskea. Lisäksi liikeohjaus antaa 3-ulotteisuuden tuntua esitykseen. Syvyysvaikutelman lisäksi sormi toimii normaalina hiirenä, lasersoittimina ja se ottaa vastaan äänikomentoja.

Varsinainen laite kiinnitetään etusormeen.

Laite kiinnitetään etusormeen.

Tuote herätti paljon kiinnostusta vierailijoissa ja vierailimme osastolla vielä toisenakin päivänä, jotta olisimme saaneet hieman tarkempia teknisiä tietoja laitteesta. Varsinaisia ”speksejä” emme kuitenkaan onnistuneet saamaan. Jätimme yhteystiedot ja jäämme odottamaan Birdin tarkempia teknisiä faktoja.

Bird_osastoa

Birdin esittely keräsi paljon kiinnostuneita vierailjoita

Tuotteen esittelyvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=Wzsa0zYH-tQ&feature=youtu.be

Toteutukseen tarvitaan näkemämme perusteella:
– Projektori(mallilla ja merkillä ei ole merkitystä)
– Heijastuspinta(valkokangas, seinä, pöytä)
– Bird paketti(sormilaite, latauslaite, bluetooth sensori projektorin lähellä)
– Tietokone, johon asennetaan tuotteen ohjelmisto
– Hinta noin 250 USD
– Valmistusmaa:Israel

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

Osaamisen kehittämistä vertaisoppien – istuuko Suomeen?

Suomessa käytetään jonkin verran oppituntien tallennusjärjestelmiä, erityisesti toisella asteella ja korkea-asteella. Esimerkiksi Turussa Kerttulin urheilulukiossa tallennejärjestelmällä tarjotaan urheilun vuoksi oppitunneilta pois olleille opiskelijoille mahdollisuus päästä osalliseksi oppitunnin tapahtumista. Myös monella paikkakunnalla toimiva DIAK käyttää luentojen tallennus- ja välitysjärjestelmää ratkaisemaan hajautettuun organisaatioon liittyvää problematiikkaa.

IRIS Connect on brittiyritys, jonka tarjoama laitteisto ja ohjelmisto liikkuu hieman samoilla vesillä, mutta käyttötarkoitus on lopulta varsin erilainen. Välineet mahdollistavat oppituntien välittämisen suorana tai niiden tallentamisen, mutta kohderyhmänä eivät ole opiskelijat, vaan toiset opettajat tai opettajien (täydennys)kouluttajat. Tällainen tapa kehittää osaamista seuraamalla kollegan opetusta ja kommentoimalla sitä on varsin harvinaista Suomessa, puhumattakaan että arvioija olisi joku ulkopuolinen – opettajaksi opiskelevien opintoja lukuunottamatta. Kenties metodilla kuitenkin olisi annettavaa myös täkäläiseen täydennyskoulutuskulttuuriin. Oleellista lienee, että osapuolet ymmärtävät arvioinnin luonteen ja päämäärän oikein, puolin ja toisin. IRIS Connectin välineillä opettajapari tai -ryhmä voi olla maantieteellisesti hyvinkin laajalta alueelta.

blog-iris2Järjestelmän ideana on, että se välittää alustaan kahta rinnakkaiskuvaa, toisessa näkyvät oppijat ja toinen kamera on kohdistettu opettajaan. Selainpohjaisella alustalla voidaan opetusta kommentoida aikaleimatuilla merkinnöillä. Suorissa lähetyksissä on jopa mahdollista antaa reaaliaikaisesti palautetta korvanapin kautta, mutta kuulemma tätä useimmat arastelevat ja melko harva ominaisuutta käyttää. Tunnin pitänyt opettaja voi tämän jälkeen katsoa tallenteen ja nähdä, mitä vertaisarvioija on oppitunnin eri käänteissä havainnoinut kommentoinut ja voi itse vaikka vastata palautteeseen.

blog-irisKuvan etualalla oleva sinimusta kameralaite (Mobile LiveView Camera) sijoitetaan luokkaan ja se pystyy välittämään suoraakin kuvaa ja ääntä kahdesta mikrofonista palvelimen kautta. Kevyempi ja edullisempi vaihtoehto näkyy taka-alalla (Discovery Kit) ja se hyödyntää tavallisia iPad Mini -laitteita. Toinen laitteista on master ja toinen slave/orja. Kiinteässä telineessä oleva iPad asetetaan kuvaamaan oppilaita luokan edestä. Toinen sijoitetaan taaempaa tai keskeltä kuvaamaan opettaja. Sen moottoroitu alusta kääntyy ja seuraa opettajaa, missä hän milloinkin liikkuu. Tämä toteutuu opettajan kaulassa olevan infrapunalähettimen avulla. Kahden pädin videot ladataan automaattisesti alustaan, jossa ne näkyvät rinnakkain, ajan suhteen synkronoituna.

IRIS Connectilla on laaja käyttäjäkunta kotimaassaan, missä tällainen vertaisarviointi on arkipäivää, mutta tuote on käytössä myös 12 muussa maassa. Suomessakin ensimmäinen avaus on jo tehty Jyväskylässä.

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

Suomi BETTissä

Vaikka BETTiin tänä vuonna osallistuu suomalaisia opetusalan toimijoita ennakkoarvioiden mukaan jopa 700 henkilöä, suomalaiset opetusteknologiayritykset ovat varsin vähän esillä. Onnistuimme bongaamaan vain kaksi kotimaisen yrityksen ständiä.

blog-petrasplanetPetra’s Planet Edu oli mukana viime vuoden tapaan suurella ja näyttävällä osastolla. Made in Finland oli myyntivaltti, jota pidettiin selvästi esillä.  Petran planeetan opetusversio on kovaa vauhtia matkalla maailmalle, jonne tuotteen markkina jo painottuukin. Haarakonttorikin löytyy Suomen lisäksi jo Englannista ja Kanadasta. Alakoululaisille suunnattu oppimisalusta on lapsen maailman näköinen ja mm. oma hahmo on nykyaikaan sopivasti tuunattavissa.

blog-graphogameToinen kotimainen, GraphoGame, ei niin sanotusti heti soittanut kelloja, kunnes kävi ilmi, että kyseessä on meillä esi- ja alkuopetuksessa erittäin laajasti käytetty Ekapeli, jota oli paikan päällä esittelemässä pääkehittäjä Jyväskylän yliopisto. Peliin on jo kehitetty eri kieliversioita ja pelin vahva menestys ja tutkimusperustaisuus on hyvä myyntivaltti maailmalla.

Kolmanneksi voisi väljästi laskea Young Digital Planetin, joka on vahvasti puolalainen toimija, mutta osa Sanoma-konsernia.

Näiden lisäksi mukana muilla osastoilla oli luonnollisesti tuttuja kasvoja kotimaasta, sillä monella monikansallisella opetusteknologian tuottajalla on vakiintuneet kumppaninsa Suomessa ja he olivat mukana vastaanottamassa vierailijoita kaukaa kotoa.

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

Innovaatioita erityistarpeisiin – esimerkkinä musiikki

BETT-tapahtuman näytteilleasettajien valtava joukko varmistaa sen, että välineitä löytyy niin suurten massojen tarpeisiin kuin pienempien erityisryhmien avuksi – oli sitten kyse ohjelmistoista tai laitteista.

Esimerkkinä kolme valtavirrasta poikkeavaa apuvälinettä musiikin opetukseen sekä musiikkia hyödyntävään terapiaan oppijoille, jotka eivät esim. aistivamman tai kehitysvamman vuoksi pysty hyödyntämään tyypillisiä instrumentteja.

blog-musiiMusii valmistaa useita aisteja hyödyntävää laitetta, jossa soittimina toimivat kolme puhallettavaa kartiota. Kartioita painamalla voi soittaa musiikkiasteikkoja – keskeltä kartiota soivat keskimmäiset sävelet jne. Kosketus aktivoi tuntoaistia ja äänien lisäksi kosketukseen reagoivat väriä vaihtavat valot, jotka samalla stimuloivat näköaistia. Äänen sointia, äänenvoimakkuutta, tempoa jne. opettaja voi vaihtaa ja säädellä tietokoneelta, joka ohjaa Musii-laitetta.

blog-skoogSamaa monikanavaisuuden periaatetta hyödyntää omintakeisella tavallaan Skoogmusicin Skoog. Pehmeän kuution viidellä sivulla on erivärinen puolipallo, joista kukin tuottaa oman sävelensä. Skoog-kuutiota voi painaa, puristaa, hieroa, heiluttaa jne. Enemmänkin ”eteeristä” äänimaailmaa luovaan ja sitä muokkaavaan Musii’hin verrattuna Skoog on aito instrumentti, jolla voi helposti soittaa melodioita. Tietokoneohjelmiston avulla valitaan mm. soitin, jonka ääntä Skoog matkii. Kuutiossa on jopa MIDI-kytkentä ja mahdollisuus yhdistää se Garageband-appsiin. Katso havainnollistava video Skoogin sivustolta.

blog-beamzKolmas mielenkiintoinen tuote oli Jean-Michel Jarren esiintymisiä seuranneille tutunoloinen ”laserharppu” nimeltä Beamz. Laitteessa on 2 + 2 lasersädettä, jotka toimivat soittimen näkymättöminä kielinä. Soittaminen on mahdollista, vaikka soittajan liikuntakyky olisi rajoittunut tai lihasvoimat heikot. Beamzia soitetaan liikuttamalla käsiä lasersäteiden poikki. Laitetta ohjaavaan ohjelmistoon sisältyy 50 valmista laulupohjaa ja tuki on usealle alustalle (PC, Mac, iOS). Myös Beamzin sivustolta löytyy hyvä video.

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

Tabletlaitteiden kuljetus-, synkronointi- ja latausratkaisut

20150123-002754.jpgTabletteja on hankittu kiihtyvällä tahdilla Turun kouluihin viime vuosien aikana. Kasvava laitemäärä on herättänyt kiinnostusta erilaisia kuljetus-, synkronointi- ja latausratkaisuja kohtaan. BETT-messuilla oli tarjolla kymmenien eri valmistajien tuotteita.

Synkronointitarpeet ovat olennaisesti vähentyneet, eikä useimmiten varsin hinnakkaille ratkaisuille tahdo enää löytyä mielekästä käyttöä. Suurin osa valmistajista näyttää kuitenkin keskittyvän edelleen tähän puoleen. Arkkupakastimen kokoisia kärryjä oli tarjolla runsaasti, samoin matkalaukkumallisia laatikoita.

blog-karry2Kouluissa kenties hyödyllisimmät vaihtoehdot kuitenkin loistivat yhä poissaolollaan. Vain laitteiden lataamisen hoitavaa kunnollista säilytysratkaisua ei löytynyt, joskin muutama valmistaja lupaili niitä tulevan lähitulevaisuudessa. Kevyet, luokkatilaan sopivat muoviset säilytys- ja kuljetusjärjestelmät vaikuttivat kuitenkin lupaavilta.

Myös langattomat latausratkaisut tekevät selvästi tuloaan. Toistaiseksi niiden käyttäminen vaatii tabletteihin kuitenkin valmistajien omat tekniikkaa tukevat suojakuoret.
Kuvan laitteen erikoispiirre oli se, että siihen oli sisäänrakennettu myös UV-valo, jonka tarkoitus on desinfioida laitteet latauksen aikana (kannen saa suljettua).

blog-magneetti

Sivuhuomiona todettakoon, että Applen omenalogo vilahti vain muutamalla osastolla. Kotimaassa tablet on monesti yhtä kuin iPad, mutta täällä esimerkiksi Android oli vahvasti esillä.

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

Ensitunnelmat: BETT 2015

TOP-keskuksen BETT-edustuksen keskiviikkopäivä alkoi Applen järjestemällä tutustumismatkalla Flitch Green Academyn kouluun. Varsin antoisen reissun jälkeen, logististen ongelmien ratkettua, ehdimme vielä koko iltapäiväksi Lontoon Exceliin BETT-messuille.

Valtavalle messualueelle mahtuu toinen toistaan kirjavampaa ständiä. Perinteisten kaikkien tuntemien suuryritysten, kuten Googlen, Intelin ja Microsoftin lisäksi paikalla on satoja muita toimjoita.

Seuraavaan on koottu ensitunnelmia muutamien aihepiirien nostoin:

20150121-152655.jpg

Puitteet kunnossa: puhelimen sai kätevästi ladattua kahvittelun ja bloggaamisen ohessa.

– Robotit ja ohjelmointi – selvästi enemmän esillä kuin muutamaa vuotta aiemmin. Aiheesta lisää myöhemmin.

– Kosketustaulut ym. – tabletlaitteiden vahva tuleminen ei ainakaan täällä näy, vaikkakin suunta lienee pois opettajajohtoisuudesta kohti oppilaiden osallistamista

– ”verkkoturvallisuus” ja oppilaiden kontrollointi, ilmeisesti brittien kestosuosikki

– 3D ja lisätty todellisuus – muutamia mielenkiintoisia ratkaisuja

– Tabletlaitteiden säilytys, lataus ja synkronointi (aiheesta lisää myöhemmin)

 

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä

BETT 2015 käynnistyy – raportoimme täällä

BETT on vuosittain järjestettävä Euroopan suurin, kansainvälinen opetusteknologian tapahtuma Lontoossa, messukeskus ExCelissä. Tapahtumaan osallistuu myös satoja suomalaisia opetusalan toimijoita. Kaiken kaikkiaan tapahtumaan odotetaan tänä vuonna yli 35 000 opetusalan ammattilaista.

bett2015BETT-viikkoon kytkeytyy paljon myös muuta toimintaa jo tiistaista alkaen, kuten mahdollisuus kouluvierailuhin, joihin osa ryhmästämme osallistuu.

Tässä blogissa Turun sivistystoimialalta vuoden 2015 tapahtumaan osallistuvat raportoivat näkemästään ja kokemastaan niin itse tapahtumassa kuin kouluvierailuilla.

BETTiin tänä vuonna lähtevät Juho Airola, Juha Pitkänen ja Mika Luoto (Kerttulin lukio) sekä Jouni Paakkinen, Mikko Hirvonen ja Antti Huttunen (TOP-keskus)*. Osallistujat eivät matkusta yhtenä ryhmänä, joten luvassa on havaintoja tapahtuman eri puolilta sekä eri oheisvierailuista.

Raportoimme makupaloja tapahtuman aikana (21.-24.1.2015) sekä sulateltuja paloja myös sen jälkeen.

Muiden suomalaisten vieraiden tunnelmia voi seurata esim. Twitterissä hashtagillä#finnbett ja kansainvälisesti #bett2015.

Lisää matkaraportteja löytyy Matleena Laakson blogin kautta:
BETT 2015: Suomalaisten matkaraportit

(*jos olet osallistumassa Turusta, emmekä tiedä asiasta, ota yhteyttä Jouniin ja tule mukaan bloggaamaan!)

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit poissa käytöstä