Seinästä valkotaulu

Viimeisin lisäys (4.3.2014): aiheeseen on löydettävissä ratkaisu myös Suomessa. Katso suomenkieliset sivut http://smartwallpaint.fi/ 

Blogipostauksessani Mietitään myös luokkatilat uusiksi mainitsin, että Bohunt Schoolin monitoimiluokassa oli seinä valkotauluna, johon pystyi kirjoittamaan ja piirtämään valkotaulutussilla. Tiedustelin Tikkurilan maalausneuvonnasta, löytyykö sieltä maalia vastaavaan tarkoitukseen. Sain vastauksen vajaassa parissa tunnissa.

Tikkurilalla ei aivan suoranaista maalia ole tuohon tarkoitukseen, mutta sillä on teollisuuspuolella muutama tuote, joita on kokeiltu ja todettu toimiviksi tähän tarkoitukseen.

Nämä vain on tarkoitettu ruiskutettavaksi, ja vain ammattilaisten käytettäviksi. Lisäksi purkkikoot ovat isoja. Toki isoja määriä maalia menee jos koulusta useamman luokan seinä maalataan kyseisellä tuotteella.

Näitä tuotteita ovat seuraavat:

Näiden ominaisuuksista ja käytöstä neuvonnasta ei osattu kertoa, mutta kehotettiin ottamaan yhteyttä Tikkurilan teollisuustuotteiden asiantuntijoihin info.coatings@tikkurila.com . Lisäksi toki maalin valintaan vaikuttaa käytettävä tussi, ja sen laatu ja ominaisuudet.

Lisäys: Heti, kun olin linkannut tämän postauksen Suomalaiset BETT-messuilla ryhmään, niin Minna Koskinen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta vinkkasi siellä nämä, koska heillä on tarkoitus kokeilla pöytäpintojen käyttöä valkotauluina.

20140129-205028.jpg

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , | Kommentit poissa käytöstä

Ongelmakoulusta menestyskouluksi – kouluvierailu Hove Park Schooliin

Perjantaina minä ja Ville teimme kouluvierailun parin tunnin ajomatkan päässä Lontoosta sijaitsevaan Brightonin Hove Park Schooliin. Koulu on ollut yksi Bett-tapahtuman suosituimmista kouluvierailukohteista, eikä suotta: 2000-luvun alussa koululla oli huono maine, oppimistulokset olivat heikkoja ja koulussa oli väkivaltaista käyttäytymistä. Viimeisen kolmen vuoden aikana koulun oppimistulokset ovat kuitenkin parantuneet eri mittareilla yli 30 % ja kouluviihtyvyys on kohonnut jopa satoja prosentteja. Mikä on saanut aikaan näin valtavan muutokseen?

Hove Park Schoolin avain menestykseen on ollut täydellinen oppimisympäristön ja toimintakulttuurin muutos. Vuodesta 2011 alkaen koulussa on toteutettu ns. 1:1-mallia, jossa jokaisella koulun 1200 oppilaalla on henkilökohtainen iPad. Lisäksi koulussa on uusi, kattava langaton verkko. Oppilaat ja heidän perheensä maksavat iPadista vahvasti tuetun hinnan. Lisäksi vähävaraisia perheitä tuetaan rahallisesti laitehankinnoissa. Jos perhe päättää olla kokonaan hankkimatta laitetta, koulu lainaa iPadin oppituntien ajaksi.
Esittelypuheissa tuli vahvasti esiin koulun näkemys tabletista ennen kaikkea oppimista tukevana työkaluna, ei itsetarkoituksena. Ajattelumallissa oppimisprosessi jaetaan viiteen osa-alueeseen, joita ovat ymmärtäminen, analysointi, arviointi, soveltaminen ja uuden tuottaminen. Lisätietoa mallista ja ehdotuksia hyvistä sovelluksista kuhunkin käyttötarkoitukseen löytyy tarkemmin alla olevista kaavioista.

DSCF5022 IMG_0146

Vierailun päätteeksi kiersimme luokissa tutustumassa oppitunteihin ja toden totta kaikissa luokissa iPadit olivat ahkerassa käytössä. Yleisluontoisista ohjelmista esiteltiin erityisesti Book Creator, jonka avulla voi laatia esimerkiksi portfolion kuvaamataidossa tai runokokoelman äidinkielen tunneilla, sosiaalinen media Edmodo sekä Pages muistiinpanojen tekemiseen. Koulussa kannustettiin teknologian luovaan ja kokeilevaan käyttöön. Esimerkiksi kameraa voi käyttää kekseliäästi vaikkapa liikunnan tunnilla liikesarjojen videointiin, jolloin oppilas saa välitöntä palautetta liikuntasuorituksistaan. Maantiedossa iMotionin avulla voi luoda esimerkiksi stop motion –animaation vuorovesi-ilmiöstä, tai tutkia siemenen itämistä biologian oppitunnilla. Kielten opettajien keskuudessa erilaiset sanakirjat ja puheen tallentamiseen soveltuvat ohjelmat olivat erityisen suosittuja, ja kemian tunteja varten tableteista löytyi tietysti jaksollinen järjestelmä. Osa ohjelmista on iPadissa valmiiksi asennettuna, mutta oppilailla on täysi vapaus valita ja asentaa heidän oppimistyyliinsä parhaiten sopivia ohjelmia.

Kaiken kaikkiaan vierailu oli hyvin mielenkiintoinen ja hyvä vastakohta uutuuttaan hohtavalle Crown Woods Collegelle, johon tutustuimme edellisenä päivänä (lue tästä Villen juttu Crown Woods Collegesta). Varmasti Hove Park Schoolin oppimistulosten ja kouluviihtyvyyden huiman parantumisen taustalla on kokonaisvaltainen muutos, ei pelkät iPadit. Pohdimme, että henkilökohtaisen tablettien johdonmukainen käyttöönotto kaikilla oppitunneilla ja oppimisprosessin kaikissa vaiheissa on ollut valtava konkreettinen muutos koulun arjessa, jonka yhteydessä on ollut luontevaa vaikuttaa oppilaitoksen toimintakulttuuriin kaikilla rintamilla. Kuulimme myös epäonnistuneista hankkeista, joissa oppilaille annetut iPadit ovat jääneet käyttämättömiksi tai niitä oli kohdeltu kaltoin. Oppilaiden vastuu omien laitteiden käytöstä opettaa luontevasti omaisuudesta huolehtimista sekä osoittaa luottamusta oppilaiden ja opettajien välillä. Ennen kaikkea hankkeen onnistuminen edellyttää koulun opettajilta poikkeuksellista sitoutumista uusiin oppimisympäristöihin ja toimintamalleihin sekä rehtorilta vahvaa muutosjohtajuutta siirtymävaiheessa.

Teksti: Lauri Ruotsalainen

Kuvat: Ville Vehmanen

Linkkejä:

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , | Kommentit poissa käytöstä

Makupaloja BETTistä

Tässä muutamia täkyjä BETT 2014:stä. Kaikkia ei ole valikoitu pedagogisin ansioin, osa on lähinnä kuriositeettina osoittamassa, mitä kaikkea markkinoilla on.

Paljon oli esillä mm. säilytysratkaisuja. Yhteistä kaikille se, että meillä suosituksi nouseille iPad Mineille ei vieläkään oikein löydy optimaalisia ratkaisuja.

Turhan pienessä asemassa olivat jälleen sisällöt. Niitä toki oli, mutta arjen tarpeisiin ja muuhun tarjontaan nähden aika niukasti. Suomalaisesta näkökulmasta erilaisia nettifilttereitä ja estojärjestelmiä sen sijaan oli hämmästyttävän paljon. Koulukulttuureissa on eroja.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Kouluvierailu Crown Woods Collegessa

Villen ja Laurin kaksimiehinen turkulaisdelegaatio vieraili torstaiaamuna Etelä-Lontoossa sijaitsevassa Crown Woods Collegessa. Vierailu oli kosketustauluja valmistavan Smart Technologiesin järjestämä. Yritys on monelle turkulaisellekin opettajalle tuttu Smart-älytaulujen valmistaja. Ryhmämme koostui pääasiassa suomalaisista ja ruotsalaisista.

Vuonna 2011 rakennetussa koulussa on 1600 opiskelijaa ja se on jaettu neljään yksikköön, joista kussakin on oma rehtori ja hallinto. Tällä järjestelyllä koulu pyrkii välttämään oppilaiden hukkumisen suureen massaan. Vierailumme aluksi Smartin edustaja demosi kosketustaulun Extreme Collaboration (XC) – lisäosaa, joka mahdollistaa erilaisten kyselyjen, sekä mindmappien luomisen hyödyntäen oppilaiden omia mobiililaitteita. XC on ladattavissa Smartin sivuilta ja se tulee asentaa opettajan tietokoneeseen. Oppilaat voivat vastata selaimen kautta kopioimalla linkin taululta, joko manuaalisesti tai QR-koodilla. Näin ollen järjestelmä toimii missä tahansa päätelaitteissa, tukien BYOD-periaatetta.

Alkuinfon jälkeen oli vuorossa kierros koululla, jossa meitä opastivat koulun oppilaat. Kävimme seuraamassa mm. kuvaamataidon, taloustiedon, matematiikan, kotitalouden ja tietotekniikan oppitunteja. Jokaisessa vierailemassamme tilassa oli Smart-taulu, parhaimmassa kolme. Jokaisessa luokassa Smart-taulu oli liitutaulun korvaajana ja erilaiset tehtävänannot, esimerkiksi kotitauloudessa tai taloustiedossa annettiin Smart-taulua käyttäen. Vierailemistamme tunneista luontevimmin Smart-taulua käytti matematiikan opettaja, joka yhdisteli valmiiksi ”ohjelmoitua” sisältöä, kuten esiin tulevia vastauksia, ja vapaata kirjoittamista ja laskemista. Huolimatta muutamista kosketustaulun ongelmista tunti eteni sujuvasti, eikä teknologian käyttöön kiinnittänyt huomiota, vaan se tuntui välineeltä muiden joukossa. Eniten meissä herätti hilpeyttä tanssisalin seinältä löytynyt Smart-taulu, jolta kuulemma katsottiin videoita malliksi. Viimeisenä vierailimme ICT-tunnilla, eli tietotekniikan tunnilla. Luokassa oli pöytäkoneita ja kolmella seinällä Smart-taulu. Joillakin oppilailla oli myös iPadit käytössä. Ryhmissä työskennellen oppilaat kirjoittivat omille tauluille tietosuojaan liittyviä kysymyksiä ja vaihtoivat sitten paikkaa, ja ryhmät vastasivat toistensa kysymyksiin.

Päivä päättyi Smartin edustajan Smart Amp-esittelyyn. Smart Amp on Smartin keväällä lanseerattava oppimisympäristö, joka hyödyntää Google Appsia tiedostojen käsittelyyn ja Google Drivea tiedostojen tallentamiseen. Amp-ympäristössä opettaja voi jakaa tehtäviä oppilaille, joita oppilaat voivat tehdä yksin ja ryhmissä. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen vierailu, joka antoi uusia ideoita ja ajatuksia älytaulun soveltamiseen opetuksessa.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , | Kommentit poissa käytöstä

3D-tulostus tulee kouluihin voimalla

Wikipedia: ”Kolmiulotteinen tulostus tai 3D-tulostus on virtuaalisen mallin tuotteistamista fyysiseksi esineeksi 3D-tulostimen avulla. Tulostimessa voidaan käyttää materiaaleina esimerkiksi muovia, metallia, keraamia tai lasia”

3D-tulostus Suomen kouluissa on vielä alkutekijöissään, vaikka Sovellon järjestämillä kursseilla kymmeniä opettajia viime vuonna kävikin ja tätä kautta taitaa ainakin parikymmentä miniFactory-tulostinta suomalaisistakin kouluista löytyä.

BETT-mesuilta on tulostimia löytynyt aiempinkain vuosina, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että laitteiden hinta-laatusuhteet alkavat olla kohdillaan ja käyttömukavuudet sitä tasoa, että niitten leviäminen kouluihin on realistista.

3D4

Messujen lisäksi 3D-tulostamista käsiteltiin laajasti myös Lontoon Science-museon näyttelyssä, missä esillä oli erilaisia tulosteita niin koriste kuin käyttöesinestäkin: maljakoita, silmälaseja, patsaita, puhelinten kuoria, verhoklipsuja, kenkiä, proteeseja, kalloimplantteja jne.

Science-museon kaupasta oli myös ostettavissa sekä MakerBotin 3D-tulostin (1790 £) että Digitizer (1190 £) (joita messuilta myös jo löytyi). Nämä yhdistämällä voidaan siis  käytännössä 3D-kopiokone.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit poissa käytöstä

Heijastuspintana pleksi

Pienenä, keventävänä välipalana blogiin lyhyt video hauskasta  ja yksinkertaisesta ratkaisusta, joka pysäytti monet kävijät tutkimaan, mistä on kyse.

Tämä ilmassa leijuvalta vaikuttava puhuva piirrospoika oli toteutettu dataprojektorilla, joka heijasti kuvan muotoonsahatulle levylle, joka arvioni mukaan oli tavallista akryylimuovia. Kuva oli sitten tarkasti asemoitu ko. levylle, jolloin syntyi vaikutelma ilmassa leijuvasta ”2D-hologrammista”.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , | Kommentit poissa käytöstä

Opettajat opiskelemassa kemiaa iPadien kanssa

Bohunt Schoolin kemianopettaja Andy Bee demosi iPadin hyödyntämistä kemian opetuksessa ja laittoi meidät vierailijat töihin. Opiskelijat avustivat meitä erinomaisesti.

Tehtävänä oli keksiä sopiva kemialliseen reaktioon perustuva keino lämmittää retkiruokaa. Tulta ei saanut käyttää vaan vertailtiin erilaisia kemiallisia reaktioita ja mitattiin liuosten lämpätiloja.

Opettaja näytti omat kokeilunsa iPadin ja dataprojektorin avulla seinälle. Hän yksinkertaisesti laittoi iPadin nojaamaan pystyyn ja kamera kohti astiaa, jossa kokeet tehtiin. Jouni Paakkinen osaa kyllä neuvoa kätevämmätkin ratkaisut iPadin kiinnittämiseen.

Luokan fasiliteetit eivät olleet erityiset. Suomessa todennäköisesti testit olisi tehty vetokaapissa ja käytetty suojalaseja. Englannissa avataan ikkunat. Pöydät oli hyvin järjestetty. Meitä oli toki liian monta tilaan. Idea oli kuitenkin hyvä ja on sitä ainakin Voionmaan lukiossa Jyväskylässä jo toteutettukin.

Lämpötilan mittaamiseen käytettiin SPARKvue HD-sovellusta (3,59 €) ja Pasportin lämpötilasensoria (Lisää sensoreita). Mittaustulokset eri kokeiluista kerättiin Google Driven dokumenttiin.

Muuramen lukion rehtorin Aki Puustisen opiskelijat katsoivat luotettavimmaksi tekemään nämä kemialliset kokeet. Videot ja kuvat olen kuvannut mini-iPadilla ja videot olen editoinut iMoviella.

Toinen koe.

Lopuksi kuvagalleria. Voit suurentaa kuvia klikkaamalla niitä, ja edetä isommissa kuvissa eteen- ja taaksepäin kuvien alla olevien nuolien avulla.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , , , , , | Kommentit poissa käytöstä

Tukea BYOD:n ja älytaulujen yhteiskäyttöön

Monissa kouluissa on käytöissä älytauluja. Monessa koulussa ne ovat myös jääneet vain pelkiksi kalliiksi valkokankaiksi, joissa on toki hyvä kuva ja ääni. Osassa kouluissa kuitenkin löytyy myös aktiivisia opettajia, jotka käyttävät älytauluja. On kuitenkin vaara, että niiden käytöstä tulee show, joka ei sinällään aktivoi oppilasta tai opiskelijaa sen enempää kuin pelkkä valkokangas tai jopa vähemmän kuin liitutaulu.

Luokkien ainoa teknistyminen eivät ole kuitenkaan pelkät älytaulut vaan myös opiskelijoiden käytössä olevat läppärit, tabletit ja älypuhelimet. Harvassa koulussa ne ovat kuitenkin aktiivisessa käytössä ja vielä harvemmin.

Ongelma älytaulujen ja opiskelijoiden laitteiden kanssa on ollut se, että aluksi piti opettajan koneen ja opiskelijoiden laitteiden olla samassa langattomassa verkossa. Yleensä kuitenkin opettajan kone, joka on liitetty älytauluun on kuitenkin kiinteässä verkossa.

Nyt on kuitenkin olemassa sovelluksia, jotka toimivat internetin yli eli opiskelijat menevät tiettyy nettiosoitteeseen, ja sitä kautta vuoropuhelu taulun ja laitteiden välillä toimii.

Suomalaista ratkaisua laitteiden keskusteluun tarjoaa Flinga. Lainaus Flingan sivuilta:

Opettajan koneeseen asennettavaan Flinga BASE-sovellukseen voidaan lähettää kuvia, tekstiä ja piirroksia Flinga-lähetinsovelluksilla. Kaikki lähetetyt objektit ovat vapaasti liikuteltavissa ja niiden kokoa sekä asentoa voidaan muuttaa. Objekteja voidaan myös siirtää sovellukseen taustakuviksi.

Flingan avulla voidaan kerätä opiskelijoiden kommentteja, kysymyksiä sekä vastauksia helposti ja nopeasti kaikkien nähtäville. Flingaa käyttämällä kaikki oppilaat pääsevät vastaamaan joko ohjatusti tai jopa samanaikaisesti.

SmartBoard on tarjonnut Extreme Collaboration -laajennusta. Edellisessä työpaikassani tuli ongelmia palomuurin kanssa, ja tietohallintokin sai huonosti tukea ja neuvoa asian ratkaisemiseen.

BETT-tapahtumassa oli Smartiin tarjolla uusi ratkaisu eri käyttöjärjestelmien yhteistyöhön ja peilaamiseen Smartille: Smart Amp. Opiskelijat pystyvät työstämään samaa dokumenttia älytaululla eri kokoonpanoissa parista isompiin ryhmiin.

Täysin uusi tuttavuus minulle oli irlantilainen DisplayNote, joka myös lupaa vuoropuhelun älynäytön tai taulun ja eri käyttöjärjestelmien mobiililaitteiden ja läppäreiden välillä. The Guardian on noteerannut yhtiön erääksi lupaavimmaksi start-upiksi.

Messuilla DisplayNote oli yhdistetty CleverTouch-nimisen älynäytön kanssa. Minulle jäi epäselväksi, onko ohjelma riippumaton älynäytön tai -taulun merkistä.

Pian turkulainen Tomi Dufva oli jutellut ständillä ja kommentoi Suomalaiset BETT-messuilla ryhmässä seuraavasti, kun aiheesta siellä alustavasti postasin:

Hyvä tietää että displaynote ei vielä hoida mirrorointia ainakaan ipadilla. Juttelin myyjän kanssa. On tulossa, mutta ei varmaa. Samate eri androidien välillä eroa. Eli ”One ring to rule them all” on vielä liian hyvää ollakseen totta. Mutta tulossa.

 Lopuksi kuvagalleriaa aiheesta. Klikkaamalla saat kuvia suuremmiksi. Suurien kuvien välillä voi liikkua niiden alapuolelta löytyvien nuolien avulla.

Lue myös Ville Vehmasen kirjoitus kouluvierailusta Crown Woods Collegessa, jossa on käytössä runsaasti SmartBoardeja ja niissä Extreme Collaboration ja SmartAmp.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , , , , , | Kommentit poissa käytöstä

Millainen on koulu 30 vuoden kuluttua?

BETT-messuja on järjestetty 30 vuotta. Ensi vuoden messut ovat ke 21.-la 24.1.2015. Educan järjestäjien olisi syytä ottaa tämä huomioon, koska koko ajan enemmän suomalaisia käy BETT:ssä.

BETT-areenan ulkopuolella oli kysymys yleisölle, mitä koulu on 30 vuoden kuluttua. Yleisö sai vastata keltaisille lapuille ja ammattipiirtäjät visualisoivat seinään vierailijoiden ajatukset.

Tässä vain muutama kuva torstailta. Olisi ollut hauska olla kuvaamassa niitä lauantaina!

Klikkaa kuvia suuremmiksi. Kun ensimmäinen kuva on suuri voit edetä kuvan oikealla alapuolella olevasta nuolesta eteenpäin ja vasemmasta taaksepäin.

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , | Kommentit poissa käytöstä

Kouluvierailu Bohunt Schooliin

Perjantaiaamun Applen järjestämään kouluvierailuun osallistui bussilastillinen suomalaisia, mukana Turusta Kari ja Jouni. Väkeä oli myös mm. Kokkolasta ja Jyväskylästä. Tästä blogista voit lukea myös Karin artikkelin vierailusta.

Vierailukohteena oli Bohunt School, joka sijaitsee Hampshiressä. Useasta matalasta tiilirakennuksesta (”block”) koostuva koulukampus on viimeisen neljän vuoden aikana kasvanut merkittävästi. Oppilasmäärä on kasvanut kolmasosalla, noin 900:sta peräti 1450:een. Suosion kasvun selittävät huomattavasti kohonneet oppimistulokset. Lisää tilaa on saatu rakentamalla viime vuonna valmistunut iBlock-rakennus.

Rehtori Strowger

Rehtori Strowger

Rehtori Neil Strowgerin mukaan oppimistuloksia ei saada paranemaan viilaamalla vanhaa, vaan tekemällä aidosti ja rohkeasti muutos. Bohuntissa muutos perustuu mm. seuraaviin ajatuksiin:

  • Parannusta ei tapahdu ilman muutosta, tehtävä asiat selvästi eri tavalla
  • Koululla pitää olla korkeat odotukset oppilailta ja opettajilta.
  • Oppiminen perustuu haasteisiin (challenge-based learning)

Menestyksen takana on oppimisympäristön ja toimintatapojen muutos. Oppilaat pystyvät vaikuttamaan omaan oppimiseensa, mitä tekevät ja mitä tekevät.

Myös IT:n rooli tukea oppilaiden itsenäisyyttä ja innovatiivisuutta, omaa valinnanvaraa ja vastuuta. Koulu suunnittelee siirtymistä 1:1-malliin (laite joka oppilaalla), mutta siihen ei ole haluttu sännätä suin päin. Tärkeämpää on ollut saada pedagogiikka ensin kuntoon. Tällä hetkellä koulussa on MacBook-tietokoneita ja iPadeja yhteiskäytössä. Omien laitteiden käyttö ei ole sallittua.

Airlink-anturi

Airlink-anturi

Pääsimme oppilaan roolissa kemian tunnille, jossa käytettiin iPadiin langattomasti Bluetoothilla kytkeytyvää lämpötila-anturia ja SPARKvue-appsiä. Tulosten kirjaamiseen käytettiin kaikille jaettua Google Drive -taulukkoa. Sekoitimme eri aineita reaktion käynnistämiseksi ja mittasimme lämpötilan muutoksia. Opettaja käytti myös iPadin kameraa heijastamalla kuvaa tekemästään kokeesta.

Koulukierroksella kävimme mm. musiikkiluokassa, jonka soittimet olivat pitkälti elektronisia ja myös Garageband oli käytössä.

Mielenkiintoinen ja täkäläisittäin harvinainen yksityiskohta oli kielikylvyn soveltaminen. Tätä tehtiin enimmäkseen taitoaineissa siten, että ohjaus annetaan vieraalla kielellä. Käytetty on ranskaa, espanjaa ja viimeisimpänä kiinan kieltä. Kiinnostava oli rehtorin huomio siitä, että kielikylvetykseen osallistuneiden yleinen oppimistulosten taso oli kokonaisuudessaan noussut, vaikka ryhmät eivät ole mitenkään valikoituneet.

Rehtori uskoo selityksen löytyvän haasteellisuudesta. Kun ponnistelee yhden asian kanssa, kuten vaikka kiinan kielen kanssa, panostaminen lisääntyy muutenkin, kuuntelutaidot paranevat ja yhteistyötaidot kehittyvät luonnostaan.

Haasteellisuuteen liittyvät koulun leirit ja ulkomaan ’tutkimusmatkat’. Päästäkseen esim. Intiaan, oppilaiden piti itse kerätä rahoitus ilman, että rahaa pyydettiin suoraan vanhempien taskusta.

Koulun motto on ”Enjoy, Respect, Achieve”.

 

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Avainsanoina , , , , , | Kommentit poissa käytöstä