The Assessment Game Show – ISTE2015

Opiskelijat ovat alkaneet kuljettamaan omia päätelaitteita oppitunneilla, mutta mihin niitä nyt sitten pitäisi käyttää?

Yksi tapa saada takapenkinkin uneliaat mukaan toimintaan on järjestää pieni kilpailu, testi tai koe. Tätä varten on olemassa iso määrä erilaisia, ilmaisia tai hyvin edullisia ohjelmistoja, jotka parhaimmillaan tuottavat hyvinkin lisäarvoa oppitunneille.

Monet meistä ovat kuulleet tai käyttäneet Socrativea tai Kahoot.it -ohjelmistoa, mutta tarjolla on monia muitakin. Osallistuin ISTE-konferenssissa  erittäin vuorovaikutteiseen 45-minuuttiseen, jonka aikana oli yhdessä yleisön kanssa päättää mikä ohjelmistoista tällä hetkellä on ykkönen – amerikkalaisittain: The Assesment Game Show.

— — —

SESSION AGENDA

Round 1

  • 1 minute presentations on each tool with a vote using Nearpod after each set.

Round 2

  • Audience voice presentation: Share thoughts on the tools via shared board or speak for 20 seconds on the tool. Vote via Plickers after each set.

Round 3

  • Video of each tool left (If there is time). Vote via Google Forms after all videos.

Round 4

  • Live demo of the tool (If there is time). Vote via Mentimeter to crown a winner!

— — —

Kilpailemassa ykkössijasta olivat seuraavat 16 tuottetta: Kahoot.it / FlipQuiz / Exit Ticket / Mentimeter / Flubaroo / GoSoapBox / Poll Everywhere / Nearpod / Socrative / Quizziz / Classflow / Plickers / Handouts / Quicz Socket / Formative sekä Pear Deck (tummennetut pääisivät toiselle kierrokselle).

Kilpailussa neljän joukkoon pääsivät Kahoot.it, Quizziz, Formative sekä voittajana Nearpod.

Nearpodin lisäksi itse ainakin ajattelin uusina minulle tutustua tarkemmin Quizziziin sekä vaikkapa vanhempainilloissa vain yhtä konetta ja tulostettuja vastausalappuja tarvitsevaan Plickersiin. Perusasteen väkeä suosittelen ainakin tutustumaan Formativeen.

Lisätietoja kilpailusta tästä.

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa The Assessment Game Show – ISTE2015

Augmented reality (AR) – lisättyä todellisuutta metsästämässä

Google nyttemmin hyllyttämä Class-projekti toi oikeastaan ensimmäistä kertaa lisätyn todellisuuden suuren yleisön tietouteen.

Erilaisten puettavien laitteiden lisäksi lisätyn todellisuuden ohjelmistoja ja sovelluksia on ollut jo useamman vuoden ajan tarjolla vaikkapa puhelimen tai iPadin kautta.

Osa AR-sovelluksista on lähinnä hauskoja ja leikinomaisia, mutta osa soveltuu vallan mainiosti opetuksenkin tarpeisiin.

Alle olen kerännyt sieltä täältä kiinnostavia AR-juttuja eri kouluasteilla käyettäväksi.

Aurasma

Google Expeditions ja Card Board

Blippar

Your Augmented Reality app that unlocks exclusive content from everyday things. 

Daqri

Daqri Smart Helmet sekä 4d studiolla tehdyt: 4d elements kemian opetukseen ja 4d anatomy ihmiskehoon tutustumiseen

eTips – matkaoppaat

Lisättyä todellisuutta mukanaan pitävät matkaoppaat (100+ kohdetta)

Then and Now City-guides (iTunes store)

Muutamista kaupungeista (Montreal, Vancouver, Paris, Barcelona, Nantes, Metz ja Tampa) tehdyt kaupunkioppaat, joissa voi katsella kaupunkien muuttumista eri aikakausilla.

British Museum – Augmented reality project

Augment

Acrossair – Augmented Reality Browser

Yelp Appin Monocole lisäosa

Hae arvosteltuja ravintoloita ympäriltäsi

Ray BanVirtual Try On

IKEA-kuvaston tuotteet omassa kodissa?

Google Translate

Kääntää reaaliajassa kymmeniä kieliä (myös suomea) niin kirjoitetusta tekstistä sekä kuvista!

Lego Digital Box

Audi User Manuals

Volkswagen augmented reality service manual

zSpace

Two Left Feet

IMAG-N-O-TRON

Guinness World Records

The Tortoise and The Hare

Crayola Color Alive

Kringl

Tee todistevideo siitä, että Joulupukki on olemassa :-)

Fetch Lunch Rush

CyberChase ShapeQuest

AR Dinopark

ZooKazam

AR Flashcards

Quiver (formerly colAR)

Väritä ”värityskirjan” A4-tulosteita ja katsele niitä iPadin läpi niin ne heräävät henkiin. Nyt mukana myös opetukseen liittyviä kuvia ja kysymyssarjoja, kuten solu yms…

SpaceCraft 3D

Arloon (Anatomy, Geometry ja Chemistry)

Pixel Press Floors

ARSoccer

ARBasketball

Bugs Meyhem

Toy Drive

Googlen Project Tango

Augmented Reality Contact Lenses – iOptik by innovega

 

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa Augmented reality (AR) – lisättyä todellisuutta metsästämässä

Mitä jäi mieleen ISTE2015-konferenssista ja näyttelyistä?

Mitä jäi mieleen ISTE2015-konferenssista ja näyttelyistä?

ISTE 2015 konferenssissa Philadelphiassa kiinnostukseni kohteina olivat pääasiassa matematiikkaan ja ohjelmointiin liittyvät esitykset ja niitä kävinkin päivittäin kuuntelemassa useita. Suomalaisia konferenssissa taisi olla Juhon ja minun lisäkseni vain pari muuta. Sattumalta tapasimme kuitenkin Tukholmassa asuvan englannin opettajan Outi Friskin, joka on alun perin suomalainen ja opiskellut Turussa. Hän on ollut aiemmin myös perinteinen oppikirjan tekijä, mutta on nyt siirtynyt tekemään ja keräämään innostavaa sähköistä materiaalia.

webenglish

Kannattaa tutustua:

http://webenglish.se/

Programming at all ages

Bombayn amerikkalaisessa koulussa opettava Kristopher Velez esitteli erilaisia eri-ikäisille soveltuvia ohjelmointikieliä ja –tyylejä. Ohjelmointi sopii kaikille, kunhan valitsee oikeantasoisen kielen. Yläkoulu ja lukiotasolle hän suosittelee seuraavia: Arduino, Python, Java, C++ ja Processing.

Rethink Math Class with the Desmos Graphing Calculator

Desmos on ilmainen online-työväline https://www.desmos.com/calculator

Esityksen ja harjoittelun vetäjä Bob Lochel pitää blogia, missä on runsaasti Desmos-materiaalia: http://mathcoachblog.com/desmos-classroom-file-cabinet/

Girls & STEM: Making it Happen

Tähän pitkäaikaiseen ongelmaan ei ollut keksitty mitään uutta ratkaisua. Sekä opiskelijoiden että opettajien asenne on edelleen oleellisin syy tyttöjen vähäisempään STEM-aineiden valintaan.

10 Best Apps to Rock Your Math Rotation with Digital Learning

Konferenssissa esiteltiin matematiikkaan ja aika moneen muuhunkin oppiaineeseen sopivia ohjelmia lisäämään motivaatiota peruskoulutasolle:

Aurasma (http://www.aurasma.com)

Brainscape (https://www.brainscape.com/)

Skype Classroom (https://education.skype.com/)

Animoto (https://animoto.com/)

YAKiT – Make any photo talk (http://www.freakngenius.com/)

GoNoodle (https://www.gonoodle.com/)

ClassDojo (https://www.classdojo.com/)

Blendspace (https://www.blendspace.com/)

Educreations (https://www.educreations.com/)

(Twitter)

Muuta

Catchbox

catchboxNäiden lisäksi esityksistä mieleen jäi muutamia jo julkaistuja tai vasta tulossa olevia ohjelmia ja laitteita. Näitä kommentoimme yleisön seassa pomppineella ”rantapallolla” Catchbox – heitettävä mikrofoni, joka onkin suomalainen innovaatio http://youtu.be/apjN3xThfY8

 

Cicret
cicret-braceletCicret on ranneke, joka heijastaa näytön projektorin lailla käsivarteesi 8 valonsäteellä. Voit selailla sormellasi samoin kuin kosketusnäyttöistä puhelinta.

Laite ei ole vielä myynnissä, mutta on tulossa Android-laitteille (www.cicret.com, katso Firefoxilla)

 

Motionsavvy

motionsavvyMielenkiintoinen syksyllä myyntiin tulossa oleva ohjelma oli myös Motionsavvy, joka tulkitsee kaksisuuntaisesti viittomakieltä. Ohjelma tai laite muuntaa viittoman ääneksi ja päinvastoin (www.motionsavvy.com).

 

 

 

 

 

Mia Peltomäki

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa Mitä jäi mieleen ISTE2015-konferenssista ja näyttelyistä?

Ilmaisia HTML5-simulaatioita luonnontieteiden opetukseen

Coloradon yliopisto on tuottanut useiden vuosien ajan yläkoulu- ja lukio-ikäisten opetukseen kehitettyjä luonnontieteen simulaatioita ja jakanut niitä vapaasti käytettäväksi .

Palvelun kautta on ladattu vuosien saatossa yli 200 000 000 kertaa, joten mistään ihan pikku puuhastelusta ei ole kyse.

Padien myötä PhET-simulations on tuottanut uusia HTML5-pohjaisia simulaatioita, jotka ovat tutustumisen arvoisia!

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa Ilmaisia HTML5-simulaatioita luonnontieteiden opetukseen

STEM amerikkalaisessa opetussuunnitelmassa

Yksi USA:n opetuksen painopisteitä on muutaman vuoden ajan ollut STEM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics). Messuilla näkyikin useita tähän liittyviä luentoja ja kojuja. Pariin viime vuoteen verrattuna alkaa tuntua siltä, että STEM alkaa pikkuhiljaa onnistuneen vakiinnuttamaan paikkaansa amerikkalaisessa opetussuunnitelmassa ja parhaimmillaan innosta loistaneiden nuorten tuotokset olivat huikean hienoja.

Mieleeni jäivät erityisesti kolme erilaista kokonaisuutta: 1) Oikean datan käyttö opetuksessa 2) Meksikolaisten yläkouluikäisten STEM-projektit sekä 3) Mitä mielikuvituksellisimmat erilaiset rakentelusarjat.

Yritän valottaa näitä kokonaisuuksia esimerkkien kautta kaikkien innostukseksi kaikille luonnontieteilijöillemme.

1) NOOA DATA in the CLASSROOM

Yksi esimerkki ison oikean datan (BIG DATA) käytöstä opetuksessa oli Yhdysvaltojen NOAA:n (National Oceanic and Atmospheric Administration) julkaisema DATA in the CLASSROOM maantieteen ja meribiologian opetukseen.

Vapaasti käytettävässä materiaalissa on tutkittu viittä eri luonnonilmiötä (El Nino, Sea Level Rise, Ocean Acidification, Water Quality ja Coral Bleaching) matemaattisten ja tieteellisten menetelmien kautta oikeaa dataa käyttäen. Kustakin ilmiöstä on tehty opettajille oma ohjepaketti ja opiskelijoille viisitasoinen vuorovaikutteinen opetuspolku, jonka lopuksia voi järjestelmästä ladata asiaan liittyvää autenttista dataa haluamillaan parametreillä ja käyttää sitä omissa tutkimuksissaan.

Kaikenkaikkiaan uskon materiaalin soveltuvan erityisesti meidän lukiopuolen aiheeseen kiinnostuneille opiskelijoille, vaikka sivusto onkin suunnattu USA:n Grades 5 to 8 väelle.

Tämäntyyppisiä oikean maailman ja opetuksen välisiä ison datan hankkeitten käytön soisi yleistyvän Suomessakin.

2) Meksikolaisten STEM-projektit

Tänäkin vuonna ISTE:n ”poster-sessioiden” sykähdyttävintä antia olivat Meksikon eri koulujen osastot, joilla nuoret esittelivät huikean hienojen ja vaativien STEM-projektien lopputuotoksia. Seuraavat kolme osuivat ainakin minun sydämeeni:

Whale Shark -projekti

Whale Shark -projektissa (Cancun) opiskelijat tutustuivat valashaiden elämään, rakensivat tästä maailman suurimmasta kalasta ison oikean näköisen mallin, jonka sisälle rakennettiin Lego-robotti mallintamaan kalan liikkeitä. Toisen robotin avulla esiteltiin evien toimintaa ja lopuksi koko tuotoksista tehtiin kivat verkkosivut nettiin.

A view of Mexican history from above -projekti

A view of Mexican history from above -projektissa (Huitzilin) opiskelijat olivat kuvanneet ilmasta käsin radio-ohjattavalla kameralla varustetulla 6-kopterilla (Drone F550) kuuluisia Meksikolaisia kohteita. Pojat olivat tutustuneet valitsemiinsa kohteisiin ja kuvanneet oman tarinansa kustakin kohteesta seisten vihreän kankaan edessä. Lopuksi kunkin videoklipin vihreä kangas oli vaihdettu kohteesta kuvattuun ilmakuvaan ja näin oli saatu lopputulokseksi hienot videot, jossa pojat puvut ja kravatit päällään kertovat kohteestaan samalla kun kutakin kohdetta tarkastellaan ilmakuvassa taustalla.

Valitettavasti en löytänyt kyseistä videota verkosta teille jaettavaksi.

Solar Stove – Feed your world through mathematics

SOLARstove (Altamira) oli tarkoituksena miettiä mihin ihmeeseen tarvitaan oikeasti matematiikkaa ja lopulta parabolisten funktioiden avulla mallintaa ja rakentaa toimiva aurinkokeitin.

aurinkokeräin

3) Rakentelusarjoja, robotteja ja niiden valmistajia:

littleBits

Whitebox learning

Adept Mobile Robots

Ardusat

BirdBrain Techologies

Ozobot

Exploring Robotics – educational robots

 

 Fischertechnik

KISS Institute for Practical Robotics

 

Modular Robotics

Osmo – muuta iPAD sosiaaliseksi opiskeluvälineeksi

(Vakuutuin demosta niin, että tilasin kotiin alakouluikäisille lapsilleni :-)

RoboKind Robots

RobotsLAB US

Trobo – The storytelling robot

 

Sphero

VEX Robotics

Wonder Workshop

 

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa STEM amerikkalaisessa opetussuunnitelmassa

Horizon Report 2015 K12-Edition

Muistan lukeneeni verkosta aiemminkin New Media Consortiumin Horizon-raportteja, jotka siis syväluotaavat opetusteklogian ja opetuksen muutoksen ajankohtaisia ja tulevia asioita.

The NMC Horizon Report: 2015 K-12 Edition examines emerging technologies for their potential impact on and use in teaching, learning, and creative inquiry in schools.

NMC julkaisi raportista uuden K12-version ISTE-konferenssin aikana ja paikanpäällä olikin useampia esityksiä aiheeseen liittyen. Raportti tuntui ainakin ensimaistelulta ihan mielenkiinoiselta ja suosittelenkin ainakin rehtoreita ja teknologisista asioista kiinnostuneita lukio-ihmisiä vilkaisemaan 58-sivuista NMC Horizon Report 2015 K12.

horizon

 

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa Horizon Report 2015 K12-Edition

Matkalla ISTE2015-konferenssiin Philadelphiaan

imageKerttulin lukion Juho Airola ja Mia Peltomäki osallistuivat tämän vuoden ISTE-konferenssiin 28.6-1.7.2015 Philadelphiassa. Pyrimme kertomaan ja jakamaan tämän blogin kautta reissun mieleenpainuvimpia juttuja ja kokemuksia lukijoiden jatkojalostettavaksi tai suoraan käyttöönotettavaksi.

ISTE2015

ISTE-konferenssi on ymmärtääkseni maailman suurin opetusteknologia-asioihin keskittyvä messukokonaisuus. Paikalle on tänäkin vuonna tulossa yli 20 000 opetusalan ammattilaista 75 eri maasta. Paikanpäällä on kuultavilla toista tuhatta esitystä ja esitysten välillä voi tutustua yli 500 näytteilleasettajan osastoihin Expo-hallissa.

Aloitimme matkan suunnittelun (aikataulu, ilmoittautumiset, lentoliput, hotellit, yms) hyvissä ajoin jo viime vuoden puolella – ja hyvä niin. Hämmästyttävältä tuntui lukea ISTE:n vuosittain konferenssia varten julkaisemasta Appista kuinka kaikki Philadelphian hotellit oli loppuunmyyty ja ihmiset olivat valmiit maksamaan paikasta sohvalla tai jopa lattioillakin. ITK-päivien murheet, mutta potenssiin jotain isoa

Aikaisemmista kerroista viisastuneena käytin ennakkoon pari päivää ohjelmaan tutustumiseen ja oman ohjelman luomiseen – tämä kyllä kannattaa, sillä joukkoon mahtuu paljon hyviä ja muutamia ei niin hyviä esityksiä. Esitysten abstracteja selailemalla pääsee kuitenkin hyvin eteenpäin. Osa esityksistä on maksullisia, osaan pääsee varmasti hyvissä ajoin ennakkorekisteröitymällä (1 tapahtuma/ päivä) ja osaan jonottamalla tai vain suoraan kävelemällä.

imageKaikesta ennakkovalmistelusta huolimatta luontoäiti osoitti jälleen mahtinsa ja lentomatkastamme tuli sangen mieliinpainuva. Lähestyessämme Philadelphiaa kentälle iski ukkosmyrsky ja aikamme pyörittyämme jouduimmekin laskeutumaan Baltimoreen odottelemaan sään paranemista, uudelleen tankkausta, koneen resetointia yms.

Pääsimme kuin pääsemmekin perille, mutta 18 tunnin matkasta tulikin 22 tunnin matka, joka tuntui väsyneistä matkalaisista jo sangen tuskaiselta ohittaessamme maahantuloviranomaiset n 00:05 paikallista aikaa.

image

Juho

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa Matkalla ISTE2015-konferenssiin Philadelphiaan

MOOCilla Suomi maailmalle

Vuoden 2015 ITK-päivistä jäi jälleen käteen jotakin uutta, jotakin vanhaa ja jotakin lainattua. Jotakin sinistä edustivat ehkä osallistujat itse, jotka haukkoivat ilmaa ylibuukatuissa seminaarihuoneissa.

Päätin tapani mukaan pistäytyä jossakin itselleni vähän vieraalta kuulostavassa esityksessä ja päädyin MOOC-teemaseminaariin.

MOOCit (Massive Open Online Course) ovat verkkokursseja, joihin voi osallistua mistä päin maailmaa tahansa. Usein kursseille otetaan satoja, jopa tuhansia opiskelijoita. Maksullisten MOOCien maailmaa hallitsevat ITK-esityksen mukaan suuret opetusalan konsulttiyritykset sekä amerikkalaisten yliopistot. Kursseja on toki runsaasti saatavilla myös ilmaiseksi. Kurssien sisällöt voi rakentaa melkein miten vain, kunhan opiskelijan suoritukset saadaan jotenkin talteen. Mikäli kurssilla on valtavasti opiskelijoita mutta vain vähän tai jopa vain yksi opettaja, arviointienkin täytyy olla pitkälti automatisoituja (esimerkiksi koneen tarkastamia monivalintatehtäviä). Henkilökohtaisen ohjauksen puute tietysti laimentaa opetuksen laatua, joka ei ainakaan maksullisten kurssien osalta oikein käy päinsä.

Mielenkiintoiseksi MOOCit tekee niiden antamat mahdollisuudet suomalaisille oppilaitoksille: jos vaikka Testivaaran lukio päättäisi haluta lisätienestejä, se voisi avata pari lukiokurssiaan maailmalle muutaman kympin hintaan per opiskelija. Tämä olisi suomalaista koulutusvientiä aivan konkreettisella tasolla ja saisi kouluvierailuista saatava sataset muuttumaan aivan eri kymmenluvuille. Uskaltaisiko joku tarttua tähän?

MOOCeihin voi tutustua mm. joidenkin yliopistojen sivuilla tai vaikka Coursera-palvelussa (www.coursera.org).

Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit pois päältä artikkelissa MOOCilla Suomi maailmalle

BETT 2015 -raportit nyt e-kirjasena

Olemme koostaneet BETT 2015 -matkaraporteista e-kirjasen, jonka voit ladata laitteellesi alta tai selailla silä Issuu-palvelussa.

Avaa PDF-muodossa 

iPadissä ladattuasi PDF:n voit avata sen iBooks-ohjelmassa ja lisätä sen iBooks-kirjastoosi.

Julkaisua koskee Creative Commons-lisenssi CC-BY-SA.

cc-by-sa

Tallennettu kategorioihin BETT | Avainsanoina , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa BETT 2015 -raportit nyt e-kirjasena

EduCloud, EduStore ja mitä näitä nyt on…

Kaarinan tablet-seminaarin kakkospäivään mahtui ensimmäisen päivän tavoin monenlaista teemaa. Pinnalla niin käytäväpuheissa kuin Twitterissä tuntuivat kuitenkin olevan erityisesti erilaiset opetuksen pilvipalvelut. Mm. loppupanelistien yhteinen mielipide tuntui olevan, että pala kerrallaan opetuksenkin asiat siirtyvät pilveen.

Pääsalissa Jarkko Moilanen kertoi (ks. kalvot) OKM-vetoisesta, edu-kansaa kovasti kiinnostavasta pilviväylähankkeesta, joka on parhaillaan siirtymässä alan yritysten muodostaman EduCloud Alliancen vetovastuulle. Keskeinen viesti oli, että OKM:n rooli on ollut luoda yhteistä, avointa standardia eri toimijoiden välille, mutta itse palvelutuotanto jää konsortion yritysten tehtäväksi. Ministeriön pyörittämää, valtiolllista materiaalikauppapaikkaa ei siis ole odotettavissa, toisin kuin ehkä moni on asian ymmärtänyt. Moilasen toteamus ”EduCloud on standardi, ei tuote” tiivistää ajatuksen hyvin.

blog-educloudstoreJos EduCloud on standardi, entä sitten se tuote? OKM:n tavoitteena ei ole, että markkinoille syntyy vain yksi kauppapaikka ilman kilpailua. Eräänlaisena mallitoteutuksena EduCloud Alliance on rakentanut Bazaarin, joka ei kuitenkaan ole varsinaisesti käyttöönotettavissa oleva tuote, vaan esimerkkitoteutus kauppapaikasta, joka toimii jatkokehittelyn pohjana kaikille kiinnostuneille toimijoille (mikäli asian oikein ymmärrän).

Mutta jotain tässä hengessä toimivaa on jo viimeistä silausta vaille valmiinakin. Samassa pääsalissa oli Kuntien Tieran esittelypiste, jolla esiteltiin Edison-oppimisalustan lisäksi uutta EduStore-palvelua, joka on juuri tulossa markkinoille kaikkien kuntien ulottuville – joko suoraan Tieran (Tieran omistavat 250 kuntatoimijaa) tai vaihtoehtoisesti KL Kuntahankintojen (muut kunnat) kautta. Jotta kuvio ei olisi turhan yksinkertainen, EduStore ei ole suoraan pilviväylähankkeen tuote, mutta Tiera on kuitenkin mukana EduCloud Alliancessa ja  tekee yhteistyötä pilviväylähankkeen kanssa standardien määrittelyn, rajapintojen kehittämisen sekä palveluiden integroinnin osalta.

Tieran sähköisten materiaalien jakelukanava integroituu kunnan käytössä olevaan oppimisalustaan. Integrointi on jo tehty Edison-, Moodle-, Peda.net-, Fronter, Itslearning- ja Opinaika-alustoille ja muillekin tukea luvataan tarpeen mukaan. Mm. Turun Moodleen integroituna EduStore (demosisällöillä) on jo syksyllä ollut pilottikoulujen käytössä. Jakelukanavan ja sen sisältöjen kilpailutuksessa Tieran ja KL Kuntahankintojen kanssa yhteistyötä ovat tehneet Espoo, Tampere, Lahti, Hämeenlinna ja Turku.

Mitä muuta päivään 2 mahtui? Mielenkiintoisia olivat ainakin opetusteknologiapäällikkö Keijo Sipilän esittelemät ensimmäiset opettajien ja oppilaiden käyttäjäkokemukset tablet-hankkeen tässä vaiheessa.

Alla olevasta videosta voit kuunnella Keijon koko puheenvuoron. Tiivistetysti voisi todeta, että tabletit on otettu vastaan positiivisesti ja niiden oppimista edistävään vaikutukseen uskotaan. Osaamisen näyttäminen on aikaisempaa helpompaa ja TVT-taidot kehittyvät.  SAMR-malliin suhteuttaen Sipilä arveli toiminnan olevan vielä enimmäkseen S- ja A-tasolla, mutta kohti M- ja R-tasoja kuljetaan. Opettajajohtoisuudesta ei ole vielä päästy, mutta opettajan roolin muuttaminen tiedon jakajasta toiminnan ohjaajaksi on keskeisiä tavoitteita. Kehittämiskohteiksi sekä opettajat että oppilaat nimesivät langattomat verkot ja e-oppikirjat, näiden toimivuus ja laatu ovat siis molempien mielestä olennaisen tärkeitä. Opetukseen liittymättömän some-käytön tai pelailun houkuttelevuuden tunnistivat niin oppilaat kuin opettajatkin.

Kiitos Kaarina – monipuoliset päivät ja mielenkiintoinen ohjelma! Ensi vuonna uusiksi?

Tallennettu kategorioihin Muut tapahtumat | Avainsanoina , , , , , , , , , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa EduCloud, EduStore ja mitä näitä nyt on…