Lukio-opiskelu – Kokemuksia Tanskasta 1

Kokemuksia Tanskasta on jatkoa TurkuBETT-kirjoitussarjaan. IlonaIT ja Suomen Apple järjestivät Tanskan Applen avustuksella 35 hengen ryhmällemme kolme vierailukohdetta.

Ørestadin lukio

Vierailimme tiistaina 13. toukokuuta Ørestad Gymnasiumissa (OEG) Kööpenhaminassa (ks. kartalta).

IMG_0844

Rehtori Allan Kjaer Andersen

Lukiota esitteli meille rehtori Allan Kjaer Andersen.

Koulun filosofiaan liittyy vahvasti 1-to-1 sekä avoimissa ympäristöissä opiskelu. Koulussa ei ole paljon seiniä eli oppimisympäristöt ovat avoimia. Rehtori totesi, että kaikki tilat ovat oppimistiloja. Osa luokista oli ympyränmuotoisia ja suuressa osassa luokista oli lasiseinä käytävään päin. Koulu on profiloitunut mediaan, kommunikaatioon ja kulttuuriin.

Koulu aloitti toimintansa 2005, ja nykyinen rakennus valmistui vuonna 2007.

Lukio on suosittu ja sinne tullaan ympäri Kööpenhaminaa ja sen ulkopuoleltakin. Keskustasta lukiolla tulee metrolla alle vartissa. Osa opiskelijoista on tullut odotuksin, että ei tarvitse tehdä mitään, kun on digitaaliset oppimateriaalit. Osalle on ollut pettymys, kun oppimista ei tapahdukaan ilman vaivaa.

Ørestadin lukiossa pitää pystyä opiskelemaan toisten kanssa. Opettaja ei ole perinteiseen tapaan vain puhumassa liitutaulun edessä – liitutauluja siellä ei edes näkynyt. Opiskelijan odotetaan olevan läsnä, osallistua aktiivisesti ja tekevän annetut tehtävät aikataulun mukaisesti. (Koulun opetusfilosofia tanskaksi ja englanniksi.)

Koulu lukuina:

  • 4 fyysistä tilaa ja virtuaalinen tila
  • 42 luokkaa, 1160 opiskelijaa
  • 115 opettajaa
  • Jokaisella opiskelijalla on keskimäärin on 2,5 yhteyttä nettiin eli noin 4000.
  • 4 teknistä avustajaa verkon ylläpidossa

Lukion digitalisoitumisen vaiheet

Ørestadin lukiossa digitalisoituminen on edistynyt seuraava aikataulun mukaan:

  • 2005: 2:1 koulun pöytäkoneilla
  • 2007: 1:1 yhdistelmällä koulun pöytäkoneita (iMac) ja opiskelijoiden omia läppäreitä (BYOD, MacBooks)
  • 2009: 1:1,5 opiskelijoiden omilla läppäreillä (BYOD MacBooks) ja koulun pöytäkoneilla (hyvin vähän käytössä)
  • 2012: Projekti OEG Digital 1. vuosi ja ensimmäiset kokeilut iPadien kanssa. Ensimmäinen vuosi 100 %:sti digitalisoitu eli ei enää paperisia oppikirjoja.
  • 2013: Projekti OEG Digital 2. vuosi ja kaikille opiskelijoille iPadit tai vastaava rahamäärä kannettavan hankintaan.

Elokuusta 2013 lähtien opiskelijoille on siis koulun puolesta jaettu iPadeja. vaihtoehtoisesti opiskelija sai iPadin verran tukea MacBookin tai muun kannettavan ostamiseen. Ainakaan vielä iPadit eivät ole lyöneet kunnolla läpi Ørestadin lukiossa vaan valtaosa viime elokuussa aloittaneista hankki kannettavan. Kannettavat eivät ole pelkästään MacBookeja vaan myös Windows-koneita opiskelijoilta löytyy. Rehtori Andersenin arvion mukaan noin 10% kannettavista on Windows-koneita. ”Ne ovat parempia pelikoneita”, sanoi rehtori syyksi osan opiskelijoista valintaan.

Edelleen enimmäkseen opettajilla ja opiskelijoilla on MacBookit. Oppimisympäristönä oli aiemmin Fronter, mutta nykyään opettajat jakavat oppimateriaalejaan Google Driven kautta. ”Apple hardware – Google software”, totesi rehtori. Sekakäyttö on sujunut pääosin hyvin. Opiskelijoilla puolestaan on sähköiset oppikirjat kannettavissaan tai iPadeissaan. Ne ovat opiskelijoille ilmaisia. Opintoretket maksavat, ja opiskelijat voivat kieltäytyä.

Myös Tanskassa on ollut keskustelua siitä, onko Google Driven käyttö soveliasta koulussa, koska tiedostojen tallennuspaikka ei ole tiedossa. Asiasta ei ole tehty päätöksiä.

Opettajat suunnittelevat edelleen opetuksen MacBookseilla ja niiden näkökulmasta.
Opettajat käyttävät jonkin verran iPadin appseja havainnollistamiseen. Koulun 16 matikanopettajaa ovat tehneet oman yhteisen oppimateriaalin, mitä rehtori piti melkoisena saavutuksena, sillä noin suuressa ryhmässä on jo paljon erilaisia näkemyksiä.

Competence centers

Lukiossa on viisi ”kompetenssiryhmää”:IMG_0848

  • learning and spaces
  • ”knowledge in use”
  • globalization
  • digital education
  • working climate and dropout proplems

Ryhmien tarkoitus ja kokoonpano:

  • kehittää pedagogisia konsepteja
  • tarjota opettajille oman kompetenssin kehittämistä
  • pedagoginen inspiraatio koululle
  • 5-7 opettajaa ja johtaja
  • yliopiston tutkija ”kriittisenä ystävänä”
  • tukea kehityksen raiteiden sisäänajoa koulussa

Lisäksi on johtoryhmä, joka tekee lopulliset päätökset.

Ne kuuluisat tanskalaiset sähköiset yo-kirjoitukset

Toukokuun 19. päivä alkavalla viikolla alkavat kevään 2014 yo-kirjoitukset. Yo-kirjoitukset vielä tallennetaan USB:lle ja printataan siltä. Asian on tarkoitus muuttua ensi vuonna. Ongelma vielä on, että palvelin voi ottaa vain 10 000 suorittajaa kerrallaan.
Jatkossa saa käyttää koulun nettiympäristöä eli esim. Googlen omaa kouluympäristöä, mutta ei muuta nettiä. Laitteessa olevia kirjoja ja Google Drivessä olevaa materiaalia saa siis käyttää, mutta muuhun verkkomateriaaliin ei saa mennä. Miten sitä voidaan valvoa? Siihen ei ollut vastausta.

Kuvagalleria

Kari Rajala
apulaisrehtori
Turun klassillinen lukio

Kategoria(t): Yleinen Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.