Taidetestaajat

Taidetestaajat-hankkeessa kaikilla Suomen kahdeksasluokkalaisilla on mahdollisuus päästä vuoden sisällä kahden taide-elämyksen äärelle. Puolalan koulussa oppilaat osallistuivat syksyllä Tanssiteatteri Erin kaksiosaiseen kokonaisuuteen ja kevätlukukaudella suuntana oli Helsinki ja kansallisbaletin Anna Karenina.

Tanssiteatteri Eri:in tutustuminen alkoi tanssijoiden vierailulla koulussamme. Silloin oppilaat saivat nauttia eksoottisten värien katsomisesta, afrikkalaisen rummun kuuntelemisesta ja ennen kaikkea tanssin rytmin taiasta. Toista Eri:n esitystä oppilaat pääsivät katsoman Logomoon, jossa osallistuttiin ”Benin bileisiin”. Logomossa tarina afrikkalaisesta musiikista ja tanssista jatkui ja lopussa kaikki oppilaat ja opettajatkin saivat mahdollisuuden osallistua ja tanssia joko katsomossa tai lavalla uskomattomien Eri:n tanssijoiden kanssa.

Leo Tolstoin riipaisevaan klassikkoromaaniin Anna Karenina perustuva baletti esitettiin kansallisoopperassa 11.4. 2019. Matkaan lähdettiin isolla kahdeksasluokkalaisten joukolla, ilmassa oli juhlan tuntua ja useilla pukeutuminen sen mukaista. Balettiesitys otettiin selvästi arvokkaana mahdollisuutena tutustua yhteen maamme johtavista taideinstituutioista ja kokemus taisikin olla monille ensimmäinen laatuaan. Tunteikas tarina ja upea miljöö olivat omiaan nostamaan tunnelmaa ja uskon matkan olleen mieliinpainuva elämys niin oppilaille kuin opettajillekin.

Musiikkiluokkalaiset, osana opintojaan, tutustuivat lisäksi oopperan kulisseihin, puvustamoon ja lavastuspuoleen. Mielenkiintoinen kierros avasi silmiä ooppera- ja balettiproduktioiden valtaville mittasuhteille, siihen kuinka jokainen esitys on satojen työntekijöiden yhteisen ponnistuksen tulos.

Kuudesluokkalaiset yrityskylässä

Kaikki koulumme kuudennet luokat kävivät syksyn aikana osana yhteiskuntaopin opintoja vierailulla Yrityskylässä. Ennen vierailua luokissa harjoiteltiin Yrityskylä-materiaalin avulla erilaisia talous- ja työelämän taitoja kymmenellä oppitunnilla. Koulussa tutustuttiin myös erilaisiin yhteiskunnallisiin asioihin, julkisiin palveluihin ja yrittäjyyteen. Ennen jakson huipennusta,  päivää Yrityskylässä, harjoiteltiin myös työhakemuksen tekemistä ja oman talouden hallintaa.

Yrityskylä-päivässä jokainen oppilas työskenteli omassa ammatissaan saaden palkkaa tekemästään työstä. Oppilas toimi myös vastuullisena kuluttajana ja kansalaisena osana suomalaista yhteiskuntaa. Jokainen oppilas maksoi saamastaan palkasta veroa ja käytti palkkansa haluamallaan tavalla eri yrityksissä. Kansalaisvelvoitteitakin hoidettiin mm. käymällä päivän aikana äänestämässä kaupungintalolla. Yrityskylä-päivän aikana oppilaat oppivat paljon yritysten taloudesta, asiakaspalvelusta, eri ammateista ja erityisesti siitä, miten tärkeää on yhteistyö myös työelämässä.

Ysiluokkalaisten johtoryhmät kilpailivat Yrityskylässä

Vasemmalta tuotantopäällikkö Elli Hänninen, toimitusjohtaja Oskari Laurila, yritysvastuujohtaja Nooa Ylönen ja myyntipäällikkö Tigo Nguyen.

Puolalan koulun yhdeksäsluokkalaiset osallistuivat lukuvuoden aikana Yrityskylään. Yrityskylä on peruskoulun kuudensille ja yhdeksänsille luokille suunnattu yhteiskunnan, talouden ja työelämän oppimiskokonaisuus, jota hallinnoi ja koordinoi Talous ja nuoret TAT.

Oppilaista muodostettiin tiimejä, joiden tehtävänä oli johtaa yritystä mahdollisimman hyvin, myydä tuotteita hyvällä hinnalla ja toimittaa tuotteet ajoissa asiakkaille. Hyvistä matemaattisista taidoista oli johtoryhmän jäsenille hyötyä. Osa myyntineuvotteluista käytiin englannin kielellä. Myytävänä tuotteena yläkoulun Yrityskylässä oli esim. täyteläinen valmispuuro.

-Tämä on ollut hauskaa vaihtelua yhteiskuntaopin tunneille ja täällä on oppinut uusia asioita, kommentoi Nooa Ylönen 9D –luokalta.

-Täällä pitää tehdä vaikeampia valintoja kuin alakoulun Yrityskylässä, jatkaa Tigo Nguyen 9D.

Taidepäivä toukokuun lopussa

Yläkoulun taidepäivä ke 29.5. käynnistyi Finnkinossa, jossa katsoimme  ranskalaisen nuortenelokuvan ”Microbe & Gasoline”.  Elokuvassa yläkoulua käyvä Daniel on hiljainen taiteilijasielu, joka on ihastunut luokkatoveriinsa Lauraan, huonolla menestyksellä. Danielin elämä saa uutta potkua hänen tutustuttuaan luokan uuteen oppilaaseen Théoon. Théo on sanavalmis hauskuuttaja, ja pojat ystävystyvät välittömästi. Yhdessä heistä tulee parivaljakko Mikrobi ja Gasoliini, joka ei varsinaisesti ole muiden suosiossa. Kaksikossa on kuitenkin voimaa, ja pojat päättävät kesäloman kynnyksellä rakentaa asuntoauton, jolla lähteä yhteiselle matkalle Ranskan halki.

Iltapäivän musiikkiohjelmassa oli kaksi oman koulun bändikatselmusta Wimmassa. Lavalla nähtiin yläkoulun vauhdikkaita bändejä.

Alasalissa näyttelijävieraat Minna Hämäläinen ja Stefan Karlsson Turun kaupunginteatterista kertoivat miten ja miksi päätyivät näyttelijän uralle. Saimme myös paljon tietoa näyttelijän koulutuksesta ja ammatista.  Jos Minna ei olisi näyttelijä, hän olisi verhoilija ja tekisi jotakin käsillään. Stefan puolestaan olisi luultavasti päätynyt lääkäriksi. 9c:n haastattelijat Maria Koivukoski ja Lahja Kärkkäinen kyselivät myös Minnan ja Stefanin suosikkirooleista, pahimmista mokista lavalla ja siitä miten valtavat määrät vuorosanoja on mahdollista oppia.  Näyttelijävieraiden esitys oli kiinnostava ja muutamat hakivat haastattelun lopuksi myös nimikirjoituksia.

7a mukana STEAM Turku-hankkeessa

Turun kaupunki solmi huhtikuussa 2018 yhdessä alueen korkeakoulujen ja Turku Science Park Oy:n kanssa Teknologiakampus-sopimuksen, joka keskittyy tekniikan alan koulutustarjonnan ja tutkimuksen lisäämiseen. Sopimuksen myötä aloitetun yhteistyön tavoitteena on, että Turun korkeakoulut tuottavat tekniikan kandidaatteja, diplomi-insinöörejä, insinöörejä, YAMK-insinöörejä ja merenkulun ammattilaisia alueen lisääntyviin tulevaisuuden tarpeisiin.

STEAM Turku -hanke on osa Turun kaupungin toimintakokonaisuutta tässä yhteistyössä. Hankkeen toteutuksesta vastaa Turun kaupungin sivistystoimiala, mutta se linkittyy osaksi koko kaupungin elinkeinopolitiikkaa. STEAM Turku -hankkeeseen liittyy kokonaan tai osittain 18 erillistä projektia, joita toteutetaan koko toimialalla tai yksittäisillä palvelualueilla. Hankkeen rahoituksesta vastaavat Turun kaupungin konsernihallinto ja sivistystoimiala sekä erilaiset ulkopuoliset rahoittajat (ESR, EAKR, OPH, OKM jne.).

STEAM Turku -hankkeessa haettiin syksyllä 2018 STEAMit!-ideoita, joihin oli mahdollista saada 1000 euron rahoitus. Kehitin hankkeeseen Pakopeli-ideaa ja STEAM-aineita yhdistävän STREAM Exit-hankkeen. Hankkeessa 7a-luokan oppilaat keksivät STREAM-lukkoihin tehtäviä. Jokaiselle kirjaimelle oli oma lukkonsa: S = science, T = technology, R = reality, E = engineering, A = art ja M = mathematics. Tehtävät upotettiin 360-kuvaan ja niiden avulla toiset 7. luokat avasivat lukot ja salkut.

Projekti alkoi Pakopeli– ja Cybernet-yrittäjien vierailulla ja samalla tutustumisella yhdenlaiseen Pakopeli-salkkuun, jonka yrittäjät toivat mukanaan. Oppilaat miettivät ryhmissä tarinaa ja tehtäviä kaikkiin lukkoihin. Lopullinen salkku muotoutui kuitenkin siten, että jokaiselta ryhmältä otettiin vain yksi lukkotehtävä mukaan salkkuun. Osa oppilaista vaikuttikin tästä syystä hivenen pettyneeltä, kun oma tarina tai kaikki tehtävät eivät nyt ainakaan heti tulleet käyttöön.

Oppilaita ratkomassa Pakopeli-salkkua

Lukkojen purkaminen taas osoittautui menestykseksi. Muiden luokkien oppilaat ratkoivat lukkotehtäviä innostuneesti joulukuun viimeisellä viikolla. Opettaja kierteli tarvittaessa antamassa vinkkejä lukkojen purkamiseen ja näin kaikki salkut saatiin auki.

STEAMit!-rahoituksella saatiin hienot salkut sekä kasa lukkoja ja kettinkiä, joita voidaan hyödyntää myös jatkossa. Tarkoitus onkin ensi syksynä valinnaisessa tietotekniikassa kehittää pakopeli lainattavaksi ja malliksi myös muille Turun kouluille.

Maarit Savolainen, 7a-luokan luokanvalvoja

Menestystä toriaidan suunnittelukilpailussa!

Puolalan yläkoulun oppilailla oli kuvataiteen tunnilla mahdollisuus osallistua Turun kaupungin järjetämään suunnittelukilpailuun. Ehdotuksilla haettiin kuvituksia kauppatoria remontin ajan ympäröivään vaneriaitaan. Marraskuussa 2018 päättyneen kilpailun tulokset julkaistiin joulukuussa 2018 ja iloksemme peräti neljän koulumme oppilaan yhteensä kolme ehdotusta päätyi koristamaan toriaitaa. Oppilaat joiden työt ja nimet komeilevat parin vuoden ajan Turun keskeisimmällä paikalla ovat: Maija Kurki ja Matilda Heywood 8a, Kasper Henriksson 8a ja Katriina Tomberg 8b.

Seitsemäsluokkalaiset Käsityöläismuseossa

Museo-opas kuvaili elävästi 1800-luvun elämää ja tutustutti oppilaat käsityöläisammatteihin Luostarinmäen käsityöläismuseossa syksyllä 2018. Vierailu liittyi historian ja käsityön opetukseen osana elämyspolkua. Työnäytökset avasivat käsin tehdyn arjen monimuotoisuutta.

Puolalan koulun oppilaita tutustumassa Luostarinmäen käsityöläismuseoon elokuussa 2018.