Lukuvuoden viimeisen viikon keskiviikkona, sopivasti päivää ennen helatorstaita, koulussa keskityttiin taide-elämyksiin.
Päivä alkoi koko koulun yhteisellä elokuvanäytöksellä Finnkinossa. Elokuvana nähtiin Virpi Suutarin dokumentti Havumetsän lapset, joka seuraa nuorten suomalaisten ympäristöaktivistien toimintaa ja luontosuhdetta. Näytöstä seurattiin pääsalissa hartaasti, ja ympäristöahdistuksen muuttaminen toiminnaksi on hyvä esimerkki monenlaisista tavoista vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan.
Elokuvissa
Laivaston soittokunnan housebändin konsertissa
Vimmassa bändikatselmuksessa
Elokuvan jälkeen seurattiin perinteistä laivaston yhtyeen konserttia, jota tähdittivät koulumme omat solistit. Laulajia löytyi kaikilta luokka-asteilta soololaulajista duoihin ja trioihin asti. Myös bändin vahvuuteen kuului entinen puolalalainen, jonka tie on opintojen jälkeen suunnannut varusmiespalvelukseen soittokunnassa. Kuvat alla: Joel Nousiainen
Nooa ja kitara
Mea ja Pinja-Miina
Oppilassolistit
Musiikki totisesti raikaa Puolalassa, joten laivaston konsertin ja luokkatunnin jälkeen suunnattiin Nuorten taide- ja toimintatalo Vimmaan seuraamaan Puolalan musiikkiluokkien bändikatselmusta. Tunnelma oli tiivis, kun oppilaiden muodostamat yhtyeet esiintyivät luokkakavereilleen. Listalla oli kaikkea tunnelmallisesta iskelmästä huumaavaan discoon asti.
Lauantaina 31.5 kokoonnuimme perinteiseen kevätjuhlaamme Turun konserttitalolle. Musiikkiesityksistä vastasivat 9e Canticum-kuoro ja Magnifico-lauluyhtye. Lada Gusarova piti yhdeksäsluokkalaisen puheen nostaen esiin oman oppimisen tärkeyden ja tiedonkäsittelyn taidot aikana, jona työn voi myös langettaa tekoälylle. Vararehtori Meija Peltonen kannusti nuoria ottamaan tulevat haasteet vastaan luottaen omiin taitoihin.
Aluksi juhlaväki lauloi Varsinaissuomalaisen laulun ja lopuksi Suvivirren koulun oman orkesterin säestämänä.
Aloitin Puolalan koulussa 15.3.2023 yhteisöpedagogina osana Turun kaupungin hanketta nimeltä ”Yhteisöllisyydellä hyvinvointia Turun kouluihin”. Olin jo vuoden ollut Puolalassa koulunuorisotyöntekijänä kolmena päivänä viikossa. Nyt hankkeen kautta olin Puolalassa koko päiväisesti.
Wau mikä vuosi on ollut takana. Olo on tällä hetkellä hieman sekava, kun kirjoitan tätä tekstiä. Vaikea on pukea sanoiksi koko vuotta ja fiiliksiä, mitä siitä on syntynyt. Yritetään nyt kuitenkin.
Vuoden 2023 keväällä aloitettiin pallovälkät. Pallovälkkiä järjestettiin joka päivä Puolalan puistossa kahdella eri välitunnilla. Pallovälkät ovat olleet niin suosittuja, että niitä on jatkettu lukuvuoden 2024 loppuun saakka. 2023 keväällä tein myös 6.-luokan ja 7.-luokan välistä nivelvaihetyötä. Pääsin käymään silloisten kuudesluokkien kanssa Särkänniemessä, leirikoulussa ja päiväretkellä Naantalissa.
Lukuvuosi 2024 alkoi hurjissa merkeissä, sillä järjestin kaikille uusille 7.-luokkalaisille yhteisen ryhmäytymispäivän. Ryhmäytyispäivässä erilaisia rasteja piti koulupsykologi, Hansan nuorisotila, tukioppilaat, oppilaskunnan hallitus ja Raide ry:n päihdetyöntekijä. 7.-luokkalaiset liikkuivat omina luokkinaan yhdessä luokanohjaajan ja oman luokan tukioppilaiden kanssa. Päivä oli aikamoinen suunnittelumonsteri, mutta loppujen lopuksi kaikki meni hyvin.
Lukuvuosi kului tapahtumien kanssa ja eri luokkia ryhmäyttäen. Suosikiksi monelle nousi musavisa. Se varmaan jää elämään hallituksen tai tukioppilaiden leikkiarsenaaliin. Omia henkilökohtaisia onnistumisia ovat olleet aamunavaukset, joita sain järjestää kolme kappaletta. Jokaisella kerralla yritin tehdä paremman kuin edellisellä kerralla. Sain yhdistettyä näihin omia mielenkiinnon kohteita: musiikkia ja videoiden tekemistä. Yhdessä nauraminen, kun koko koulu on ahtautunut liikuntasaliin, tulee jäämään omiin muistoihin ikuisiksi ajoiksi.
Oppilaskunnan hallitus ja tukioppilaat pitivät myös kiireisenä, varsinkin viimeiset viikot, milloin yhdessä suunniteltiin ja toteutettiin ysigaala ja touhupäivän disko.
Sain viimeiseksi kahdeksi kuukaudeksi työharjoittelija Lillin. Työharjoittelu sujui mahtavasti ja olimme Lillin kanssa loistava tiimi. Pääsin itse myös oppimaan työpari työskentelyä ja nyt on outoa jatkaa yksin toisaalla. Oppilaat ottivat Lillin myös omakseen, joka lämmitti omaa sydäntäni. Lilli on aivan mahtava persoona ja toivon hänelle kaikkea hyvää, kun hän menee takaisin opiskelemaan.
Asioista mitä olen tehnyt viimeisen vuoden aikana voisi kirjoittaa pari sivullista tekstiä, mutta näin viimeisenä työpäivänäni Puolalan koulussa, en oikeastaan jaksa kirjoittaa sen enempää. Täältä löysin paikkani, mutta ikävä kyllä tätä ei nähty korkeammalla, sillä hankerahoitus päättyy tähän lukuvuoteen. Haluan kiittää koko Puolalan koulun opettajakuntaa ja henkilökuntaa ajastani täällä. Muistoihini jää ainutlaatuiset kohtaamiset Puolalan koulun oppilaiden kanssa, joista on tullut minulle todella tärkeitä. He ovat aivan mahtavia ja tulen ikävöimään heistä jokaista. Syksyllä matkaan muihin tehtäviin.
Halataan kun tavataan, kiitos Puolala <3
– Koululauri
Oppilaat tietää ja muistaa…
9-gaalassa saatu titteli
Lilli kävi kääntymässä
Harjoittelijan muistoja
Olen Lilja Lehtonen, opiskelen ensimmäistä vuotta yhteisöpedagogina Humanistisessa ammattikorkeakoulussa. Olin harjoittelussa viimeiset kaksi kuukautta yhteisöpedagogi Lauri Kuikon kanssa ja varjostin Laurin perässä niin tunneilla kuin taidematkallakin. Pääsin harjoittelun aikana Laurin mukaan pallovälitunneille, oppilaskunnan hallituksen kokouksiin, ryhmäyttämään luokkia sekä teemapäiville. Sain pitää myös itse suunnittelemia tunteja luokille, joista päällimmäisenä mieleen jäivät kategoria-peli ja nimibingo. Näitä tuli vedettyä viimeiseen koulupäivään asti.
Minulle jäi todella positiivinen kuva Puolalan yläkoulusta niin oppilaista että henkilökunnastakin. Olen otettu, miten nopeasti sain muutamien oppilaiden luottamuksen ja miten moneen ehti lyhyessä ajassa kehittyä syvempikin yhteys. Ensimmäisenä harjoittelupaikkana Puolalan yläkoulu oli minulle tosi otollinen ja sain näiltä kahdelta kuukaudelta kokemusta, oppilaiden leipomuksia ja ennen kaikkea lämpimiä muistoja. Minulta kysyttiin ysigaalan videota varten, mikä on parasta Puolalassa. En osannut vastata yhtä asiaa, joten minun listani kärkeen nousivat ensimmäisenä oppilaat, toisena ohjaajani Lauri sekä kolmantena ruoka. Parasta juuri Puolalan yläkoulussa ovat oppilaat ja heidän päivitäiset tarinat ja vitsit käytävillä. Oli antoisaa jäädä keskustelemaan oppilaiden kanssa käytävillä ja harvemmin meidän keskusteluista jäi suupielet alaspäin. Olen kiitollinen ensimmäisestä harjoittelusta juuri tässä koulussa, ja tästä on luottavainen ja rohkeampi fiilis jatkaa seuraavaa harkkapaikkaa kohti.
Yläkoulun joulun ajan tapahtumia yltäkylläisen MOK – Itämeri aiheen lisäksi olivat perinteiset joululaulelot, joulukirkko ja Talvitunnelmia tilaisuus.
Joululaulelot ovat mukava tapa harjoitella ja laulaa yhteislauluina perinteisiä ja uusia joululauluja, suomeksi ja vierailla kielillä. Tilaisuutta hauskuuttivat opettajien tiernapoika- ja tonttuesitykset.
Elämänkatsomustiedon opiskelijat olivat suunnitelleet Talvitunnelmia -tilaisuuden. Kouluun oli kutsuttu arkeologi ja tietokirjailija Ilari Aalto. Hän piti mielenkiintoisen tietoiskun erilaisten jouluperinteiden taustoista.
Mikaelin kirkossa oli perinteinen koulun joulukirkko, jonka musiikillisesta annista vastasivat yläkoulun ja lukion kuorot sekä orkesteri. Kirkon ja Talvitunnelmia tilaisuuden jälkeen nautittiin joulupuuro, oppilaat saivat välitodistukset ja pääsivät ansaitulle joululomalle.
Yläkoulun monialaisena oppimiskokonaisuutena oli tänä lukukautena terveet elämäntavat ja mielen hyvinvointi. Teemaa kuljetettiin koko lukuvuoden läpi yhteisissä tapahtumissa ja erilaisin yksittäisin tilantein, kuten päivänavauksin tai tehtävätempauksin. Vuosikellon omaisesti etenimme seuraavasti.
Syys- ja lokakuu: liikunta ja liikkuminen mielenterveyden tukena, me –henki.
Kuva luokkatunnin diasta
Opettajienpäivän päivänavaus
Hyvinvointibingoja jaossa
Asiaa käsiteltiin yhdessä luokkatunnilla ja tositoimissa olimme Paavo Nurmen Stadionilla syysliikuntapäivänä. 7. – 8. luokkalaiset katsoivat liikuntatunneilla Nuoruus pelissä elokuvan, oppilaat tekivät hyvinvointibingoa ja kirjasivat seurantalomakkeeseen terveitä elämäntapojaan. Opettajien ja oppilaiden koko koululle pitämät päivänavaukset omista hyvinvointivinkeistään saivat suut hymyyn ja liikettä kehoon.
Marras- ja joulukuu: rentoutuminen ja stressinhallinta
13.12 saimme nautia Lucia -päivänavauksista kaikissa koulurakennuksissa.
15.12 Valon aika -konsertti Logomossa
21.12 Joulukirkko ja Talvitunnelmia tilaisuus
Yläsali oli viikoksi varattu klo 12 välitunneilla rentoutumiseen ja rentoutusharjoituksiin. Oppilaskunta järjesti luokkatunnin puitteissa yhteistä toimintaa ja myös pikkujoulut. 15.12 koko koulu pääsi katsomaan Valon aika -konserttia Logomoon. Ja toki kaikki joulun ajan ohjelmat lauleloineen, joulukirkkoineen ja talvitunnelmia tilaisuuksineen tähtäsivät rentoihin stressittömiin elämyksiin.
Tammi- ja helmikuu: mielen hyvinvointi ja ihmissuhteet
Kalevalanpäivän avauksessa opettajat kertoivat elämänviisauksia sananlaskujen avulla.
Päivänavausta tahditti 8e:n kanteleensoitto.
Luokkatunnilla käsiteltiin tosiasiaa, että kaikkia ahdistaa joskus.
Tukioppileiden ja oppilaskunnan järjestämä ystävänpäiväviikon ohjelma toi sydämellisyyttä koko kouluyhteisöön. Kalevalanpäivän aamunavauksessa perehdyttiin Kalevalaan sana-, kuva- ja musiikkitaiteen keinoin. Oppilaille jaettiin parisataa hyvän elämän sananlaskua pohdittaaksi. Kyseisellä viikolla oli mahdollisuus mennä toisella ruokavälitunnilla juhlasaliin lukemaan hiljaisuudessa omaa kirjaa. Luokkatuntien tai terveystiedon- ja yhteiskuntaopin puitteissa kuunneltiin poliisin pitämä oppitunti lainkuuliaisesta elämästä ja luokanohjaajan pitämä oppitunti, jossa juteltiin siitä, miten kaikkia ahdistaa joskus.
Maalis- ja huhtikuu: ravinto ja lepo
Väsymyksen seurakset
Avaimia hyvään uneen
Ruoka ja terveen elämän salaisuudet
Maalis-huhtikuun luokkatunneille tarjottiin valmis PP-esitysmateriaali levon ja hyvän unen merkityksestä ja sitä edesauttavista tekijöistä. Vaihtoehtona tai lisäksi sopi katsoa Yle Areenasta Terveen elämän salaisuudet sarjan Ruoka-jakso.
Toukokuussa kertailtiin opittua. Kuvataiteen oppilaiden posterit herättivät ajatuksia ruokalassa ja S-talon portaikon seinillä vinkattiin tekemään oman elämän tähti. Oppilaskunta järjesti stressittömän luokkatunnin hyvän mielen ja lautapelailujen merkeissä. Toki kaikki viimeisen viikon tapahtumat: päihdevalistus 7.-8. luokkalaisille, 9-gaala, torstain taidepäivä ja perjantain retkipäivä tähtäsivät terveisiin elämäntapoihin ja mielen hyvinvointiin.
Posterit antavat vinkkejä hyvinvointiin.
Kuinka sinun tähtesi loistaa?
7e luokan oppilaat tekemässä ”photoboot” katumaalausta