Hyvinvoinnin vuosikello

Lukuvuonna 2021-2022 Hyvinvoinnin vuosikelloa on toteutettu Rovaniemellä kehitetyn mallin mukaan. Vuosikello on jaettu niin, että oppilaiden itsetuntoa, empatia- ja tunnetaitoja sekä koululaistaitoja tuetaan monipuolisesti erilaisin toiminnallisin harjoituksin. Tavoitteena harjoituksissa on ryhmähengen ylläpitäminen, sosiaalisten taitojen vahvistaminen ja huomion kiinnittäminen niihin taitoihin, joilla oppilaat saavat itsekin tuettua hyvinvointiaan. Joulukuussa Hyvinvoinnin vuosikelloa toteutettiin jokaisessa luokassa osana lukuvuoden viimeisten päivien ohjelmaa. Tunteja on toteutettu pääosin samassa luokassa opiskelevien oppilaiden kesken.

Hyvinvoinnin vuosikellon lisäksi erityisopettajat ja luokanopettajat ovat käyttäneet myös muita luokkien tarpeisiin sovellettuja harjoituksia. Työskentelyn pohjana on käytetty tuttuja ja hyväksi havaittuja KiVa-koulu, Tunnetaito, Turvataito ja Hyvää mieltä yhdessä -materiaaleja, Hyve –tunteja tai Lions Quest –ohjelmia. Lisäksi on kokeiltu uusina materiaaleina Tylsyyden taito-, Tunnehetket- sekä Mieli ry:n materiaaleja monipuolisesti luokan tarpeet huomioiden.

Tunne- ja turvataitojen opettamisen tavoitteena on kiusaamistilanteiden ennaltaehkäiseminen ja mielen hyvinvoinnin tukeminen. KiVa-keskustelut ovat toimineet oppilaiden hyvinvoinnin täsmennettynä tukena niin, että kiusaamistilanteita on soviteltu, selvitelty ja pyritty ehkäisemään tiiviisti pienempien oppilasryhmien kesken.

Kouluterveyskyselyn perusteella koulun kehityskohteiksi muodostuivat sukupuolten moninaisuus sekä lukutaidon vahvistaminen. Lisäksi huomiota kiinnitettiin hyviin käytöstapoihin. Näitä sisältöjä on käsitelty ikätason mukaisesti hyvinvoinnin vuosikellon sisältöjen yhteydessä. Keväällä ja syksyllä on toteutettu luokkakohtaiset KiVa- ja hyvinvointikyselyt, joiden perusteella kohdennettua tukea on pystytty tarjoamaan tarkemmin.

Oppilaat ovat tykänneet tunnetunneista valtavasti ja odottavat aina innolla keskusteluhetkiä. Joissain luokissa oppilaat ovat keränneet tunnetaitotunneilla käytettyjä materiaaleja vihkoon, jolloin erilaiset tuotokset jäävät muistiin myös vastaisuuden varalle.