Puolalan koulun oppilaskunta 1. – 6. luokat

Uusi oppilaskunta valittiin vaaleilla 12.-13.9.2019. Jokaisesta luokasta valittiin yksi ministeri edustamaan luokkaa oppilaskunnan hallitukseen. 1.-2. luokan ministerit toimivat Topeliuksen koulupisteessä ja muiden luokkien edustajat Sepänkadulla.

Topeliuksessa oppilaskunnan ministerit ja mapet harjoittelivat kokoustamista ja tiedon välittämistä luokkatovereilleen sekä ideoiden keräämistä luokasta oppilaskunnan käsittelyyn. Ministerit ja mapet järjestivät teemapäivän perjantaina 15.11. Teemana oli Väripäivä, jolloin oppilaat saivat pukeutua valitsemaansa väriin.

Sepänkadulla 3.-6. luokan ministerit järjestivät lokakuun lopulla Halloween-päivänä naamiasasukilpailun, johon oppilailla oli mahdollisuus osallistua. Ministereistä koostunut raati valitsi ehdokkaista kolme parasta asua ja palkitsi heidät kunniakirjalla. Marraskuussa järjestettiin Villasukkavälitunteja, jolloin oppilaat saivat viettää välitunnin sisällä rentoutuen, omaa kirjaa lukien tai tarinaa kuunnellen. Villasukat jalassa – luonnollisestikin! Helmikuussa oppilaskunta piti liikunnallisia sisävälitunteja viikolla 7. Tarjolla oli monipuolinen liikuntarata alakerran käytävässä sekä liikkuva lukuvälkkä, jossa osallistujat venyttelivät ohjatusti samalla lempikirjaansa lukien. Kaikki tapahtumat olivat erittäin suosittuja ja saivat paljon positiivista palautetta osallistujilta.

Kaksi tyttöä konttausasennossa venyttelemässä makuualustan päällä, samalla kirjaa lukien.
Liikkuva lukuvälkkä: venyttelyä ja lukemista.

Sepänkadun oppilaskunnan puheenjohtaja, sihteeri ja koulumme parlamenttiedustaja osallistuivat Turun Lasten Parlamentin juhlaseminaariin 21.11. Teemana oli ’Lapsen oikeudet 30 vuotta’.

Topeliuksessa ministerit ja mapet kokoontuivat yhdessä noin joka toinen kuukausi. Sepänkadulla oppilaskunta kokoontui omatoimisesti viikoittain välituntikokoukseen torstaisin. Virallisia kokouksia oli noin kerran kuukaudessa aina maaliskuulle 2020 saakka. Oppilaiden siirryttyä etäopetukseen oppilaskuntatoiminta hiljeni. Etäjakson aikana 3.-6. luokan ministerien kanssa luotiin Teams-ryhmä, jonka kautta toimintaa ehdittiin hieman kokeilla. Sen käyttömahdollisuuksia kannattaa hyödyntää jatkossakin oppilaskuntatoiminnassa.