Korkeakouluopinnot avasivat silmiä – toisen asteen opiskelijoiden kokemuksia korkeakouluopinnoista

Salon seudun ammattiopiston Poljin polulta valmistui toukokuussa kuusi ensimmäisen pilottiryhmän opiskelijaa. Opiskelijat suorittivat ammattiopiston paikallisen tutkinnonosan Kasvatustieteellisen osaamisen ja korkeakouluvalmiuksien kehittäminen sekä avoimen yliopiston opinnot Kasvatustieteen perusteet.

Kysyttäessä opiskelijoilta palautetta korkeakouluopinnoista, esiin nousi useita rohkaisevia ja innostavia teemoja.

Kynnys madaltui – ”Oli hyvä, kun pääsi matalalla kynnyksellä kokeilemaan yliopisto-opintoja. Olen ajatellut, että olisi liian vaikeaa ja etten pärjäisi. Eipä se nyt niin ollutkaan. Hyvin lopulta meni ja uskaltaa jatkaa!”

Moni opiskelija kuvasi lähteneensä kokeiluun jännityksen ja epävarmuuden tunteilla. Korkeakoulu vaikutti kaukaiselta ja vaikealta – paikalta, jossa vaaditaan enemmän kuin mihin itse koki pystyvänsä. Kokemuksen jälkeen tämä käsitys oli muuttunut.

”Perusopintojen aikana oppi luottamaan itseensä, että kyllä tästä selviää ja osaa!”

Korkeakouluopinnot toivat siis opiskelijoille konkreettisen kokemuksen siitä, että he kyllä pystyvät. Tämä madalsi kynnystä hakea jatko-opintoihin ja lisäsi uskoa omaan osaamiseen. Itseluottamus kasvoi ja arvosanat vahvistivat sen.

Kun opiskelija huomaa pärjäävänsä korkeakoulutasoisissa opinnoissa – ja vieläpä hyvin arvosanoin – vaikutus näkyy heti itseluottamuksessa. Useat opiskelijat kertoivat yllättyneensä positiivisesti omasta suoriutumisestaan.

Tällaiset kokemukset voivat olla ratkaisevia siirtymävaiheessa, jossa nuori miettii, minne suuntaa seuraavaksi tai työelämän konkari pohtii opintojen jatkamista. On eri asia pohtia korkeakoulua vaihtoehtona, kun tietää jo omasta kokemuksesta, että siellä voi menestyä.

Ryhmästä sai tukea ja yhteisön tunteen

Yksin uuden äärellä oleminen voi olla pelottavaa, mutta kokemusten mukaan opiskelijat eivät jääneet yksin. Ryhmätyöskentely, keskustelut ja vertaistuki nousivat tärkeäksi osaksi oppimiskokemusta. Tämä mahdollistui myös viikoittaisissa tapaamisissa ammattiopistossa, missä opettajien kanssa käsiteltiin opintojen suorittamiseen liittyviä teemoja. Vuoden aikana näiksi teemoiksi nousivat mm. aikataulun suunnittelu, tenttiin lukeminen, opintopiirityöskentely ja tieteellinen kirjoittaminen.

”Toisista opiskelijoista oli valtavasti apua ja tukea. Ryhmäpaineella sai itsekin tehtäviä tehtyä”

Ehkä tärkein palautteista noussut teema oli se, että opinnot eivät ainoastaan vahvistaneet opiskelijoiden uskoa omaan osaamiseensa, vaan myös lisäsivät aitoa kiinnostusta opiskeltavaa alaa kohtaan.

”Opinnot lisäsivät kiinnostusta alaan ja toi valtavasti lisätietoa.

Tämä on arvokas oivallus – kokeilu voi vahvistaa aiempaa kiinnostusta tai jopa avata oven täysin uudelle urapolulle. Valmistuneista kolme hakikin keväällä jatko-opintoihin avoimen väylän kautta ja kaikki tulivat valituksi yliopiston opiskelijoiksi.

Korkeakouluopintojen kokeileminen jo toisen asteen aikana tarjoaa opiskelijoille enemmän kuin pelkkiä opintopisteitä. Se tarjoaa näköalaa tulevaan, lisää uskoa omaan osaamiseen ja voi olla se ratkaiseva askel, joka saa opiskelijan sanomaan: ”Minä pystyn tähän.”

Saamamme palautteen perusteella voimme todeta, että pilottiryhmä oli erittäin onnistut kokeilu. Seuraavat valmistumiskahvit juodaan vuodenvaihteessa.

 

POLJIN terveisin,
Anna Törnroos, kehittäjäopettaja
Salon seudun ammattiopisto