Varhaiskasvatuksen opettajaopinnoille on kova kysyntä

POLJIN-hankkeen kolme ammatillisen koulutuksen järjestäjää ovat aloittaneet yhteistyön Itä-Suomen yliopiston kanssa tarjoten lähihoitajille, lastenhoitajille sekä työssä oleville lastenhoitajille polkuopintoja varhaiskasvatuksen opettajaopintoihin Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.

Salon Seudun koulutuskuntayhtymässä ensimmäinen pilottiryhmä aloitti opinnot syyskuussa. Kymmenen opiskelijaa ovat aloittaneet opinnot joko perustutkintojen yhteydessä tai lukion jälkeen välivuosiopintoina työn ohessa. POLJIN-hanke vieraili Salossa ja samalla kertaa opiskelijat Aada ja Lilian kertoivat opintojen alkaneen hyvin, alun kirjautumishaasteiden jälkeen. Nuoret jakoivat käytännön tietoa opintojen opiskelusta kuten sen, että avoimen yliopiston tarjoama digikurssi tulee käydä ennen kuin pääsee opiskelemaan opintoihin kuuluvia sisältöjä.

POLJIN-Polkuja jatko-opintoihin -hankkeessa avoimen yliopiston tarjoamia opintoja tarjotaan perustutkintoa suorittaville opiskelijoille tai työelämässä oleville lastenhoitajille. Ammatillinen koulutus tukee opiskelijoita mm. tieteellisen tekstin kirjoittamisessa ja lukemisessa sekä kielenhuollossa. Ohjaus ja tuki mahdollistuvat paikallisen tutkinnon osan kautta. Salon pilottiryhmästä on tullut tiivis opiskelijaryhmä, joka auttaa ja tsemppaa toisiaan opinnoissa. Sosiaali- ja terveysalan opettaja Aaltonen kertoo opintojen sujuneen kaikilta opiskelijoilta hyvin – ensimmäisen tentin kaikki suorittivat läpi hyvin arvosanoin. Opintotahti on suurimmalle osalle nuorista sopiva, välivuosiopintoja opiskelevalle tahti voisi olla tiiviimpikin.

Itä-Suomen avoimen yliopiston kanssa yhteistyön ovat aloittaneet myös Länsirannikon Koulutus Oy Winnova ja Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novida. Opintojen ensimmäiset pilottiryhmät alkavat alkuvuodesta 2025 ja opinnot ovat herättäneet kiinnostusta yli odotusten – 60 työssä olevaa lastenhoitajaa on aloittamassa opinnot kohti varhaiskasvatuksen opettajan opintoja. Opiskelu on mahdollista joustavasti työn ohessa, sillä luennoista on olemassa tallenteet ja tentin suorittaminen on mahdollista sovittaa joustavasti omien aikataulujen mukaan mihin tahansa kellonaikaan tenttipäivän aikana. ”Työntekijän näkökulmasta opiskelun ja työnteon yhteensovittamisen joustavuus sekä opintojen maksuttomuus ovat merkittäviä kannustimia opintojen aloittamiseen” kertoo Länsirannikon Koulutus Oy Winnovan kehittämisasiantuntija Mirva Julkunen. Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novidan sosiaali- ja terveysalan kehittäjäopettaja Mäki on samoilla linjoilla. Varhaiskasvatuksen opettajan opinnot ovat herättäneet kiinnostusta kaikissa Novidan toimipisteissä Liedossa, Loimaalla ja Uudessakaupungissa.

Varhaiskasvatuksen opettajan opintopolulle on otettu mallia POLJIN-hankkeessa mukana olevan Linnasmäen opiston (ent. Turun kristillinen opisto) aikaisemmin kehittämästä mallista. Linnasmäessä varhaiskasvatuksen opintopolku työelämässä oleville lastenhoitajille on ollut koulutustarjonnassa vuodesta 2020. Koulutuspolun yhteistyökorkeakouluna on Turun avoin yliopisto. POLJIN- Polkuja jatko-opintoihin -hankkeessa tavoitteena on jatkokehittää ja kokeilla koulutuspolkumallia uusilla alueilla. Koulutuksen kehittämisellä haetaan merkittävää paikallista helpotusta varhaiskasvatuksen alalla tunnistettuun henkilöstöpulaan samalla, kun sillä vastataan vuoden 2030 voimaan tulevaan varhaiskasvatuslain asettamaan henkilöstörakenteen muutokseen.

 

POLJIN-terveiset kirjoitti

Miia Lehtonen,
Projektipäällikkö