POLJIN-hanke avaa ovia ammatillisesta koulutuksesta yliopistopolulle

Korkeakoulujen yhteishaku on jälleen kevään osalta saatu päätökseen. Hakeneet opiskelijat odottavatkin nyt jännityksellä todistusvalinnan ja avoimen väylän haun tuloksia tai tulevia soveltuvuusvalintoja. Valitettavasti ammatillisen tutkinnon suorittaneet ovat kuitenkin edelleen erityisesti yliopistotutkintojen osalta paljolti sivusta katsojan roolissa. Opetus- ja kulttuuriministeriön vuonna 2019 laatiman selvityksen mukaan yliopistojen uusista opiskelijoista ammatillisen tutkinnon perustalta ponnistavia oli ainoastaan 2,9 prosenttia. Kasvatusalan opiskelijoiden kohdalla luku oli hieman suurempi, eli 5,2 prosenttia, mutta ei sekään päätähuimaavalla tasolla ollut.

 

Viime vuosina kiinnostus ammatillista koulutusta kohtaa on kuitenkin noussut keskusteluissa voimallisemmin esille myös eri alojen korkeakoulupolkujen osalta ja tilanteen voisikin olettaa ottanee merkittäviä edistysaskeleita. Harmillisesti tilastot kertovat kuitenkin muuta. Esimerkiksi vuonna 2022 Turun yliopistoon hakeneista ainoastaan 7,2 prosenttia oli ammatillisen tutkinnon suorittaneita ja opiskelupaikan saaneiden osuus oli vain hyvin maltillisesti vuoden 2019 valtakunnallista tilannetta parempi eli 4,5 %, ja heistäkin osalla oli takanaan kaksoistutkinto.

Ammatillisen koulutuksen ensisijainen tehtävä on kouluttaa osaavia ammattilaisia erinäisiin arvokkaisiin ammatteihin ja työtehtäviin. Onkin erinomaista, että ammatilliset opiskelijat työllistyvät pääsääntöisesti hienosti ja tekevät työtään ylpeydellä. Tulevaisuuden työvoimahaasteisiin sekä henkilöstöjen osaamisvaatimuksissa ja rakenteissa tapahtuviin muutoksiin ei kuitenkaan ole mahdollista vastata ilman ammatillisesta koulutuksesta valmistuvien osaamispotentiaalin vahvempaa hyödyntämistä myös alojen korkeakouluopintojen tasolla. Yliopisto-opintoja koskevat tilastot osoittavat varsin yksiselitteisesti asian vaativan vielä runsaasti yhteistä työtä. Voineekin varsin perustellusti sanoa, että POLJIN-hankkeelle ja muille samansuuntaisille kehittämisprosesseille on tarvetta.

Ammatillisen tutkinnon suorittaneille tulee luoda todellisia mahdollisuuksia jatkaa osaamisensa kehittämistä ja urakehitystään myös alan yliopisto-opintojen parissa. Mahdollisuus jatkaa opintoja on kuitenkin vain yksi osanen pitkässä ketjussa. Opiskelijalla tulee myös olla edellytykset menestyä opinnoissaan ja joskus askel ammatillisista opinnoista akateemiseen maailmaan näyttäytyy tarpeettomana suurena ja pelottavana. Toivottavasti POLJIN -hankkeen kautta pystymme osaltamme avaamaan uusia ovia ja myös silmiä ammatillisen koulutuksen tarjoamille mahdollisuuksille myös yliopistopolkujen osalta. Askelmerkit ovat jo löytymässä, mutta askelten vaativuutta ei kuitenkaan kannata vähätellä. Sitoutunut ja innovatiivinen työ yhdessä osaavien opiskelijoiden kanssa kuitenkin tekee isotkin askelmat saavutettaviksi. Tästä olemmekin jo ehtineet saada ensimmäisiä onnistumisen kokemuksia.

POLJIN -yhteiskehittämistä kuvaavan tervehdyksen tarjosi
Krister Rantala, ammatillisten perustutkintojen koulutuspäällikkö
Linnasmäen opisto