Luolavuoren koulun yksiköissä annetaan yksilöllistä opetusta autistisille ja vaikeasti kommunikaatiohäiriöisille oppilaille.
Opetus on strukturoitua ja perustuu visuaalisuuteen. Strukturoidun opetuksen käsite ja käytäntö ovat lähtöisin TEACCH-kuntoutusmallista. Autistinen henkilö tarvitsee struktuuria selvittämään tilaa, aikaa, tilanteita ja henkilöitä.
Opetuksessa käytetään monipuolisia opetusmenetelmiä ja erityistä huomiota kiinnitetään kommunikaatioon. Opetuksen tavoitteet tukevat arkipäivästä selviytymistä nyt ja tulevaisuudessa. Opetusmenetelmät ovat käytännönläheisiä.
Yksiköissämme järjestetään aamu- ja iltapäivätoimintaa turkulaisille oppilaille. Sama henkilökunta toimii avustajina koulussa ja koulun tiloissa järjestettävässä aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Pyrimme järjestämään mielekästä ja strukturoitua toimintaa lapsille/nuorille myös koulutuntien ulkopuolella.