Tällä kertaa Kastanjoiden viikko sujui värikkäiden vappuaskarteluiden merkeissä! Vappufiilis kohosi sitä mukaa, mitä enemmän erilaisia askarteluja valmistui koristamaan luokkaa ja odottamaan käyttöä päiväkodin pienimuotoisia torstain vappukekkereitä varten. Ensimmäiseksi vuorossa on kuvamateriaalia valmistamistamme eläinaiheisista vappunaamioista.
Ilmapalloista on moneksi, ja niitä voi soveltaa vaikka matematiikassa: Lapset esimerkiksi pomputtelivat palloja ilmaan siten, että ne eivät saaneet koskettaa yhtäkään pintaa. Jokaisella oli pelin alussa 10 pistettä. Mikäli pallo osui lattiaan, pelaaja menetti 2 pistettä ja muista pinnoista yhden pisteen. Eniten pisteitä säästänyt voitti pelin. Hauska ja toiminnallinen tapa tutustua vähennyslaskujen (ja pienin variaatioin yhteenlaskujen) maailmaan!
Aurinkoista vappuviikonloppua kaikille toivottavat,
Kastanjat ja Kultakirsikat (vuoroeskarilaisten ryhmä) yhdistivät voimansa eskarilaisten partioviikolla, jota on vietetty aktiivisesti monin eri kääntein ja meiningein! Maanantaiaamu alkoi Kastanjoiden lastenhoitajan partioesittelyllä, jonka aikana keskustelimme siitä, mikä partio on ja mitä siellä tehdään. Lapset pääsivät myös ihastelemaan ja kokeilemaan partiolaisten pukuja.
Maanantain askareisiin lukeutui partiohuivien kuviopainanta. Eskarilaiset ja aikuiset töpöttelivät huiviinsa yhden valitsemansa kuvion, joihin lukeutuivat muun muassa ruori, laiva ja hymynaama. Perinteisempää partiomeininkiä toivovat valitsivat huiviinsa liljan.
Huivit ovat olleet käytössä koko partioviikon ajan. Ennen tiistain eskaritehtävien alkamista ryhmämme kokenut partiolainen solmi kaikkien huivit kiinni merimiessolmulla.
Tiistaina eskarilaisten päivä alkoi jakautumalla kahteen pienryhmään ja suunnistamalla päiväkodin lähiympäristössä maamerkkien avulla. Partiolaisten maamerkit kertovat reitin, jota seurata. Niitä voi piirtää maahan tai rakentaa erilaisista luonnonmateriaaleista, kuten kivistä, oksista tai lumipalloista. Partiolaisten maamerkit pohjautuvat luonnonkansojen, esimerkiksi intiaanien, käyttämiin merkkeihin (virke on lainattu PartioWiki-sivustolta).
Seuraavaksi paljastui, että Suomen metsän eläimet olivat valloittaneet päiväkodin lähiympäristön! Eskarilaisten tehtävänä oli jäljittää eläimet ja etsiä kunkin takaa yksi kirjain. Tiistain tehtävissä yhdistyivät niin liikunta, kirjaintunnistus kuin yhdessä toimiminenkin. 🙂
Keskiviikkona viikko jatkui tutustumalla jokamiehenoikeuksiin ja kierrättämiseen. Partiolaisten tärkeitä perustaitoja!
Viikon loppupuolella tutustuimme trangiaan eli retkikeittimeen, joka on pieneen tilaan mahtuva retkivaruste ruoanlaittoon. Reippaiden partiolaisten (ja herkkusuiden) tavoin pakkasimme mukaan lettutaikinaa ja pillimehuja, jotta pääsimme nauttimaan retkieväitä luonnon helmaan.
Viikko huipentui seremoniaan, jossa eskarilaiset saivat partioviikon päättötodistukset.
Eskarilaisilta kysyttäessä parhaiten heidän mieleensä jäivät maamerkki- ja eläinsuunnistus sekä jokamiehenoikeudet. Ja tietysti lettukestit!
Eskarivuoden mittaan Kastanjat ovat tehneet useita retkiä metsään. Erityisesti syyslukukaudella metsässä on viihdytty kerta toisensa jälkeen erilaisia tehtäviä toteuttaen, luonnon ääniä kuunnellen ja metsän tunnelmasta nauttien. Ensi viikolla vietämme partioviikkoa, johon virittäydymme julkaisemalla arkistojen aarteita kyseisistä metsäretkistä. Palaamme julkaisun jälkipuoliskolla myös kahteen eskarivuoden helmikuiseen tapahtumaan, ystävänpäivädiscoon sekä laskiaisriehaan.
Aakkosaiheiset tehtävät ovat vilahdelleet eskarilaisten metsäretkillä pitkin vuotta. Syksyn ihkaensimmäisellä metsäretkellä muodostimme A-kirjaimia luonnonmateriaaleista.
Syksyllä löysimme Suomen metsien herkkumarjoja, mustikoita ja puolukoita. Marjoja on hyödynnetty muun muassa luokittelussa, luonnon väritutkimuksessa, käsinaamioden tekemisessä ja tietysti makuaistin virittelyssä. 🙂
Seuraavaksi takaisinheitto helmikuun tapahtumiin! Ystävänpäiväviikolla menoa ja meininkiä riitti, sillä maanantaina vietimme aamupäivän koulun liikuntasalissa, jossa eskarit sekä 1. ja 2. luokan oppilaat metsästivät toisiltaan nimmareita itsetehtyihin ystävänpäiväsydämiin. Pääpäivänä, perjantaina 14.2., järjestimme eskarilaisten ystävänpäivädiscon yhdessä päiväkodin vuoroeskarilaisten kanssa. 🙂
Osallistuminen discoon lunastettiin pääsylipulla, jota vastaan sai leiman ranteeseen sekä herkuttelukupongin. Aloitimme discon tervetuliasleikeillä sekä popcorn- ja mehuherkuttelulla.
Helmikuun lopussa päiväkodin pihalla järjestettiin koko yksikön laskiaisrieha. Vaikka lunta ei näkynyt mailla eikä halmeilla, tapahtumaan oli kehitetty yhtä sun toista motivoivaa, yhteistä aktiviteettia. Sääkin oli mitä mainioin nostattamaan juhlatunnelmaa!
Kastanjat toivottavat kaikille aktiivista alkavaa partioviikkoa! 🙂
Kevät on täällä! Huhtikuussa parasta on lisääntynyt auringonvalo ja lämpenevä sää. Eskarissakin kysellään kovasti, joko nyt voi mennä pihalle ilman takkia ja ulkohousuja. Tähän lämpötila ei kuitenkaan ole vielä kohonnut tarpeeksi korkeaksi, mutta ilman pääsiäisaskarteluja ei eskarin huhtikuusta selviä! 🙂
Aloitimme viikon osallistumalla sateenkaarihaasteeseen, jonka tarkoituksena on toivottaa kaikille jaksamista ja muistuttaa ihmisiä siitä, että vallitseva poikkeusajanjakso ei kestä ikuisesti. Sateenkaaren maalaaminen liittyi myös valon taittumiseen, jota tutkimme viikon alussa. Käytimme sateenkaaren maalaamisessa pullovärejä, joihin oli sekoitettu hiukan saippuaa.
Viikon edetessä askartelimme useita pääsiäiskoristeita. Ensimmäiseksi maalasimme käpyjä pääsiäistipuja ja -pupuja varten.
Seuraavaksi vuorossa oli pupuaskartelu paperisuikaleista. Tässä askartelussa tarvitsimme kärsivällisyyttä, eikä liimaisilta sormiltakaan vältytty.
Lapset kommentoivat, että tällä viikolla eskarissa on toiminut oikea askartelukerho, ja mikäpä sen mukavampaa!
Suurin osa eskarilaisista viettää poikkeusaikaa hallituksen linjausten mukaisesti kotona. Julkaisemme tässä postauksessa tunnelmia kotona toteutetuista eskaritehtävistä. Kuvista saa myös kivoja vinkkejä omaan tekemiseen. Blogia lukiessa kannattaa siis aina käydä kurkkaamassa tämän postauksen päivitykset! 🙂
Samba on Brasilian Rio de Janeirossa 1900-luvun alussa kehittynyttä tanssia ja musiikkia, jolla on portugalilaiset ja afrikkalaiset juuret (virke on lainattu Wikipedian Samba-artikkelista). Tällä viikolla eskarilaiset kokeilivat sambatanssin huumaa – ja millaisten asusteiden siivittämänä! Näyttävät ja koristeelliset asut kuuluvat olennaisena osana sambaesityksiin. Eskareiden lastenhoitaja on ideoinut tyttärensä sambaharrastuksen myötä toinen toistaan upeampia ja luovempia asusteita, joita eskarilaiset pääsivät kokeilemaan:
Tässä vielä muutama tarkempi kuva upeista sambapäähineistä ja -asusteista sekä tekijän vinkkejä:
Tällä viikolla pääsimme liikkumaan ja leikkimään myös pulkkamäkeen. Aivan oikein, pulkkamäkeen, sillä huhtikuu alkoi lumisateella, joka peitti maata ohuella mutta pulkkailuun riittävällä lumikerroksella! Takatalvesta ei oikeastaan voi puhua, sillä etelässä terminen talvi ei alkanut talvikuukausina lainkaan… 🤔 Tiesimme joka tapauksessa, että lumesta on otettava kaikki ilo irti, sillä tähän vuodenaikaan lumi sulaa maasta nopeammin kuin ehtii tokaista lumiukko!
Tällä viikolla eskarissa on käsitelty geometrisia muotoja:
kolmiota eli eskarilaisen sanoin ”siinä on kolme kulmaa”
ympyrää ”se on semmonen pyöree” ja
neliötä ”se on niinku kirja… tai tää kirja on suorakulmio, mut esimerkiks tää on neliö” (osoittaa neliönmuotoista istutusalustaa).
Kyseiset geometriset kuviot ja erilaiset suorakulmiot ovat kulkeneet eskarilaisten matkassa alkusyksystä tähän päivään saakka. Maanantaina etsimme luokasta geometrisia muotoja ja askartelimme muototaideteoksia. Tiistaina päätimme rakentaa päiväkodin liikuntasaliin lasten omia muotoratoja. Geometriset muodot ja liike – mikäpä sen parempi yhdistelmä aktiivisille lapsille!
Lapset kehittivät ja muodostivat erilaisia muotoratoja, joita pitkin liikuimme. Kokosimme ratoja myös käyttämällä vain yhtä tiettyä muotoa, ryhmittelemällä erilaisia värejä, keksimällä jokin liike tietyn muodon kohdalla…
Seuraavaksi kaksiulotteisesta kolmiulotteiseen! Liikuntasalissa on suuri jumppapatja, jonka osista voi koota erikokoisia ja -näköisiä geometrisia muotoja. Innostus oli käsinkosketeltavaa, kun lapset saivat purkaa patjan osiin ja koota paloista omia rakennelmiaan. Lopuksi kokosimme paloista yhteistyöllä jättimäisen korkean linnoituksen!
Askartelujen ja rakentelujen ohessa pelasimme geometria-aiheisia pelejä luokassa kosketusnäytön avulla. Pelit löytyvät sivustolta papunet.net/pelit
Eskarissa on käynyt muun maailman tapaan viime viikkoina aikamoinen myllerrys, mutta pikkuhiljaa uusi arki alkaa muotoutua Kastun päiväkodilla. Tällä viikolla eskarissa on innostuttu askartelemaan ja nikkaroimaan käsin. Tiistaina askartelimme suureksi hitiksi nousseita kulmakirjanmerkkejä, jotka ovat paitsi hyödyllisiä ja käyttökelpoisia kaikille kirjojen parissa viihtyville myös hyvä ensikokemus origamitaitteluiden maailmaan. Mikä parasta, kulmakirjanmerkkejä voi ideoida loputtomiin, sillä koristeluideat eivät lopu kesken!
Tässä Kastanjoiden (ja opettajien) hauskoja taidonnäytteitä 🙂
Kuvalliset ohjeet:
1. Leikkaa haluamastasi paperista neliö, jonka mitat ovat 15×15 cm.
2. Taita neliöstä kolmio.
3. ja 4. Taita kolmion kantakulmat kärkeen.
5. Avaa kannat.
6. Taita kuvion keskelle kolmio ohjeen mukaan (huomaa, että vain ylempi kerros paperista taitetaan).
7. Taita kolmion kannat piiloon ohjeen mukaisesti.
8. Kulmakirjanmerkin pohja on valmis. Käytä koristelussa väripapereita, värikyniä, tusseja, paljetteja, glitteriä… vain mielikuvitus on rajana!
Kulmakirjanmerkkejä on askarreltu ahkerasti lisää pitkin viikkoa joko itselle tai lahjaksi.
Eskarilaiset nikkaroivat tällä viikolla myös linnunpönttöjä. Sää oli onneksi mitä mainion ulkona ahertamiseen!
Eskarivuosi sisältää erilaisia ja eripituisia projekteja. Turun kaupungin esiopetussuunnitelman perusteissa todetaan:
”Toiminnallinen ja kirjaton esiopetus ei tarkoita sitä, ettei lasten kanssa opeteltaisi käyttämään kyniä. Tehtävät toteutuvat lasten mielenkiinnon ja eri projektien pohjalta.” …”Lasten vaikutusmahdollisuuksia lisätään huomioimalla lasten ideoita projektien teemoina tai mahdollisuuksina osallistua erilaisiin raateihin, joissa mietitään yhteisiä pelisääntöjä tai mahdollisia tarvikehankintoja. Osallisuuden kokemus lisää tunnetta siitä, että jokainen on tärkeä ja voi osallistua. Tämä kokemus vaikuttaa myös oppimismotivaatioon.” (s. 11-12, 17)
Kastanjat toivovat usein musiikinkuuntelutuokioita ja innostuvat musiikista joko soittimilla tai ilman. Erilaiset laulut ja rytmit saavuttavat nopeasti suosiota – erityisesti syksyllä laulettu ja soitettu ystävyyslaulu jäi monen Kastanjan huulille usean päivän ajaksi. Kun ryhmässämme vieraili sijainen, joka toi Kastanjoiden kokeiltavaksi trumpetin, päätimme lasten kommenteista inspiroituneena aloittaa soitinprojektin ja tehdä ikiomia soittimia. Soittamisessa on aivan eri meininki, kun kukin saa lyödä tahtia itsetehdyllä instrumentilla! Ensimmäisenä vuorossa oli oma rumpu.
Seuraavaksi oli aika päästä itse hommiin! Itse rumpuna toimi suuri jogurttipurkki, jonka päällystimme kankaalla. Eskarilaiset piirsivät kankaalle kaavan avulla sopivan mittaisen palan, minkä jälkeen he leikkasivat ja liimasivat kankaan jogurttipurkin ympärille. Kankaan piirtäminen ja leikkaaminen ei ollut aivan niin yksinkertaista kuin miltä päällepäin näytti, mutta alkuhankaluuksien jälkeen kaikki suoriutuivat tehtävästä kunnialla!
Rummun reunaa varten maalattiin kangassuikale sinisellä, oranssilla tai pinkillä (tai vaikka kaikkien sekoituksella!)
Kun kankaat kuivuivat, eskarilaiset leikkasivat vanhasta retkipatjasta ympyrän, jolla he päällystivät purkin pohjan. Lopuksi kuivuneet kangassuikaleet liimattiin paikalleen, rumpuun tehtiin viimeiset koristelut ja voilá: rummut olivat valmiita! Sitten olikin aika testata, millaista rummutusta omalla soittimella sai aikaiseksi.
Seuraavalla viikolla valmistimme marakassit. Niiden valmistamiseen tarvitsimme rasian, jonka täytimme muun muassa puutikuilla ja soralla, ja jonka teippasimme tiukasti kiinni. Käytimme marakassien päällystämiseen sanomalehtisuikaleita, jotka kiinnitettiin liisterillä. Liisterin levittäminen sormilla herätti monenlaisia reaktioita – osa kuvaili tunnetta ihanaksi ja osan mielestä liisteri tuntui sormissa kummalliselta, jopa ällöttävältä.
Kun marakassit oli maalattu pulloväreillä, jätimme ne rauhassa kuivumaan. Nyt Kastanjoilla on jo kaksi itsetehtyä soitinta, joita voimme hyödyntää tulevissa musiikkituokioissa!
Aloitimme vastikään eskarissamme myös toisen projektin: kasvien tutkiminen. Olemme tehneet vuoden mittaan useita luonto- ja tutkimusretkiä lähimetsään. Uuden projektin ideana on saada uudenlaisia luontokokemuksia jokapäiväisessä arjessa istutusten avulla. Tarkoituksena on istuttaa kahta eri kasvia, joista huolehdimme, ja joiden kasvuprosessin etenemistä vertailemme toisiinsa. Turun esiopetuksen oppimissuunnitelmassa (s. 25) todetaan:
”Opetuksessa havainnoidaan luontoa. Lasten ympäristöherkkyyden ja luontosuhteen kehittymistä tuetaan tarjoamalla lapsille kokemuksia luonnossa liikkumisesta sekä sen tutkimisesta. Opetuksessa tutustutaan tutkivaan työtapaan. Lapsia rohkaistaan tekemään kysymyksiä ja etsimään niihin yhdessä selityksiä. Lapset opettelevat vertailemaan, luokittelemaan sekä järjestämään havaintojen tai mittausten pohjalta saatuja tietoja.”
Etsimme tietoa siitä, mitä kasvit tarvitsevat kasvaakseen, sekä kirjaston kasvikirjasta että internetistä. Askartelimme omat istutuspurkit, joissa on kaksi lokerikkoa: yksi herneelle ja yksi vihannesversolle. Sitten oli aika käydä istutuspuuhiin!
Istutukset jätettiin itämään ikkunalaudan läheisyyteen, ja kasvuprosessin seuraaminen on herättänyt eskareiden keskuudessa mielenkiintoa ja keskustelua. Kasvien kasteluvuoro vaihtuu päivittäin.
Matemaattiset pelit ja erilaiset rakentelut ovat olleet Kastanjoiden suosiossa pitkin talvea. Järjestimme ryhmässämme muun muassa matematiikkapistetyöskentelyä, joka sisälsi viisi pistettä: dominopelin, yhteenlaskuja Uno-korteilla, tornien rakentamista legojen ja noppien avulla, erilaisia matemaattisia kynätehtäviä sekä matematiikkapelejä tableteilla.
Leikkihetkien aikana eskarit ovat innostuneet rakentamaan puupalikoista mitä mielikuvituksellisempia rakennelmia. Tässä muutamia esimerkkejä:
Onnistuimme kokoamaan yhteistyöllä myös 500-osaisen Eurooppa-palapelin! Kokoamisprosessiin kului runsaasti palojen sovittelua, epäuskoa ajan riittämisestä, kavereiden kannustamista, kartan tutkimista (ja eri maista keskustelua) sekä sisäistä sinnikkyyttä. Näistä asioista on Eurooppa-palapelin kokoaminen tehty!
Viimeisimpänä villityksenä eskarit ovat kokeilleet myös kuviosudokujen ratkaisemista. Sudokut olivat kaikille läsnäolijoille uusi tuttavuus; niiden ideanahan on, että kukin kuvio saa olla pysty- ja vaakarivillä sekä tummalla rajatulla laatikkoalueella ainoastaan kerran. Kaikki onnistuivat kokoamaan 4×4-kokoisen muotosudokun yhdessä aikuisten kanssa. Lisähaastetta kaipaavat lähtivät ratkomaan 6×6-kokoisia Monster-sudokuja, jotka nimensä mukaisesti tarjoavat hirviömäisen hurjia (ja hyödyllisiä) pohdiskeluhaasteita aivoillemme! Molemmat sudokut on printattu Pinterestistä, ja sen jälkeen leikattu ja laminoitu käyttöön.