Pihapuuhia ja metsäretkeilyä

Ulkoilu on oleellinen osa jokaista eskaripäivää, ja toiminnallisessa esiopetuksessa lähiympäristön luonto ja metsät tarjoavat monipuolisia liikkumis- ja oppimismahdollisuuksia. Tässä postauksessa esittelemme kuvien kautta muutamia esimerkkejä sekä piha-alueemme leikeistä ja toiminnasta että metsäretkestä, jonka aikana keräsimme luonnonmateriaaleja askartelua varten.

Piha-alueemme keinut ja kiipeilyteline liukumäkineen ovat eskareiden suosiossa. Myös tämä pihan uusin teline innostaa eskareita testaamaan silloin tällöin ketteryyttään ja voimiaan.
Otamme pihalle usein mukaan leikkivälineitä, kuten palloja tai eläinhahmoja, joita lapset voivat hyödyntää leikkiensä rikastuttamiseen. Kuvassa lapset rakentavat eläinhahmoille pesiä luonnonmateriaaleja hyödyntäen.
Syksyn tullen Kastanjat ovat innostuneet kokoamaan lehdistä kasoja ja rakentamaan pesiä myös itselleen! Kuvassa lasten kokoama lehtirakennelma, joka sisältää useita huoneita.
Lapset askartelivat pihalla yhteistyöllä kaksi lehtitoukkaa, jotka pääsivät esille koristamaan luokkiamme.
Lapset saivat halutessaan tehdä myös omia, pienempiä lehtitoukkia.
Olemme hyödyntäneet pihaa sekä suomen kielen että matematiikan tehtävissä ja toiminnassa.
Koulun pihalta löytyy suuria kivenlohkareita, joiden päälle Kastanjat kiipeävät mielellään leikkimään ja jutustelemaan syntyjä syviä.
Opettaja testasi uuden puhelimensa kameraa ja sai näin komean otoksen pihalta syksyn väriloistossa. Ei filttereitä! 🙂

Syyslukukaudella olemme retkeilleet eskarin lähimetsässä muutamia kertoja. Metsä on pieni mutta juuri sopivan kokoinen siihen, että tuntee olevansa luonnon helmassa. Metsään saavuttuamme pidämme yhteisen päivänavauksen ja kertaamme, mitä metsässä tulee huomioida ja muistaa. Luonnon kunnioittaminen on ryhmässämme tärkeää, ja viimeksi aloitimme metsävierailun sulkemalla silmät, hengittämällä rauhallisesti syvään ja kuuntelemalla luonnosta kantautuvia ääniä. Eräs lapsi totesi, että rentouttava tuokio tuntui tosi hyvältä ja toinen, että alkoi nukuttaa. Luonnossa liikkuminen, tutkiminen ja aistiminen kannattaa, sillä luonnolla on tutkitusti hyvinvointia edistäviä vaikutuksia, kuten stressin lievittyminen. Asiasta voi lukea lisää esimerkiksi Metsähallituksen https://www.metsa.fi/vapaa-aika-luonnossa/hyvinvointia-luonnosta/luonto-ja-terveys/ sivuilta.

Metsäretket sisältävät myös ohjattua, pedagogista toimintaa. Tällä metsäretkellä keräsimme luonnonmateriaaleja seuraavan päivän askartelutyötä varten. Ohjeena oli, että maasta saa kerätä kaikkea ”irronnutta”, kuten lehtiä, oksia, käpyjä tai havuja.
Päivän runsas keräilysaalis! 🙂
Ruoka maistuu erityisen hyvältä metsän siimeksessä! Eväsretki onkin metsäretkellä odotettu tuokio, joka on mukava jakaa kavereiden kanssa.
Pääsimme ihastelemaan leppäkerttua lähietäisyydeltä.
Jätämme metsässä aina aikaa myös lasten vapaalle leikille.
Seuraavana päivänä lapset muistelivat pienissä ryhmissä, mitä heille jäi mieleen metsäretkeltä, ja suunnittelivat yhteisen metsän liituja käyttäen.
Seuraavaksi otimme käyttöön luonnonmateriaalit ja liimasimme niitä metsäkuviin. Käpyjen ja suurempien oksien kiinnittämisessä käytimme kuumaliimaa.
Kastanjoiden pienryhmätyöskentely metsätaiteilun parissa oli keskittynyttä ja sujuvaa. 🙂
Kaksi valmista taidonnäytettä!

Otetaan marraskuun (toivottavasti) aurinkoisista päivistä kaikki irti ja nautitaan virkistävästä syyssäästä ennen kuin talvi (toivottavasti tänä vuonna lumen kera) saapuu!

Mukavaa alkavaa viikkoa toivottavat,

Kastanjat

 

Kirjaimia, kirjoja ja kielellä leikittelyä

Kieli ja vuorovaikutus ovat merkittävässä asemassa ihmisen elämässä, sillä niiden avulla sekä ilmaisemme omia ajatuksiamme ja mielipiteitämme että olemme yhteydessä muihin ihmisiin. Kieli on myös ajattelun keskeinen väline ja pohja kaikelle oppimiselle. Eskarin yksi keskeisimmistä tavoitteista onkin paitsi edistää monipuolisesti lasten kielellistä kehitystä myös herätellä lasten kiinnostusta ja innostusta sekä puhuttuun että kirjoitettuun kieleen. Turun esiopetuksen opetussuunnitelmassa todetaan: ”Lasten kehittyvää luku- ja kirjoitustaitoa tuetaan leikkien ja toiminnallisten harjoitusten avulla.” (s. 20) ja ”Jotta lapsen kielellinen tietoisuus herää, on kiinnitettävä huomio oppimisympäristöön. Siitä on rakennettava sellainen, että lapsi kiinnostuu kirjaimista, sanoista ja lukemaan oppimisesta.” (s. 21) Syksyn mittaan olemmekin kiinnittäneet huomiota oppimisympäristömme rakentamiseen siten, että se tukee lapsen kielen kehittymistä. Kastanjat ovat herätelleet kielen koukeroitaan sekä kirjain- ja äännekiinnostustaan muun muassa seuraavien tehtävien merkeissä:

Olemme tutkineet kirjainmuotoja ja muodostaneet kirjaimia esimerkiksi kehojen ja erilaisten tarvikkeiden avulla…
…sekä muodostaneet ulkona sanoja luonnonmateriaaleista.
Kielellä leikittely on tärkeä osa oppimisprosessia, mihin musiikki tarjoaa loistavia eväitä! Olemme laulaneet aakkoslaulua, ja liittäneet musisointiin sekä kehorytmejä että erilaisia soittimia.
Lapsen oma nimi on hyvä tapa herätellä kielititetoisuutta ja kirjain-äännevastavuutta, sillä nimellä leikittely tuo oppimiseen omakohtaista merkitystä. Kastanjat saivat kirjekuoret, joiden sisältä löytyi kirjaimia. Heidän tehtävänään oli keksiä, että kirjaimista sai muodostetuksi oman nimen, minkä jälkeen tutkimme ja ”mutustelimme” kirjaimia ja äänteitä yhdessä. Oma nimi liimattiin myös eskarivihkoon.
Myös toinen tehtävä alkoi kirjekuoresta, joka sisälsi aakkosten kaikki kirjaimet. Järjestimme ne yhteistyössä aakkosjärjestykseen ja keksimme kirjaimiin sopivia sanoja. Prosessin apuna käytimme kirjainkortteja, jotka ovat luokan seinällä aakkosjärjestyksessä.
Yhdistimme kaikkien eskarilaisten nimikirjaimet ja kokosimme niistä ison pylväsdiagrammin, jota tutkimme yhdessä. Pylväsdiagrammi havainnollistaa konkreettisesti, mitä kirjaimia nimet sisältävät, ja se havainnollistaa hyvin esimerkiksi käsitteitä eniten ja vähiten.
A-kirjain osoittautui ylivoimaiseksi ykköseksi, eikä ihme, onhan se suomen kielen yleisin kirjain! Monet eskareiden tuotokset pääsevät koristamaan oppimisympäristöämme. Pylväsdiagrammin laitoimme esille käytävän ilmoitustaululle.
Nimen alkukirjain oli pääosassa myös Kastanjoiden ensimmäisessä ompelutyössä, jossa eskarilaiset rei’ittivät kirjaimen ääriviivat itse ja ompelivat sitten kanavaneuloilla kirjaimen kartongille.
esimerkki valmiista ompelutyöstä
Tässä salapoliisitehtävässä lapset ratkaisevat, kenen nimen taululle piirretyistä viivoista voi muodostaa. Ryhmässämme pelataan kielipelejä, kuten Aliasta, jonka ideana on selittää kuvakortista sanoja siten, että pelitoverit arvaavat sanat. Myös tablettien kielipelit ovat eskareiden suosiossa.
Nykypäivänä on tärkeää huomioida, että myös kuvat ovat tekstejä. Kuvienlukutaito on yksi tärkeä osa mediakasvatusta. Tässä tehtävässä lapset leikkasivat aikakausilehdistä itselleen mieluisia kuvia, joista he kokosivat unelmiensa taulun.
Jatkoimme myöhemmin aikakausilehtien parissa työskentelyä siten, että lapset leikkasivat lehdistä yhteistyössä kirjaimia ja tekstejä, jotka he sommittelevat yhteiselle t-paidalle. Tässä yksi huolellisesti koottu taidonnäyte! 🙂
Myös t-paidat pääsivät esille luokkaamme, tällä kertaa pyykkipoikien varassa pyykkinarulle roikkumaan. 🙂
Viimeisin projektimme oli kirjainsommittelu, jossa eskarilaiset leikkasivat irti aakkoset sekä kuvat, jotka muodostavat alkuäänneparin aakkosten kanssa (esim. a – aurinko, b – banaani jne.). Lapset yhdistivät kirjaimet ja kuvat toisiinsa ja sommittelivat ne pareittain kartongille. Tämä monivaiheinen työ vaati eskarilaisilta sinnikkyyttä ja keskittymistä, mutta selvisimme tehtävästä kunnialla!
Alkuäännekorttien (ja piirrosten) salaviestistä muodostui sana ”AAKKOSET”.

Pyrimme innostamaan lapsia kirjaimien ja lukemisen äärelle myös kirjojen avulla, sillä luokassamme on runsaasti sekä satu- että tietokirjoja, joita Kastanjat voivat lukea ja tutkia vapaasti. Koulumme läheisyyteen saapuu kirjastoauto, jossa käymme lainaamassa lisää luettavaa yhdessä lasten kanssa. Lapset ovat päässeet esittelemään myös omia suosikkikirjojaan koko ryhmälle. Ryhmässämme on päivittäin lukutuokio, jossa aikuinen lukee lapsille kirjaa, jonka tapahtumista keskustelemme yhdessä. Myös lepohetkillä kuuntelemme 1-2 satua päivittäin. Ohjelmaamme kuuluvat toki myös erilaiset yhteiset aktiviteetit ja tehtävät, kuten sadutukset, tarinat, loruttelut, riimittelyt ja tietysti keskustelut, joissa rohkaisemme lapsia kertomaan omista mielipiteistään, ajatuksistaan, kokemuksistaan ja ideoistaan.

Kielellä leikittelyn täyteistä ja mukavaa syksyistä viikkoa toivottavat,

Kastanjat

Reippain askelin retkille!

Lukuvuotta on takana vasta kuukausi, mutta Kastanjat ovat ehtineet retkeillä jo muutamia kertoja niin liikunta- kuin kulttuurikohteissakin. Me eskarin aikuiset olimme hyvissä ajoin liikkeellä, ja mietimme jo keväällä ennen lukuvuoden alkamista, minne pyrimme retkeilemään eskarivuoden aikana. Aloitimme varaamalla vuoroja liikuntakeskus Alfaan, jonka paini- ja trampoliinisalin aktiviteetit ovat olleet lasten suosiossa heti ensimmäisestä vierailusta alkaen! 🙂

Alfa-vierailut ovat alkaneet yhteisleikeillä sekä tsemppipiirillä, jossa jokainen saa juosta piirin ympäri samalla, kun muut kannustavat taputtamalla ja toistamalla juoksijan nimeä yhteen ääneen.
Hippaleikin huumaa!
Kiipeilyköydet ja renkaat ovat olleet ahkerassa käytössä.

Suurimman suosion Alfassa ovat saaneet trampoliini ja niin kutsuttu ”juustomeri”, joka koostuu isoista vaahtomuovikuutioista. Suurin osa lapsista on vakaasti sitä mieltä, että sitä on päästävä testaamaan ainakin kerran jokaisella Alfa-visiitillä!

Kymmenen itselasketun trampoliinihypyn jälkeen tie (ja tyyli) juustomereen on vapaa!
Alfan trampoliini hyppyyn kantaa, paljon iloa antaa!
”Ei kai pää voi osua kattoon?” No ei sentään, mutta eskarilaiset ovat pistäneet pohjelihakset töihin pomppimalla trampoliinilla huiken korkeita hyppyjä!
Juustomeren kätköihin voi kaivautua kuin myyrä…
…tai hypätä vaikka voltin!
Juustomeressä möyriminen (ja sieltä poispääseminen) vaatii monipuolista lihastenhallintaa.

Alfan lisäksi olemme retkeilleet kahdessa eri kulttuurikohteessa: Biologinen museo sekä Luostarinmäen käsityöläismuseo. Kyseiset kulttuuriretkemme olivat hyvin liikunnallisia, sillä reippailimme molempiin museoihin kävellen. Mikä oivallinen tilaisuus tehdä havaintoja ympäristöstä sekä harjoitella turvallista kulkemista liikenteessä!

Biologisessa museossa on esillä 13 erilaista, suomalaista luonnonmaisemaa. Kuvassa rantakalliomaisema monine lintuineen.
Lapset tutkimassa komeaa karhua, Suomen kansalliseläintä.
Näyteikkunoissa esiintyvät eläimet voi tunnistaa ikkunoiden alle asetetuista tauluista, joissa nimet ovat sekä suomeksi, latinaksi että ruotsiksi.
Metsämaiseman kohdalla havainnoimme linnun suojaväritystä, joka suojaa lintua saalistajilta.
Pöllöt ovat toisen lastenhoitajamme ehdottomia suosikkeja! 🙂
Reippain askelin takaisin eskariin lounaalle! Jokirannassa riitti katseltavaa ja ihmeteltävää, ja erityistä huomiota saivat sekä jokilaivat että teatterisillan rakkauslukot. 🙂

Toinen museovierailumme suuntautui Luostarinmäen käsityöläismuseoon, joka on Turun ainoa yhtenäinen puutaloalue, joka säilyi Turun palosta vuonna 1827. Historiallisesti arvokkaan alueen puutalot sijaitsevat edelleen alkuperäisillä paikoillaan – oivallinen paikka tutustua kaupungin menneeseen elämänmenoon ja aistia Turun historian havinaa!

Saavuttuamme ulkoilmamuseon portille jakauduimme kahteen pienryhmään ja aloitimme kiertelyn museoalueella.
Moni museoalueen puutaloista ja pihapiireistä on avoinna vierailijoille. Museon taloihin on sisustettu esiteollisen ajan kaupunkikäsityöläisten verstaita ja koteja. Eskarilaisissa ihmetystä herättivät erikoisilta näyttävät huonekalut, vanhat esineet sekä hella, jota lämmitetään puilla. Rukki oli eräälle eskarilaiselle sadusta tuttu: hän totesi, että tuohon Prinsessa Ruusunen pisti sormensa ja vaipui satavuotiseen uneen!
Tältä piha-alueelta löytyvä ulkohuussi muistutti lasten mielestä saunaa. Kuvassa lapset tarkastelevat vanhan talon mysteeristä, lukittua kellarinovea.
Perinteiseen asuun pukeutunut myyjä kertoi lapsille vanhan ajan kaupankäynnistä.
Kellosepänpajan tunnistaa sen edessä olevasta komeasta kellosta!
Mitä jännittävää tämän talon sisältä mahtaakaan löytyä?
Tihkusateesta huolimatta Kastanjoiden ulkoilmamuseomeininki oli eloisan energinen!

Näiden retkitunnelmien myötä Kastanjat toivottavat kaikille mukavaa viikonalkua!

 

”Kaikki sanoo moi moi moi, tervetuloa!”

Lukuvuoden 2020-2021 eskarivuosi on saatu reippaasti alkuun, ja näin ollen on aika päästä vauhtiin myös Kastanjoiden omassa blogissa! Päivitämme blogiin kuulumisia Kastanjoiden arjesta sekä jaamme kuvamateriaalia toteutetusta pedagogiikasta. Blogista löytyy ajoittain myös tarkempia ohjeita tehtävistämme ja toiminnastamme.

Ensimmäisellä eskariviikolla aloitimme aamumme ulkona, jossa kokoonnuimme leikkivarjon ympärille laulamaan tervetuliaislauluja sekä leikkimään erilaisia tutustumisleikkejä. Ihkaensimmäisenä aamuna lapset huomasivat, että eskaripihan portti ei ollutkaan aivan tavallinen portti, vaan tie leikkivarjon luo kulki ryömimisputken kautta!

Uudet eskarilaiset odottivat hienosti omaa ryömimisvuoroaan.
Esittelykierroksen aikana lasten nimet nostettiin rubiininpunaisesta pussista yksi kerrallaan. Jokaisen nimi taputettiin tavuittain. Lisäksi jokainen sai keksiä tavan, jolla tervehtiä muita, minkä jälkeen koko ryhmä toisti tervehdyksen.
Olemme tutkineet ensimmäisten viikkojen aikana kirjoja, joissa käsitellään ystävyyttä, uusiin kavereihin tutustumista ja erilaisia tunteita. Kuvan Jännitys-aukeama on Eppu Nuotion ja Liisa Kallion Minä tykkään nyt -kirjasta, jonka avulla keskustelimme erilaisista tunteista. Lapset pohtivat esimerkiksi, miltä jännitys tuntuu ja millaisissa tilanteissa ihmiset saattavat jännittää.
Ryhmäytyminen on ollut ensimmäisten eskariviikkojen keskiössä. Tässä leikissä lapset pääsivät heittämään vuorotellen isoa, punaista noppaa. Lapsi sanoi ääneen heittämänsä luvun, minkä jälkeen muut nostivat pystyyn yhtä monta sormea ja taputtivat luvun. Lopuksi tasapainottelimme noppaa leikkivarjon päällä – tämä ei olisi onnistunut ilman vankkumatonta yhteismeininkiä!

Kastanjat ovat ahertaneet viime viikkojen aikana tärkeitä koululaistarvikkeita: ikioman piirustusalustan ja penaalin!

Lapset kuvittivat itse A3-kokoiset alustat. Ohjeena oli huomioida paperin koko ja piirtää jotakin itselleen mieluista.
Lapset auttoivat alustojen laminoinnissa.
Piirustusalustat pääsivät heti hyvillä mielin käyttöön!

Toinen lastenhoitajistamme ompeli kesän aikana lapsille penaaleja kahdesta erilaisesta kankaasta. Penaalit arvottiin siten, että lapset ottivat pussista sokkona itselleen yhden. Tämän jälkeen lapset saivat käteensä siveltimen, kokoelman tekstiilivärejä ja vapaat kädet penaalinsa kuvioimiseen ja koristelemiseen!

Pieni määrä tekstiilivärejä riittää pitkälle.
Taiteilijat keskittyneesti työssään.
Seuraavana päivänä lapset keräsivät vuorotellen penaalinsa hyödyllisiä eskaritarvikkeita: lyijykynän, pyyhekumin, terottimen sekä pienen värikynäpaketin. Nimen ja päivämäärän kirjoittamista harjoittelimme ensimmäistä kertaa ikiomiin eskarivihkoihin. Kastanjat piirsivät myös jotakin, joka heille jäi parhaiten mieleen eskarin ensimmäisistä päivistä.

Ryhmässämme on käytössä timanttitaitorakenne, joka tukee lasten vuorovaikutustaitojen ja itsetunnon kehittymistä. Timanttitaidot ovat eskarissa harjoiteltavia taitoja, joihin kuuluvat muun muassa ”siivoan jälkeni” ja ”olen ystävällinen toisille”.

Minä olen timanttia! Kastanjat värittivät huolellisesti yhdeksän timanttia, joista yhden he valitsivat omaksi taitotimantikseen. Valittu timantti liimattiin hopeanväriselle sydämelle ja kiinnitettiin oveen loistamaan.
Luimme myös vanhempien kesätehtävään kirjaamat vahvuudet lapsille ääneen. Koristelun, leikkauksen ja liimauksen jälkeen myös vanhempien kirjoittamat vahvuudet ovat esillä luokkamme seinällä.

Kaikki Kastanjat värittivät kahdeksan ylimääräistä timanttia, joita hyödynsimme pihalla timanttijahdissa! Aikuiset piilottivat timantit eskareiden piha-alueelle, eikä timantteja ollut mitenkään vähäistä määrää – yhteislaskujemme mukaan muhkea timanttisaaliimme oli 154 kappaletta!

esimerkkipiilopaikkoja

 

 

 

 

 

 

 

Leikkivarjo, johon lapset keräsivät löytämänsä timantit yksi kerrallaan, oli käytössä myös timanttijahdin aikana.

Ensimmäisten viikkojen meininki jatkuu vielä seuraavassa blogipostauksessa! Tältä erää toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleeksi viettämään mitä mainiointa, opettavaisinta ja timanttisesti säihkyvää eskarivuotta Kastanjoiden matkaan! 🙂 Kastanjoiden tervehdyslaulun sanoin: ”Kaikki sanoo moi moi moi, tervetuloa!”

On paikka teillä sydämissä meidän

Näin on lukuvuoden 2019-2020 eskari saatu päätökseen! Ennen kuin kerromme huikean hienosti sujuneesta todistustenjakotilaisuudesta, jaamme hiukan yleistä kuvamateriaalia viimeisestä viikosta. Kastanjoiden  viimeisellä eskariviikolla orientoiduimme kulman takana häämöttävään kesään muun muassa siivoamalla luokkia, palauttamalla kirjastokirjat sekä askartelemalla koristeita perjantaina järjestettävään pienimuotoiseen kevätjuhlaan.

Lapset ottivat kaiken ilon irti luku- ja katseluintoa motivoivista kirjoista ennen palautuspäivää.
Reippain askelin kohti kirjastoautoa!
Toukokuussa kirjastoauto oli vielä suljettu vierailijoilta, mutta onneksi saimme lainakirjat palautetuksi auton ulkopuolella oleviin laatikoihin.
askarteluja kevätjuhlaa varten

Säät olivat koko viikon suorastaan huikaisevan hienot, ja vietimmekin runsaasti aikaa pihaleikkien ja ulkoilun merkeissä. Keskeistä oli hyväntuulinen ja rento yhdessäolo!

Pihapuusta löytyi muhkeankokoinen linnunpesä!
lapset pihaleikkien ja -tutkimusten syövereissä

Keskeinen osa viikon ohjelmaa oli tietysti myös harjoittelu perjantain kevätjuhlaa varten. Todistustenjaon harjoitusvälineinä toimineet oranssit paperit ja erityisesti puulusikat (harjoituskukat) herättivät huvittuneita reaktioita. Aluksi osa nimittäin ihmetteli, mitä me tällaisella teemme, sillä eihän puulusikka ole kukka! 😀

Kenraaliharjoitus pulkassa!
Silitysrauta oli jännittävä vekotin, ja lapset tarjoutuivatkin auttamaan pöytäliinojen silittämisessä.

Itse juhlapäivänä auringonsäteet halkoivat taivasta yhtä kauniisti kuin muinakin viikonpäivinä. Tämä tarkoitti sitä, että pystyimme järjestämään juhlatilaisuuden suunnitellusti ulkona! Suuntasimme jo aamuvarhaisella koristelemaan pihan pöytäalueen muun muassa kukilla ja lasten tekemillä koristeilla.

Jännitys oli käsinkosketeltavissa, kun odotimme koulun yläpihalla juhlatilaisuuden alkamista. Hetken odottelun jälkeen saavuimme reippaasti marssimusiikin tahdittamina juhlapaikalle, jossa päiväkodin johtaja ja varajohtaja istuivat vierainamme. Aloitimme tilaisuuden Kastanjoiden aamutoivotuksella sekä tervehdyslaululla, jossa toivotamme jokaisen tervetulleeksi eskariin ja jossa jokainen keksii omanlaisensa tavan toivottaa hyvää huomenta. Tämän jälkeen vuorossa oli opettajan kirjoittama runomuotoinen puhe, joka oli nimetty Kastanjoille. Koska puheessa mainitaan kaikkien ryhmän lasten nimet, emme julkaise koko puhetta, mutta pienet otteet puheesta voi lukea tästä sekä tämän postauksen lopusta:

”On luettu ja leikitty ja liikuttu ja kas,

opittu koko ajan taitavammaks!

Joskus on ollut niin hektistä että

on äkkiä pitänyt saada vettä

ja koronakin pisti pakkaa aivan uusiks

mut onneksi eskari ei menny ihan muusiks!

Sillä kaikkiaan on ollut sellainen meno

ettei meitä kuvaa sana takakeno

vaan eteenpäin on menty ja yhdessä koettu,

hauskaa on ollut ja paljon on opittu!”

Naurunpyrähdyksiäkin kirvoittaneen puheen jälkeen oli tilaisuuden huipennuksen eli todistustenjaon vuoro.

Lapset ”ilmakättelivät” Kastanjoiden molemmat opettajat ja lastenhoitajan. Ensimmäiseksi lapset saivat käteensä eskarin päättötodistuksen…
…toiseksi ruusun ja kolmanneksi timanttikruunun, jonka jokainen lapsi askarteli itselleen viime viikolla. Timanttikruunu liittyy ryhmässämme käytössä olleeseen timanttitaitorakenteeseen, jonka avulla olemme tukeneet lasten ryhmätyötaitojen kehittymistä. Hyödynsimme kruunujen tekemisessä kankaita, joita käytimme kevään ompeluprojekteissa. Kauniista kankaista oli mukava saada mahdollisimman paljon irti! 🙂
Sitten oli aika poseerata kameralle uunituoreen todistuksen kanssa! 🙂

Tilaisuuden lopuksi kajautimme reippaasti ilmoille ”Minun ystäväni”-laulun. Olemme lähettäneet laulusuorituksestamme videotallenteen kaikille halukkaille huoltajille.

Kunniakkaasti suoritetun eskarivuoden jälkeen kelpaa tuuletella!
Tilaisuuden kruunasi jäätelöherkkuhetki.
Juhlan jälkeen päivä jatkui vielä normaaliin tapaan lounaalla, kesällä syntyneiden eskarilaisten synttärijuhlilla sekä leikin ja rennon yhdessäolon merkeissä.

Isot kiitokset kaikille antoisasta eskarivuodesta! 🙂 Loppuun vielä lainaus yllämainitusta, opettajan Kastanjoille kirjoittamasta runomuotoisesta puheesta:

”Kun koulutaipaleen uuden kaikki nyt jaatte

viisahiksi kasvakaatte,

matikkaa ja kieliä on täynnä lukkari

usein raikuu liikuntasalin pukkari.

Toisistanne huolehtikaa ja yhdessä oivaltakaa!

Mutta muistakaa tämä, Kastanjat rakkaat,

kun juuri sinä koululaukkusi pakkaat

niin on paikka teillä sydämissä meidän

vaikka koulu Kastanjat matkaansa veihän.

Kesä alkaa nyt, nauti siitä

vuoden työstä itseäsi kiitä

sillä olet sen ansainnut!

Iloista koulunaloitusta kaikille Kastanjoille ja ihanaa kesää!”

Kertausta, ryhmäytymistä ja uusia elämyksiä

Jälleen yksi eskariviikko takanapäin! Toiseksi viimeinen eskariviikko piti sisällään monipuolista toimintaa ja kertausta, joista ensimmäiseksi esittelyssä on pihalla järjestetty kirjainbongaus! Bongauksen tarkoituksena oli toimia salapoliisina ja etsiä kaikki pihalle piilotetut kirjaimet.

R niin kuin raketti oli singahtanut puuhun!
Liukumäestä löytyi ensinäkemältä kolme eri kirjainta. Mahtaako niitä löytyä mäen ympäriltä enemmänkin?
Vastaus on K niin kuin kyllä! Esimerkiksi Ö niin kuin ötökkä oli päässyt möngertämään liukumäen alle.
Tehtävä toimi myös kirjoitusharjoituksena, sillä lapset merkitsivät löytämänsä kirjaimet muistiin paperille.
Puunrunko voi toimia luonnossa myös kirjoitusalustana.

Kirjainbongauksen lisäksi olemme muun muassa kerranneet riimipareja, leikkineet leikkiä, jossa vaihdetaan paikkaa alkuäänteiden mukaan, ja harjoitelleet vierasperäisiä kirjaimia.

Musikaaliselta kantilta tarkasteltuna olemme laulaneet vuoden mittaan tutuksi tulleita lauluja sekä tutustuneet uuteen soittimeen, joka ei välttämättä ole monelle suomalaiselle entuudestaan kovin tuttu. Kyseessä on saz, pitkäkaulainen luuttusoitin, joka on suosittu esimerkiksi Turkin ja Balkanin alueella.

Saz-soittimessa on tyypillisesti 8-10 kieltä, ja sen muoto muistuttaa puolikasta päärynää.
Lapset kokeilivat innostuneina melodista ja ilmavasti soivaa saz-soitinta.

Saz-soittimen soundeja voi käydä kuuntelemassa esimerkiksi tältä Youtube-videolta: Saz-soitin

Eskarilaiset pääsivät jammailemaan myös rumpukokoelman tahdissa.

Mitäpä olisikaan musiikki ilman tanssia? Olemme hyödyntäneet musiikkia pihalla tehtävissä erilaisissa tanssi- ja liikkumisharjoituksissa. Huivit toimivat sekä näyttävänä visuaalisena elementtinä että korostavat liikettä tanssin pyörteissä.

Heitä huivi ilmaan ja ota koppi!
Huivit lensivät näyttävästi ilmassa yhtä aikaa.
Olemme varanneet runsaasti aikaa myös ryhmäytymiselle, vapaalle leikille ja toiminnalle. Ulkona yksi lasten suosikkipuuhista on hyppynarulla hyppiminen siten, että luettelemme hyppyjen aikana aakkosia. Kun hypyt keskeytyvät johonkin kirjaimeen, lapsi keksii kyseisellä kirjaimella alkavan sanan. Joskus hypimme keksitystä sanasta leikkimielisen ”juu-ei”-kierroksen, jossa selviää, onko kyseinen asia hyppijälle mieluista vai ei. Eskarilaiset ovat tehneet aikamoisia hyppysuorituksia hyppynarulla, sillä aakkosia on hypitty yhtäjaksoisesti läpi jopa useita kertoja!
Viikon ohjelma on toki täyttynyt myös askartelusta, joka liittyy olennaisesti eskarin viimeiseen viikkoon. Siitä lisää myöhemmin.
What’s up, arvon lukijat? Täällä on ollut ahkera meininki!

Seuraavaksi onkin aika siirtyä kohti eskarivuoden viimeistä viikkoa, sillä kesä on jo aivan kulman takana. Opettajan veikkaus on, että ensi viikko on täynnä sekä vauhdikkaita, riemukkaita että myös haikeita hetkiä. Otetaan niistä kaikki irti! 🙂

Mukavaa toukokuista viikonloppua toivottavat,

Kastanjat

 

Jännitystä ja jälleennäkemisen riemua

Kastanjoille koitti erityinen hetki, kun eskarin lähiopetus alkoi jälleen hallituksen linjausten mukaisesti 14.5. usean viikon tauon jälkeen. Vaikka päivä oli monille jännittävä, ilmassa oli eskaritovereiden välistä jälleennäkemisen riemua! Aloitimme eskaripäivän tuttuun tapaan pihalta klo 9, jossa lauloimme Kastanjoiden tervehdyslaulun ja leikimme pihaleikkejä leikkivarjon kanssa.

Kastanjat kokoontuivat varjon ympärille laulamaan ja tervehtimään toisiaan.
Meno muuttui vauhdikkaammaksi, kun kaksi eskarilaista vaihtoi paikkaa keskenään varjon alla juosten muiden laulun säestämänä.
Kaikki varjon alle ÄN-YY-TEE-NYT!
Kastanjat kokosivat yhteistyössä istuinalustoista suuren K-kirjaimen…
…ja muodostivat kehoistaan monen monta K-kirjainkaveria yhtä aikaa! Yhteisen ryhmätuokion jälkeen lapsilla oli aikaa leikkiä pihalla vapaasti kavereidensa kanssa. Kiinnitämme koko loppukevään ajan erityistä huomiota ryhmäytymiseen, jotta kaikilla on ryhmässä hyvä ja turvallinen olo.
Pihan uudet kiipeilytelineet herättivät kiipeilyinnostusta ennen sisälle siirtymistä.

Lounaan jälkeen jatkoimme päivää pöytähommien merkeissä. Taittelimme  sorminäppäryyttä harjoittavat ja jo aiemmin suosiota saavuttaneet ”paperikirput”, johon lapset kuvittivat kahdeksan erilaista tunnetta. Pohdimme yhdessä, millainen ilme kuvastaa parhaiten mitäkin tunnetta. Kun kirput olivat valmiit, eskarilaiset kiersivät arvuuttelemassa toistensa tunteita kirppujen avulla, ja pian luokkahuone täyttyi kirppuilmeiden vertailusta, puheensorinasta ja naurunpyrähdyksistä. 🙂

Paperitaittelut käynnissä!
Eskarilaiset keskustelivat keskenään ja opastivat toisiaan kirpun taittelemisessa.
Mahtaako tämä kirppu sisältää yhtä iloisen hymyn kuin hupparin Pikku Myyllä?
kokoelma valmiita tunnekirppuja
Tämä aukitaiteltu kirppu paljastaa laajan tunneskaalansa – ovathan erilaiset tunteet aina jännityksestä suruun ja iloon saakka osa meidän jokaisen elämää. 🙂

Lämminhenkistä viikkoa toivottavat,

Kastanjat

 

Unelmien liikuntapäivä

Kastun päiväkodilla järjestettiin kaikkien ryhmien yhteinen unelmien liikuntapäivä. Päivän ohjelma koostui radasta, johon kukin ryhmä  oli suunnitellut liikuntarastin, ja jota ryhmät pääsivät vuoron perään kokeilemaan. Radalla päästiin harjoittelemaan ja hassuttelemaan seuraavanlaisten tehtävien merkeissä:

Siivotaan! Tässä vauhdikkaassa leikissä joukkueet pyrkivät heittämään täytetyt pikkumuovipussit rajan yli toisen joukkueen puolelle. Minuutti kerrallaan täyttä vauhtia ja meininkiä!
Seuraavalla pisteellä leikittiin leikkivarjohippaa. Vikkelät eskarilaiset onnistuivat väistelemään varjoa varsin tehokkaasti!
Seuraavaksi oli aika puikkelehtia hämähäkkiverkon läpi ilman, että osuu itse verkkoon. Tehtävä toimi mainiona tasapaino- ja venyttelyharjoituksena.
Puun juurella väijynyt nälkäinen hämähäkki aisti herkästi verkon värähtelyt!
Tasapainoilu jatkui jännittävän tasapainoköyden parissa…
…jonka kaikki kävelivät kunniakkaasti maaliin saakka! 🙂
Eskarilaiset kokeilivat myös vuorikiipeilyä köyden varassa…
…sekä turvallisia laskeutumistekniikoita taitavien vuorikiipeilijöiden elkein.
Lapset bongasivat lähimetsiköstä myös kiipelyköyden ja puiset tikkaat…
…joille kipuaminen yllätti lapset, sillä huojuvat tikkaat vaativat keskittymistä ja monipuolista lihashallintaa.
Eskarilaisilla riitti energiaa vielä liikuntapäivän jälkeenkin, joten jäimme hetkeksi kiipeilemään koulun pihan telineisiin J. V. Snellmanin ja suomalaisuuden päivän liputuksen alle! 🙂

Aktiivista viikkoa toivottavat,

Kastanjat

Yllättävä löydös, merkityksellinen lopputulos

Viimeisimpien viikkojen aikana Kastanjoiden luokkahuoneessa on käynyt  surina, jota yksi jos toinenkin on käynyt kummastelemassa (ja ihastelemassa!). Ennen kuin paljastamme, mistä on kyse, annamme vihjeen: kaikki sai alkunsa tästä alla olevasta, viattoman näköisestä purkista.

Kyseessä on maitotölkistä askarreltu, Kastanjoiden oma kynäpurkki. Myös lapset askartelivat omat kynäpurkkinsa, ja olimme varanneet koristeluihin värikkäitä papereita, silkkipapereita, huopaa, koristehelmiä ynnä muuta mukavaa. Suunnitelmat muuttuivat, kun löysimme varastosta kansioita, jotka sisälsivät erilaisia kangasnäytteitä. Päällystimme kynäpurkkeja kankailla, ja jäimme ihastelemaan toinen toistaan kauniimpia kangasnäytteitä. Niitä oli pakko päästä hyödyntämään muuallakin! Kangaspalojen koot olivat juuri sopivia esimerkiksi pienten pussukoiden valmistamiseen. Ideasta innostuneina saimme luokkahuoneeseen lainaksi lastenhoitajamme ompelukoneen, jolla itse kukin on ommellut useita töitä viimeisten viikkojen aikana. Surinamysteeri on nyt paljastunut!

Aluksi tutustuimme ompelukoneen osiin ja saimme tuntumaa koneen ohjaamiseen paperilla, johon ommeltiin sekä suoraa että siksak-kuviota. Lapset valitsivat suuresta kangasvalikoimasta silmää miellyttävimmät kankaat ja toimivat apureina nuppineulojen kiinnittämisessä. Tämän jälkeen oli aika aloittaa itse ompeleminen!

Ommeltaessa lapset ohjasivat kangasta ja aikuinen piti vauhtia yllä polkimella.
Kangaspalojen siksakkausten ja suoraompeluiden jälkeen pussukka pääsi lasten sanojen mukaisesti parturiin eli leikkasimme siitä ylimääräiset langanpätkät pois. Seuraavaksi käänsimme pussukan ja viimeistelimme sen yläreunan.
Ensimmäinen omatekoinen pussukka on valmis!

Myös opettajat pääsivät verestämään ompelutaitojaan, ja into jatkoi kasvamistaan ompeluprojektien edetessä ja valmistuessa. Keksimme, että kankaista saisi aikaan lahjoja, jotka taatusti ihastuttaisivat äitejä tulevana merkkipäivänä! Lapset päättivät ommella äitienpäivälahjoiksi kassit. Alla muutama esimerkki äideille lahjoitetuista paketeista:

Tässä lahjapaketissa kukkateema yhdistyy sekä kassissa että kortissa…
…ja tässä teema toistuu myös lahjapaketissa. 🙂
Merihenkistä meininkiä!

Kortin askartelu sujui seuraavasti:

Aloitimme kukkakortin valmistamisen leikkaamalla paperista neljä samankokoista suikaletta.
Liimasimme suikaleet keskeltä yhteen ja taitoimme keskenään vastakkaiset suikaleet kuvan osoittamalla tavalla.
Ruukussa lapset käyttivät joko paperia tai kangasta valintansa mukaan. Lehdet leikkasimme vihreästä paperista…
…ja liimasimme lehdet osittain ruukun taakse. Piippukrassit toimivat kukuanvarsina.

Loppusilausten jälkeen näyttävä kukkakortti on valmis!

Ahertaminen kannatti, ja eskarilaiset olivat erittäin tyytyväisiä ompelutöihinsä ja innokkaita ojentamaan itsetehdyt kassit äideilleen! On hauska huomata, että yllättävistä löydöksistä voi kehittyä jotakin merkityksellistä. 🙂

Kastanjat toivottavat kaikille mukavaa viikonloppua ja äideille mitä ihastuttavinta äitienpäivää!

Turvallisuus ennen kaikkea

Eskarivuosi etenee jo toukokuussa, joten tällä viikolla oli aika järjestää liikennekasvatusviikko! Liikennekasvatus on osa Kasvan ja kehityn – oppimiskokonaisuutta, joka on yksi viidestä esikoulun sisältöjä ja tavoitteita määrittävistä kokonaisuuksista.  Esiopetussuunnitelman perusteissa todetaan: ”Opetuksessa harjoitellaan lähiliikenteessä liikkumisen sääntöjä […] ikäkaudelle sopivalla tavalla.” (s. 38) Niinpä tällä viikolla olemme opetelleet niin liikennemerkkejä, liikenteessä liikkumista kuin hätänumeroonkin soittamista.

Liikennemerkkejä väristyskuvina. Huomasimme, että sinivalkoiset merkit opastavat ja punakeltaiset kieltävät ja varoittavat. Eskarilaiset pääsivät käyttämään luovuuttaan suunnittelemalla omat liikennemerkit. Niissä varoitettiin suurista väkijoukoista ja kimalaisista hunajatilalla, ohjattiin leikkimökille sekä opastettiin tie Kuusamoon!
Bongailimme liikennemerkkejä liikkuessamme koulun ympäristössä. Suojatiemerkki ja kuvassa näkyvä STOP-merkki olivat lasten suosikkeja, kun valitsimme väritettäviä liikennemerkkejä.
Muistipelien pelaaminen on Kastanjoille mieluisaa puuhaa.
P niin kuin parkkipaikka (tai poseeraus!) 😀
Eskarin seinälle taiteiltu värikäs liikennemerkkikokoelma.

Viikon mittaan kävimme läpi myös pyöräilykypärän käyttöä ja sitä, miksi se on tarpeellista ja tärkeää. Liikenneturva on julkaissut Youtubeen videon nimeltä ”Kypärätesti”, jossa havainnollistetaan kypärän käytön tärkeyttä kananmunan avulla. Video herätti eskareissa rikasta pohdintaa ja keskustelua, minkä jälkeen tarkistimme jokaisen kypärän säädökset kuntoon, sillä huolellinen kiinnitys estää kypärää lentämästä pois päästä mahdollisessa onnettomuudessa. Liikenneturvan sivuilla todetaan, että kypärällä on erityisen tärkeää suojata otsa, sillä otsaan kohdistuu eniten iskuja kaatumistilanteissa. Yksityiskohtaiset ohjeet kypärän valintaan ja säätämiseen löytyvät sivustolta Pyöräilykypärä I Liikenneturva

Napakasti istuvat kypärät valmiina seuraavan päivän pyöräilykoitokseen! 🙂
Lapset värittivät unelmakypäriä joko itselleen tai kavereille kolmin kappalein.

Viikon lopuksi kokosimme päiväkodin viereiselle kentälle pyöräilypujotteluradan! Rata sisälsi tötsien läpi pujottelua, kaarroksia, vauhdin kiihdyttämistä, ja punaisten tötsien kohdalla teimme äkkijarrutuksen.

Suoritimme radan molemmin päin – maali vaihdettiin aloituspisteeksi muutaman kierroksen jälkeen.
Oman vuoron odotus sujui eskarilaisilta hienosti!
Rata suoritettu esimerkillisesti!
Aluksi hiekassa ajaminen tuntui haasteelliselta, mutta alkukankeuksien jälkeen eskarilaiset kiisivät hiekalla kuin vanhat tekijät konsanaan!
Lapset kokeilivat, miten nopeaksi pyörän vauhti kiihtyy jo pienessäkin alamäessä.
Lopuksi harjoittelimme pyöräilemistä oikealla puolella tietä.
Viimeisen harjoituksen jälkeen oli aika rauhoittua ja lähteä nauttimaan hyvin ansaitusta lounaasta! 🙂

Turvallisia tulevia koulutaipaleita toivottavat,

Kastanjat