Ulkoilu on oleellinen osa jokaista eskaripäivää, ja toiminnallisessa esiopetuksessa lähiympäristön luonto ja metsät tarjoavat monipuolisia liikkumis- ja oppimismahdollisuuksia. Tässä postauksessa esittelemme kuvien kautta muutamia esimerkkejä sekä piha-alueemme leikeistä ja toiminnasta että metsäretkestä, jonka aikana keräsimme luonnonmateriaaleja askartelua varten.
Syyslukukaudella olemme retkeilleet eskarin lähimetsässä muutamia kertoja. Metsä on pieni mutta juuri sopivan kokoinen siihen, että tuntee olevansa luonnon helmassa. Metsään saavuttuamme pidämme yhteisen päivänavauksen ja kertaamme, mitä metsässä tulee huomioida ja muistaa. Luonnon kunnioittaminen on ryhmässämme tärkeää, ja viimeksi aloitimme metsävierailun sulkemalla silmät, hengittämällä rauhallisesti syvään ja kuuntelemalla luonnosta kantautuvia ääniä. Eräs lapsi totesi, että rentouttava tuokio tuntui tosi hyvältä ja toinen, että alkoi nukuttaa. Luonnossa liikkuminen, tutkiminen ja aistiminen kannattaa, sillä luonnolla on tutkitusti hyvinvointia edistäviä vaikutuksia, kuten stressin lievittyminen. Asiasta voi lukea lisää esimerkiksi Metsähallituksen https://www.metsa.fi/vapaa-aika-luonnossa/hyvinvointia-luonnosta/luonto-ja-terveys/ sivuilta.
Otetaan marraskuun (toivottavasti) aurinkoisista päivistä kaikki irti ja nautitaan virkistävästä syyssäästä ennen kuin talvi (toivottavasti tänä vuonna lumen kera) saapuu!
Kieli ja vuorovaikutus ovat merkittävässä asemassa ihmisen elämässä, sillä niiden avulla sekä ilmaisemme omia ajatuksiamme ja mielipiteitämme että olemme yhteydessä muihin ihmisiin. Kieli on myös ajattelun keskeinen väline ja pohja kaikelle oppimiselle. Eskarin yksi keskeisimmistä tavoitteista onkin paitsi edistää monipuolisesti lasten kielellistä kehitystä myös herätellä lasten kiinnostusta ja innostusta sekä puhuttuun että kirjoitettuun kieleen. Turun esiopetuksen opetussuunnitelmassa todetaan: ”Lasten kehittyvää luku- ja kirjoitustaitoa tuetaan leikkien ja toiminnallisten harjoitusten avulla.” (s. 20) ja ”Jotta lapsen kielellinen tietoisuus herää, on kiinnitettävä huomio oppimisympäristöön. Siitä on rakennettava sellainen, että lapsi kiinnostuu kirjaimista, sanoista ja lukemaan oppimisesta.” (s. 21) Syksyn mittaan olemmekin kiinnittäneet huomiota oppimisympäristömme rakentamiseen siten, että se tukee lapsen kielen kehittymistä. Kastanjat ovat herätelleet kielen koukeroitaan sekä kirjain- ja äännekiinnostustaan muun muassa seuraavien tehtävien merkeissä:
Pyrimme innostamaan lapsia kirjaimien ja lukemisen äärelle myös kirjojen avulla, sillä luokassamme on runsaasti sekä satu- että tietokirjoja, joita Kastanjat voivat lukea ja tutkia vapaasti. Koulumme läheisyyteen saapuu kirjastoauto, jossa käymme lainaamassa lisää luettavaa yhdessä lasten kanssa. Lapset ovat päässeet esittelemään myös omia suosikkikirjojaan koko ryhmälle. Ryhmässämme on päivittäin lukutuokio, jossa aikuinen lukee lapsille kirjaa, jonka tapahtumista keskustelemme yhdessä. Myös lepohetkillä kuuntelemme 1-2 satua päivittäin. Ohjelmaamme kuuluvat toki myös erilaiset yhteiset aktiviteetit ja tehtävät, kuten sadutukset, tarinat, loruttelut, riimittelyt ja tietysti keskustelut, joissa rohkaisemme lapsia kertomaan omista mielipiteistään, ajatuksistaan, kokemuksistaan ja ideoistaan.
Kielellä leikittelyn täyteistä ja mukavaa syksyistä viikkoa toivottavat,
Lukuvuotta on takana vasta kuukausi, mutta Kastanjat ovat ehtineet retkeillä jo muutamia kertoja niin liikunta- kuin kulttuurikohteissakin. Me eskarin aikuiset olimme hyvissä ajoin liikkeellä, ja mietimme jo keväällä ennen lukuvuoden alkamista, minne pyrimme retkeilemään eskarivuoden aikana. Aloitimme varaamalla vuoroja liikuntakeskus Alfaan, jonka paini- ja trampoliinisalin aktiviteetit ovat olleet lasten suosiossa heti ensimmäisestä vierailusta alkaen! 🙂
Suurimman suosion Alfassa ovat saaneet trampoliini ja niin kutsuttu ”juustomeri”, joka koostuu isoista vaahtomuovikuutioista. Suurin osa lapsista on vakaasti sitä mieltä, että sitä on päästävä testaamaan ainakin kerran jokaisella Alfa-visiitillä!
Alfan lisäksi olemme retkeilleet kahdessa eri kulttuurikohteessa: Biologinen museo sekä Luostarinmäen käsityöläismuseo. Kyseiset kulttuuriretkemme olivat hyvin liikunnallisia, sillä reippailimme molempiin museoihin kävellen. Mikä oivallinen tilaisuus tehdä havaintoja ympäristöstä sekä harjoitella turvallista kulkemista liikenteessä!
Toinen museovierailumme suuntautui Luostarinmäen käsityöläismuseoon, joka on Turun ainoa yhtenäinen puutaloalue, joka säilyi Turun palosta vuonna 1827. Historiallisesti arvokkaan alueen puutalot sijaitsevat edelleen alkuperäisillä paikoillaan – oivallinen paikka tutustua kaupungin menneeseen elämänmenoon ja aistia Turun historian havinaa!
Näiden retkitunnelmien myötä Kastanjat toivottavat kaikille mukavaa viikonalkua!
Lukuvuoden 2020-2021 eskarivuosi on saatu reippaasti alkuun, ja näin ollen on aika päästä vauhtiin myös Kastanjoiden omassa blogissa! Päivitämme blogiin kuulumisia Kastanjoiden arjesta sekä jaamme kuvamateriaalia toteutetusta pedagogiikasta. Blogista löytyy ajoittain myös tarkempia ohjeita tehtävistämme ja toiminnastamme.
Ensimmäisellä eskariviikolla aloitimme aamumme ulkona, jossa kokoonnuimme leikkivarjon ympärille laulamaan tervetuliaislauluja sekä leikkimään erilaisia tutustumisleikkejä. Ihkaensimmäisenä aamuna lapset huomasivat, että eskaripihan portti ei ollutkaan aivan tavallinen portti, vaan tie leikkivarjon luo kulki ryömimisputken kautta!
Kastanjat ovat ahertaneet viime viikkojen aikana tärkeitä koululaistarvikkeita: ikioman piirustusalustan ja penaalin!
Toinen lastenhoitajistamme ompeli kesän aikana lapsille penaaleja kahdesta erilaisesta kankaasta. Penaalit arvottiin siten, että lapset ottivat pussista sokkona itselleen yhden. Tämän jälkeen lapset saivat käteensä siveltimen, kokoelman tekstiilivärejä ja vapaat kädet penaalinsa kuvioimiseen ja koristelemiseen!
Ryhmässämme on käytössä timanttitaitorakenne, joka tukee lasten vuorovaikutustaitojen ja itsetunnon kehittymistä. Timanttitaidot ovat eskarissa harjoiteltavia taitoja, joihin kuuluvat muun muassa ”siivoan jälkeni” ja ”olen ystävällinen toisille”.
Kaikki Kastanjat värittivät kahdeksan ylimääräistä timanttia, joita hyödynsimme pihalla timanttijahdissa! Aikuiset piilottivat timantit eskareiden piha-alueelle, eikä timantteja ollut mitenkään vähäistä määrää – yhteislaskujemme mukaan muhkea timanttisaaliimme oli 154 kappaletta!
Ensimmäisten viikkojen meininki jatkuu vielä seuraavassa blogipostauksessa! Tältä erää toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleeksi viettämään mitä mainiointa, opettavaisinta ja timanttisesti säihkyvää eskarivuotta Kastanjoiden matkaan! 🙂 Kastanjoiden tervehdyslaulun sanoin: ”Kaikki sanoo moi moi moi, tervetuloa!”
Näin on lukuvuoden 2019-2020 eskari saatu päätökseen! Ennen kuin kerromme huikean hienosti sujuneesta todistustenjakotilaisuudesta, jaamme hiukan yleistä kuvamateriaalia viimeisestä viikosta. Kastanjoiden viimeisellä eskariviikolla orientoiduimme kulman takana häämöttävään kesään muun muassa siivoamalla luokkia, palauttamalla kirjastokirjat sekä askartelemalla koristeita perjantaina järjestettävään pienimuotoiseen kevätjuhlaan.
Säät olivat koko viikon suorastaan huikaisevan hienot, ja vietimmekin runsaasti aikaa pihaleikkien ja ulkoilun merkeissä. Keskeistä oli hyväntuulinen ja rento yhdessäolo!
Keskeinen osa viikon ohjelmaa oli tietysti myös harjoittelu perjantain kevätjuhlaa varten. Todistustenjaon harjoitusvälineinä toimineet oranssit paperit ja erityisesti puulusikat (harjoituskukat) herättivät huvittuneita reaktioita. Aluksi osa nimittäin ihmetteli, mitä me tällaisella teemme, sillä eihän puulusikka ole kukka! 😀
Itse juhlapäivänä auringonsäteet halkoivat taivasta yhtä kauniisti kuin muinakin viikonpäivinä. Tämä tarkoitti sitä, että pystyimme järjestämään juhlatilaisuuden suunnitellusti ulkona! Suuntasimme jo aamuvarhaisella koristelemaan pihan pöytäalueen muun muassa kukilla ja lasten tekemillä koristeilla.
Jännitys oli käsinkosketeltavissa, kun odotimme koulun yläpihalla juhlatilaisuuden alkamista. Hetken odottelun jälkeen saavuimme reippaasti marssimusiikin tahdittamina juhlapaikalle, jossa päiväkodin johtaja ja varajohtaja istuivat vierainamme. Aloitimme tilaisuuden Kastanjoiden aamutoivotuksella sekä tervehdyslaululla, jossa toivotamme jokaisen tervetulleeksi eskariin ja jossa jokainen keksii omanlaisensa tavan toivottaa hyvää huomenta. Tämän jälkeen vuorossa oli opettajan kirjoittama runomuotoinen puhe, joka oli nimetty Kastanjoille. Koska puheessa mainitaan kaikkien ryhmän lasten nimet, emme julkaise koko puhetta, mutta pienet otteet puheesta voi lukea tästä sekä tämän postauksen lopusta:
”On luettu ja leikitty ja liikuttu ja kas,
opittu koko ajan taitavammaks!
Joskus on ollut niin hektistä että
on äkkiä pitänyt saada vettä
ja koronakin pisti pakkaa aivan uusiks
mut onneksi eskari ei menny ihan muusiks!
Sillä kaikkiaan on ollut sellainen meno
ettei meitä kuvaa sana takakeno
vaan eteenpäin on menty ja yhdessä koettu,
hauskaa on ollut ja paljon on opittu!”
Naurunpyrähdyksiäkin kirvoittaneen puheen jälkeen oli tilaisuuden huipennuksen eli todistustenjaon vuoro.
Tilaisuuden lopuksi kajautimme reippaasti ilmoille ”Minun ystäväni”-laulun. Olemme lähettäneet laulusuorituksestamme videotallenteen kaikille halukkaille huoltajille.
Isot kiitokset kaikille antoisasta eskarivuodesta! 🙂 Loppuun vielä lainaus yllämainitusta, opettajan Kastanjoille kirjoittamasta runomuotoisesta puheesta:
”Kun koulutaipaleen uuden kaikki nyt jaatte
viisahiksi kasvakaatte,
matikkaa ja kieliä on täynnä lukkari
usein raikuu liikuntasalin pukkari.
Toisistanne huolehtikaa ja yhdessä oivaltakaa!
Mutta muistakaa tämä, Kastanjat rakkaat,
kun juuri sinä koululaukkusi pakkaat
niin on paikka teillä sydämissä meidän
vaikka koulu Kastanjat matkaansa veihän.
Kesä alkaa nyt, nauti siitä
vuoden työstä itseäsi kiitä
sillä olet sen ansainnut!
Iloista koulunaloitusta kaikille Kastanjoille ja ihanaa kesää!”
Jälleen yksi eskariviikko takanapäin! Toiseksi viimeinen eskariviikko piti sisällään monipuolista toimintaa ja kertausta, joista ensimmäiseksi esittelyssä on pihalla järjestetty kirjainbongaus! Bongauksen tarkoituksena oli toimia salapoliisina ja etsiä kaikki pihalle piilotetut kirjaimet.
Kirjainbongauksen lisäksi olemme muun muassa kerranneet riimipareja, leikkineet leikkiä, jossa vaihdetaan paikkaa alkuäänteiden mukaan, ja harjoitelleet vierasperäisiä kirjaimia.
Musikaaliselta kantilta tarkasteltuna olemme laulaneet vuoden mittaan tutuksi tulleita lauluja sekä tutustuneet uuteen soittimeen, joka ei välttämättä ole monelle suomalaiselle entuudestaan kovin tuttu. Kyseessä on saz, pitkäkaulainen luuttusoitin, joka on suosittu esimerkiksi Turkin ja Balkanin alueella.
Saz-soittimen soundeja voi käydä kuuntelemassa esimerkiksi tältä Youtube-videolta: Saz-soitin
Mitäpä olisikaan musiikki ilman tanssia? Olemme hyödyntäneet musiikkia pihalla tehtävissä erilaisissa tanssi- ja liikkumisharjoituksissa. Huivit toimivat sekä näyttävänä visuaalisena elementtinä että korostavat liikettä tanssin pyörteissä.
Seuraavaksi onkin aika siirtyä kohti eskarivuoden viimeistä viikkoa, sillä kesä on jo aivan kulman takana. Opettajan veikkaus on, että ensi viikko on täynnä sekä vauhdikkaita, riemukkaita että myös haikeita hetkiä. Otetaan niistä kaikki irti! 🙂
Kastanjoille koitti erityinen hetki, kun eskarin lähiopetus alkoi jälleen hallituksen linjausten mukaisesti 14.5. usean viikon tauon jälkeen. Vaikka päivä oli monille jännittävä, ilmassa oli eskaritovereiden välistä jälleennäkemisen riemua! Aloitimme eskaripäivän tuttuun tapaan pihalta klo 9, jossa lauloimme Kastanjoiden tervehdyslaulun ja leikimme pihaleikkejä leikkivarjon kanssa.
Lounaan jälkeen jatkoimme päivää pöytähommien merkeissä. Taittelimme sorminäppäryyttä harjoittavat ja jo aiemmin suosiota saavuttaneet ”paperikirput”, johon lapset kuvittivat kahdeksan erilaista tunnetta. Pohdimme yhdessä, millainen ilme kuvastaa parhaiten mitäkin tunnetta. Kun kirput olivat valmiit, eskarilaiset kiersivät arvuuttelemassa toistensa tunteita kirppujen avulla, ja pian luokkahuone täyttyi kirppuilmeiden vertailusta, puheensorinasta ja naurunpyrähdyksistä. 🙂
Kastun päiväkodilla järjestettiin kaikkien ryhmien yhteinen unelmien liikuntapäivä. Päivän ohjelma koostui radasta, johon kukin ryhmä oli suunnitellut liikuntarastin, ja jota ryhmät pääsivät vuoron perään kokeilemaan. Radalla päästiin harjoittelemaan ja hassuttelemaan seuraavanlaisten tehtävien merkeissä:
Viimeisimpien viikkojen aikana Kastanjoiden luokkahuoneessa on käynyt surina, jota yksi jos toinenkin on käynyt kummastelemassa (ja ihastelemassa!). Ennen kuin paljastamme, mistä on kyse, annamme vihjeen: kaikki sai alkunsa tästä alla olevasta, viattoman näköisestä purkista.
Kyseessä on maitotölkistä askarreltu, Kastanjoiden oma kynäpurkki. Myös lapset askartelivat omat kynäpurkkinsa, ja olimme varanneet koristeluihin värikkäitä papereita, silkkipapereita, huopaa, koristehelmiä ynnä muuta mukavaa. Suunnitelmat muuttuivat, kun löysimme varastosta kansioita, jotka sisälsivät erilaisia kangasnäytteitä. Päällystimme kynäpurkkeja kankailla, ja jäimme ihastelemaan toinen toistaan kauniimpia kangasnäytteitä. Niitä oli pakko päästä hyödyntämään muuallakin! Kangaspalojen koot olivat juuri sopivia esimerkiksi pienten pussukoiden valmistamiseen. Ideasta innostuneina saimme luokkahuoneeseen lainaksi lastenhoitajamme ompelukoneen, jolla itse kukin on ommellut useita töitä viimeisten viikkojen aikana. Surinamysteeri on nyt paljastunut!
Aluksi tutustuimme ompelukoneen osiin ja saimme tuntumaa koneen ohjaamiseen paperilla, johon ommeltiin sekä suoraa että siksak-kuviota. Lapset valitsivat suuresta kangasvalikoimasta silmää miellyttävimmät kankaat ja toimivat apureina nuppineulojen kiinnittämisessä. Tämän jälkeen oli aika aloittaa itse ompeleminen!
Myös opettajat pääsivät verestämään ompelutaitojaan, ja into jatkoi kasvamistaan ompeluprojektien edetessä ja valmistuessa. Keksimme, että kankaista saisi aikaan lahjoja, jotka taatusti ihastuttaisivat äitejä tulevana merkkipäivänä! Lapset päättivät ommella äitienpäivälahjoiksi kassit. Alla muutama esimerkki äideille lahjoitetuista paketeista:
Kortin askartelu sujui seuraavasti:
Ahertaminen kannatti, ja eskarilaiset olivat erittäin tyytyväisiä ompelutöihinsä ja innokkaita ojentamaan itsetehdyt kassit äideilleen! On hauska huomata, että yllättävistä löydöksistä voi kehittyä jotakin merkityksellistä. 🙂
Kastanjat toivottavat kaikille mukavaa viikonloppua ja äideille mitä ihastuttavinta äitienpäivää!
Eskarivuosi etenee jo toukokuussa, joten tällä viikolla oli aika järjestää liikennekasvatusviikko! Liikennekasvatus on osa Kasvan ja kehityn – oppimiskokonaisuutta, joka on yksi viidestä esikoulun sisältöjä ja tavoitteita määrittävistä kokonaisuuksista. Esiopetussuunnitelman perusteissa todetaan: ”Opetuksessa harjoitellaan lähiliikenteessä liikkumisen sääntöjä […] ikäkaudelle sopivalla tavalla.” (s. 38) Niinpä tällä viikolla olemme opetelleet niin liikennemerkkejä, liikenteessä liikkumista kuin hätänumeroonkin soittamista.
Viikon mittaan kävimme läpi myös pyöräilykypärän käyttöä ja sitä, miksi se on tarpeellista ja tärkeää. Liikenneturva on julkaissut Youtubeen videon nimeltä ”Kypärätesti”, jossa havainnollistetaan kypärän käytön tärkeyttä kananmunan avulla. Video herätti eskareissa rikasta pohdintaa ja keskustelua, minkä jälkeen tarkistimme jokaisen kypärän säädökset kuntoon, sillä huolellinen kiinnitys estää kypärää lentämästä pois päästä mahdollisessa onnettomuudessa. Liikenneturvan sivuilla todetaan, että kypärällä on erityisen tärkeää suojata otsa, sillä otsaan kohdistuu eniten iskuja kaatumistilanteissa. Yksityiskohtaiset ohjeet kypärän valintaan ja säätämiseen löytyvät sivustolta Pyöräilykypärä I Liikenneturva
Viikon lopuksi kokosimme päiväkodin viereiselle kentälle pyöräilypujotteluradan! Rata sisälsi tötsien läpi pujottelua, kaarroksia, vauhdin kiihdyttämistä, ja punaisten tötsien kohdalla teimme äkkijarrutuksen.