Musikkänsla

Fotouppgift:

Välj en av dessa grundkänslor: glädje, sorg, ilska, rädsla eller kärlek. Ta ett 30-sekunders film för att spela in en tyst musikuppvisning som har det humör du valt. Ditt mål är att förmedla känslan till tittaren när du tittar på en film utan ljud.

Du kan spela en riktig, påhittat eller till och med osynlig instrument på videon. I filmen får inte ansikten vara synligt.

Visningsuppgift:

Titta på filmen utan ljud. Tittarna berättar för dem vilken känsla musiken förmedlade: glädje, sorg, ilska, rädsla eller kärlek?

Känslor

Fotouppgift:

Välj en av dessa grundkänslor: glädje, sorg, rädsla, ilska, avsky eller förvåning. Hitta ett sätt att presentera din känsla med ett enda videoklipp så att ingen agerar i bilden. Till exempel: Vad väcker exakt denna känsla? Eller: var kommer den här känslan ifrån? Eller: Vad händer då? Videon får vara max 30 sekunder.

Visningsuppgift:

Tittarna försöker identifiera den underliggande känslan som uttrycks i videon. Innebär situationen på bilden glädje, sorg, rädsla, ilska, hat eller förvåning?

Klagomål

Fotouppgift:

Filma i en tagning något att klaga på på förskolan. Vad är dåligt, tråkigt, i behov av förändring? Försök att illustrera, antingen dokumenterande eller agera, vad som är fel. Förklara inte. Videons längd är högst 30 sekunder.

Visningsuppgift:

Tänk tillsammans på lösningarna på problemen som presenteras i varje video. Försök hitta lösningar som alla håller med om.

Vi kan!

Fotouppgift:

Välj någon färdighet som er grupp har men som troligtvis inte finns hos de andra. Lär dem det med en videoinspelning. Man får tala i filmen. Videon är max 60 sekunder lång.

Visningsuppgift:

Tittarna försöker härma den utlärda färdigheten med hjälp av videon. Man får se videon flera gånger och pausa vid behov. Filmarna får leda och uppmuntra men inte ge fler instruktioner.

Väderobservation

Fotouppgift:

Visa i en tagning så tydligt som möjligt vad det är för väder ut. Visa i en andra tagning vad som händer i ett sådant här väder. Hur syns det exempelvis i naturen eller vad människor gör?

En tagning är 10-30 sekunder.

Visningsuppgift:

Titta på båda väderinformationerna. Berätta för andra paret hur vädret var.

Bildorientering

  1. Välj ett föremål
  2. Hitta ett bra gömställe för den
  3. Ta ett foto på föremålet i gömstället
  4. Ge iPad:en/kameran… till kompisen och be honom söka föremålet och platsen
  5. Kompisen letar rätt på föremålet och tar om möjligt en likadan bild
  6. Jämför bilderna. Fundera på hur man kom på var man skulle gömma, var det svårt osv?
  7. Byt roller så att alla får gömma och leta

Ord

Fotouppgift:

  • Välj ett ord.
  • Ta bilder på sådana saker var begynnelsebokstäver skapar ordet. Om ordet är exempelvis SOL, ta bild på en S=sko, K=kompis, O=ordbok

Visningsuppgift:

  • Visa bilderna i rätt ordning för det andra paret. Tittarna försöker gissa vilka bokstäver som hittas i bilden och vilket ord det blir.

Gissningslek

Fotouppgift:

  • Hitta något intressant objekt. Börja att filma så att kameran är så nära objektet som möjligt. Kan vid behov använda kamerans zoom. Flytta kameran långsamt bortåt till dess att man ser objektet helt och lätt kan gissa.

Visningsuppgift:

  • Visa videon för det andra paret. Tittarna ska försöka gissa vad det är för föremål. Vid behov kan man pausa videon.

Vårtecken

Fotouppgift:

  • Hitta tre tecken på att det är vår. Ta bild av det du hittat, 1 bild/tecken. Ställ inte upp saker eller agera. Försök vara personlig.

Visningsuppgift:

  • Titta på båda parens vårtecken. De som får se bilden tolkar tecknen. Fotograferna kan hjälpa till att tolka.