- Programmera en robot.
Ett barn får ge instruktioner som en annan får följa. Pröva att ge skapa hela ”programmet” innan den andra gör det. Det kan vara att göra enkla saker som att sätta sig på en stol, breda en smörgås… - Bygg samma byggnad.
Två barn sitter rygg mot rygg, den ena bygger en figur och ger den andre instruktioner till att bygga en likadan. Sedan kan ni jämföra om de blev likadana. - Hemliga handslag.
Låt barnen göra serier av olika typer av hälsningar; en kram, en klapp, en… Man kan skriva ut bilder av olika typer av hälsningar.
Vill man kan man dela ut korten som de har använt så får de som ser handslaget lägga korten i rätt ordning för att den ska bli samma. Sen kan de ju göra samma hälsning också. - Skattkartor.
Skattkartor är bra sätt att ge steg-för-steg instruktioner. - Kodcentrum.se har ”kodningsberättelser” man kan jobba med.
- Använd flödesscheman i uppgifter till barnen.
(Se exempel här vid sidan.) De kan lätt göras i Powerpoint med deras SmartArt. - Bygg en bana
Ett lag gömmer en skatt under en kon, det andra söker den. Kan gå igenom själv, eller sitta vid sidan och se vart det hamnar.
Man kan inkludera ”monster” man inte får gå på.
(Se bild längst ner.) - Programmera en dans
Skaffa ett ”bibliotek” med dansrörelser. Låt barnen kombinera dem till en dans, här kan man även inkludera repetitioner av samma rörelse, eller ha en valfri rörelse.