Virtuaalinen oppimisympäristö – panimo

Tredun Visu-hankkeessa kehitystyötä tehdään prosessiteollisuuden perustutkinnon koulutuksessa, jossa kehitetään virtuaalinen oppimisympäristö panimoteollisuuden tutkinnonosaan. Tässä kuvataan opintoprosessi 360-videoin ja kuvin ja liitetään ne Wonda VR -virtuaaliseen oppimisympäristöön, jolloin opiskelija voi opiskella opintokokonaisuuden ajasta ja paikasta riippumatta. Opiskella voi myös VR-laseilla. Kokonaisuutta rakennetaan yhteistyössä virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäjä 3DBearin kanssa, jolla on maailmanlaajuinen kokemus 3D-tekniikoiden tuomisesta osaksi opetusta.

Wonda VR -tehtäväalusta mahdollistaa pedagogisesti asteittaisen etenemisen. Ensimmäisen vuoden opiskelija voi opiskella oluen valmistusversiossa ja kolmannen vuoden opiskelijalle tarjotaan opintopolkuja, joissa pääsee kemiallisiin ilmiöihin, joita panimoteollisuudessa tarvitaan. On myös muistettava, että virtuaalinen oppimisympäristö ei korvaa opettajan ohjauksessa tapahtuvaa kädentaidonharjoitteluita kokonaan, vaan niitäkin tarvitaan verkko-, etä- ja hybridiopetuksien lisäksi. Prosessitekniikan opettajat luovat itse tehtäväalustan, mikä mahdollistaa jatkossa opiskelu- ja tehtävämateriaalin päivittämisen kätevästi.

Kuva panimotuotteista ja niiden etiketin asennuksesta.

 

Tredun kirjoituksen toimitti:

Inga Pöntiö