Millainen on koulu 30 vuoden kuluttua?

BETT-messuja on järjestetty 30 vuotta. Ensi vuoden messut ovat ke 21.-la 24.1.2015. Educan järjestäjien olisi syytä ottaa tämä huomioon, koska koko ajan enemmän suomalaisia käy BETT:ssä.

BETT-areenan ulkopuolella oli kysymys yleisölle, mitä koulu on 30 vuoden kuluttua. Yleisö sai vastata keltaisille lapuille ja ammattipiirtäjät visualisoivat seinään vierailijoiden ajatukset.

Tässä vain muutama kuva torstailta. Olisi ollut hauska olla kuvaamassa niitä lauantaina!

Klikkaa kuvia suuremmiksi. Kun ensimmäinen kuva on suuri voit edetä kuvan oikealla alapuolella olevasta nuolesta eteenpäin ja vasemmasta taaksepäin.

Tallennettu kategorioihin BETT | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Millainen on koulu 30 vuoden kuluttua?

Kouluvierailu Bohunt Schooliin

Perjantaiaamun Applen järjestämään kouluvierailuun osallistui bussilastillinen suomalaisia, mukana Turusta Kari ja Jouni. Väkeä oli myös mm. Kokkolasta ja Jyväskylästä. Tästä blogista voit lukea myös Karin artikkelin vierailusta.

Vierailukohteena oli Bohunt School, joka sijaitsee Hampshiressä. Useasta matalasta tiilirakennuksesta (”block”) koostuva koulukampus on viimeisen neljän vuoden aikana kasvanut merkittävästi. Oppilasmäärä on kasvanut kolmasosalla, noin 900:sta peräti 1450:een. Suosion kasvun selittävät huomattavasti kohonneet oppimistulokset. Lisää tilaa on saatu rakentamalla viime vuonna valmistunut iBlock-rakennus.

Rehtori Strowger

Rehtori Strowger

Rehtori Neil Strowgerin mukaan oppimistuloksia ei saada paranemaan viilaamalla vanhaa, vaan tekemällä aidosti ja rohkeasti muutos. Bohuntissa muutos perustuu mm. seuraaviin ajatuksiin:

  • Parannusta ei tapahdu ilman muutosta, tehtävä asiat selvästi eri tavalla
  • Koululla pitää olla korkeat odotukset oppilailta ja opettajilta.
  • Oppiminen perustuu haasteisiin (challenge-based learning)

Menestyksen takana on oppimisympäristön ja toimintatapojen muutos. Oppilaat pystyvät vaikuttamaan omaan oppimiseensa, mitä tekevät ja mitä tekevät.

Myös IT:n rooli tukea oppilaiden itsenäisyyttä ja innovatiivisuutta, omaa valinnanvaraa ja vastuuta. Koulu suunnittelee siirtymistä 1:1-malliin (laite joka oppilaalla), mutta siihen ei ole haluttu sännätä suin päin. Tärkeämpää on ollut saada pedagogiikka ensin kuntoon. Tällä hetkellä koulussa on MacBook-tietokoneita ja iPadeja yhteiskäytössä. Omien laitteiden käyttö ei ole sallittua.

Airlink-anturi

Airlink-anturi

Pääsimme oppilaan roolissa kemian tunnille, jossa käytettiin iPadiin langattomasti Bluetoothilla kytkeytyvää lämpötila-anturia ja SPARKvue-appsiä. Tulosten kirjaamiseen käytettiin kaikille jaettua Google Drive -taulukkoa. Sekoitimme eri aineita reaktion käynnistämiseksi ja mittasimme lämpötilan muutoksia. Opettaja käytti myös iPadin kameraa heijastamalla kuvaa tekemästään kokeesta.

Koulukierroksella kävimme mm. musiikkiluokassa, jonka soittimet olivat pitkälti elektronisia ja myös Garageband oli käytössä.

Mielenkiintoinen ja täkäläisittäin harvinainen yksityiskohta oli kielikylvyn soveltaminen. Tätä tehtiin enimmäkseen taitoaineissa siten, että ohjaus annetaan vieraalla kielellä. Käytetty on ranskaa, espanjaa ja viimeisimpänä kiinan kieltä. Kiinnostava oli rehtorin huomio siitä, että kielikylvetykseen osallistuneiden yleinen oppimistulosten taso oli kokonaisuudessaan noussut, vaikka ryhmät eivät ole mitenkään valikoituneet.

Rehtori uskoo selityksen löytyvän haasteellisuudesta. Kun ponnistelee yhden asian kanssa, kuten vaikka kiinan kielen kanssa, panostaminen lisääntyy muutenkin, kuuntelutaidot paranevat ja yhteistyötaidot kehittyvät luonnostaan.

Haasteellisuuteen liittyvät koulun leirit ja ulkomaan ’tutkimusmatkat’. Päästäkseen esim. Intiaan, oppilaiden piti itse kerätä rahoitus ilman, että rahaa pyydettiin suoraan vanhempien taskusta.

Koulun motto on ”Enjoy, Respect, Achieve”.

 

Tallennettu kategorioihin BETT | Avainsanoina , , , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Kouluvierailu Bohunt Schooliin

Mietitään myös luokkatilat uusiksi

Perjantaina 24.1.2014 vierailin Bohuntin koululla. Myös Jouni oli samalla tutustumiskäynnillä mukana, ja häneltä on oma postaus vierailusta.

Bohuntin koulun opiskelijat (7-16-vuotiaita) opiskelevat useissa rakennuksissa. Osa tiloista on monikäyttöluokkia, joissa on helposti siirrettäviä ja kasattavia kalusteita. Pöytien kannet ovat muodoltaan kolmioita, joten niitä pystyy käyttämään yksin tai niistä voi rakentaa erilaisia ryhmiä. Luokassa on myös säkkituoleja.

Mukava idea oli iso seinäpinta tussitauluna! Tila ei heti loppunut kesken. Seinä tarvitsee vain sopivan maaliin. Edullinen tapa toteuttaa valkotaulu.

Luokan yhdellä sivulla oli Macin tietokoneet, syntetisaattorit ja kulokkeet. Se mahdollistaa monenlaisen toiminnan samanaikaisesti luokassa. ATK-luokissa koneet olivat viiden koneen ryhminä ”pentagrammina”. Se mahdollistaa viidelle opiskelijalle kasvotusten keskustelun, ja opettajan ja oppilaiden on helppo liikkua luokassa. Lisäksi näyttöjen johdot ja kaapelit oli saatu siististi kulkemaan koneiden keskeltä.

Ruokalan vieressä oli myös terassi, jossa opiskelijat voivat syödä lämpimämpinä aikoina. Voi arvata, että ulkopöydät ovat suosittuja sopivalla ilmalla.

Tallennettu kategorioihin BETT | Avainsanoina , , , , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Mietitään myös luokkatilat uusiksi

Lisättyä todellisuutta opetukseen

Oli hienoa nähdä kuinka iPadin kameran skannauksella pöydällä olleen paperisen kymmennen punnan setelin lintu lähtee lentämään. Kyseessä oli seminaariesitys lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä opetuksessa.

Lisätyllä todellisuudella(Augmented Reality) tarkoitetaan virtuaalista sisältöä, joka esitetään reaalimaailman kontekstissa. Eli esimerkiksi iPadin kameralla skannataan luokan seinässä olevaa kuvaa ja kuvasta tulee Ipadin näytölle aiheiseen liittyviä videoita, valokuvia tai eriyttävää materiaalia. Mahdollisuuksia on monia, kuten esimerkiksi tutkiva oppiminen ja oppikirjojen elävöittäminen. Laitteena voi olla esimerkiksi tabletti tai päässä pidettävät älylasit.

Biologian opettaja James Pollock esitteli lisätyn todellisuuden käyttöä omassa opetuksessaan. Esimerkkiohelmistona hänellä oli käytössä Aurasma, joka toimii iOS(iPad) ja Anroidin käyttöjärjestelmissä. Muita vastaavia ohjelmistoja on mm. Layar tai ARIS-alusta ja siihen liittyvät sovellukset.

Using Augmented Reality to Enhance Learning, James Pollock,Theatre 3 esitys keräsi tuolit ja lattiat täyteen kuuntelijoita

Using Augmented Reality to Enhance Learning, James Pollock,Theatre 3.
Esitys keräsi tuolit ja lattiat täyteen kuuntelijoita.

 

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit pois päältä artikkelissa Lisättyä todellisuutta opetukseen

Suomalaista osaamista BETTissä

Tapahtumassa joidenkin yritysten osastoilla on päivien aikana suomalaisten kumppanien henkilöstöä, esim. Prometheanin ja Smartin. Omiakin osastoja löytyy, joskin tänä vuonna aikaisempaa vähemmän. Jo kansainvälisesti asemansa vakiinnuttanut Sanako on vuosittain läsnä omalla osastollaan.

Komein suomalaisosasto löytyy Dramaforumin Petran planeetta -palvelulta. Petran planeetta etsii pilottikäyttäjiä mm. Turusta, Kimmo Kärpijoki on yhteyshenkilömme siellä.

20140123-183412.jpg

Tallennettu kategorioihin BETT | Avainsanoina , , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalaista osaamista BETTissä

Kouluvierailu Twickenham Academyssä

Photo 22.1.2014 12.05.29

Heti alkuun pahoittelut blogiformaattiin nähden hyvin pitkästä tekstistä. Mutta tämäkin on tiivistelmä…

Keskiviikko alkoi Microsoftin Partners in Learning -ohjelman järjestämällä, kansainvälisellä kouluvierailulla Twickenham Academyyn, joka sijaitsee Surreyssä, noin kolmen vartin bussimatkan päässä Lontoon ytimestä.

Koulutalo on upouusi ja rakennettu valtion erityisrahoituksella. Vanha, huonokuntoinen koulutalo jyrättiin maan tasalle ja samalla tehtiin irtiotto koulun huonohkoon oppimistulosten historiaan. TVT:n osalta kumppanina hankkeessa toimii Microsoft.

Jokaisessa academyn kolmesta haarasta toimii erillinen college.

Jokaisessa academyn kolmesta haarasta toimii erillinen college.

Uusi koulutalo on monessa mielessä upea ja uusia toimintatapoja inspiroiva – ja mahdollistava. Academyn talon kolmessa haarassa toimii kussakin oma, erillinen koulunsa (college). Kaksi niistä on 11-13 -vuotiaille ja kolmas 14-19 -vuotiaille. Joka haarassa on jopa oma ruokalansa, mikä on aika toisenlainen kehityssuunta kuin Suomessa. Tavoitteena tällä kolmijaolla on pitää kukin koulu ”oppilaan kokoisena”.

Silmiinpistävintä olivat monimuotoiset oppimistilat, joista toivottavasti saa käsitystä valokuvista alla. Suljettujakin luokkia oli (tosin lasilla), mutta monet opetustilat avautuivat yhteisauloihin ilman seiniä. Lisäksi aulat olivat täynnä erikokoisia oppimispisteitä. Suurista ICT-auloista aina muutaman hengen pöytäpisteisiin. Oppimista tapahtui joka paikassa ja tilanteen vaatimissa ryhmissä. Katolla on kattopuutarha, jonka on suunnitellut oppilas osana opintojaan.

Esitysteknikka oli varsin normaalia, pääosin Epsonin datatykkejä. Tietotekniikassakaan ei sinällään ollut mitään erikoisuuksia, vaan perusvälineillä mentiin ja pedagogiikka kärkenä. Keskiössä olivat Surface-tabletit, jollainen joka oppilaalla on henkilökohtaisena. Kodit osallistuvat kustannuksiin siten, että 1. vuonna ostavat laitteelle vakuutuksen ja vuosina 2-3 maksavat 25 puntaa. Tämän toivotaan kannustavan huolehtimaan laitteista kuin omistaan. Surfaceilla käytettiin omien havaintojeni mukaan eniten OneNotea ja muita Office-sovelluksia ja tiedonhakua, mutta rehtorin esityksestä kävi ilmi, että myös animaatioita oli tehty (Flip Boom Lite) sekä ohjelmoitu (Touch Develop). Oppilaat kertoivat olleensa aluksi skeptisiä Surfacea kohtaan, mutta todenneet sen oivaksi työvälineeksi. Parasta on, että se on aina saatavilla.

Neljällä koululla on yhteinen oppimisportaali, jonka aineistoa hyödynnetään ristiin. Osa opettajista on ”curriculum lead”. Heillä ei ole opetusta joka päivä, vaan muun ajan kehittävät ko. portaalia ja sen sisältöjä.

Koulun pedagoginen filosofia ammentaa Ruotsista, jonka valtion kanssa koululla on tiivis yhteistyö, jopa rahallisesti. Keskiössä ovat henkilökohtaiset tavoitteet ja omaan tahtiin eteneminen portaalta toiselle opetussuunnitelmassa (step curriculum). Myös henkilökohtaiseen ohjaukseen joka oppilaan kanssa panostetaan suunnitelmallisesti ja nämä kohtaamisesta taltioidaan tekniikkaa hyödyntäen.

Opetusta on uudistettu rajulla kädellä. Tiloilla pyritään erilaisten oppimisympäristöjen käyttöön. Myös oppiaineita on remontoitu. Perinteinen käsityö oli rehtorin mukaan huonossa jamassa ja epäsuosittua. Oppiaineesta tehtiin”product design”, joka hyödyntää uusinta teknologiaa, mm. CAD-suunnittelua ja tuotantolaitteita.

Kierroksella sattui olemaan mukana myös Skypen opetuskäytöstä vastaava henkilö. Hän heitti vinkkinä ”Mystery Skype”-toiminnan, jossa kahden koulun oppilaat yhytetään Skypellä ja kysymysten avulla pitää selvittää, missä toinen koulu on. Twickenham Academyssä Skypeä on käytetty kansainvälisessä toiminnassa (Skype buddies).

Hieno ja inspiroiva vierailu. Erityisesti mieleen jäi se, että opetuskulttuurin muuttuminen vaatii paljon myös tiloilta. Meidänkin pitää pyrkiä eroon toisistaan suljetuista laatikoista ja päästä yhteisölliseen ja eriyttävään oppimisympäristöön uusia kohteita ja peruskorjauksia suunnitellessa.

Tallennettu kategorioihin BETT | Avainsanoina , , , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Kouluvierailu Twickenham Academyssä

Ohjelmoinnin opetus uudessa nosteessa uusilla välineillä

Brittiläisten uudessa opetussuunnitelmassa tulee ohjelmoinnin opetuksella olemaan merkittävämpi asema.

Yhä nuorempien halutaan ainakin ymmärtävän mistä ohjelmoinnissa on kyse ja sitä kautta myös saada pidemmällekin meneviä koodin taitajia.

Joillakin osastoilla tuli lähes nostalginen fiilis siitä, että halutaan palata taaksepäin aikaan, jolloin pikkupojat ja tytöt kirjoittivat itse Hello World-ohjelmansa eikä vain ladanneet uutta Appsia Appsin perään verkkokaupasta.

Vanha on kuitenkin nyt kuorrutettu monilla hyvillä ja uusilla mausteilla: Basic ja Logo ovat vaihtuneet B-Bot mehiläisiin, Minecraft-koodia tuottaviin apuohjelmiin, Scratchiin ja Pythoniin.

Hienona oivalluksena, jota meilläkin Kerttulissa täytynee miettiä, on monella osastolla tullut vastaan erilaisia ratkaisuja, joissa  edullisen ja mielenkiintoisen Raspberry PI tietokoneen päälle/ ympärille on rakennettu konkreettinen ympäristö, jossa koodaamisen tulos voidaan nähdä konkreettisemmin esim. liikennevaloja suunnitellen tms. – netistä löytynee lisää hakusanoilla: Fuze tai ”physical computing project for raspberry pi”.

Tänään yritän keskittyä sähköisten kokeiden maailmaan – toivottavasti illalla on kipeiden jalkojen lisäksi taas pari uutta asiaa mietiskeltäväksi.

 

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit pois päältä artikkelissa Ohjelmoinnin opetus uudessa nosteessa uusilla välineillä