Ohjelmoinnin opetus uudessa nosteessa uusilla välineillä

Brittiläisten uudessa opetussuunnitelmassa tulee ohjelmoinnin opetuksella olemaan merkittävämpi asema.

Yhä nuorempien halutaan ainakin ymmärtävän mistä ohjelmoinnissa on kyse ja sitä kautta myös saada pidemmällekin meneviä koodin taitajia.

Joillakin osastoilla tuli lähes nostalginen fiilis siitä, että halutaan palata taaksepäin aikaan, jolloin pikkupojat ja tytöt kirjoittivat itse Hello World-ohjelmansa eikä vain ladanneet uutta Appsia Appsin perään verkkokaupasta.

Vanha on kuitenkin nyt kuorrutettu monilla hyvillä ja uusilla mausteilla: Basic ja Logo ovat vaihtuneet B-Bot mehiläisiin, Minecraft-koodia tuottaviin apuohjelmiin, Scratchiin ja Pythoniin.

Hienona oivalluksena, jota meilläkin Kerttulissa täytynee miettiä, on monella osastolla tullut vastaan erilaisia ratkaisuja, joissa  edullisen ja mielenkiintoisen Raspberry PI tietokoneen päälle/ ympärille on rakennettu konkreettinen ympäristö, jossa koodaamisen tulos voidaan nähdä konkreettisemmin esim. liikennevaloja suunnitellen tms. – netistä löytynee lisää hakusanoilla: Fuze tai ”physical computing project for raspberry pi”.

Tänään yritän keskittyä sähköisten kokeiden maailmaan – toivottavasti illalla on kipeiden jalkojen lisäksi taas pari uutta asiaa mietiskeltäväksi.

 

Kategoria(t): BETT. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.