ACS Hillingdon on Lontoon Hillingdonissa sijaitseva yksityinen kansainvälinen koulu, joka on yksi neljästä ACS International Schools -organisaatioon kuuluvista kouluista. Oppilaat ovat 4-18-vuotiaita ja heitä on Hillingdonissa yhteensä 570. Opetuksessa käytetään amerikkalaista opetussuunnitelmaa sekä brittien omaa curriculumia.
Vuonna 2011 koulussa otettiin kerralla käyttöön 640 iPadia. Käyttöönoton tueksi koulutettiin muutamia koulun oppilaita, jotka yhdessä opettajien kanssa perehtyivät laitteiden käyttöön ja opettivat kaikille muutamien perussovellusten käytön. Lisäksi tukena oli myös Applen omia kouluttajia.
“Technology allows the connection”
Koulua esitelleen opettajan mukaan laitteiden käytössä perusajatuksena on ”Device is
secondary”, eli opetuksen ja oppimisen tavoitteiden tulee olla ykkössijalla. Teknologia mahdollistaa yhteyden oppilaiden, opettajien ja huoltajien välillä sekä pääsyn tietolähteisiin. Keskeisinä oppimistavoitteina mainittin 5 B:tä – Be smart, Be safe, Be responsible, Be respectful, Be mindful. Nämä koskivat sekä opetusta yleisesti että myös teknologian käyttöä.
Vierailimme kolmessa opetustilassa, joissa teknologia oli aktiivisessa käytössä: opettajan omassa luokassa, Genius Barissa sekä STEAM-monitoimiluokassa.
Opettajan omaan luokkaan oli rakennettu erilaisia toimintapisteitä, joissa oli hyödynnetty iPadeja monipuolisesti.
Yhdessä nurkassa oli time laps –kuvia ajastuksella tallentava iPad (iStopMotion-appi), joka kuvasi parhaillaan maljakossa olevia narsisseja ja niissä yhden viikon aikana tapahtuvia muutoksia. Yhdellä seinällä oli iPad-kuvausteline ja Green screen -kangas mm. uutislähetysten tekemiseen ja videoiden kuvaamiseen. Yhdellä näytöllä pyöri oppilaiden tabletilla kuvaamia ja editoimia videoita ja kuvakirjoja. Seinälle oli asennettu kaksi suurta televisiota, joita käytettiin kuvan peilaamiseen tabletin näytöltä AppleTV:n avulla. Opettajan mukaan tilan suunnittelussa oli pohdittu kosketustaulujen hankintaa, mutta lopulta päädyttiin kuitenkin valitsemaan TV-näytöt, joissa ei ole kosketuksentunnistusta. Perusteluna tälle oli, että opettajan mielestä esiintyjän ei tule olla selkä yleisöönsä päin, kuten kosketustaululla, vaan heijastaminen tabletin näytöltä koettiin paremmaksi ratkaisuksi.
Genius Bar -opetus- ja esittelytilassa oli esillä oppilaiden erilaisia teknologiaprojekteja. Yksi käynnissä olevista projekteista oli 3D-tulostamista tutkiva projekti, jossa selvitettiin liikkuvien rakenneosien (esim. kalanruoto) suunnittelua ja tulostamista. Oppilaat suunnittelivat, piirsivät ja tulostivat itse 3D-esineet ja tutkivat miten rakenteeseen saadaan tehtyä liikkuvia osia.
Toisena käynnissä olevana tutkimuskohteena oli lintujen elintapojen seuraaminen teknologian avulla. Oppilaat rakensivat linnunpöntöt, joihin asennettiin kamerat seuraamaan lintujen liikkumista ja lisäksi hankittiin sääasema, jonka avulla seurattiin sääolojen vaikutusta lintujen liikkumiseen. Genius Bar toimintaa rahoittivat osittain oppilaiden vanhemmat.
STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Math) -oppitunneilla toteutettiin erilaisia monialaisia projekteja, joissa oppilaat pääsivät tutkimaan ja rakentelemaan erilaisia aiheita käytännössä. Vierailumme aikana oppilaat esittelivät muun muassa itse tekemiään digitaalisia pelejä (mm. Hopscotch-apilla tehtyjä), käsin askarreltuja pelejä, joiden osana hyödynnettiin Little Bits -elektroniikkasarjaa sekä micro:bit-piirilevyllä ja Microsoft Block Editor -sovelluksella toteutettuja ohjelmointiharjoituksia. STEAM-tuntien tausta-ajatus on samantapainen kuin jo muutamia vuosia esillä ollut Maker Space -toimintamalli. Oppilaat osallistuvat STEAM-tunneille 2 h per viikko koko lukuvuoden ajan, ja tarkoituksena on kehittää muun muassa oppilaiden luovuutta, ongelmanratkaisukykyjä sekä laaja-alaisesti eri oppiaineisiin liittyviä käytännön taitoja.
Saila Visti