Pedagogian ja tekniikan sulava liitto

Macbookit oppilaiden käytössä Työkaluna iPad BETT-messuille matkannut kolmihenkinen TOP-keskuksen iskujoukkomme oli mukana Applen järjestämällä kouluvierailulla Flitch Green Academyyn hieman Lontoon ulkopuolella. Koulu on saavuttanut keskimääräistä parempia oppimistuloksia ja kiittää niistä paljolti tietotekniikan järkevää opetuskäyttöä. Kaikissa luokissa, joihin tutustuimme, oli tuntien aika osalla oppilaista käytössä kynä ja paperi, osalla puolestaan iPadit tai Macbookit. Laitteiden käyttö näytti olevan kaikilla oppilailla verraten sujuvaa, myös neljävuotiaiden ryhmässä – koulun oppilaiden ikähaarukka kun on englantilaisittain 4-11 vuotta.

Laitteiden käyttöä pienryhmissä varjosti suomalaisesta näkökulmasta ryhmittelyperusteet: opettaja oli ainakin osalla tunneista jakanut heikommat oppilaat (”less able”) kynäilemään ja askartelemaan, kun nohevammat oppilaat käsittelivät teknisiä laitteita. Näin ei kuitenkaan ilmeisesti toimittu joka tunti, ja erityisesti päivittäisen Challenge-hetken aikana oppilaat saivat itse valita tehtävän sekä siihen liittyvät työvälineet.

Flitch Green Academy oli kaiken kaikkiaan mainio esimerkki pedagogian ja tekniikan yhdistämisestä. Koulussa painotettiin nimenomaan tietotekniikan mielekästä opetuskäyttöä ja esimerkiksi iPadeillä käytettiin vain pientä määrää valikoituja appseja. Oppilaat oppivat kouluvuosien mittaan käyttämään monipuolisesti erilaisia laitteita ja samalla myös ilmaisemaan itseään eri tavoin. Puolen päivän mittainen vierailumme oli yksi antoisimpia kokemuksia Lontoon BETT-matkallamme.

Kategoria(t): BETT Avainsana(t): , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.