Oppijoista tuottajia Odderin peruskoulussa – Kokemuksia Tanskasta 3

Kokemuksia Tanskasta on jatkoa TurkuBETT-kirjoitussarjaan. IlonaIT ja Suomen Apple järjestivät Tanskan Applen avustuksella 35 hengen ryhmällemme kolme vierailukohdetta.

 Parkvejens skole in Odder

Tanska2014_iPhone 006Vierailimme Odderin (ks. kartta) Parkvejensin peruskoulussa tiistaina 13.5.2014. Meidät otettiin erittäin yställisesti vastaan Suomen lippukoristein. Koulun kotisivuille tuli myös pikkujuttu vieraislustamma.

Odderin kunnassa tapahtunut digitalisointi on koko kunnan ponnistus. Tavoitteena on valmius kohdata koko yhteiskunnan digitalisoituminen.

Haasteet ennen projektia

Ennen kuin Parkvejensin koulu sai iPadit, niin haasteita olivat seuraavat:

  • kannettavat olivat vanhentuneita
  • opiskelijoille oli motivaatiovaikeuksia opinnoissaan
  • oli tarve siirtyä kohti 21. vuosisadan taitoja, jotka siellä nähtiin seuraavina:
    • yhteistyö (collaboration)
    • [opiskelijan] autonomia (authonomy)
    • tiedonrakentaminen (knowledge costructions)
    • kommunikaatio (communication)
    • ongelemanratkaisu ja innovaatiot (problem solving and innovation)
    • TVT-tuettu oppimisprosessi (ICT-supported learningprocess)

Projektin tavoitteet

  • Edistää inkluusiota.
    • Huom! ”To contribute to increased inclusion” Se jäi minulla epäselväksi, tarkoitettiinko tässä inkluusiota meidän peruskoulumme tapaan vai lisätä mukaanottamista eli saada vetäytyjätkin mukaan opiskeluun.
  • Parantaa opetuksen eriyttämistä
  • Vähentää koulun ja ympäröivän yhteiskunnan välistä kuilua.
  • Stimuloida oppimis- ja innovaatiotaitoja.

Kaiken keskipiste – Oppijastasta tuottajaksi (The Learner as a producer)

  • aktiivinen ja merkityksellinen oppiminenOdder1
  • käytä ja näytä tietojasi (knowledge)
  • tiedon rakentaminen (knowledge construction)
  • kommunikaatio
  • uudet opettamis- ja oppimistavat

Opittavan asian prosessointi:

  1. määritteleOdder2
  2. kerää
  3. prosseoi
  4. kommunikoi
  5. arvio

Miten onnistutaan?

  • tarvitaan toimeenpanostrategia
  • tarvitaan seminaareja
  • ratkaistaan tekniset haasteet
  • ratkaistaan didaktiset haasteet
  • roolien muutos
  • muutos oppimisympäristössä

Miten opettajat käyttävät iPadeja?

Professori Isa Jahnke Uumajan yliopistosta on ollut sparraaja ja tutkija Parkvejensin koulun hankkeessa.

Hän on tehnyt seuraavia havaintoja opettajien tavasta käyttää iPadeja:

  • Uudentyyppisiä oppimisen tavoitteita, joissa on enemmän kuin yksi vastaus.
  • Oppiminen on prosessi, jossa opiskelijat tekevät töitä yhdessä ja tuottavat yhdessä tutkiessaan aihettaan.
  • Erilaisia tehtäviä, jotka toteuttavat samat oppimisen tavoitteet.
  • Enemmän kuin yksittäisen sovelluksen sisältö, enemmän kuin laitepohjainen oppiminen.

Professori Isa Jahnken muita havaintoja:

  • Didaktisessa suunnittelussa on kuilu, mitä opettajat ajattelevat ja mitä he todella tekevät.
  • On mahdollista siirtyä kurssipohjaisesta oppimisesta tutkimusretken tyyppiseen oppimiseen.
  • Opettajat ovat oppijoita työpaikallaan.

Oppijat tuottajina ja ongelmanratkaisijoina

  • aktiivinen ja merkityksellinen opiskelu
  • yksilölliset tarpeet – haasteet omissa tottumuksissamme opettajina
  • enemmän kuin yksi ratkaisu
  • tiedonrakentaminen
  • käytä ja näytä osaamistasi
  • arviointi – palaute/myötäeläminen
  • iPadin käyttökulttuuri

Haasteita edessäIMG_0834

Miten suunnittelemm
opettamisprosessit
opettajille, joiden pitäisi
suunnitella opettamisen
uusia tapoja?

 

Tehtäväkortit

Meille jokaiselle ryhmätöitä teettäneelle opettajalle on tuttua, että osan ryhmistä on vaikea saada työtään vauhtiin ja organisoitua. Lisäksi opettajan on vaikea hahmottaa, missa vaiheessa ryhmätyö todella on menossa.

Parkvejensin koulussa on keksitty yksinkertainen tapa ohjata ryhmätöitä. Ryhmälle annetaan tehtäväkortit, jossa on kuvattu eri työvaiheet. Oppilaat irrottavat reunasta palan vanhanaikaisen bussilipun tyyliin, jolloin työ etenee ja opettajin tietää, missä mennään.

Loppukeskustelu

Vierailun lopuksi meillä oli mahdollista keskustella pienryhmissä opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Joka pöydässä oli meidän lisäksi opettaja kaksi opiskelijaa. Pöytäkunnissa käytiin vilkasta keskustelua välittömien tanskalaisten kanssa.

Parkvejensin koulu hoiti vierailun kertakaikkisen upeasti hyviä tarjoiluita ja matkaeväitämme unohtamatta. Matkalla Kööpenhaminaan saimma nauttia erinomaisista tanskalaisista voileivistä.

Lopuksi kuvakooste vierailustamme

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.