Käsityön valinnainen tunti

Käsityön valinnaiset tunnit 8. ja 9. luokilla syventävät kaikille yhteisenä oppiaineena opetettavan käsityön tavoitteita ja sisältöjä.

Valinnainen käsityö toteuttaa valtakunnallisen opetussuunnitelman määräämää tehtävää.
Painopiste on käsityön tekemisessä (S5).

Oppilas tekee eri töitä 8. ja 9. luokilla.

Yhdeksännellä luokalla tavoitteet, sisällöt ja laaja-alainen
osaaminen kulkevat jokaisen oppilaan itse valitseman
käsityötehtävän eri vaiheissa syklisesti. Oppilas valitsee itse työskentelynsä aiheet ja oppimisensa kohteet.

 

Tavoitteet

S

Kuntakohtainen

L

8. ja 9. luokka

T1 ohjata
oppilasta suunnittelemaan työskentelyään

S2-

Muotoilu:
Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen,

L2

sekä ideoimaan,
tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi

S5

kulttuuriseen ja
teknologiseen kehitykseen.

L3

Hyödynnetään
paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevai-

suutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja

sekä käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja val-

mistustekniikoita.

Dokumentointi ja
arviointi: Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuk-

siin tuotteiden
suunnittelu- ja valmistusprosessissa.

Analysoidaan
tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä.

Tekeminen:
Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti

kestäviä
tuotteita tai teoksia.

T2 ohjata
oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppi-

S1-

Innovointi:
Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi

L1

misen ja
työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan nii-

S5

käyttäen
käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja.

den perusteella
kokonainen käsityöprosessi ja arvioi-

maan oppimistaan,
ohjata oppilasta valitsemaan

oppimisensa
aihepiirit ja teemat omien kiinnostuksen

kohteiden mukaan

Toteutetaan
suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen.

Tehdään
käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.

Muotoilu:
Hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja

tulevaisuutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja.

Käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmis-

tustekniikoita.

Käytetään
sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunni-

telmiin ja
valmistettaviin tuotteisiin.

Dokumentointi ja
arviointi: Dokumentoidaan kokonainen käsityöprosessi hyödyn-

täen tieto- ja
viestintäteknologiaa.

Tekeminen:
Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti

kestäviä
tuotteita tai teoksia.

Käytetään
käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita moni-

puolisesti ja
tarkoituksenmukaisesti.

501

T3 opastaa
oppilasta tutustumaan ja käyttämään moni-

S1-

Innovointi:
Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen.

L4

puolisesti
erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoi-

S5

Muotoilu:
Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen,

L6

tuksenmukaisia
työtapoja sekä kehittämään innovaati-

kulttuuriseen ja
teknologiseen kehitykseen.

oita

Hyödynnetään
paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevai-

suutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja.

Käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmis-

tustekniikoita.

Käytetään
sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunni-

telmiin ja
valmistettaviin tuotteisiin.

Dokumentointi ja
arviointi: Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuk-

siin tuotteiden
suunnittelu- ja valmistusprosessissa.

Analysoidaan
tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä.

Tekeminen:
Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti

kestäviä
tuotteita tai teoksia.

Käytetään
käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita moni-

puolisesti ja
tarkoituksenmukaisesti.

T4 ohjata
oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsit-

S1-

Innovointi:
Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi

L2

teitä, merkkejä
ja symboleja sekä vahvistamaan visuaa-

S5

käyttäen
käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja.

L4

lista,
materiaalista ja teknologista ilmaisuaan

Toteutetaan
suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen.

Muotoilu:
Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen,

kulttuuriseen ja
teknologiseen kehitykseen.

502

Hyödynnetään
paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevai-

suutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja.

Käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmis-

tustekniikoita.

Dokumentointi ja
arviointi: Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuk-

siin tuotteiden
suunnittelu- ja valmistusprosessissa.

Tekeminen:
Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja lait-

teita
monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

T5 ohjata
oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja

S6

Työturvallisuus:
Perehdytään työturvallisuuteen ja kartoitetaan sekä arvioidaan

L3

reagoimaan
työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toi-

työn vaaroja ja
riskejä osana käsityöprosessia.

L6

mimaan
turvallisesti käsityöprosessissa

Työskennellään
turvallisesti.

T6 ohjata
oppilasta käyttämään tieto- ja viestintätekno-

S1-

Innovointi:
Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.

L5

logian
mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmis-

S5

tuksessa ja
dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon

Muotoilu:
Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen,

tuottamisessa ja
jakamisessa

kulttuuriseen ja
teknologiseen kehitykseen.

Hyödynnetään
paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevai-

suutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja.

Käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmis-

tustekniikoita.

Käytetään
sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunni-

telmiin ja
valmistettaviin tuotteisiin.

503

Dokumentointi ja
arviointi: Dokumentoidaan kokonainen käsityöprosessi hyödyn-

täen tieto- ja
viestintäteknologiaa.

Tekeminen:
Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja lait-

teita
monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

T7 ohjata
oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen

S7

Yrittäjämäinen
oppiminen: Tutustutaan yrittäjämäiseen oppimiseen, yrittäjyyteen

L6

ja teknologisen
kehityksen merkitys omassa elämäs-

ja
järjestöyhteistyöhön havainnollisesti, virtuaalisesti, opintokäynneillä tai
yritysvie-

sään,
yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelä-

railuilla.

mässä

Huomioidaan
käsityöosaamisen merkitys työelämälle.

Hyödynnetään
kulttuurilaitosten tarjontaa ideoinnin lähteenä.

T8 ohjata
oppilasta taloudelliseen ajatteluun ja kehittä-

S8

Tiedostaminen ja
osallistuminen: Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merki-

L1

mään
käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät

tyksiä yksilön,
yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta.

L4

kestävää
elämäntapaa

L7

Pohditaan
käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa.

Harjoitellaan
käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.