Tavoitteet
|
S
|
Kuntakohtainen
|
L
|
8. ja 9. luokka
|
|
|
|
T1 ohjata
oppilasta suunnittelemaan työskentelyään
|
S2-
|
Muotoilu:
Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen,
|
L2
|
sekä ideoimaan,
tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi
|
S5
|
kulttuuriseen ja
teknologiseen kehitykseen.
|
L3
|
|
|
Hyödynnetään
paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevai-
|
|
|
|
suutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.
|
|
|
|
Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja
|
|
|
|
sekä käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja val-
|
|
|
|
mistustekniikoita.
|
|
|
|
Dokumentointi ja
arviointi: Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuk-
|
|
|
|
siin tuotteiden
suunnittelu- ja valmistusprosessissa.
|
|
|
|
Analysoidaan
tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tekeminen:
Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti
|
|
|
|
kestäviä
tuotteita tai teoksia.
|
|
T2 ohjata
oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppi-
|
S1-
|
Innovointi:
Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi
|
L1
|
misen ja
työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan nii-
|
S5
|
käyttäen
käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja.
|
|
den perusteella
kokonainen käsityöprosessi ja arvioi-
|
|
|
|
maan oppimistaan,
ohjata oppilasta valitsemaan
oppimisensa
aihepiirit ja teemat omien kiinnostuksen
kohteiden mukaan
|
|
Toteutetaan
suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen.
|
|
|
|
Tehdään
käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.
|
|
|
|
Muotoilu:
Hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja
|
|
|
|
tulevaisuutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.
|
|
|
|
Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja.
|
|
|
|
Käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmis-
|
|
|
|
tustekniikoita.
|
|
|
|
Käytetään
sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunni-
|
|
|
|
telmiin ja
valmistettaviin tuotteisiin.
|
|
|
|
Dokumentointi ja
arviointi: Dokumentoidaan kokonainen käsityöprosessi hyödyn-
|
|
|
|
täen tieto- ja
viestintäteknologiaa.
|
|
|
|
Tekeminen:
Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti
|
|
|
|
kestäviä
tuotteita tai teoksia.
|
|
|
|
Käytetään
käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita moni-
|
|
|
|
puolisesti ja
tarkoituksenmukaisesti.
|
|
|
|
501
|
|
|
|
|
|
T3 opastaa
oppilasta tutustumaan ja käyttämään moni-
|
S1-
|
Innovointi:
Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen.
|
L4
|
puolisesti
erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoi-
|
S5
|
Muotoilu:
Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen,
|
L6
|
tuksenmukaisia
työtapoja sekä kehittämään innovaati-
|
|
kulttuuriseen ja
teknologiseen kehitykseen.
|
|
oita
|
|
|
|
|
|
Hyödynnetään
paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevai-
|
|
|
|
suutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.
|
|
|
|
Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja.
|
|
|
|
Käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmis-
|
|
|
|
tustekniikoita.
|
|
|
|
Käytetään
sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunni-
|
|
|
|
telmiin ja
valmistettaviin tuotteisiin.
|
|
|
|
Dokumentointi ja
arviointi: Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuk-
|
|
|
|
siin tuotteiden
suunnittelu- ja valmistusprosessissa.
|
|
|
|
Analysoidaan
tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä.
|
|
|
|
Tekeminen:
Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti
|
|
|
|
kestäviä
tuotteita tai teoksia.
|
|
|
|
Käytetään
käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita moni-
|
|
|
|
puolisesti ja
tarkoituksenmukaisesti.
|
|
T4 ohjata
oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsit-
|
S1-
|
Innovointi:
Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi
|
L2
|
teitä, merkkejä
ja symboleja sekä vahvistamaan visuaa-
|
S5
|
käyttäen
käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja.
|
L4
|
lista,
materiaalista ja teknologista ilmaisuaan
|
|
|
|
|
|
Toteutetaan
suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen.
|
|
|
|
Muotoilu:
Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen,
|
|
|
|
kulttuuriseen ja
teknologiseen kehitykseen.
|
|
|
|
502
|
|
|
|
|
|
|
|
Hyödynnetään
paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevai-
|
|
|
|
suutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.
|
|
|
|
Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja.
|
|
|
|
Käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmis-
|
|
|
|
tustekniikoita.
|
|
|
|
Dokumentointi ja
arviointi: Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuk-
|
|
|
|
siin tuotteiden
suunnittelu- ja valmistusprosessissa.
|
|
|
|
Tekeminen:
Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja lait-
|
|
|
|
teita
monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
|
|
T5 ohjata
oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja
|
S6
|
Työturvallisuus:
Perehdytään työturvallisuuteen ja kartoitetaan sekä arvioidaan
|
L3
|
reagoimaan
työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toi-
|
|
työn vaaroja ja
riskejä osana käsityöprosessia.
|
L6
|
mimaan
turvallisesti käsityöprosessissa
|
|
|
|
|
|
Työskennellään
turvallisesti.
|
|
T6 ohjata
oppilasta käyttämään tieto- ja viestintätekno-
|
S1-
|
Innovointi:
Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.
|
L5
|
logian
mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmis-
|
S5
|
|
|
tuksessa ja
dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon
|
|
Muotoilu:
Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen,
|
|
tuottamisessa ja
jakamisessa
|
|
kulttuuriseen ja
teknologiseen kehitykseen.
|
|
|
|
Hyödynnetään
paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevai-
|
|
|
|
suutta
suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.
|
|
|
|
Kokeilu:
Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja.
|
|
|
|
Käytetään
luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmis-
|
|
|
|
tustekniikoita.
|
|
|
|
Käytetään
sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunni-
|
|
|
|
telmiin ja
valmistettaviin tuotteisiin.
|
|
|
|
503
|
|
|
|
|
|
|
|
Dokumentointi ja
arviointi: Dokumentoidaan kokonainen käsityöprosessi hyödyn-
|
|
|
|
täen tieto- ja
viestintäteknologiaa.
|
|
|
|
Tekeminen:
Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja lait-
|
|
|
|
teita
monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
|
|
T7 ohjata
oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen
|
S7
|
Yrittäjämäinen
oppiminen: Tutustutaan yrittäjämäiseen oppimiseen, yrittäjyyteen
|
L6
|
ja teknologisen
kehityksen merkitys omassa elämäs-
|
|
ja
järjestöyhteistyöhön havainnollisesti, virtuaalisesti, opintokäynneillä tai
yritysvie-
|
|
sään,
yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelä-
|
|
railuilla.
|
|
mässä
|
|
|
|
|
|
Huomioidaan
käsityöosaamisen merkitys työelämälle.
|
|
|
|
Hyödynnetään
kulttuurilaitosten tarjontaa ideoinnin lähteenä.
|
|
T8 ohjata
oppilasta taloudelliseen ajatteluun ja kehittä-
|
S8
|
Tiedostaminen ja
osallistuminen: Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merki-
|
L1
|
mään
käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät
|
|
tyksiä yksilön,
yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta.
|
L4
|
kestävää
elämäntapaa
|
|
|
L7
|
|
|
Pohditaan
käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa.
|
|
|
|
Harjoitellaan
käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.
|
|