Musiikin valinnainen tunti

Tavoitteet

8. luokka

S

Kuntakohtainen /

Koulukohtainen valinnainen

L

T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan
ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä

S1- S4

Soitetaan erityisesti bändisoittimia.

Soitetaan
monipuolisesti keskeisiä bändisoittimia kuten kosketinsoittimia, kitaraa,
bassoa ja rumpuja ryhmässä.

L2

L7

T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö ja laulutaitoaan
sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä

S1- S4

Lauletaan monipuolisesti.

L2

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja
yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin

S1- S4

Soitetaan erityisesti bändisoittimia.

Soitetaan
monipuolisesti keskeisiä bändisoittimia kuten kosketinsoittimia, kitaraa,
bassoa ja rumpuja ryhmässä.

L2

L7

T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen
musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun

S1- S4

Tanssitaan.

L2

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja
musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä
keskustelemaan havainnoistaan.

S1- S4

Kuunnellaan suomalaista kansanmusiikkia ja musiikkia
muista kulttuureista.

Analysoidaan musiikkivideoita ja elokuvamusiikkia.

L2

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja
viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin
tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia

S1- S4

Tutustutaan musiikkiteknologiaan (esim. GarageBand).

Tutustutaan
selainpohjaisiin musiikkiohjelmiin.

L1

L2

L5

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina
ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri
kulttuureissa

S1- S4

Tutustutaan suomalaiseen kansanmusiikkiin ja musiikkiin
muissa kulttuureissa.

Perehdytään musiikin ja median yhteyksiin.

Opiskellaan musiikin historiaa.

Tutustutaan
populaarimusiikin tyyleihin.

L2

L4

T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista
käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa.

S1- S4

Tutustutaan musiikin peruskäsitteisiin.

L4

T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi-
ja ääniympäristön turvallisuudesta.

S1- S4

Kiinnitetään huomiota ääniympäristön konkretiaan.

L3

T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan
harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja
arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.

S1- S4

Soitetaan, lauletaan, kuunnellaan ja keskustellaan.

Perehdytään koko lukuvuoden ja jokaisen oppitunnin
tavoitteisiin.

L1

Tavoitteet

9. luokka

S

Kuntakohtainen /

Koulukohtainen valinnainen

L

T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan
ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä

S1- S4

Soitetaan erityisesti bändisoittimia.

Soitetaan
monipuolisesti keskeisiä bändisoittimia kuten kosketinsoittimia, kitaraa,
bassoa ja rumpuja ryhmässä.

L2

L7

T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö ja
laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä

S1- S4

Lauletaan monipuolisesti.

L2

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja
yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin

S1- S4

Soitetaan erityisesti bändisoittimia.

Soitetaan
monipuolisesti keskeisiä bändisoittimia kuten kosketinsoittimia, kitaraa,
bassoa ja rumpuja ryhmässä.

L2

L7

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja
musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä
keskustelemaan havainnoistaan.

S1- S4

Kuunnellaan suomalaista kansanmusiikkia ja musiikkia
muista kulttuureista.

Analysoidaan musiikkivideoita ja elokuvamusiikkia.

Tutustutaan
pienimuotoisen musiikkivideon / elokuvamusiikkikohtauksen  tekemiseen.

L2

T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta
musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen
sekä taiteidenväliseen työskentelyyn

S1- S4

Tehdään pienimuotoisia improvisointi- ja
sävellysharjoituksia.

Tehdään
improvisointi- ja sävellysharjoituksia soittimilla tai tietotekniikkaa (esim.
iPad) apuna käyttäen.

L1

L2

L6

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja
viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin
tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia

S1- S4

Tutustutaan musiikkiteknologiaan (esim. GarageBand).

Tutustutaan
selainpohjaisiin musiikkiohjelmiin.

L1

L2

L5

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina
ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri
kulttuureissa

S1- S4

Tutustutaan suomalaiseen kansanmusiikkiin ja musiikkiin
muissa kulttuureissa.

Perehdytään musiikin ja median yhteyksiin.

Opiskellaan musiikin historiaa.

L2

L4

T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista
käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa.

S1- S4

Tutustutaan musiikin peruskäsitteisiin.

L4

T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä
musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

S1- S4

Kiinnitetään huomiota ääniympäristön konkretiaan.

L3

T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan
harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja
arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.

S1- S4

Soitetaan, lauletaan, kuunnellaan ja keskustellaan.

Perehdytään koko lukuvuoden ja jokaisen oppitunnin
tavoitteisiin.

L1