TAITEET JA LUOVUUS
Ilmaisutaito
Vahvistetaan oppilaan ilmaisu-, esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja. Kurssin sisältö vaihtelee ryhmän tarpeiden ja toiveiden mukaan ja huipentuu esityksiin.
Oppitunnit pidetään pääosin koulun omassa teatteriluokassa. Esityksiä toteutetaan teatteriluokan ja liikuntasalin näyttämöille. Yhteistyötä tehdään video- ja viestintätekniikan, musiikin ja kuvataiteen valinnaisaineryhmien kanssa.
Kurssilla tehdään erilaisia draamaharjoituksia, kehitetään ryhmässä toimimisen taitoja, tutustutaan teatteriin myös katsomalla esityksiä koulussa ja koulun ulkopuolella ja valmistetaan omia esityksiä koulun tilaisuuksiin. Arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön oppitunneilla ja esitysten valmistamisessa, ja siinä korostuvat aktiivisuus ja ryhmätyötaidot. Arvioidaan numeroin.
Kuvataiteen syventävä kurssi
Oppilas tekee kuvataiteessa ajatuksensa, tunteensa ja persoonallisuutensa näkyväksi. Hän voi käyttää siihen ideointina taidehistoriaa esihistoriasta nykytaiteeseen.
Oman elinpiirin, rakennetun ympäristön tarkastelua ja suunnittelua. Oppimisympäristö voi olla myös digitaalinen. Oppilas oppii tekemään yhteistyötä muiden oppiaineiden kanssa esimerkiksi koulun juhlien ja tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppilaan oman taiteellisen työskentelyn syventäminen piirtäen, maalaten, rakennellen, muotoillen, valokuvaten ja videokuvaamalla. Työskentely sisältää mm. Graafista suunnittelua, toteutusta ja kuvan tarkastelua mediassa. Numeerinen arviointi, jossa oppilas oppii arvioimaan omaa työskentelyään opettajan avustamana. Arvioidaan numeroin.
Musiikin syventävä kurssi
Syvennetään pakollisten musiikin opintojen jälkeen jo olemassa olevia taitoja. Kurssin pääpaino on yhteismusisoinnissa. Perehdytään musiikin eri lajeihin laulaen, soittaen ja kuunnellen, ottaen huomioon oppilaiden mahdolliset toiveet. Omaa osaamista kehitetään yhteismusisoinnilla, ryhmässä laulaen yksi- ja moniäänisesti, musiikkikäsitteitä aktiivisesti käyttäen. Valmistellaan omia esityksiä koulun tilaisuuksiin. Arvioidaan numeroin.
Tekstiilityö
Valinnaisen tekstiilityön tunneilla työskentely keskittyy pehmeisiin materiaaleihin. Oppilaat pääsevät muun muassa ompelemaan, neulomaan, kutomaan, värjäämään ja painamaan kangasta. Kurssilla perehdymme erilaisiin tapoihin siirtää kuvia, tekstiä ja valokuvia kankaalle, esimerkiksi valotetun seulan avulla. Tutustumme myös muun muassa emalikorujen valmistamiseen ja kirjansidontaan. Kurssilla valmistettavat sisustus-, vaatetus- ja käyttötekstiilit syntyvät oppilaiden omien suunnitelmien ja ideoiden pohjalta, kestävän kehityksen periaatteet tiedostaen. Arvioidaan numeroin.
LIIKUNTA JA HYVINVOINTI
Kotitalouden syventävä kurssi
Syvennetään taitoja, joita tarvitaan koko elämän ajan. Sadonkorjuun maut, suomalaiset perinneruoat sekä kalenterivuoden juhliin liittyvä ruoanvalmistus ja leivonta tulevat tutuiksi 8. luokalla. Kevään näytönpaikka on ysien juhlatilaisuuden järjestäminen. Yhdeksännellä luokalla tutustutaan muiden maiden ruokakulttuureihin valmistamalla muun muassa Daim-kakkua ruotsalaiseen tyyliin ja paellaa Espanjan innoittamana. Perehdytään myös oman asunnon suunnitteluun. Kurssi tarjoaa onnistumisen elämyksiä ja tekemisen meininkiä. Arvioidaan numeroin.
Liikunnan syventävä kurssi
Liikutaan monipuolisesti ja vaihtelevissa liikuntaympäristöissä ja syvennetään jo opittuja lajitaitoja monipuolisesti liikkuen sekä uusiin lajeihin tutustuen. Kurssin sisältöä suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa. Arvioidaan numeroin.
KIELET JA VAIKUTTAMINEN
Espanja
Espanjan tunneilla pääset seuraamaan ryhmää nuoria seikkailumatkalla espanjankielisessä maailmassa. Evan videoblogin kautta tutustut espanjalaisen nuoren arkeen ja espanjalaiseen kulttuuriin uudella tavalla. Etenemistahti on rauhallinen: työskentelet paljon parin kanssa tai ryhmässä, opit espanjan keskeisintä sanastoa ja rakenteita sekä suullisten että kirjallisten harjoitusten avulla. Ehkä innostut jatkamaan espanjan opintojasi yläkoulun jälkeenkin. Opinnot antavat valmiudet opiskelun jatkamiseen lukiossa. Arvioidaan numeroin.
Saksa
Opitaan saksan kielen alkeet ja tutustutaan saksankielisten maiden kulttuuriin. Keskeisiä aiheita ovat mm. minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä saksankielisillä alueilla. Harjoitellaan saksankielisen puheen ymmärtämistä sekä suullista ja kirjallista viestintää monenlaisissa arkielämän tilanteissa. Opinnot antavat valmiudet opiskelun jatkamiseen lukiossa. Arvioidaan numeroin.
Taloustaidot ja yrittäjyys
Kiinnostaako raha? Taloustaidot ja yrittäjyys -kurssilla opetellaan arjen taloudenhallintaa, yrittäjyyttä sekä monia muita taloustaitojen osa-alueita. Kahdeksas luokka koostuu taloustaidosta, jossa tutustutaan ja syvennytään talouden, työskentelyn, yrittäjyyden, säästämisen ja sijoittamisen eri ilmiöihin. Yhdeksännellä luokalla oppilaat osallistuvat valtakunnalliseen NYT Vuosi Yrittäjänä -ohjelmaan, jossa perustetaan oikealla rahalla toimiva yritys lukuvuoden ajaksi. Samalla opetella yrittäjyyden ja työelämän perustetaitoja teorian ja käytännön kautta. Jos haluat selättää matin kukkarossasi, mukaan vaan! Lisätietoa videossa. Kurssi arvioidaan numeroin.
TIETEET JA TEKNOLOGIA
Tekninen työ
Keskitytään niin sanottujen kovien materiaalien, kuten puun, metallin sekä muovin kanssa työskentelyyn. Tehdään myös elektroniikkatöitä. Syvennetään jo opittuja taitoja ja opitaan uusia tekniikoita. Hitsaus- sekä puuntyöstökoneet tulevat laajemmin käyttöön kuin seitsemännellä luokalla. Työideat ovat pääosin vapaavalintaisia. Arvioidaan numeroin.
Video- ja viestintätekniikka
Video- ja viestintätekniikassa tutustutaan koulun esityksissä käytettävään ääni-, kuvaus- ja valolaitteistoon sekä opetellaan muokkaamaan ääntä ja kuvaa. Video- ja viestintätekniikan oppilaat osallistuvat koulun esitysten tekemiseen.
Video- ja viestintätekniikan tunteja pidetään luokkahuoneessa, teatteriluokassa, koulualueella sekä liikuntasalissa silloin, kun siellä järjestetään esityksiä. Video- ja viestintätekniikka tekee aktiivisesti yhteistyötä ilmaisutaidon kanssa. Valinnaisaineessa yhdistyy teknologinen osaaminen sekä taiteet ja luovuus esimerkiksi videoita muokatessa tai esitysten valomaailmaa suunniteltaessa.
Video- ja viestintekniikassa tutustutaan opettajajohtoisesti laitteistoon ja valinnaisaineessa käytettäviin ohjelmiin. Tutustumisen jälkeen oppilaat pääsevät syventämään osaamistaan kokeilemalla laitteiston käyttöä itse.
Arvioidaan oppilaan aktiivisuutta ja kykyä toimia ryhmässä sekä sitä, kuinka hyvin oppilas hallitsee erilaiset laitteet ja ohjelmistot. Arvioidaan numeroin.