Hygieniaosaamistodistus eli tutummin hygieniapassi on ” pääsylippu” moniin kesätyöpaikkoihin ja myöhemmin ihan vakituisiinkin töihin. Tänä keväänä 80 Puolalan 8. ja 9. luokan oppilasta suoritti koulupäivän jälkeen hygieniapassin koulussa ja sai siitä todistuksen. Lämpimät onnittelut kaikille hygienia-asioita ahkerasti opiskelleille ja hygieniapassin suorittaneille! Heistä osaa voi kesällä tavata ainakin kaupoissa, jäätelökioskeissa ja kahvila-ravintoloissa.
Pääsimme kahden vuoden tauon jälkeen tutustumaan Turun kaupungin jätehuollon toimivuuteen. Bussikierros Topinojalla oli monelle silmiä avaava. Lajittelua on viety pitkälle ja monia jätejakeita hyödynnetään. Ihmisten lajittelussa erityisesti biojätteen erottelussa on vielä parantamisen varaa. Yksi rotta ja paljon lokkeja bongattiin. Tehtäväradalla ratkottiin jätehuollon tehtäviä ja kierros päättyi kierrätyskeskukseen. Sen valikoimiin tutustuimme pikaisesti. Ehkä myöhemmin nuoret osaavat hyödyntää keskuksen palveluja ja toimittaa sinne tarpeettomia tavaroita uudelleenkäytettäväksi.
8.-luokkalaiset pääsivät lukuvuoden aikana kahteen Taidetestaajien järjestämään tilaisuuteen, joista molemmat olivat tällä kertaa Turussa. Ensimmäinen tapahtui Turun konserttitalossa ja toinen Aboa Vetus Ars Novassa.
Turun filharmoninen orkesteri kutsui 8.-luokkalaiset taidetestaajat ikonisen elokuvasäveltäjä John Williamsin mestariteosten pariin Turun konserttitalolle syys-lokakuun vaihteessa 2022. Konsertin ohjelmistoon oli valittu Williamsin laajasta tuotannosta unohtumattomia poimintoja muun muassa Tähtien sodasta, Jurassic Parkista, Harry Potterista ja ET-elokuvista.
Käsikirjoitetun konsertin aikana tapahtuva pedagoginen osuus oli toteutettu musiikkiosuuksien väleissä tehdyillä juonnoilla. Konsertit johti kapellimestari Kaapo Ijas, juontajana toimi Jukka Nykänen. Elämyksen täydensi Timo Ollilan näyttävä visualisointi ja valaistus. Tutut sävelmät yhdessä vaikuttavan valoshown kanssa toivat oppilaillemme hienon taide-elämyksen.
Mitä yhteistä on arkeologialla ja nykytaiteella? Tästä oli kyse jälkimmäisessä Taidetestaaja-vierailussa. Vastauksena tähän kysymykseen oli paljonkin, jos kyseessä on Mika Taanilan taide! Mika Taanila (s. 1965) on elokuvantekijä ja kuvataiteilija. Hänen teoksensa käsittelevät eri aikojen teknologioita ja visionäärisiä keksintöjä sekä toisaalta populaarikulttuurin tuotteita. Aboa Vetus Ars Novassa Taidetestaajat tutustuivat taiteilijan näyttelyyn media-arkeologian keinoin. Menneisyys on Taanilan teoksissa aina läsnä, sillä taiteilija hyödyntää teoksissaan olemassa olevaa aineistoa kuten vanhoja elokuvia ja muuta löytämäänsä arkistomateriaalia. Taiteilijalle tyypillistä on aineistolla leikittely ja ennakkoluuloton asenne tekemistä kohtaan. Taanilan teosten äärellä Taidetestaajat pääsivät kuvitteelliselle arkeologiselle kaivaukselle median historiaan. Miten teknologiat eri ajoilta elävät nykyajassa rinnakkain? Ja mitä lopulta jää jäljelle nykyisestä digitaalisesta arjestamme?
Lopuksi Taidetestaajat saivat ottaa itsestään ja toisistaan kuvia instax-kameralla, josta kuvan sai samantien mukaansa!
Viimeisen viikon torstaita vietettiin taidepäivän merkeissä. Oppilaat toteuttivat luokittain teoksen, missä saattoi ottaa kuvan kaverin kanssa, yksin tai koko luokkana ”photobooth”-tyyppisesti.
8c luokan taideteos ylsi raadin arvioimana voittajaksi.
Kiertokävelyillä seitsemännen luokan oppilaat tutustuivat Turun patsaisiin, kahdeksasluokkalaiset kiersivät Sotiemme Turku-reitin ja yhdeksäsluokkalaiset ArkkitehtTOURin. Kaikki pääsivät katsomaan ja kuulemaan omia ja lukion bändejä Vimmaan, kevään bändikatselmukseen.
Siiri 8b ja Henrik 9c esiintyivät Vimmassa.
Taidekahvilassa herkkuja tarjoili 8a luokka.
7e luokan oppilaita piirtämässä katuliiduilla.
Lukuvuoden viimeistä perjantaita vietettiin jo perinteisin menoin retkipäivän muodossa. Peruskoulunsa päättävät viettivät päivää luokanohjaajansa kanssa itse valitsemallaan tavalla. Yksi luokka lähti retkeilemään Ruissaloon ja toinen Linnanmäelle. Osa oppilaista halusi viettää päivää tutuksi tulleessa koulussamme.
7- ja 8-luokkalaiset viettivät päivän Kupittaan kauniissa puistossa. Aloitimme koulupäivän kävelemällä koululta reippaasti puistoon. Jokainen luokka oli etukäteen miettinyt kivaa yhteistä tekemistä. Koulu-Laurikin oli kehitellyt pientä ohjelmaa, johon sai päivän mittaan osallistua. Ainakin norsupallon pelaajia oli runsain mitoin.
Lentopallo sai kyytiä!
Retkipäivä aluillaan.
Jalkapalloa pelattiin upeasti sateesta välittämättä.
Tällä kertaa sää ei hellinyt retkeilijöitä, mutta onneksi iloinen mieli ja mukava seura lämmitti!
Valinnainen STEAM-projektipaja kokoontui kerran viikossa koko lukuvuoden ajan. Projektipajaan osallistui noin 30 5.-6. luokkalaista. Projektipajassa tutustuttiin erilaisiin ilmiöihin, mm. ääni, kitka ja optiset illuusiot. Projektipajassa rakenneltiin, harjoiteltiin äänittämistä ja kuvaamista sekä materiaalin editointia, sekä tieteellisen tutkimuksen tekemistä ja tulosten raportointia.
5.-6. luokan STEAM-projektipajassa rakenneltiin kierrätysmateriaaleista minimaailmoja, joita käytettiin myöhemmin animaatioiden pohjana.
Kuvateksti: “Jason-nosturi” ratkaisi suuren ongelman: auta Jason-opea siirtymään alakoululta yläkoululle ja kerroksesta toiseen painavaa kirjapinoa kantaen ja läikyttämättä kahvia.
Noin kymmenen 3.–4. luokkalaista osallistuivat STEAM-kerhoon, joka kokoontui kerran viikossa koko lukuvuoden ajan. Syksyllä teemana oli avaruus ja oppilaat tekivät painovoimaan, raketteihin ja planeettoihin liittyviä projekteja. Keväällä keskityttiin insinöörijuttuihin, joista suurin projekti oli Turku STEAM-junior haaste. Tätä varten oppilaat suunnittelivat ja rakensivat nosturimallin.
STEAMin puitteissa myös mm. koodattiin MicroBiteillä yläkoululaisten avustuksella ja yliopiston fysiikan opiskelijat pitivät työpajoja.
STEAM yläkoulussa
Tänä lukuvuonna yläkoulussa laajassa STEAM-valinnaisaineessa oli sekä yhdeksäsluokkalaisten että kahdeksasluokkalaisten ryhmä. Lisäksi lyhyessä valinnaisaineessa oli sekä kahdeksannen että yhdeksännen luokan oppilaita. Syksyllä ryhmät olivat mukana kahdessa STEAM it -kokeiluhankkeessa tutustuen legoihin, robotteihin, virtapiireihin sekä Arduino-koodaukseen.
Varhaiskasvatuksen ryhmiä Puolalan STEAM-pajoissa
TSYK:n energiatyöpajassa.
Tutkitaan yhdessä varhaiskasvatuksen oppilaiden kanssa Puolalan STEAM-pajoissa.
Valinnaisaineryhmät vierailivat lukuvuoden aikana kahdessa Turun ammatti-instituutin yksikössä, BioCityssä, ICT-lukiossa, TSYK:n luonnontiedelukiossa sekä Aboa Maren merenkulkuoppilaitoksessa. Yläkoulussa puolestaan vieraili kolme varhaiskasvatuksen ryhmää, jolle kahdeksasluokkalaiset olivat suunnitelleen toiminnallisia STEAM-pajoja. Valinnaisaineryhmät osallistuivat keväällä myös STEAM junior -haastekilpailuun, jossa oppilaiden suunnittelema ja rakentama nosturi ylsi finaaliin asti sijoittuen yläkoulun sarjassa toiseksi.
Yläkoulun puolella osallistuttiin kahteen Turun STEAM-hankkeen STEAMit!-projektiin. Yhdeksännen luokan valinnaisen STEAM-ryhmän oppilaat toteuttivat muille koulun oppilaille ”Lego Escape”-pakopelin konkreettisena ja tutustuivat sen toteuttamiseen sähköisesti. Pari 9. luokan ryhmää testasi sitä marraskuun lopulla. Peliä pelailtiin joulun alla eri luokkatasoilla matematiikan tunneilla. Pelin tarkennettuna teemana on ”Pako Lego-hotellista” ja pelin lukot toteutettiin Google Formsilla. Seitsemännen a-luokan oppilaat tekivät läppärisuojiinsa koodattuja elementtejä.
Hyvät oppilaat ja koulun henkilökunta, hyvä kotiväki,
kolmas koronapandemian varjostama kouluvuosi on päättynyt. Syyslukukaudella vielä monet suunnitellut tapahtumat jäivät koronatilanteen vuoksi toteutumatta. Joulukuussa saimme jo kuitenkin pitää itsenäisyyspäivän juhlat, yhdeksännen luokan tanssiaiset ja alakoulun kuusijuhlat.
Kevätpuolella kansallisia koronarajoituksia poistettiin ja kouluarki palasi kohti tavanomaista. Arkisen koulutyön rinnalla toteutimme luku- ja kirjoitustaitoon liittyvät monialaiset oppimiskokonaisuudet, teimme retkiä ja opintokäyntejä sekä pidimme muutamia leirikouluja. Alakoulun musiikkiluokkien kevätkonsertti ”Laulavat tiedekysymykset” Sigyn-salissa oli valloittava elämys pitkän tauon jälkeen. Yläkoululaiset esiintyivät yhdessä Puolalanmäen musiikkilukion kanssa perinteisessä gaalakonsertissa Logomossa. Niin oppilaat kuin konsertissa esiintynyt opekuorokin saivat yleisöltä raikuvat aplodit. Yhdeksäsluokkalaisten Canticum-kuoro lähti gaalakonsertin jälkeen viikon konserttimatkalle Pohjois-Suomeen, ja viimeisellä kouluviikolla saimme vielä nähdä heidän musikaalinsa. Oppilaitten ja henkilökunnan poissaoloja oli koko kevätlukukauden ajan tavallista enemmän. Toivomme, että uuden lukuvuoden alkaessa tilanne on tältäkin osin parempi.
Kolmen vuoden tauon jälkeen lukuvuosi päättyi perinteisiin kevätjuhlin. Alakoulun juhlia vietettiin linjoittain Kauppiaskadun koulutalossa ja yläkoululaiset juhlivat konserttitalossa. Kuudennen luokan oppilaille toivotamme hyvää matkaa yläkouluun ja yhdeksäsluokkalaisia onnittelemme peruskoulun suorittamisesta.
Lukuvuoden päättyessä luokanopettaja Mikko Tammisto jää ansaitulle eläkkeelle. Toivotamme Mikolle mukavia eläkepäiviä.
Lopuksi haluamme toivottaa niin oppilaille kuin koulun henkilökunnallekin rentouttavaa kesälomaa!
Rehtori Tuomas Nousiainen ja apulaisrehtori Kaisu Metsä-Tokila
Lukuvuoden 21-22 oppilaskuntatoiminta käynnistettiin jälleen vaaleilla syyskuun alussa, jolloin jokainen luokka valitsi keskuudestaan ministerin edustamaan luokkaa oppilaskunnan hallitukseen. Koronarajoitusten vuoksi vaalit pidettiin edelleen paikallisesti kunkin linjan toimesta.
Oppilaskuntamme puheenjohtajana lukuvuoden 21-22 toimi 6E-luokan Liburn Murtezaj ja sihteerinä 6D-luokan Akuliina Lång. Oppilaskunta kokoontui virallisiin hallituksen kokouksiin noin kerran kuukaudessa. 1.-2. –luokkalaisilla pikkuvaikuttajilla ja 3.-6. –luokkalaisilla oli omat kokouksensa.
Oppilaskunnan puheenjohtaja Liburn Murtezaj ja sihteeri Akuliina Lång kokousta vetämässä.
Turun Lasten Parlamentin hallituksessa kouluamme edusti 5E-luokan Hertta Partanen. Hertta oli usein mukana myös oppilaskunnan hallituksen kokouksissa kertomassa terveisiä Lasten Parlamentin suunnasta.
Oppilaskuntaan luokkaansa edustamaan valitut ministerit saivat isommissa kokouksissa ja oppilaskunnan toiminnassa harjoitella erityisesti kokoustekniikkaa, asioiden tuomista esityslistalle ja demokraattisen kokoustekniikan mukaista päätöksentekoa. Näiden lisäksi aktiivisimmilla ministereillä oli mahdollisuus kokoontua ideoimaan toimintaa viikoittain vapaamuotoisemmissa välituntitapaamisissa.
Oppilaskunnan iso kokous ja äänestys käynnissä käsityöluokassa.
Ministereiden puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja sihteeri osallistuivat Turun Lasten Parlamentin suuretäkokoukseen marraskuussa ja tammikuussa esittäen keskusteluosuudessa hyviä toimintaehdotuksia kaikille Turun peruskouluille. Tammikuun kokouksen alustuksen pitänyt Turun pormestari Minna Arve antoi ministereille turkulaisten lasten onnellisuuteen liittyvän pohdintatehtävän, johon oppilaskuntamme kokouksessaan laati kattavan vastauksen.
Oppilaskunnan pj Liburn Murtezaj, varapj Eeli Elo ja sihteeri Akuliina Lång osallistumassa Lasten parlamentin etäkokoukseen.
Koronatilanne vaikutti edelleen ideoiden toteuttamiseen, mutta siitä huolimatta oppilaskunta innostui ilahduttamaan koko koulua viehättävillä joulurunoilla ja järjestämään 4.-6.-luokkalaisille jouluaiheisen elokuvatrailerikilpailun. Keväällä kaikki halukkaat saivat osallistua kiusaamisen vastaiseen julistekilpailuun.
Kiusaamisen vastaisen julistekilpailun voittaja lähti edustamaan kouluamme Lasten parlamenttiin.
Vappuna oppilaskunta järjesti jo perinteeksi muodostuneen vappupukukilpailun.
Oppilaskunnan edustajat valokuvasivat pienimpiä pukukilpailuun osallistujia.
Toukokuun lopulla osallistuimme vielä vuoden ensimmäiseen Lasten Parlamentin lähikokoukseen kaupungintalolla. Kaikki kynnelle kykenevät ministerit lähtivät myös ansaitulle kevätretkelle Hirvensaloon Oriniemen partiomajalle. Retkellä nostettiin ja laskettiin Suomen lippu, leikittiin luonnossa ja istuskeltiin nuotion ääressä. Myös monet varpaat heittivät laiturilta käsin talviturkkinsa Airiston vielä hyiseen veteen.
Ministerit nostivat ja laskivat Suomen lipun kevätretkellä Oriniemessä.
Ensi vuoden ministereille kirjoitettiin huoneentalua ohjenuoraksi oppilaskuntatoiminnalle.
Muutama rohkea ministeri kävi heittämässä varpailta talviturkin Airiston kylmään veteen.
Oppilaskunnan puheenjohtaja Liburn Murtezaj ja opettaja Antti Valtola
Nuotiossa lämpeni niin makkarat kuin vaahtokarkitkin.
Tänä vuonna oppilaskunnanhallitus on järjestänyt paljon erilaisia tapahtumia. Esimerkiksi kahvila, liikuntapäivä, halloween -viikko, kaksi luokkatuntia jouluna ja ystävän päivänä, sekä pääsiäispuuhaa. Kaikki tapahtumat ovat onnistuneet mainiosti ja suunnitelmien mukaisesti!
Syksyllä järjestettiin liikuntapäivä yhdessä spin-oppilaiden kanssa.
Halloweenina oli paljon ohjelmaa, esimerkiksi kahvila ja asupäivä.
Kahvila oli suuri menestys.
Joulukuussa koululla oli paljon ohjelmaa. Instagramissa oli joulukalenteri ja käytävillä liikkui Pasi-pukki.
Ystävän päivänä ohjelmassa oli muun muassa kortit ja luokkatunnit.
Pääsiäisenä Puutarhakadun koulunpihalla kulki varapuheenjohtaja pukeutuneena pääsiäspupuksi. Onnekkaat saattoivat saada suklaata!
Tietenkin ohjelmaan kuului myös kokoukset ja koulun huoltoon liittyvät tilaisuudet. Siivosimme ja tuunasimme muun muassa roskikset.