Suomalais-venäläisillä luokilla lukuvuosi alkoi tutuissa merkeissä mutta uusin maustein. Ensimmäisen ja toisen luokan opettajana aloitti Maria Koskimäki ja pääsimme aloittamaan kouluvuoden peruskorjatussa Puolalassa. On todella mukavaa, että parin vuoden väistötilaelämän jälkeen kaikki oppilaat ovat taas samassa paikassa! Uusiin tiloihin on riittänyt tutustumista pitkälle – ja arvelemme, etteivät pienimmät oppilaamme ole vieläkään päässeet näkemään kaikkea hienoaja uutta, mitä koulusta nyt löytyy. Kouluvuoden kulkuun on tietysti vaikuttanut koronapandemia. Kaikkiin kauan odotettuihin toimintoihin ei voitu palata, ja nekin tapahtumat, jotka voitiin järjestää, piti muokata olosuhteisiin sopiviksi.
Ensimmäisen kellonsoiton juhla pidettiin ulkona. Ekaluokkalaiset toivotettiin tervetulleiksi kunniakujalla runsain taputuksin. 5.–6. luokan oppilaat olivat tehneet heille myös onnittelukortit. Tämän jälkeen leikittiin yhdessä pihaleikkejä, jotta pienemmät ja isommat oppilaat pääsisivät vähän tutustumaan toisiinsa.
Loppusyksystä kaikille suomalais-venäläisille luokille järjestettiin omat toiminnalliset, venäjänkieliset ryhmäytymistyöpajat, joita tuli pitämään Irina Rogojin-Spita. Työpajoissa oltiin luokka kerrallaan liikuntasalissa, jossa leikkien ja pelien avulla pohdittiin mm. tulevaisuuden taitoja ja ammatteja.
Perinteistä kuvataidetyöpajaa emme voineet järjestää, koska tutut ohjaajamme Galina ja Aljona eivät pandemian vuoksi päässeet matkustamaan Suomeen. He kuitenkin laativat meille ystävällisesti ohjeet jouluaskarteluihin. Alakouluun saimme ohjeet paperisen Pakkasukon askarteluun, ja yläkoulu pääsi tutustumaan Mezen-maalaukseen.
Maaliskuussa koitti perinteisesti kevään kohokohtana juhlittu kansainvälinen naistenpäivä. Sen juhlinta yhdessä perheenjäsenten kanssa oli nyt harmillisesti jo kolmatta vuotta tauolla. Luokissa kuitenkin teimme naistenpäivän kortteja ja järjestimme mahdollisuuksien mukaan naistenpäivään liittyvää ohjelmaa.
Pietarin-matkoja ei tänä vuonna järjestetty, mutta yläkoulun 7. -8. luokan oppilaat toteuttivat verkossa kaksi projektia yhteistyössä pietarilaisen ystävyyskoulumme kanssa.
Oppilaat pääsivät näkemään toisensa videokokouksissa. Kokouksissa oppilaat tutustuivat toistensa arkeen ja kotikaupunkiensa nähtävyyksiin laatimiensa PP-esitysten ja kuvaamiensa videoiden avulla. Tarkoituksena on jatkaa yhteydenpitoa edelleen ja monet oppilaat löysivätkin toisistaan kirjeenvaihtokavereita.