Puolalan koulun englannin kieliluokat tekevät yhteistyötä hollantilaisen Goesin pikkukaupungissa Zeelandin maakunnassa sijaitsevan Pontes Lyceumin kanssa. Tämän lukuvuoden aikana oli tarkoitus toteuttaa kymmenes 8.-luokkalaisten oppilasvaihto. Valitettavasti koronapandemia sotki suunnitelmat, joten emme pystyneet matkustamaan Hollantiin, emmekä voineet vastaanottaa vieraita Turussa.
Halusimme kuitenkin tarjota oppilaille mahdollisuuden tutustua hollantilaisiin nuoriin etäyhteyksien avulla. Onneksi yhteistyökoulussamme on myös käytössä TEAMS ja oppilailla on hyvä tietotekniset valmiudet. Tavoitteena oli aluksi järjestää säännöllisiä tapaamisia ja työstää pieniä projektitöitä yhdessä. Tämä kuitenkin osoittautui vaikeaksi, koska pandemia aiheutti isoja, yhtäkkisiä muutoksia koulujen arjessa ja aikatauluissa: välillä hollantilaiset olivat etäopiskelemassa, välillä suomalaiset. Onnistuimme kuitenkin järjestämään kolme etätapaamista lukuvuoden aikana.
Ensimmäisessä etätapaamisessamme lokakuun lopussa turkulaiset oppilaat tarjosivat kielimaistiaisia kansalliskielistämme: suomesta, ruotsista ja saamesta sekä opettivat näillä kielillä muutamia tervehdyksiä ja perusfraaseja. Hollantilaiset opettivat meille hieman hollantia, ranskaa ja saksaa, joita koulussa opiskellaan vieraina kielinä englannin lisäksi.
Kevätlukukaudella jaoimme turkulaiset ja hollantilaiset oppilaat pienryhmiin ja perustimme TEAMSiin työtilan Turku-Goes-yhteistyölle. Oppilaat valmistelivat haastattelukysymyksiä hollantilaisille, ja yhteisen etätunnin aikana he tutustuivat toisiinsa pienryhmissä TEAMSin kanavilla. Etätapaaminen tuntui toimivan mainiosti, koska insta- ja snap-osoitteita vaihdettiin tutustumistunnin lopussa innokkaasti. Seuraavalla englannin tunnilla turkulaiset oppilaat esittelivät hollantilaiset ryhmänsä jäsenet luokkakavereilleen.
Keräsimme tutustumiskerran jälkeen palautetta oppilailta, ja he toivoivat, että voisivat pelata yhdessä hollantilaisten kanssa jotakin peliä. Puolalan koulun englannin kieliluokkien opettajat Anne Lindholm, Lotte Lindström, Milla-Mari Naukkarinen-Nurmi ja Meija Peltonen laativat Seppo-oppimispelialustalle englanninkielisen Europe Day-pelin, jossa on interaktiivisia, monialaisia ja toiminnallisia kysymyksiä Euroopan historiasta, kielistä, keksinnöistä, kohteliaisuusfraaseista, maantiedosta, musiikista, taiteesta ja uskonnoista. Peli toteutettiin sellaisessa muodossa, että sen pelaaminen onnistuu etänä ja niin, että ryhmän jäsenet ovat fyysisesti eri paikassa. Kolmannella etätapaamiskerralla toukokuun lopussa 8b pelasi Eurooppa-peliä yhdessä hollantilaisten kanssa TEAMSin pienryhmissä videopuhelun välityksellä.
Yhteydenpito toisiin eurooppalaisiin nuoriin edistää monikulttuurisuutta käytännössä, opettaa kansainvälisyyttä ja parantaa oppilaiden käytännön kielitaitoa, kun heille tarjoutuu autenttinen mahdollisuus kommunikoida englanniksi. Parasta tietenkin olisi, että pääsisimme taas vierailemaan paikan päälle, mutta poikkeusolot osoittivat, että kansainvälinen kouluyhteistyö on mahdollista ja toimivaa myös etäyhteyksin. Aitoja ystävyyssuhteita voi näinkin syntyä, sillä moni oppilas on pitänyt yhteyttä hollantilaisiin nuoriin myös vapaa-ajalla somen kautta.