Hyvinvoinnin vuosikello

Lukuvuonna 2019-2020 Turun perusopetuksen yhtenä kehittämistavoitteena oli hyvinvoinnin lisääminen. Koulumme vuosiluokilla 1-6 hyvinvointityön tueksi otettiin käyttöön ”hyvinvoinnin vuosikello”, jota seuraten oppilaiden sosiaaliseen hyvinvointiin ja osallisuuteen on kiinnitetty erityisesti huomiota läpi lukuvuoden. Vuosikello on lupaus oppilaalle, että koulussa opitaan säännöllisesti myös tunne- ja kaveritaitoja, itsetuntemusta ja mielen hyvinvoinnin vaalimista. Kuukausittain vaihtuvat teemat ovat käsitelleet oppilaan, luokka- ja kouluyhteisön hyvinvointia, ja luokilla on ollut mahdollisuus toteuttaa kuukausiteemoja ikätason ja luokan tarpeet huomioiden. Monissa luokissa on käytetty työskentelyn pohjana tuttuja ja hyväksi havaittuja KiVa-koulu-, Turvataito- tai Lions Quest –ohjelmia. Vuoden aikana on opeteltu kohteliaisuutta ja ystävällisyyttä, sosiaalisten medioiden etikettiä ja toimintaa kiusaamistilanteissa, löydetty omia ja toisten vahvuuksia, tutustuttu hyveisiin ja opeteltu käsittelemään erilaisia tunteita. Välillä on otettu aikaa itselle erilaisten mindfullness- ja mielikuvaharjoitusten mukana, kun taas välillä on pidetty hauskaa yhteisöllisyyttä lisäävien tempausten tai tapahtumien parissa. Hyvinvoinnin vuosikelloa on toteutettu osana eri oppiaineiden sisältöjä, luokkatunneilla ja monialaisessa oppimiskokonaisuudessa, ja se rytmittää yhteistä arkeamme myös seuraavana lukuvuonna.

Hyvinvoinnin vuosikello
Hyvinvoinnin vuosikello on tukenut hyvinvointityötä.