Kokemuspäivä Turun Lyseon koulussa

Keskiviikkona 8.11. vietettiin Turun Lyseossa kokemuspäivää. Päivä on osa kolmen teemapäivän kokonaisuutta, jolla juhlistetaan 100-vuotiasta Suomea. Jokainen koulun oppilas nelosluokkalaisesta ysiluokkaiseen sai valita kaksi pajaa, toisen aamu- ja toisen iltapäivälle.

Pajavaihtoehdot olivat:

    – Muoti ja kauneus
    – Perinneruoat
    – Pompo QR-koodit
    – Mediamatka Suomen halki
    – Aikamatka Tuomiokirkkoon
    – Suomi urheilee
    – Amazing Race
    – Rumpu ja rytmi

Muoti ja kauneus

Tämä paja oli jaettu neljään pisteeseen eri luokkiin. Yhdessä luokassa oppilaat saivat suunnitella omia kansallispukuja paperille piirtämällä tai värittää valmiiksi piirrettyjä kuvia. Oppilaat saivat väritettyä monenlaisia kansallispukuja ja muutama sai suunnitelluksi hienoja omaperäisiä asuja. Toisessa luokassa sai sovittaa värikkäitä kansallispukuja ja niiden osia. Kolmannessa luokassa näytettiin ohjelmaa pukuihin liittyen ja sen jälkeen pelattiin Kahoot-peliä, jossa tietovisailtiin esitetystä ohjelmasta. Saimme nähdä, kuinka hyvin oppilaat keskittyivät ohjelmaan ja jäivätkö heille asiat mieleen.

Julia, Tiuku ja Milla 9C

Perinneruokapaja

Kotitalousluokissa tutustuttiin erilaisiin puuroihin ja niiden tekotapoihin. Valmistettiin hiutalevelliä, tattaripuuroa, väskynäsoppaa ja ohrauunipuuroa. Päivä alkoi yhdeksältä kotitalousluokkien edessä, jossa oppilaat jaettiin kahteen ryhmään. Molemmissa kotitalousluokissa oppilaat määrättiin omiin keittiöihin opettajan toimesta. Seuraavaksi pestiin kädet tuttuun tapaan ja siirryttiin itse hommiin. Yhteistyö sujui erittäin hyvin, vaikka oppilaat olivat vieraita toisilleen sekä hyvin eri-ikäisiä. Ruuan laittokin sujui ongelmitta, vaikka välillä puurot kiehuivat yli ja hiutaleet lensivät.

Puurojen valmistumista odotellessa Katja Jäntin luokassa pelattiin vihannes aiheista Kahoot-peliä, joka oli oppilaiden mielestä kiva. Valmiit tuotokset aseteltiin noutopöytään, josta jokainen oppilas haki erilaisia puuroja maisteltaviksi. Janojuomaksi oli mehua. 1B-luokassa olevien oppilaiden mielestä tattaripuuro oli suolaista eivätkä muutkaan puurot kummankaan luokan mielestä oikein maistuneet. Jälkiruokahiutalepuuro, joka sisälsi mustikkaa, oli kuulemma hyvää. Lopuksi keittiöt siivottiin ja astiat tiskattiin.

Sofia, Aada, Wolferiina & Lotta 9C

Mediamatka Suomen halki

Kyseinen paja sijaitsi Runosmäen kirjastossa, ja pajassa ensin kyseltiin oppilailta mediasta sekä kerrottiin mediaa liittyvistä asioista. Lisäksi kerrottiin toimintaohjeet oppilaille. Sitten oppilaat jaettiin kolmen hengen ryhmiin ja he tekivät aktiivisesti tehtäviä, joita olivat esim. etsiä kirjoja kirjastosta, ottaa kuvia ja tehdä esittelyvideo Runosmäestä. Lopuksi katsottiin oppilaiden ottamia kuvia ja videoita.

Vilma ja Ella 9C

Amazing race

Ykköskerroksen ala-aulassa kävi meteli, kun Amazing race – pisteelle lähtevät ilmoittautuivat opettajalle ja saivat bussiliput. Bussimatka päättyi Hansan eteen, josta oppilaat saivat ensimmäisen vihjeen. Yksi ryhmistä sai vihjeekseen mennä Kauppahalliin etsimään kouluavustaja Tiian, jonka kanssa otettiin selfie ja lähetettiin vastaavalle opettajalle. Opettaja hyväksyi kuvan ja lähetti oppilaat katsomaan Tähtiin tähyävät patsaita – tietenkin kertomatta patsaiden nimeä suoraan. Myös patsaan kanssa otettiin kuva.

Patsaan luota lähdettiin kohti turkulaisten ylpeyttä, Föriä. Tehtävänä oli katsoa kellosta, montako sekuntia kesti matkata tuolt puolelet jokkee täl puolel jokkee. Myös mediatiimi nautti ajelusta auringonpaisteessa.

Seuraava ohjeistus käski kävelemään pitkähkön matkan kirjastosillalle laskemaan oikeanpuoleisen kaiteen lasilevyt. Tehtävä aiheutti pohdintaa. Kummalla puolella jokea ryhmän piti olla, jotta oikea puoli olisi oikea oikea puoli? Myös laskeminen oli työlästä, sillä vastaus oli yli neljänsadan!

Pitkän laskutehtävän jälkeen lähdettiin kohti seuraavaa laskutehtävää, joka osoittautui edellistäkin työläämmäksi. Useita lukkoja saattoi olla päälletysten, eikä oikeaa vastausta tuntunut löytyvän. Tiesitkö, että rakkaudenlukkojen eli lemmenlukkojen juuret ovat Unkarissa kahdeksankymmentäluvun alussa, josta tapa on levinnyt ympäri Eurooppaa ja jopa maailmaa. Japanissa silta on romahtanut rakkaudenlukkojen painosta. Turussa lukkoja on Teatterisillalla, sekä Tuomiokirkkosillalla.

Viimeinen piste oli Tuomiokirkon pihalla olevalla Per Brahen patsas. Per Brahe oli sotilas ja kreivi, joka uudisti Suomea 1600-luvulla. Hän perusti ainakin kymmenen kaupunkia ja Turun akatemian, joka oli Suomen ensimmäinen yliopisto.

Kokonaisuudessaan Amazing race -aamupäivä oli onnistunut. Aurinko paistoi, vaikka tuuli olikin kylmä ja paljon hymyileviä kasvoja hyppäsi lämpimään bussiin kohti koulun ruokalaa.

Helmi, Adelia, Kiia ja Veera 9C

Rytmi ja rumpu

Eri luokilta oppilaat kokoontuivat musiikinluokkaan ja heille kerrottiin ohjeita pajan toiminnoista. Oppilaat jaettiin neljään ryhmään ja jokainen ryhmä kiersi neljässä toimintapisteessä.

Ensimmäisessä pisteessä vetäjä kertoi äänirytmeistä eli suulla tehtyä rytmiä. Alkulämmittelyksi oppilaat kiertelivät luokassa käsiään taputellen ja äänirytmeillen samalla. He lauloivat kulkuset laulua, mutta ilman sanoja tekemällä rytmiääniä.

Toisessa pisteessä rytmiteltiin piirissä käsillä ja sitten parin kanssa. Kolmannella pisteellä harjoiteltiin rummuttamista ja miten rumpukapuloita pidetään rumpuja soittaessa. Neljännessä pisteessä oppilaat käyttivät kehoaan rytmin tekemiseen.

Pisteiden jälkeen ryhmät kokoontuivat takaisin musiikinluokkaan ja kaikki pisteissä opitut rytmiharjoitukset koottiin yhteen. Lopuksi oppilaat rummuttivat autonrenkaista tehtyjä rumpuja, ämpäreitä ja bongorumpuja yhdessä. Oppilaat osallistuivat rumpujen soittoon innokkaasti eikä oppilaita meinattu saada hiljaiseksi rumpujen paukuttelusta, kun pyydettiin.

Julia, Tiuku ja Milla 9C