Lucian päivä, valon juhla 13.12.2018

rauha – ilo – rohkeus – rakkaus

 

 

 

 

 

 

 

Rauha:

Kannan rauhan kynttilää. Tuon rauhaa sinne, missä on sota, sinne missä ihmisten kesken on riitaa ja toinen toisensa sortamista.

Sytytän rauhan kynttilän rauhattoman ihmissydämeen. Maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto.

 

Ilo:

Kannan ilon kynttilää. Me kaikki tarvitsemme elämäämme iloa. Elämä on tulvillaan ilonaiheita. Syty ilon liekki ihmissydämeen, levitä lämpöä ja valoa.

 

Rohkeus:

Kannan rohkeuden kyntiilää. Lucia oli rohkea. Jokainen meistä voi myös olla rohkea. Joka päivä joudumme valitsemaan, tehdäänkö oikein vai väärin. Vaatii rohkeutta tehdä oikein. Syttyköön rohkeuden liekki meidän jokaiseen sydämeen.

 

Rakkaus:

Kannan rakkauden kynttilää. Rakkaus on sitä, että välittää toisesta ihmisestä. Haluathan sinä tehdä jonkun läheisesi onnelliseksi tänä jouluna?Siihen tarvitaan vain yksi pieni ystävällinen sana tai teko.

Itsenäisyyspäivän tanssiaiset

 

 

 

 

 

 

 

 

Tanssiaiset olivat keskiviikkona 5.12.2018. Siellä oli koko koulu ykkösluokasta yhdeksäsluokkaan asti, ja tietysti siellä oli myös opettajat.

Alussa Suomen lippu tuotiin. Sen jälkeen 9-luokkalaiset tytöt esittivät vuoropuhelun, jossa keskusteltiin itsenäisyydestä ja Suomesta tänään. Sitten kaikki lauloivat Maamme-laulun.

Sen jälkeen seiskat, vitoset ja ykköset tanssivat aloituksena poloneesin. Poloneesin jälkeen ykkösluokka esitti oman tanssinsa ja sen jälkeen kaikki muutkin luokat esittivät oman tanssinsa. Opettajien tanssin jälkeen oli seiskojen valssi. Se oli koulun kaunein tanssi ja seiskat esittivät sen todella hyvin.

Seiskaluokkalaiset Sanni, Ajete, Loresa ja Saana lauloivat “Taivas on sininen ja valkoinen” – laulun.

Jotkut ihmiset olivat pukeutuneet juhlallisesti, jotkut eivät, mutta se ei haitannut ketään. Kaikki olivat iloisin mielin tanssimassa.

Itse tanssin ja seurasin kun muut tanssivat. Ennen omaa tanssiamme jännitin, että mokaanko tai kaadunko tanssin aikana, mutta onneksi niin ei käynyt.

Tunnelma oli mieletön varsinkin, kun opettajat tanssivat oman tanssinsa niin salissa kiljuttiin ja taputettiin kovaa.

Päivän tunnelma oli iloinen ja eloisa.

Oli ne tanssit aika hauskoja, kivoja ja kaikki olivat erilaisia.

 

Kooste 7C:n teksteistä.

 

 

 

 

 

9. luokan oppilaat Turun kaupunginteatterissa

PIENIÄ JA SUURIA UNELMIA

 

Kuka tekee elämäsi valinnat? Tähän kysymykseen etsitään vastausta Varissuo-musikaalissa, jonka me yhdeksäsluokkalaiset kävimme yhdessä katsomassa Turun kaupunginteatterissa. Musikaali alkoi räjähdysmäisesti ja jo alkuvaiheessa herätti mielenkiinnon. Luulisin, etteivät monet yhdeksäsluokkalaiset ole olleet katsomassa musikaaleja, joten veikkaisin sen olleen uusi ja miellyttävä kokemus kaikille.

Musikaalissa kerrottiin neljä tarinaa lähiön elämästä. Tarinat olivat meille nuorille ajankohtaisia, ainakin osittain, ja opettajat osasivat valita juuri oikean esityksen.

Tarinan 17-vuotias Nadia-tyttö teki virheen laulukilpailussa, minkä takia joutui huonoille raiteille ja virheiden tekeminen jatkui, eikä isältäkään ei paljon apua ollut tarjolla. Myös lähiön karaokebaareissa viihtyvän Reijon tarina oli hieman surullinen, niin kuin 13-vuotiaan Beninkin. Benin äiti sairastui rintasyöpään, eikä Benillä ja hänen äidillään ollut tukiverkkoa, paitsi isä Mikael, joka ei ole ollut Benin elämässä ollenkaan. Lähiössä asuva Aku taas oli ollut raittiina jo 39 päivää, mikä oli hänelle ja hänen mummolleen suuri saavutus. Pian Akun mummo kuitenkin menehtyi, ja Aku sai mummonsa asunnon, josta tulikin lähiön Bile-mesta. Tarinat päättyivät kuitenkin onnellisesti, joten musikaalin jälkeen oli hyvä ja häkeltynyt fiilis.

Esitys kesti lähelle kolmea tuntia, mutta aika ei kuitenkaan käynyt pitkäksi, ja väliajalla vaihdettiin luokkakavereiden kanssa mielipiteitä näytöksestä. Jotkut olivat tulleet musikaaliin, koska oli pakko, mutta jo väliajalla huomasi monien mielen muuttuneen.

Musikaalin tarinat herättivät sympatiaa ja ymmärrystä joidenkin elämäntilannetta kohtaan ja saivat myös meidät nuoret ajattelemaan, että kaikkien elämä ei ole niin ruusuilla tanssimista kuin ulkokuori antaa olettaa. Musikaalissa oli hauskoja kohtia, ja jotkin kohdat olivat myös sellaisia, joille vain me nuoret nauroimme. Musikaali oli hyvä kokemus, jossa yhdistyi nauru ja komiikka sekä ymmärrys siitä, miten kaikilla ei mene elämässä yhtä hyvin kuin joillain muilla. Varissuo-musikaali oli hyvä.

 Nelli Hirvonen 9a

Lyseon itsenäisyyspäivä 2018

 

Hei!

 

Juhlistamme Suomen 101. itsenäisyyden vuotta koulussamme keskiviikkona 5.12.2018.

 

Koulupäivä on lukujärjestyksen mukainen lukuun ottamatta joitakin alaluokkia – näistä luokan opettaja tiedottaa erikseen oman luokkansa vanhempia.

Aamupäivän ja ruokailujen jälkeen kokoonnutaan kotiluokkiin klo 11.45 ja siirrytään saliin luokittain.

Juhla alkaa klo 12.

Lipputervehdyksen, oppilaiden puheenvuoron ja Maamme-laulun jälkeen alkavat Lyseon itsenäisyyspäivän tanssit, joihin oppilasryhmät ovat harjoitelleet omat tanssinsa.

Juhlatilaisuus päättyy n. klo 13.45 -14.

Pukeutumiskoodia ei ole, mutta toivotaan siistiä ja juhlan henkeen sopivaa pukeutumista. Tärkeintä on hyvä juhlamieli ja yhdessäolo!

 

Oikein hyvää itsenäisyyspäivää!

 

Anu Tanzi-Albi

rehtori

Lyseon 8. luokat taidetta testaamassa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taidetestaajat on Suomen Kulttuurirahaston rahoittama hanke, joka vie Suomen kahdeksasluokkalaiset kulttuurin pariin.

Maanantaina 5.11. Lyseon koulun 8. luokat vierailivat Turun Konserttitalossa, jossa esitettiin Pähkinänsärkijä-varjoteatteriesitys. Turun sinfoniaorkesteri soitti Tšaikovskin klassikkobaletin. E.T.A.Hoffmannin satuun perustuvan tarinan varjoesitysversiosta vastasi Aura of Puppets –nukketeatteriverkosto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentit esityksestä vaihtelivat laidasta laitaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ennen esitystä tuunattiin oma Pähkinänsärkijä.

 

 

 

 

 

 

 

Oppiva yhteisö

 

Koulun arki koostuu yhdessä tekemisestä ja yhdessä oppimisesta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olethan jo tutustunut koulumme lukuvuositiedotteeseen:

 

Lukuvuositiedote 2018-2019

 

Tervetuloa koulumme huoltajailtoihin:

 

Luokat 1-6

29.8. Alakoulun huoltajailta (luokat 1-6)

9.1.  Yläkouluinfo (6.lk) (ajankohta tarkennetaan vielä)

 

 

  1. luokat

30.8. Seiskojen huoltajailta (7. luokat)

14.1. Valinnaisaineinfo

 

  1. luokat

10.10. Kasiluokkalaisten huoltajailta (8. lk)

 

  1. luokat

25.10. Ysiluokkalaisten huoltajailta, yhteishaku (9. lk)

24.1. Ysiluokkalaisten huoltajailta, yhteishaku (9.lk)

 

 

 

Liikuntapäivä perjantaina 21.9.2018

 

 

 

 

 

 

 

Koko koulu oli liikkeellä perjantaina. Liikuntapäivä alkoi yhteisellä päiväanavauksella liikuntasalissa klo 8.

Alakoulun ohjelman (luokat 1-6) olivat suunnitelleet koulumme kuudesluokkalaiset oppilaat. Toimintapisteitä oli yhteensä 7 ja ne olivat Lyseon koulun maastossa tai koulun liikuntasalissa.

Luokat 7-9 aloittivat alkuverryttelyn kävelemällä Paavo Nurmi -stadionille, jossa kisailtiin eri liikuntalajeissa. Päivän teemaan kuului oman luokan yhteishengen luominen ja  tsemppaaminen kannustushuudoin ja mainoskyltein.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ryhmätyötaitoja ja yhteisöllisyyttä edistettiin monipuolisesti liikunnan keinoin. Oppilaiden arvio päivän onnistumisesta oli oikein positiivinen.

 

 

Koulurauhan julistus -teemana vaikuttaminen

 

Sinä voit vaikuttaa.

          – Hymykin auttaa.

 

 

Miten sinä vaikuttaisit?

Tiedätkö, miten suuri vaikutus pienillä teoilla voi olla?

Oletko koskaan miettinyt, mihin kaikkeen voit vaikuttaa?

 

 

Pienilläkin teoilla voi olla suuri vaikutus. Vaikuttamiskeinoja on monia. Ehkä tutuin vaikuttamiskeino on melkein jokaisessa koulussa tai oppilaitoksessa toimiva oppilaskunnan hallitus, jossa voi vaikuttaa koulun sisäisiin asioihin.

 

Monissa alakouluissa on kummioppilaat, jotka auttavat uusia koululaisia koulun aloittamiseen liittyvissä haasteissa. Kummioppilaat toimivat myös roolimallina useille nuoremmille oppilaille. Yläkoulussa  tukioppilastoiminnalla voi parantaa koulun viihtyvyyttä ja ilmapiiriä auttamalla uusia oppilaita sopeutumaan kouluun.

 

Kaikki eivät välttämättä halua lähteä mukaan vaikuttamistoimintaan näin isosti. Kuitenkin myös koko koulun henkilökunnan ja luokkatovereiden pienillä teoilla on suuri vaikutus ja esimerkiksi hymyilemällä vastaantulevalle tai tervehtimällä luokkakaveria voi tehdä jonkun päivästä paremman.

 

Sillä, ettei kiusaa, on kaikkien kaveri ja hyväksyy kaikki sellaisina kuin he ovat, on iso merkitys päiväkodin ja koulun ilmapiiriin. Myös sosiaalisessa mediassa voi levittää hyvää mieltä ja vaikuttaa muiden päivään, vaikka kommentoimalla mukavasti jonkun kuvaan.

 

Nämä kaikki ovat arkipäivän vaikuttamiskeinoja, joista mikään ei ole toista tärkeämpi. Vaikutitpa sitten tekemällä aloitteita tai hymyilemällä, on tekosi tärkeä.

 

 

 

 

 

 

 

Kuvassa koulumme tukiopppilaita.

 

KOULURAUHAN julistus 2018

https://www.mll.fi/ammattilaisille/kouluille-ja-oppilaitoksille/koulurauha/koulurauha-2018-2019/koulurauhan-julistustekstit-2018/