Kategoriat
Työelämä- ja korkeakoulukurkistukset Työelämälähtöiset opintojaksot

Vasa energikluster – förnybart miljövänligt

Vi har försökt utveckla en gymnasiekurs som skulle ge studerande insikt i hur deras hemstad Vasa är hemort för många ledande företag inom energiteknik och vad det kan ge för möjligheter för framtida jobb. Kursen skall samtidigt fungera som inspiration för att läsa mera naturvetenskaper. Praxis utvecklades inom LukioTEKO-projektet.

Käytännön kuvaus

Vi har gjort laborationer i yrkeshögskolornas gemensamma laboratorium Technobothnia i Vasa. Gymnasiestuderande delades i 4 grupper och yrkeshögskolorna hade förberett 4 laborationer. Varje laboration tog 1 timme, så vi gjorde två besök och avverkade två laborationer per gång. Laborationerna ger studerande en insikt om att naturvetenskap och teknik också finns på andra ställen än bara i skolan.

Företagsbesök har gjorts till ett företag inom energibranschen. Företagsbesök slår hål på myten som finns om att fabriker är smutsiga och bullriga. Dagens fabriker är rena och välorganiserade. Mycket av arbetet sker bakom ett skrivbord och dator. Ett besök består ofta av att företaget först presenterar vad de sysslar med och sedan en rundvandring.

Från kursen har vi också besökt ”EnergyWeek”. Det är ett internationellt årligt återkommande evenemang i Vasa. Företag presenterar sina produkter och det hålls föreläsningar. Att besöka ”EnergyWeek” ger studerande en insikt om hur företag försöker sälja sina produkter. Studerande lär sig också hur föreläsningar går till, hur kommande talare introduceras, hur det avsluts med frågor samt, viktigast, hur viktigt det är med språkkunskaper. Allt går på engelska.

Mycket intressant helhet (två lektioner) är marknadsföringsprojektet. Våra studerande är bra på att presentera fakta, men hur gör man för att sälja något? I två personers grupper har man valt en produkt (energirelaterad) och man har förberett en presentation för att sälja produkten (inte bara presentera fakta). Detta är mycket ovant och svårt för våra studerande, men så viktigt att lära sig.

I kursen har vi deltagit i YES organisationens tävling i att göra fina CV:n. För att klara oss bra har vi gjort även video CV. Vinnarna har som pris fått följa med en företagsledare under en arbetsdag, så kallat JobShadow.

Utöver detta har vi förstås hållit vanliga klassrumslektioner. Skillnaden på effekt och energi samt enheter för dessa, husuppvärmning, energiproduktion samt behovet av reglerkraft har varit centrala teman.

Vi har haft en utvecklingsgrupp med studerande som har försökt hitta nya vägar för att få ut skolan i samhället och företagsvärlden. För att frigöra oss från förhandsinställningar jobbade vi med brainstorming-metoden. Metoden går ut på att alla säger allt som kommer upp i huvudet i munnen på varandra, också helt galna saker. En sekreterare antecknar allt, och efter en stunds brainstorming ser man vad som kommit till pappret och kombinerar ihop allt till något nytt.

Studerande som råkade vara på en studieresa till Frankrike tog reda på hur man där gjort för att ökan samarbetet mellan skola och samhälle.

Käytännön hyödyt ja tulokset

Högskolorna, företagen och organisationerna är glada åt att vi besöker dem, samarbetet fungerar bra. Det svåra är att få studerande som är intresserade av kursen. Studerandena är så fokuserade på studentexamen så om en kurs inte direkt är kopplad till studentskrivningarna så väljer man inte den. Detta behöver vi hitta en lösning på.

Tutustu lisää

Erfarenheterna från ”Vasa energikluster- förnybart miljövänligt -kursen i Vasa gymnasium – LukioTEKO blogg (link)

Lisätietoja

Vasa gymnasium
Kenneth Åberg
etunimi.sukunimi@edu.vaasa.fi
12.12.2017