Kategoriat
Lukio-opettajien työelämätiedon lisääminen

Uuden LOPSin sisältöjä osaksi ryhmänohjausta

Turun Luostarivuoren Lyseon lukiossa kehitettiin uusi ryhmänohjausmalli osana INNOHEIMO-hanketta. Ryhmänohjausmallin päätavoitteena on, että uuden LOPSin teemat tulevat luontevaksi osaksi opiskelijan oppimisen polkua.

Mistä on kyse?

Aiemmin ryhmänohjaustuokio oli lähinnä lyhyt 15 minuutin pituinen tiedotustilaisuus, jonka opiskelijat kokivat sitä merkityksettömämpänä mitä pidemmälle opiskelut etenivät. Tuokioiden lisäksi pidettiin haastatteluja ja / tai yksilökeskusteluja. Tämä rakenne ei edistänyt yhteisöllisyyttä, tiimimäisyyttä eikä opiskelijoiden kohtaamista. Opiskelijat kokivat, että teemallinen ryhmänohjaus olisi mielekkäämpi tapa toteuttaa ryhmänohjausta. Uuden LOPSin teemat vaativat aikaa ja paikan, jossa niitä käsitellään, ja uusi ryhmänohjausmalli ratkaisee tämän ongelman.

Uudessa ro-mallissa ryhmänohjaus pidetään joka toinen viikko ja se kestää 45 minuuttia kerrallaan. Opiskelija saa lukion aikaisesta ro-toiminnasta S-merkinnän yhdestä kurssista.

Malli mahdollistaa lukion osalta uusien teemojen, kuten oppimaan oppimisen strategioiden ja itseohjautuvuuden käsittelyn, yrittäjämäisen asenteen kehittymisen sekä opettajien valmentavan otteen. Tavoitteena on myös opiskelijan osallistaminen, ro-ryhmän tiimiytyminen ja yhteisöllisyyden ja opiskelijan hyvinvoinnin sekä opinnoissa menestymisen tukeminen. Malli antaa lisää aikaa opiskelijoiden kohtaamiseen.

Mallin käyttöönottamisen vaiheet ovat seuraavat:

  1. Luodaan koulukohtainen ro-kurssi.
  2. Sovitaan yhteinen kurssialusta vuositasolle, jonne kerätään materiaalia ja opiskelijoiden tuotoksia. Tuotoksista syntyy oppimispolku.
  3. Koulutus opettajille ryhmänohjauksen roolista ja opettajan roolista siinä sekä työtapojen sopiminen (valmentava ote).
  4. Päätetään teemat eri vuositasoille ja eri jaksoille.
  5. Opiskelijan oppimispolun hahmottaminen ja koordinointi, esim. mm. korkeakoulu- ja työelämäyhteistyön, työelämätaitojen sekä tulevaisuustaitojen käsittelyn sovittaminen kalenteriin.
  6. Materiaalin tekeminen (myöhemmin materiaalien päivittäminen riittää).
  7. Reflektointi teemoista ja työtavoista sekä opiskelijoiden että ro-tiimin kesken jaksoittain ja / tai vuosittain esim. palautekysely opiskelijoille ja opettajille.

Malli ei vaadi lisäresurssia ryhmänohjaajan työhön. Suunnittelutyö vaatii henkilöresurssia aluksi, mutta kun ryhmänohjauksessa läpikäytävät teemat on luotu, päivittäminen riittää ja ryhmänohjaus-tiimit voivat ottaa sen helposti tehtäväkseen. Lisäksi malli vaatii aikaresurssin: on hyvä päättää kiinteä aika kalenteriin.

Mitä hyötyä käytäntö tuo lukion toimintaan?

Mallissa ryhmänohjaus on säännöllistä ja ennustettavaa, sekä käytettävissä on valmista materiaalia. Säännöllisyys ja pidempi aika tuovat rauhaa ryhmänohjaajalle toteuttaa ro:n tehtävää. Kun opiskelijat tottuvat malliin, he saavat siitä paljon. Uuden lukion OPSin teemat konkretisoituvat opiskelijoille mallin myötä eivätkä ole ylimääräinen lisä opettajantyöhön.

Tutustu lisää

Video työkirjasta Rytmiä ryhmänohjaukseen – työelämä- ja tulevaisuustaitojen työkirja ryhmänohjaajille (Youtube)

Rytmiä ryhmänohjaukseen – työelämä- ja tulevaisuustaitojen työkirja (linkki)

Ryhmänohjauksen teemat jaksoittain ja vuositasoittain (pdf)

ESIMERKKI-YHDESTÄ-ROsta (docx)

Lisätietoja

Turun Luostarivuoren Lyseon lukio
Irma Pilto
etunimi.sukunimi@edu.turku.fi