Esi- ja alkuopetuksen alueelliset iltapäivät HUOMIO UUDET ALUEJAOT

ALUEJAON MUKAISET YHTEISTYÖKOULUT JA ESKARIYKSIKÖT 2025-2026

Yhteistyöiltapäivät järjestetään alla olevan jaon mukaisesti:

15.9. klo 14-16 Suomenkielisen työväenopiston auditoriossa Kaskenkatu 5 Pohjoinen ja Itäinen alue

22.9. klo 14-16 Lemminkäisenkadun auditoriossa Lemminkäisenkatu 14 Läntinen, Eteläinen ja ruotsin-kielinen alue.

Oman yhteistyökumppanin ja oikean tapaamisajan voi tarkistaa alla olevasta listauksesta.

Pohjoinen alue 15.9.

Paattisten koulu

· Paattisten päiväkoti

Teräsrautelan koulu

· Suikkilan päiväkoti

Raunistulan koulu

· Aurala

· Kastun päiväkoti

· Sateenkaarikoto Ketunpesä

· Kähärin koulu: Mukulax Kähäri

Hepokullan koulu

· Nättinummen päiväkoti

· Tommilankadun päiväkoti

· Touhula Nättinummi

Turun Lyseon koulu

· Kaerlan päiväkoti

· Monitoimitalo Riimin päiväkoti

· Räntämäen päiväkoti

Yli-Maarian koulu

· Yli-Maarian päiväkoti

· Touhula Ylimaaria

Jäkärlän koulu

· Arkeologinkadun päiväkoti

· Suotorpankujan päiväkoti

Itäinen alue 15.9.

Kiinamyllyn koulu

Nummenpakan koulu, Nummen yksikkö

· Nummenpuistokadun päiväkoti

Nummenpakan koulu, Halisten yksikkö

· Halisten päiväkoti (pohjoinen vaka-alue)

· Sateenkaarikoto Halikolo (pohjoinen vaka-alue)

Katariinan koulu

Pääskyvuoren koulu

· Pääskyvuoren päiväkoti

· Orminkujan päiväkoti

· Hintsankujan päiväkoti

Hannunniitun koulu

· Hannunniitun päiväkoti

· Tyksilä

· Viinamäen päiväkoti

Kansainvälinen koulu

· Daycare Daisy

Turun normaalikoulu

· Koukkarinkadun päiväkoti

· Pelttarinkadun päiväkoti

Läntinen alue 22.9.

Pansion koulu

· Perno-Pansion päiväkoti

Aunelan koulu

· Härkämäen päiväkoti

Vähä-Heikkilän koulu

· Mäntymäen päiväkoti

· Lastentarha l´Hexagone

· Vähä-Heikkilän päiväkoti

Vähä-Heikkilän koulu, Uittamon yksikkö

· Uittamon päiväkoti (eteläinen vaka-alue)

Mikaelin koulu

Luostarivuoren koulu, Martin yksikkö

· Kaskenmäen päiväkoti

· Stålarminkadun päiväkoti

Luostarivuoren koulu, Kerttulin yksikkö

· Kerttulin päiväkoti (itäinen vaka-alue)

Topeliuksen koulu

· Tuomaansillan päiväkoti (itäinen vaka-alue)

· Koulukadun päiväkoti

· Tallimäenkentän päiväkoti

Puolalan koulu

· Pilke Sinikello

· Wendy House

Eteläinen alue 22.9.

Vasaramäen koulu

· Sateenkaarikoto Pääskynpesä (läntinen vaka-alue)

· Vasaramäen päiväkoti

Luolavuoren koulu

· Ispoinen-Petrelius päiväkoti

Lausteen koulu

· Karhunaukion päiväkoti

· Lausteen päiväkoti

Haarlan koulu

· Haarlan päiväkoti

Wäinö Aaltosen koulu

· Kukola-Moikoisten päiväkoti

· Syvälahden päiväkoti, Wäinö Aaltosen ryhmät

Syvälahden koulu

· Syvälahden päiväkoti

Ilpoisten koulu

· Haritun päiväkoti

· Ilpoisten päiväkoti

· Koivulan päiväkoti

Ruotsinkielinen alue 22.9. (osana läntistä aluetta, rehtoreiden lähijohtaja L. Kjellman)

Braheskolan

· Braheskolans daghem och förskola

Cygnaeus skola

· Cygnaeus daghem och förskola

Sirkkala skola

· Sirkkala Daghem och förskola

Varhennetun kielen arviointi alkuopetuksessa

 

Varhennettu kielen opetus / Arviointi

Muutosesitys elokuussa hyväksyttyyn OPSin lukuun 13.4.3. kohtaan ARVIOINTI

1. ja 2. luokalla lukuvuoden aikana oppilas saa kielenopiskelustaan ohjaavaa ja kannustavaa palautetta. Oppilaat tutustuvat myös itse- ja vertaisarviointiin. Lukuvuoden päätteeksi annettavassa todistuksessa on sanallinen arviointi hyväksytty/hylätty.

Tiimiopettajuuteen

Uusi opetussuunnitelma edellyttää opettajalta melkoisesti oppilaan tuntemusta, ryhmäohjaustaitoja, monipuolisia arviointitaitoja, vuorovaikutustaitoja ja tietenkin monta ämpärillistä luovuutta. Tästä listauksesta unohtui todennäköisesti monta muuta yhtä tärkeää taitoa. Yksin opettajan on aika vaikea vastata kaikkiin vaatimuksiin. Yhdessä näihin tavoitteisiin pääsee helpommin. Yhteisopettajuus, tiimiopettajuus, samanaikaisopettajuus – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Alla muutamia malleja tiimiopettajuuden pohjustukseksi ja myös suunnittelun rakenteellisiksi malleiksi. Ehkä niistä löytyy apua koulullesi.

Samanaikaisopetuksen malleja – luokanopettaja + luokanopettaja, luokanopettaja + laaja-alainen erityisopettaja, luokanopettaja + erityisluokanopettaja, erityisluokanopettaja + erityisluokanopettaja
1. Tiimiopettaminen – opettajat opettavat yhdessä koko luokkaa, vaihtaen vetovastuuta joustavasti
2. Joustava ryhmittely – oppilaita ryhmitellään opettajien kesken, ryhmäjakoja vaihdellaan, joku/jotkut ryhmistä voi toimia itsenäisesti, ryhmiin jaetaan erilaisin perustein (kiinnostuksen kohteet, harrastuneisuus, ”sukkien väri”)
3. Pistetyöskentely – oppilaat kiertävät toimintapisteissä, opettajat ovat valmistelleet yhdessä pisteet tai jakaneet suunnitteluvastuun
4. Eriytyvä opettaminen – toinen opettajista vetää isompaa ryhmää ja toinen kertaa tai antaa yksilöllisempää opetusta pienen ryhmän kanssa joko samassa tai eri tilassa
5. Osaamisen perusteella jaetut ryhmät – oppilaat jaetaan osaamisen perusteella, tätä käytetään silloin, kun osa oppilaista tarvitsee vielä kertausta ja osa on valmis laajentamaan aihetta (ei siis siirtymään eteenpäin – eri asia)
6. Jaettu ryhmä – luokka jaetaan kahteen heterogeeniseen ryhmään ja opettaja opettaa oppisisällön omalle ryhmälleen. Voidaan käyttää myös niin, että kumpikin opettaa eri asian tunnin oppisisällöstä ja puolivälissä oppituntia vaihdetaan ryhmiä (esim. äidinkielessä toinen pitää kuullun ymmärtämisen harjoituksen ja toinen luovan kirjoittamisen yms.)
7. Vuorotteleva opetus – toinen opettajista vetovastuussa opetuksesta luokassa ja toinen tarkkailee ja avustaa
Kaikki mallit vaativat yhteissuunnittelua toimiakseen hyvin. Ilman suunnittelua toiminnasta tulee helposti päällekkäistä, jumittavaa, toisen päälle puhumista ja turhan kuormittavaa opettajille ja oppilaille. Samanaikaisopetuksen hyödyt jäävät tällöin saamatta. Parhaimmillaan mallit tarjoavat oppilaille enemmän tukea, enemmän turvaa, enemmän malleja, enemmän kiinnostavia oppimishetkiä. Opettajalle yhteistyön tekeminen tarjoaa uuden mahdollisuuden kouluttautua joka päivä omassa työssä. Itsensä kehittäminen ei ole koskaan myöhäistä, vaan jopa hauskaa! Lisäksi luotettava ja vastuunsa tunteva kollega osoittautuu usein parhaimmaksi tueksi työpäivän kiireissä.

Apua yhteistyön suunnitteluun

Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö – otsakkeen alle on lisätty blogissa vinkkejä monialaisen oppimiskokonaisuuden suunnittelua varten. Lisäksi löytyy suunnittelulomake syyslukukauden ensimmäistä yhteistä kokoontumista varten, jolloin suunnitellaan tulevan lukuvuoden yhteistä toimintaa.

Otsakkeen alle päivittyy muitakin toimintavinkkejä kevään aikana.

Toiminnallisia harjoitteita äidinkieleen

Törmäsin googlatessani mainioon tuoreeseen graduun: Henriikka Jussila, ”Vaikeeta ja kivaa leikkiä” – Toiminnalliset harjoitteet lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena. Tampereen yliopisto 2015.

Keräsin osan toiminnallisista harjoitteista Äidinkieli linkin alle, pääset siihen tästä. Täydennän harjoituksia vielä!

Kokeilun iloa!