Lontoon vuosittaiset BETT-opetusteknologiamessut olivat jälleen väärällään tekniikkaa, asiantuntijoita ja myyntimiehiä. Näin ollen koko valtava Excel-keskus suorastaan kuhisi erilaisia mielipiteitä opetuksen tulevaisuudesta.
Tietotekniikan oppimista tukevaan voimaan uskottiin käytännössä yksimielisesti. BETTissä esillä olleessa tuote- ja palveluvalikoimassa jokaiselle ikäryhmälle ja taitotasolle näytti olevan tarjolla jotakin teknistä apua. Kriittisempi yrmikkö jopa toteaisi, ettei kaikki teknisesti mahdollinen ole aina oppimisen kannalta järkevää. Tietotekniikka kuitenkin kiistattomasti mahdollistaa uusia tapoja oppilaiden oppia ja opettajien opettaa. Tämä joustavuus tuottaa varmasti yksilöllisempää, mielekkäämpää ja tuloksellisempaa oppimista.
Suurin yleisö tavoitettiin messujen isoimmalla esityspaikalla, BETT-areenalla. Siellä yritykset, opettajat ja visionäärit jakoivat näkemyksiään siitä, millaista oppimisen pitäisi olla. Muutaman esityksen kuunneltuani trendeistä voisi pinnalle nostaa ainakin käytännönläheisyyden ja henkilökohtaisuuden. Puhujat tuntuivat siis korostavan eriyttämisen merkitystä ja perinteisen oppiainejaon uusimista. Eräs esiintyjä ehdotti opetettaviksi taidoiksi mm. sosiaalisuutta sekä myönteistä ajattelua. Itse en oikein innostu tulevaisuuskuvasta, jossa maaniset yläkoululaiset smalltalkkaavat siitä, miten mahdottomia kertolaskut ja yhdyssanat ovat. Sanokaa vain vanhanaikaiseksi.
Reaaliaikaisesta etäopetuksesta kiinnostuneena henkilönä jäi erityisesti mieleen se, ettei mitään jäänyt mieleen. Paikalla oli vain muutama luentotallenteisiin liittyvä laite- ja ohjelmamaakari ja jopa videoneuvottelukameroita oli tarjolla. Verkkovälitteisestä etäopetuksesta ei käytännössä puhuttu mitään, Microsoft tosin kertoi oppilaiden käyttäneen Lynciä yrittäjyysprojektissaan. Mutta selvästi maailmalla etäopetus ymmärretään oppimisalustalla käytäväksi verkkokurssiksi pienemmässä tai suuremmassa, – jopa maailmanlaajuisessa – mittakaavassa. Se, mitä Turun peruskoulujen etäopetuksessa tehdään, olisi Suomen rajojen ulkopuolella aika vierasta. Olemmekohan siis edelläkävijä vai marginaali-ilmiö? Opetuksen ja tekniikan paritanssin tulevia askelkuvioita voi vain arvailla.