Kerttulin lukion Mika ja TOP-keskuksen Mikko jo ansiokkaasti kertoivat ohjelmointiin ja robotiikkaan liittyvistä mielenkiintoisista tuotteista BETT 2015 -tapahtumassa. Heitetään silti vielä kolmaskin lusikka samaa soppaa hämmentämään.
Ohjelmointituotteista nostan esille vielä Robot Mesh -yrityksen tuoteperheen, joka sisältää kolme ohjelmistoa (tai oikeastaan kaksi). Tuotekokonaisuudessa miellytti looginen eteneminen astetta haastavampaan ohjelmointiin.
- Flowol 4 – ohjelmointi tapahtuu yksinkertaisten vuokaavioiden avulla
- Blockly – ohjelma koostetaan tekstipalikoista, suositun Scratch-ohjelman tapaan
- Python – ohjelmointi tapahtuu koodia kirjoittamalla, kyseessä on Python-kielen yksinkertaistettu versio
Blockly ja Python on paketoitu yhdeksi tuotteeksi – samassa ohjelmassa on siis kaksi eri käyttöliittymää. Etenemistä tasolta toiselle auttaa se, että Blockly-näkymässä pystyy seuraamaan, kuinka Python-koodi rakentuu viereen, kun käyttäjä kokoaa koodia palikoista.
Ohjelmat voi myös laittaa komentamaan laitteita. Mukava lisä oli se, että kuvan esimerkissä koodin toimintaa pystyi testaamaan simuloidulla maailmanpyörällä, vaikka fyysistä sellaista ei riittäisi joka oppilaalle koodausvaiheessa. BETT-osastolla toki sellainenkin oli. Koulussa siis voisi ensin hioa koodin kuntoon simuloinnin avulla ja sen jälkeen kytkeä yhteiskäytössä olevaan oikeaan laitteeseen.
Mika viittasi kirjoituksessaan Romo-robottiin, joka hyödyntää iPodia tai iPhonea ja sen sovellusta. Alla kuva Romosta sekä kahdesta muusta pikkurobotista, joita ohjataan Android-puhelimella. Huomaa Albertin kuvassa olevat kortit, joilla voi harjoitella koodin kasaamista.
Ja lopuksi vielä video Romosta, jonka tässä komensin seuraamaan viivaa. Romon saa myös jahtaamaan esim. tietyn väristä palloa. Myös kasvontunnistusominaisuuksia kerrottiin olevan, mutta sen toimivuus jäi demoamatta. Romon toiminta perustuu paljolti valmiiseen appsiin, joten ohjelmoinnin opetuksessa sen anti on tämän tutustumisen perusteella köykäisempi kuin em. muissa tuottteissa.