BETT-messuilla esiteltiin ennätysmäärä ohjelmointiin ja robotiikkaan liittyviä laitteita. Erityisen runsaasti tarjottiin esi- ja alkuopetukseen sopivia sekä leikinomaista oppimista tukevia ratkaisuja. Sphero oli niistä kiinnostavimpia.
Sphero on pallonmuotoinen robotti, jota ohjataan älypuhelimen tai tabletin avulla. Ohjelmointiin tarvitaan itse robotin lisäksi MacroLab- ja OrbBasic-sovellukset (ks. kuvat alapuolella), joihin ladataan erikseen nk. SPRK Core Lesson -paketteja . SPRK-oppituntien avulla lapset voivat harjoitella ohjelmointia, robotiikan perusteita ja matematiikka valmistajan mukaan in a fun way. Lisäksi tarjolla on vaativampia STEM Challenges -paketteja, joita voidaan käyttää mm. erilaisissa oppimisprojekteissa.
Intuitiiviseksi kuvatun käyttöliittymän avulla robottia ohjataan reaaliaikaisesti älypuhelimen tai tabletin kosketusnäytöltä. Myös itse Sphero-palloa voidaan käyttää ohjaimena, jolloin älypuhelimen näytöllä näkyvä objekti liikkuu pallon liikkeiden tahdissa. Oheinen amerikkalaisvalmistajan oma mainosvideo antaa mielenkiintoisen kuvan Spheron mahdollisuuksista, joita artikkelissa olisi muutoin varsin hankala kuvailla. Video on toki syytä katsoa hypesuodattimen läpi.
Ominaisuuksia:
- induktiivinen lataus (ajoaika 1 h)
- toimii Android-, iOS- ja Windows 8/Windows Phone -laitteilla
- yli 30 sovellusta, moninpelimahdollisuus
- nopeus 4.5 MPH / 2M/S
- tukee iPhone, iPad, iPod touch, Android ja Windows 8/Phone -käyttöjärjestelmiä
- bluetooth (manuaalinen kytkentä/yhdistäminen)
- veden- ja ”lemmikinkestävä”, voi käyttää myös ulkona
Kaiken kaikkiaan Sphero vaikutti mielenkiintoiselta ja ennen kaikkea monipuoliselta tuotteelta, vaikka kaikkia mainospuheita ei uskoisikaan. Monet vastaavantyyppiset ohjelmointi- ja robotiikkasovellukset ovat usein liian yksipuolisia ja niiden luova soveltaminen on vaikeaa. Spheron vahvuus näyttäisi kuitenkin olevan nimenomaan skaalautuvuus.
Suhtaudun melko kriittisesti tämäntyyppisiin laitteisiin, sillä kysymykseen ”Mitä hyötyä tästä oikeasti on?” ei useimmiten saa vastausta ja tuote on lopulta vain ihan kiva lelu. Sphero vaikuttaa kuitenkin tässä suhteessa poikkeukselliselta, jos valmistajan lupaukset ja omat ennakkoarvioni pitävät paikkansa:
- sopinee hyvin koko perusasteelle, erityisesti alakouluun
- mahdollistaa yksittäisten taitojen harjoittelun, oppiainekohtaisen soveltamisen ja ilmiöpohjaiset kokonaisuudet
- pelillisyys ja vauhdikas, konkreettinen tekeminen motivoivat
- Core Lessons -paketit perustaitojen opetteluun: geometria, ohjelmoinnin alkeet ym.
- STEM Challenges -paketit: ongelmanratkaisu ja yhteistyötaidot, oppimisprojektit
- pelit ja sovellukset: heti ei tule mieleen muita vastaavia tuotteita, joille kehitettäisiin erikseen suhteellisen järkeviltä vaikuttavia pelejä ja sovelluksia
- lisätty todellisuus – Sphero muuttuu tabletin ruudulla liikkuvaksi hahmoksi
- sopii myös kevyempään viihdekäyttöön ja erilaisiin kilpailuihin jne.
Peruspakettia on myynnissä muutamissa kotimaisissa verkkokaupoissa noin 140-150 € hintaan. Valmistaja tarjoaa kuitenkin myös edu-hinnoittelua, mikä kannattaa huomioida hankintoja tehdessä. Suomessa robotteja on kokeiltu menestyksekkäästi ainakin Lappeenrannan Taped-hankeessa – katso käytännön ohjelmointiesimerkkejä sisältävä video tästä.
Lisätietoja: www.gosphero.com