Puolentoista tunnin ajomatkan päässä Lontoon ytimestä sijaitseva Bedford Girls’ School on yksityinen tyttökoulu, jonka kampusmainen ympäristö levittäytyy useampaan tiili- tai kivirakennukseen saman pihapiirin alueella. Nykymuodossaan pitkän historian omaava koulu on toiminut vasta vuodesta 2012 ja se on investoinut mm. oppilaiden henkilökohtaisiin päätelaitteisiin, jotka ovat iPadeja.
Koulu on tuottanut itse oppimateriaaleja iBooks-muotoon iBooks Authorilla. Tämän toteuttamiseksi oli varattu tekninen asiantuntija henkilöresurssiksi. Koulussa on käytössä on myös iTunes U. Tällaisesta kokonaisvaltaisesta ekosysteemiin sitoutumisesta mieleeni palautui taannoinen kouluvierailu Vuc Sydiin, jossa materiaalituotanto oli myös järjestetty itse iBooks/iTunes U:n ympärille. Toimintakulttuuriin kuului myös se, että opettajat jakavat paljon muuta tekemäänsä materiaalia keskenään, jolloin kaikki säästävät aikaa.
Applen laitteiden ja palveluiden lisäksi koulu käytti ahkerasti Googlen pilvipalveluita. Seiskaluokan oppilailta kuulimme, että alemmilla luokilla oli työskennelty paljon Classroomin kaltaisissa ympäristöissä, mutta ylemmillä luokilla niitä ei enää niin käytetty. Yleinen työskentelytapa näytti olevan jaettujen Google Drive-kansioiden käyttö eri sovelluksilla tehtyjen tuotosten palautuspaikkana. Oppilaat selittivät irtautumista Classroomin kaltaisista ympäristöistä sillä, että opettajat pyrkivät heistä tekemään itsenäisempiä toimijoita digimaailmassa. Mielenkiintoinen ajatus! Eräs opettajista piti Applen Classroomia (Oppitunti) kätevänä erityisesti tilanteessa, kun oppilaat työskentelevät eri puolilla koulua ja hänellä oli mahdollisuus seurata, miten työskentely eri pisteissä etenee.
Esimerkkeinä töistään kanssamme jutelleet oppilaat näyttivät mm. Harry Potter -henkistä projektia, jonka yhteydessä oli harjoiteltu taulukkolaskentaa. Book Creatorilla he olivat tuottaneet esityksen ”What’s inside a computer?” perehtyessään siihen, miten tietotekniikka toimii ja millaisissa muodoissa se ilmenee.
Applen ja Googlen palveluiden lisäksi oppilaat kertoivat käyttävänsä mm. myHomework-sovellusta kotitehtävien tekemiseen ja palauttamiseen sekä eChalk ja MathsPad -tehtäviä. Nämä on nähtävästi suunnattu lähinnä paikallisille markkinoille.
Pääsimme vierailemaan lyhyesti useassa oppimistilanteessa eri-ikäisten oppilaiden tunneilla. Alla kuvateksteissä muutamia nostoja niistä. (Kuvat saa suuremmaksi klikkaamalla.)
Lopuksi vielä muutama kuva oppimisympäristöistä. Vanhojen kiinteistöjen sisätiloihin oli saatu modernia tunnelmaa mm. lasin avulla.
Koulun hyvin aktiivinen Twitter-tili: @BedfordGirlsSch
Kiitos vierailun järjestäjille antoisasta päivästä!