Perjantaiaamun Applen järjestämään kouluvierailuun osallistui bussilastillinen suomalaisia, mukana Turusta Kari ja Jouni. Väkeä oli myös mm. Kokkolasta ja Jyväskylästä. Tästä blogista voit lukea myös Karin artikkelin vierailusta.
Vierailukohteena oli Bohunt School, joka sijaitsee Hampshiressä. Useasta matalasta tiilirakennuksesta (”block”) koostuva koulukampus on viimeisen neljän vuoden aikana kasvanut merkittävästi. Oppilasmäärä on kasvanut kolmasosalla, noin 900:sta peräti 1450:een. Suosion kasvun selittävät huomattavasti kohonneet oppimistulokset. Lisää tilaa on saatu rakentamalla viime vuonna valmistunut iBlock-rakennus.
Rehtori Neil Strowgerin mukaan oppimistuloksia ei saada paranemaan viilaamalla vanhaa, vaan tekemällä aidosti ja rohkeasti muutos. Bohuntissa muutos perustuu mm. seuraaviin ajatuksiin:
- Parannusta ei tapahdu ilman muutosta, tehtävä asiat selvästi eri tavalla
- Koululla pitää olla korkeat odotukset oppilailta ja opettajilta.
- Oppiminen perustuu haasteisiin (challenge-based learning)
Menestyksen takana on oppimisympäristön ja toimintatapojen muutos. Oppilaat pystyvät vaikuttamaan omaan oppimiseensa, mitä tekevät ja mitä tekevät.
Myös IT:n rooli tukea oppilaiden itsenäisyyttä ja innovatiivisuutta, omaa valinnanvaraa ja vastuuta. Koulu suunnittelee siirtymistä 1:1-malliin (laite joka oppilaalla), mutta siihen ei ole haluttu sännätä suin päin. Tärkeämpää on ollut saada pedagogiikka ensin kuntoon. Tällä hetkellä koulussa on MacBook-tietokoneita ja iPadeja yhteiskäytössä. Omien laitteiden käyttö ei ole sallittua.
Pääsimme oppilaan roolissa kemian tunnille, jossa käytettiin iPadiin langattomasti Bluetoothilla kytkeytyvää lämpötila-anturia ja SPARKvue-appsiä. Tulosten kirjaamiseen käytettiin kaikille jaettua Google Drive -taulukkoa. Sekoitimme eri aineita reaktion käynnistämiseksi ja mittasimme lämpötilan muutoksia. Opettaja käytti myös iPadin kameraa heijastamalla kuvaa tekemästään kokeesta.
Koulukierroksella kävimme mm. musiikkiluokassa, jonka soittimet olivat pitkälti elektronisia ja myös Garageband oli käytössä.
Mielenkiintoinen ja täkäläisittäin harvinainen yksityiskohta oli kielikylvyn soveltaminen. Tätä tehtiin enimmäkseen taitoaineissa siten, että ohjaus annetaan vieraalla kielellä. Käytetty on ranskaa, espanjaa ja viimeisimpänä kiinan kieltä. Kiinnostava oli rehtorin huomio siitä, että kielikylvetykseen osallistuneiden yleinen oppimistulosten taso oli kokonaisuudessaan noussut, vaikka ryhmät eivät ole mitenkään valikoituneet.
Rehtori uskoo selityksen löytyvän haasteellisuudesta. Kun ponnistelee yhden asian kanssa, kuten vaikka kiinan kielen kanssa, panostaminen lisääntyy muutenkin, kuuntelutaidot paranevat ja yhteistyötaidot kehittyvät luonnostaan.
Haasteellisuuteen liittyvät koulun leirit ja ulkomaan ’tutkimusmatkat’. Päästäkseen esim. Intiaan, oppilaiden piti itse kerätä rahoitus ilman, että rahaa pyydettiin suoraan vanhempien taskusta.
Koulun motto on ”Enjoy, Respect, Achieve”.