Heti alkuun pahoittelut blogiformaattiin nähden hyvin pitkästä tekstistä. Mutta tämäkin on tiivistelmä…
Keskiviikko alkoi Microsoftin Partners in Learning -ohjelman järjestämällä, kansainvälisellä kouluvierailulla Twickenham Academyyn, joka sijaitsee Surreyssä, noin kolmen vartin bussimatkan päässä Lontoon ytimestä.
Koulutalo on upouusi ja rakennettu valtion erityisrahoituksella. Vanha, huonokuntoinen koulutalo jyrättiin maan tasalle ja samalla tehtiin irtiotto koulun huonohkoon oppimistulosten historiaan. TVT:n osalta kumppanina hankkeessa toimii Microsoft.
Uusi koulutalo on monessa mielessä upea ja uusia toimintatapoja inspiroiva – ja mahdollistava. Academyn talon kolmessa haarassa toimii kussakin oma, erillinen koulunsa (college). Kaksi niistä on 11-13 -vuotiaille ja kolmas 14-19 -vuotiaille. Joka haarassa on jopa oma ruokalansa, mikä on aika toisenlainen kehityssuunta kuin Suomessa. Tavoitteena tällä kolmijaolla on pitää kukin koulu ”oppilaan kokoisena”.
Silmiinpistävintä olivat monimuotoiset oppimistilat, joista toivottavasti saa käsitystä valokuvista alla. Suljettujakin luokkia oli (tosin lasilla), mutta monet opetustilat avautuivat yhteisauloihin ilman seiniä. Lisäksi aulat olivat täynnä erikokoisia oppimispisteitä. Suurista ICT-auloista aina muutaman hengen pöytäpisteisiin. Oppimista tapahtui joka paikassa ja tilanteen vaatimissa ryhmissä. Katolla on kattopuutarha, jonka on suunnitellut oppilas osana opintojaan.
Esitysteknikka oli varsin normaalia, pääosin Epsonin datatykkejä. Tietotekniikassakaan ei sinällään ollut mitään erikoisuuksia, vaan perusvälineillä mentiin ja pedagogiikka kärkenä. Keskiössä olivat Surface-tabletit, jollainen joka oppilaalla on henkilökohtaisena. Kodit osallistuvat kustannuksiin siten, että 1. vuonna ostavat laitteelle vakuutuksen ja vuosina 2-3 maksavat 25 puntaa. Tämän toivotaan kannustavan huolehtimaan laitteista kuin omistaan. Surfaceilla käytettiin omien havaintojeni mukaan eniten OneNotea ja muita Office-sovelluksia ja tiedonhakua, mutta rehtorin esityksestä kävi ilmi, että myös animaatioita oli tehty (Flip Boom Lite) sekä ohjelmoitu (Touch Develop). Oppilaat kertoivat olleensa aluksi skeptisiä Surfacea kohtaan, mutta todenneet sen oivaksi työvälineeksi. Parasta on, että se on aina saatavilla.
Neljällä koululla on yhteinen oppimisportaali, jonka aineistoa hyödynnetään ristiin. Osa opettajista on ”curriculum lead”. Heillä ei ole opetusta joka päivä, vaan muun ajan kehittävät ko. portaalia ja sen sisältöjä.
Koulun pedagoginen filosofia ammentaa Ruotsista, jonka valtion kanssa koululla on tiivis yhteistyö, jopa rahallisesti. Keskiössä ovat henkilökohtaiset tavoitteet ja omaan tahtiin eteneminen portaalta toiselle opetussuunnitelmassa (step curriculum). Myös henkilökohtaiseen ohjaukseen joka oppilaan kanssa panostetaan suunnitelmallisesti ja nämä kohtaamisesta taltioidaan tekniikkaa hyödyntäen.
Opetusta on uudistettu rajulla kädellä. Tiloilla pyritään erilaisten oppimisympäristöjen käyttöön. Myös oppiaineita on remontoitu. Perinteinen käsityö oli rehtorin mukaan huonossa jamassa ja epäsuosittua. Oppiaineesta tehtiin”product design”, joka hyödyntää uusinta teknologiaa, mm. CAD-suunnittelua ja tuotantolaitteita.
Kierroksella sattui olemaan mukana myös Skypen opetuskäytöstä vastaava henkilö. Hän heitti vinkkinä ”Mystery Skype”-toiminnan, jossa kahden koulun oppilaat yhytetään Skypellä ja kysymysten avulla pitää selvittää, missä toinen koulu on. Twickenham Academyssä Skypeä on käytetty kansainvälisessä toiminnassa (Skype buddies).
Hieno ja inspiroiva vierailu. Erityisesti mieleen jäi se, että opetuskulttuurin muuttuminen vaatii paljon myös tiloilta. Meidänkin pitää pyrkiä eroon toisistaan suljetuista laatikoista ja päästä yhteisölliseen ja eriyttävään oppimisympäristöön uusia kohteita ja peruskorjauksia suunnitellessa.