Turun kaupungin peruskouluissa nostettiin kuluneena lukuvuotena esiin erityisesti lukemisen ja liikkumisen tärkeyttä. Puolalan yläkoulussa lukemiseen panostettiin entistä enemmän oppiaineissa ja yhteisillä lukemiseen liittyvillä tapahtumilla, kuten lukuvälitunneilla.
Lukemisen ja hyvinvoinnin teemoihin keskittyvä monialainen oppimiskokonaisuus pidettiin viimeisellä syysloman viikolla ennen joululomaa. Viikon kaikki tunnit vietettiin oman luokan kanssa luokanohjaajan ja opettajaparinsa ohjauksessa. Tunneilla luettiin kirjoja, vinkattiin kirjoja alakoululaisille, tutkittiin sanomalehteä ja harjoiteltiin monikielisesti. Vierailtiin kirjastossa ja erityisissä luokkien itse päättämissä ja varaamissa kohteissa esimerkiksi tutustumassa Turun yliopiston kieltenlaitokseen. Välillä liikuttiin sisällä tai ulkona, rentoutumisharjoitusten, jaffa- tai koripallon merkeissä. Luovia hetkiä syntyi kirjanmerkkejä ja sytykeruusuja askarrellen sekä luokkien itse suunnittelemilla luokkatunneilla.
Alasaliin kokoonnuttiin yhteiseen päivänavaukseen ja myöhemmin opettaja Eija Tammiston ja runoilijaksi jatkaneen oppilaansa Susinukke Kosolan (oik. Daniil Kozlov) mielenkiintoiseen runouttaan analysoivaan vuoropuheluun ja runonlausuntaan. Kaikki katsoivat alasalissa myös elokuvan Joulutarina palkintona syksyn aikana yhteisesti luetusta 500 kirjasta.
”Kuvataiteen ja käsityön yhteistyöprojektina seitsemäsluokkalaiset valmistivat kirjat omille kirjoituksilleen. Kirjapainolahjoituksena saadut paperit sidottiin japanilaisella kirjansidonnalla konepahvien väliin, jotka oli päällystetty itse kuvioiduin kankain. Viimeistelty ilme syntyi kuvataiteessa tehdyillä exlibris linografiikkavedoksilla.”
Kuvataiteessa oppilaat tekivät kirjaveistoksia ja postereita, joissa lukemisen tärkeyttä pidettiin esillä.
Talvilomaa edeltävällä viikolla oppilaskunta, tukioppilaat ja opettajat olivat suunnitelleet välitunneille erityistä ohjelmaa ja pukeutumisen teemapäiviä hyvinvointia tukemaan. Välitunneilla sai pelata pingistä sisällä, liikkua alasalissa tai puistossa. Näistä enemmän oppilaskunnan ja tukioppilaiden kirjoituksissa.
Poimintoja pulssihetkistä
Mittasimme, että koulupäivän aikana jokainen oppilas liikkuu keskimäärin 3000 askelta, vaihtaessaan koulurakennuksia ja kävellessään portaita. Puolalan puiston kupeessa tämä välituntisiirtyminen tehdään kauniin luonnon läpi kulkien. Toteutimme Turun kaupungin kouluihin lanseeraamia pulssihetkiä, Salaliiketeorian videoita ja keksimme omia, joista alla muutamia poimintoja.
”Kielten opitunneilla kokeiltiin vahnvva toiminnallisuutta niin, että tehtäviä tehtiin eri toimintapisteissä ja siirtymät vaativat reilaista liikkumista ja liikuntaa.”
”Käsityöluokan puhtailla lattioilla oli hyvä herätellä kehoa ja aloittaa oppitunnit minuutin lankutuksella. Lukukauden lopussa sai kokeilla omaa ennätystään. Ryhmissä todistettiinkin minuuttien lankutuksia. Ennätys oli 11 minuuttia.”