Monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa

Monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK) edistävät perusopetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja erityisesti laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Oppimiskokonaisuuksien aiheet suunnitellaan koulukohtaisesti. Oppimiskokonaisuuksien tarkoituksena on käsitellä oppilaiden kokemusmaailmaan kuuluvia asioita toiminnallisesti. Puolalan koulun syyslukukauden monialainen kokonaisuus alkoi heti koulun alettua elokuussa.

Elokuisen viikon tarkoituksena oli sekä etäopiskelun että kesän jälkeen toivottaa tervetulleeksi kaikki oppilaat toiminnan, leikin ja ryhmäytymisen avulla. Tavoitteena oli myös tutustua koulutaloon, sen uusiin opetustiloihin ja lähiympäristöön.

Kevään monialaiset opinnot keskittyivät kestävään kehitykseen. MOK-viikon aluksi kuulimme Pidä Saaristo Siistinä ry:n Julia Jännärin esitelmän Saaristoluonnosta ja sen roskaisuudesta sekä siitä, mitä roskaisuudelle voisimme yhdessä tehdä. Viikon aikana kaikki Puolalan alakoulun oppilaat osallistuivat SiistiBiitsi-talkoihin Aurajoen rannalla ja keskustan puistoissa. Aurajoen rantamilta ja lähipuistoista pois kerätyt roskat tilastoitiin Pidä Saaristo Siistinä ry:n SiistiBiitsi-talkoiden tapaan. Tilastointia toteutettiin sekä paperilla että sähköisellä sovelluksella. Yhteensä koulumme oppilaat keräsivät MOK-viikon aikana 18 589 roskaa. Yhteistyö Pidä Saaristo Siistinä ry:n kanssa jatkuu myös ensi vuonna.

MOK-viikon aikana luokissa toteutettiin lukuisilla eri tavoilla lähivesiin ja lähiympäristöön liittyviä projekteja. Kieliluokilla teemaa käsiteltiin myös vieraalla kielellä. MOK-viikon teemaan liittyen monissa luokissa tehtiin näyttäviä kuvataiteen töitä. Musiikkiluokilla tehtiin itse musiikkia kotoa tuotujen roskien avulla. Soittimina toimivat esimerkiksi pahvinpalaset, metallipurkit, muovipussit ja paperi.

12 kuvataiteessa tehtyä maalausta, joissa on hylkeitä. Hylkeiden ympärillä on saksan kielisiä sanoja ja lauseita, jotka kertovat hylkeistä.
MOK-viikon aikana tehtyjä ihania kuvataiteen töitä.

Osana MOK-viikkoa haastoimme itsemme ja toisemme kokemaan luontoa uusilla tavoilla ja tekemään erilaisia luontoystävällisiä valintoja arjessamme. Nämä luontohaasteet saivat innostuneen vastaanoton ja kaikkein innostuneimmat luokat palkittiin huhtikuussa diplomeilla. Koulustamme löytyi hurja määrä myös koko luontohaasteruudukon täyteen saaneita oppilaita.