Oppilashuolto

Koulupsykologi ja koulukuraattori olivat koululla läsnä päivittäin, vuorotellen siten, että jokaisena päivänä jompikumpi oli läsnä joko ala- tai yläkoululla. Alakoulussa saatiin tänä vuonna käyttöön uudet hienot tilat, joissa koulupsykologin ja koulukuraattorin yhteinen huone sijaitsee helposti saavutettavissa, terveydenhoitajan huoneen vieressä. Koronatilanne heijastui koulupsykologin ja -kuraattorin työhön huomattavasti kasvaneina asiakas- ja käyntimäärinä.

Koulun terveydenhoitajat eivät olleet tänä lukuvuonna saatavilla päivittäin. Oppilaille pyrittiin suorittamaan luokka-asteen mukaiset määräaikaistarkastukset. Koronavuosi heijastui kuitenkin kouluterveydenhuoltoon ja osa oppilaista jäi tarkastamatta, koska terveydenhoitajat siirrettiin tilapäisesti muihin tehtäviin.

Laajat terveystarkastukset (lääkäri + terveydenhoitaja) tehtiin 1-, 5- ja 8.-luokkalaisille. Terveydenhoitaja kutsui vanhemmat mukaan 7.-luokkalaisten tarkastukseen. Tarkastuksissa selvitettiin kokonaisvaltaisesti lapsen/nuoren ja koko perheen hyvinvointia sekä tuen tarpeita. Tarkastuksiin sisältyi yksilöllinen lapsen ja nuoren kehitysvaiheen mukainen terveysneuvonta.

Terveydenhoitajat ja lääkärit toimivat yhteistyössä vanhempien, opettajien ja koulun muun henkilökunnan kanssa ja osallistuvat oppilashuoltotyöhön.