Viime lukuvuonna käyttöön otettu hyvinvoinnin vuosikello on tänä lukuvuonna vakiinnuttanut paikkansa luokkien hyvinvointityötä ohjailevana työkaluna. Koronan aiheuttaman poikkeustilanteen pitkittyminen ja uuteen koulurakennukseen siirtyminen ovat olleet haasteellisia ja koetelleet jaksamista. Erityisesti tänä lukuvuonna 2020-2021 on ollut erityisen tärkeää vaalia hyvinvointia ja vetää yhtä köyttä. Vuosikellon kuukausittain vaihtuvat teemat ovat käsitelleet tunne- ja kaveritaitoja, itsetuntemusta ja mielen hyvinvoinnin vaalimista sekä koko luokka- ja kouluyhteisön hyvinvointia. Koronan vuoksi olemme voineet käyttää rajoitetusti luokkien tai koko koulun välisiä toiminnallisia tapoja KiVa Koulun tai muiden oppilaiden hyvinvointia lisäävien materiaalien parissa. Tunteja on toteutettu vain samassa luokassa opiskelevien oppilaiden kesken. Monissa luokissa on käytetty työskentelyn pohjana tuttuja ja hyväksi havaittuja KiVa-koulu-, Tunnetaito, Turvataito, Hyvää mieltä yhdessä, Hyve –tunteja tai Lions Quest –ohjelmia. Vuoden aikana on opeteltu kohteliaisuutta ja ystävällisyyttä, sosiaalisten medioiden etikettiä ja toimintaa kiusaamistilanteissa, löydetty omia ja toisten vahvuuksia, tutustuttu hyveisiin ja opeteltu käsittelemään erilaisia tunteita. Lisäksi teemoina ovat olleet itsetuntemus, ihmissuhteet ja kaveritaidot, turvaverkko ja selviytymistaidot, hyvän mielen taidot, lepo, uni ja ravinto. Työskentelytapoina ovat olleet erilaiset toiminnalliset harjoitukset, monisteet, vihkotyöskentely ja kotona perheen kanssa yhdessä pohdittavat tehtävät Välillä on otettu aikaa itselle erilaisten mindfullness- ja mielikuvaharjoitusten mukana, kun taas välillä on pidetty hauskaa yhteisöllisyyttä lisäävien tempausten tai tapahtumien parissa luokan omien toiveiden, tarpeiden ja ikätason mukaan. Tunteja ovat pitäneet sekä luokanopettajat että erityisopettajat. Oppilaiden palaute pidetyistä tunneista ja KiVa selvittelyistä on ollut positiivista. Oppilaat ovat kertoneet mm. että ovat oppineet tunnistamaan tunteitaan ja mielialojaan, nukkuneet paremmin ja että luokkahenki on parantunut.