Päiväkotivierailuista esimerkkejä ja ideoita opetukseen

Päiväkotivierailujen tarkoituksena oli avata ja esitellä Turun Molla-toiminnassa mukana olevien yksikköjen toimintaa. Päiväkotien arki ja opetusjärjestelyt vaihtelevat eri yksiköissä, myös laitekokoonpanot ja tilalliset ratkaisut ovat keskenään varsin erilaisia – tarvetta yhteiselle vierailupäivälle ja kokemusten jakamiseen siis oli.

Vierailuihin oli varattu kokonainen työpäivä, jonka aikana kasvatus- ja opetusviraston pikkubussi kuljetti meidät tutustumaan yhteensä viiteen päiväkotiin. Jokaisessa kohteessa opettajat ja hoitajat esittelivät muille Molla-toimintaansa. Miten esimerkiksi kosketustaulua ja dokumenttikameraa on hyödynnetty opetuksessa? Entä mitkä sähköiset oppimateriaalit on havaittu toimiviksi?

Päivän ensimmäinen vierailukohde oli Suotorpan päiväkoti, jossa meille esiteltiin muun muassa kuukausien ja lämpötilojen opettelua Notebook-tehtävien avulla. Tablet-laitteita puolestaan käytettiin matematiikan opettelussa. Lisäksi lapset näyttivät, mitä kaikkea hauskaa ja opettavaista Pikku Kakkosen Hertan maailma -sivustolta löytyy.

Paattisilla harjoiteltiin laskemista kosketustaulun avulla.
Paattisilla harjoiteltiin laskemista Notebook-tehtävän avulla.

 

Matka jatkui Paattisten päiväkodin Toffinkujan yksikköön, jonka uudet ja nykyaikaiset tilat herättivät ihastusta. Kahvittelun jälkeen näimme, kuinka laskutehtäviä voidaan harjoitella kosketustaulun ja Notebook-ohjelmiston avulla. Jännää, miten laskutehtävät muuttuivatkin yhtäkkiä laatikon sisällä oikeiksi vastauksiksi! Lapset olivat aikaisemmin opetelleet myös digikameran käyttöä: jokainen kuvaaja pääsi vierailupäivänä esittelemään otoksensa, muiden arvuutellessa mistäpäin päiväkotia kuva oli otettu.

Pernon päivähoitoyksikön Majavat-ryhmässä lapset pääsevät vuorollaan vetämään aamupiirin kosketustaulun avulla.
Pernon päivähoitoyksikön Majavat-ryhmässä lapset pääsevät vuorollaan vetämään aamupiirin kosketustaulun avulla.

 

Pernon päiväkodin Majavat-ryhmän aamupiiri puolestaan osoitti, miten nopeasti lapset omaksuvat tietokoneen, kosketustaulun ynnä muiden teknologioiden käytön. Sini-opettajan alustuksen jälkeen yksi lapsista veti opetustuokion alusta loppuun itse, muiden innokkaiden avustamana ja opettajan tukiessa sivusta. Opetettavan aiheen ohessa opitaan myös tärkeitä esiintymistaitoja, toisten auttamista ja yhteistyössä toimimista.

Lounaan jälkeen siirryimme Uittamon päiväkotiin, jossa lapset esittivät vieraille hienon nukketeatterinäytelmän dokumenttikameran avulla. Lisäksi näimme, kuinka piirtoalustojen avulla voidaan harjoittaa hienomotoriikkaa ja opetella vaikkapa korttien tai kirjainten piirtämistä.

Uittamon päiväkodin lapset harjoittelevat piirtoalustan käyttöä.

 

Päivän päätteeksi tutustuimme vielä Itäharjun päiväkodin Molla-toimintaan. Näimme, kuinka dokumenttikameraa ja kosketustaulua käytetään perinteisen oppikirjan rinnalla. Lopuksi lapset esittivät vielä useamman Robinin innoittaman tanssiesityksen!

Kaiken kaikkiaan vierailupäivä onnistui todella hyvin – osaamisen jakaminen toi niin TOP-keskuksen hankeväelle kuin erityisesti toimintaa päiväkodeissa vetäville opettajille ja hoitajille runsaasti uusia ideoita. Vierailupäivän pohjalta järjestetään yhteinen työpajapäivä, jossa jokaisella on mahdollisuus esitellä, jakaa sekä tuottaa uutta materiaalia opetukseen.