Kategoriat
Työelämä- ja korkeakoulukurkistukset Työelämälähtöiset opintojaksot

Vapaaehtoistyö -ja kesätyökurssi

Vaasan lyseon lukion kaksi opiskelijaryhmää suunnitteli Vapaaehtoistyökurssin ja Kesätyökurssin. Opiskelijat saivat itse miettiä, millaista työelämää ja lukiota yhdistävää toimintaa suunnittelisivat. Käytäntö kehitettiin LukioTEKO-hankkeessa.

Käytännön kuvaus

Vapaaehtoistyön kurssi koostui seuraavista asioista ja vaiheista:

  • SPR:n luento vapaaehtoistyöstä kurssille osallistuville ja muille kiinnostuneille
  • yhteydenotto etukäteen mahdollisiin työkohteisiin ja kartoitus vapaaehtoistyön tarpeesta kohteissa
  • työkohteen valinta
  • lupalomake/tiedote huoltajille, työajan seurantalomake (mielellään kaksi eri kohdetta, vähintään 12 vierailua yhteensä)
  • oppimispäiväkirja sekä työpaikan vastuuhenkilön täyttämä palautelomake
  • opiskelija saa kurssista suoritusmerkinnän sekä erillisen todistuksen osallistumisestaan vapaaehtoistyöhön
  • vapaaehtoistyö tehdään opiskelijan vapaa-ajalla, koulutyön ulkopuollelle

Kesätyökurssi koostuu seuraavista asioista ja vaiheista:

  • CV paja/infopiste työnhausta yhden päivän ajan pop-up periaatteella lukiossa ennen kesätöiden haun alkamista
  • infotilaisuus kurssin sisällöstä ja sen suoritusperiaatteista
  • itse hankittu kesätyö jonka kesto vähintään 60h tai 2 vko
  • kesätyön aikana täytetty oppimispäiväkirja, jossa itsearviointi
  • työnantajan arvio + kopio työtodistuksesta

Opiskelijat olivat mukana suunnittelussa alusta lähtien. Aluksi tiedotimme opiskelijoita yleisesti koulumme osallistumisesta LukioTEKO -hankkeeseen ja kokosimme yhteen opiskelijoita, jotka olivat kiinnostuneita olemaan mukana suunnittelemassa kursseja ja toimintaa. Sen jälkeen muodostimme opiskelijoista pienempiä ryhmiä ja ryhmät alkoivat työstää omaa kohdettaan. Opiskelijat ideoivat kohteet yhdessä ohjaavien opettajien kanssa.

Omat ryhmäni valitsivat vapaaehtoistyö- ja kesätyökurssin kehittämisen. Tapasin molempia ryhmiä erikseen tapaamisissa, jossa mietimme kursseille sisältöä ja etsimme tietoa siitä, kuinka vastaavia kursseja oli mm. toteutettu muualla. Tämän jälkeen ryhmät alkoivat itsenäisesti suunnittelemaan kurssien sisältöä ja toteutustapaa raportoiden säännöllisesti minulle. Opiskelijat loivat tarvittavan kurssimateriaalin täysin itse, ottivat yhteyttä yhteistyökumppaneihin sekä pitivät kursseista muille lukiolaisille infotilaisuuden.

Käytännön hyödyt ja tulokset

Opiskelijat käyttivät hyväksi valmiita suhteitaan eri koulun ulkopuolisiin tahoihin, mutta loivat myös uusia kontakteja työelämään. Tämä tietysti vahvistaa opiskelijan sosiaalisia taitoja ja osoittaa käytännössä, kuinka järjestetään tapahtumia ja lähestytään uusia kontakteja. He joutuivat ottamaan huomioon, miten sovittaa yhteen koulun tarpeet sekä toisen osapuolen vaatimukset/mahdollisuudet ja kuinka luoda niistä kaikkia tyydyttävä kokonaisuus.

Käytännön myötä kehitettiin uudet, milloin tahansa toteutettavissa olevat kurssit lukion tarjottimeen. Opiskelijoilla oli mahdollisuus olla kehittämässä koulumme toimintaa, kurssitarjontaa ja he saivat mielipiteitään kuulluksi. Lisäksi kurssit tarjosivat positiivisen oppimiskokemuksen projektiin osallistuneille opiskelijoille.
Toiminta oli mukavaa vaihtelua koulun tavalliseen arkeen niin opiskelijoille kuin opettajille. Ehkä myös näkemystä kaikille osapuolille siitä, että oppimista tapahtuu luokkahuoneen ulkopuolellakin.

Tutustu lisää

Vapaaehtoistyökurssia suunnittelemassa ja toteuttamassa Vaasan lyseon lukiossa – LukioTEKO-hankkeen blogi (linkki)

Vaasan lyseon lukiossa työelämälähtöisiä lukio-opintoja Kesätyökurssilla – LukioTEKO-hankkeen blogi (linkki)

Vaasan lyseon lukiossa suunniteltiin ja toteutettiin Kesätyö- ja Vapaaehtoistyökurssi – LukioTEKO-hankkeen blogi (linkki)

Lisätietoja

Vaasan lyseon lukio
Sainur Hairedin
etunimi.sukunimi@edu.vaasa.fi
23.3.2018

Liitteet

Vapaaehtoistyökurssin sisältö (pdf)

Kesätyökurssin sisältö (pdf)