Vaasan lyseon lukiossa suunniteltiin ja toteutettiin Ilkka-Pohjalaisen kanssa Ugandan kehitysyhteistyöleirikoulun yhteydessä uutisaukeamayhteistyö. Käytäntö on kehitetty Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa.
Käytännön kuvaus
Ugandan Kampalaan tehdyllä leirikoulumatkalla tutustuttiin kehitysyhteistyön tekemisen periaatteisiin ja osallistuttiin vapaaehtoistyöhön Planin Smartup Factoryssa, Suomen Pakolaisavussa ja Caring Hands Ugandassa Kampalassa. Samalla tehtiin haastatteluja ja kirjoitettiin juttuja sanomalehti Ilkka-Pohjalaiseen.
Ennen leirikoulumatkaa opiskelijat vierailivat Ilkka-Pohjalaisen toimituksessa Vaasassa, missä he tutustuivat toimittajan työhön, journalismin perusteisiin ja toimittajan etiikkaan. Lisäksi vierailujen aikana suunniteltiin toimittajan johdolla uutisaukeaman sisältöjä. Suunnitelmana oli, että juttujen teemat käsittelisivät matkalla opittua ja eri järjestöjen tekemän kehitystyön vaikutuksia ugandalaisten nuorten elämässä. Myös ilmastonmuutoksen vaikutuksia oli tarkoitus tutkia paikan päällä.
Kehitysyhteistyöleirikoulun leirikoulumatkalla Ugandassa opiskelijat sovelsivat journalismin ohjeita käytäntöön ja tekivät haastatteluja ja tiedonkeruuta uutisaukeaman juttukokonaisuutta varten. Aukeaman pääjuttu, kainalojuttu, faktalaatikon teksti, mielipidekirjoitus, kuvakollaasi ja video viimeisteltiin valmiiksi matkan jälkeen. Juttukokonaisuus julkaistiin Ilkka-Pohjalaisessa sekä painetussa että verkkolehdessä.
Käytännön hyödyt ja tulokset
Yhteistyön myötä valmistui uutisaukeama Ilkka-Pohjalaiseen. Samalla tutustuttiin toimittajan työhön ja journalismin keskeisiin periaatteisiin ja opiskelijat pääsivät itse tekemään uutisaukeamakokonaisuutta. Samalla eri lehtijuttujen tyypit tulivat tutuiksi. Taiton ja kuvien merkitys osana uutisaukeaman kokonaisuutta hahmottui opiskelijoille paremmin.
Opiskelijat pääsivät tutustumaan journalismin periaatteisiin ja toimittajan työhön, toimittajan työn etiikkaan sekä mediataloon. Uutisaukeaman kirjoittaminen syvensi myös kehitysyhteistyöleirikoulun sisältötavoitteita. Kaikkien järjestöjen tekemässä työssä viestinnällä oli keskeinen rooli. Yhteistyön myötä huomio kiinnittyi kehitysmaita koskevaan uutisointiin ja näkökulmiin, jotka ovat usein negatiivisia. Ymmärrys kehitysyhteistyöstä ja viestinnän keskeinen merkitys osana järjestöjen tekemää kehitysyhteistyötä syvenivät.
Lehtijuttujen kirjoittaminen ja valokuvat syvensivät käsitystä toimittajan ja lehtikuvaajan työstä sekä auttoivat sisällöllisesti ymmärtämään kehitysyhteistyötä tekevien järjestöjen toimintaa ja tuloksia tavallisen nuoren näkökulmasta.
Tutustu lisää
Ugandan kehitysyhteistyöleirikoulu (video)
Lisätietoja
Vaasan lyseon lukio
Mika Jokiaho
etunimi.sukunimi@edu.vaasa.fi
12.5.2020