Kaarinan lukiossa kehitettiin TET-malli, jonka tavoitteena oli tarjota kaikille toisen vuoden opiskelijoille mahdollisuus tutustua parin päivän ajan valitsemansa työpaikan tai jatko-opiskelupaikan toimintaan. Käytäntö kehitettiin LukioTEKO-hankkeessa.
Käytännön kuvaus
Toisen vuosikurssin opiskelijoita kannustettiin hankkimaan paikka yhdeltä tai useammalta korkeakoululinjalta tai työyhteisöstä. Ensisijaisena tavoitteena oli, että opiskelijat saisivat tuntumaa korkeakouluopinnoista ja mahdollisesti löytäisivät itselleen hakuvaihtoehdon korkeakoulujen yhteishakua varten. Suurin osa halusi kuitenkin suorittaa harjoittelun ”klassiseen tyyliin” pelkästään yrityksessä tai yhteisössä. Paikkojen etsimisessä apuna olivat kontaktit Kaarinan yrittäjiin.
Opiskelijat saivat suhteellisen vapaasti valita, miten he TET-jaksonsa suorittivat. Myös korvaavia suorituksia jakson ulkopuolelta hyväksiluettiin suoritukseksi, mikäli oli selvästi osoitettavissa, että harjoittelu ei ollut palkallista työtä. Opiskelijoiden TET-raportit olivat oleellinen osa jakson onnistumisen arviointia ja pohja blogiin lisätyille artikkeleille. TET-raporttien pohjalta harjoittelujaksoa muokataan opiskelijaystävällisemmäksi (esim. TET-pankki).
Lukiolaiset saivat itse päättää, suorittavatko molemmat TET-päivät valitsemallaan työpaikalla tai oppilaitoksessa vai ovatko yhden päivän työelämässä ja toisen oppilaitoksessa. Suurimman hyödyn jaksosta saivat ne opiskelijat, jotka viettivät TET-päivät jatko-opiskelupaikkoihin tutustumalla.
Käytännön hyödyt ja tulokset
Opiskelijoiden palautteen pohjalta oli selvästi nähtävissä, että TET-jakson aikana korkeakouluopintoihin tutustuneiden opiskelijoiden suhtautuminen ylipäätään TET-jaksoon ja sen hyötyihin oli huomattavasti myönteisempää kuin niiden opiskelijoiden, jotka valitsivat ”klassisen” työelämään tutustumisen yrityksessä tai yhteisössä. Erityisen onnistunut TET-jakso oli niiden neljäntoista opiskelijan osalta, jotka jakoivat kaksipäiväisen jakson kahden eri korkea-asteen opiskelupaikan kesken. Kerätyn datan ja palautteen perusteella materiaaleja ja paikan etsimiseen tarkoitettuja työkaluja muokataan. Ensi kevään jaksoa varten on kerätty ”TET-pankki”, jonne luvan antaneet TET-paikat ovat antaneet yhteystietonsa opiskelijoiden yhteydenottoa varten.
Tutustu lisää
Kokemus mikä kokemus – LukioTEKO-hankkeen blogi (linkki)
Kaarinan lukion tet-jakso: Opon näkökulma – LukioTEKO-hankkeen blogi (linkki)
Lisätietoja
Kaarinan lukio
Sami Leivo
etunimi.sukunimi@kaarina.fi
10.5.2017