Vaasan lyseon lukion aineenopettajat verkostoituivat yritysten ja korkeakoulujen kanssa ja kehittivät lukiokursseihin integroitavia työelämälähtöisiä käytäntöjä. Tavoitteena oli vahvistaa lukion aineenopettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen osaamista ja kehittää työelämälähtöisempää toimintakulttuuria.
Toimintamallin kehittäminen aloitettiin LukioTEKO-hankkeessa ja sitä jatkettiin Lukion työelämäkumppanit -hankkeessa.
Käytännön kuvaus
Aineenopettajin työelämä- ja yrittäjyysyhteistyön opintopolun vaiheet:
Verkostoituminen
Lukion aineryhmiä edustavat kehittäjäopettajat verkostoituivat korkeakoulujen, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa. Verkostoitumisessa hyödynnettiin erityisesti alumniverkostoja sekä erilaisia tilaisuuksia, kuten yritysvierailuja, messuja ja lukion teemapäiviä, jolloin aineenopettajat kohtasivat luontevasti korkeakoulujen, yritysten ja sidosryhmien edustajia. Tavoitteena oli hyödyntää myös mahdollisimman paljon sidosryhmien, kuten Teknologiateollisuus, Nuori Yrittäjyys sekä Talous ja nuoret TAT, yhteistyömalleja ja käytäntöjä.
Työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen kehittämispäivät
Aineryhmiä edustavat kehittäjäopettajat suunnittelivat ja toteuttivat teemapäivän, jonka aikana kuultiin työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikkaa avaavia asiantuntijapuheenvuoroja ja aineenopettajille tarjoutui tilaisuuksia verkostoitua mukana olleiden korkeakoulujen ja yritysten edustajien kanssa. Päivän aikana aineenopettajat suunnittelivat yhdessä omaan oppiaineeseen työelämälähtöisiä käytäntöjä (esim. yhdessä toteutettu oppitunti tai kokonainen kurssi, projekti, työpaja, luentosarja, leirikoulu, seminaari), joita voitaisiin toteuttaa yrityskumppaneiden kanssa. Opettajia kannustettiin myös miettimään ratkaisuja siihen, miten opiskelijat voidaan osallistaa jo varhaisessa vaiheessa yhteiseen toimintaan.
Yritysvierailut
Aineenopettajat vierailivat yrityksissä sekä sopivat työelämäkumppanien kanssa yhteistyöstä työelämälähtöisten käytäntöjen kehittämiseksi ja toteuttamiseksi osana oman aineen lukiokurssia. Yhteistyön lähtökohtana pidettiin sitä, että myös yrityskumppani kokee hyötyvänsä yhteistyöstä. Käytännöt vaihtelivat aina yritysvierailuista lukio-opiskelijoille avautuviin tilaisuuksiin osallistua oikeisiin työtehtäviin yrityksessä.
Toiminnan juurruttaminen
Kehitetyt oppiaineiden työelämälähtöiset käytännöt kirjattiin lukion opetussuunnitelmaan ja Työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen sekä korkeakouluyhteistyön vuosikelloon. Lisäksi päivitettiin Työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen sekä korkeakouluyhteistyön strategia sekä sovittiin vastuuhenkilöistä tehtävineen.
Käytännön hyödyt ja tulokset
- Toimintamalli lukion aineenopettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen osaamisen vahvistamiseksi ja työelämälähtöisemmän toimintakulttuurin kehittämiseksi.
- Aineenopettajien verkostoituminen työelämän ja yritysten kanssa ja lukiokoulutuksen olemassa olevan verkoston laajentamisen.
- Uudet työ- ja elinkeinoelämälähtöiset oppimistehtävät ja käytännöt eri oppiaineisiin
- Työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen sekä korkeakouluyhteistyön toimintamalli, strategia ja vuosikello
Tutustu lisää
Lue lisää toimintamallin kehittämisestä:
Lue lisää aineenopettajien kehittämistä työelämälähtöisistä käytännöistä:
Lisätietoja
Vaasan lyseon lukio
Mika Jokiaho
etunimi.sukunimi@edu.vaasa.fi
16.4.2021
Liitteet
Aineenopettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen kehittämispolku (pdf)
Työelämä- ja yrittäjyyskasvatuksen ja korkeakouluyhteistyön strategia (pdf)